Palvelumuotoilu on palveluiden käyttäjälähtöistä ja kaupallista kehittämistä muotoilun menetelmiä hyödyntäen. Tavoitteena on luoda sellainen palvelukokemus, joka vastaa sekä käyttäjän että palveluntarjoajan tarpeita. Tarkoituksena on varmistaa asiakkaalle selkeä ja johdonmukainen palvelukokemus. Palvelumuotoilulla asiakkaan kokemusta voidaan muotoilla ja ohjata tavoiteltuun suuntaan.
Palvelumuotoilu


E-oppimiskokonaisuudet
The aim for this e-learning content is to recognize the critical points of your own service chain where the service experience must be experimental and functional. The service chain means that visitor forms his/her own travel experience itself – from the information search to after event experiences. Travel experience doesn´t hereby consist only of participating the main service event. It is more extensive content before and after the main service event. This e-learning content was created in Cultural Tourism 2011 project.
Go to E-learning material >>

Tutkimukset/artikkelit
Arvioimalla oivallukseen. Opas matkalle palvelukulttuuriin. VTT (2013)
Arvoa palvelutuotannon mittareista. TEKES (2013)
Johdatus palvelumuotoiluun. Miettinen, Satu (2009)
Kuluttajat tuotekehittäjinä: Haasteita ja mahdollisuuksia. Kuluttajantutkimuskeskus (2007)
Käyttäjä tuotekehityksessä. Tieto, tutkimus ja menetelmät. Hyysalo, Sampsa (2009)
Matkailupalveluita muotoilemassa - verkostomainen palvelutuotanto elämystuotteiden murroksessa. Toim. Hämäläinen, Kai (2012)
Mitä on palvelumuotoilu? – Muotoilun hyödyntäminen palvelujen suunnittelussa. Koivisto, Mikko (2007)
Palveluiden Suomi. EVA. Arantola, Heli (2010)
Palvelujen tuotteistamisesta kilpailuetua. Opas yrityksille. TEKES (2009)
Palvelemisesta palveluliiketoimintaan – Asiakasymmärrys palveluliiketoiminnan perustana. TEKES (2009)
Palvelut ja tuottavuus. TEKES (2007)
Palvelut muokkaavat kaikkia toimialoja. Palveluliiketoiminnan toimialakohtaiset tiekartat. VTT (2009)
Rajatonta rohkeutta – Tarinoita palveluliiketoiminnan edelläkävijöistä. TEKES (2013)
Service Design. Perspectives on Turning-Points in Design. Koskinen, Jari (2007)
SDT - Service Design Toolkit. Palvelumuotoilun työkalupakki.
Service Design Toolkit
