Kirjaa organisaatiosi toimintatavat ylös laatukäsikirjaksi niin huomaat samalla mitkä asiat ovat kunnossa ja mitkä kaipaavat kehittämistä. Tärkeää on, että laatukäsikirjasta löytyvät kuvattuna tietyt perusasiat kuten liiketoiminta ja sen periaatteet (tai toiminta-ajatus ja tehtävä), sekä kaikki asiakkaisiin ja henkilöstöön liittyvät toimintatavat, joilla hyvää toiminnan laatua ylläpidetään. Ota huomioon myös tuotekehitys ja prosessien kehitys. Aina on kuitenkin muistettava kysyä jokaisen kirjauksen jälkeen yksi kysymys "kirjoitinko tähän, miten voin tehdä aina yhtä hyvin ja vielä paremmin?" Esimerkiksi ei riitä, että kerrotaan miten asiakkailta kerätään palautetta, vaan pitää myös kirjata, milloin, miten ja kuka palautteet käsittelee ja miten epäkohtiin puututaan.
Vinkki: Helppo tapa on aloittaa sisällysluettelosta. Googleta "laatukäsikirja" tai "laatukäsikirja ohje" ja bongaa sieltä itsellesi sopiva pohja sisällysluetteloksi, jonka voit muokata oman toiminnan / kohteen näköiseksi!