image description

Tee oma laatukäsikirja

Laatujärjestelmä on yrityksen kaikkia toimintoja ohjeistava kirja, joka on helppo koota myös itse. Se ei ole erillinen, organisaation toimintojen lisäksi rakennettava järjestelmä. Laadun parantaminen on yrityksen omien toimintamallien kehittämistä.

image description

Laatukäsikirja

Kirjaa organisaatiosi toimintatavat ylös laatukäsikirjaksi niin huomaat samalla mitkä asiat ovat kunnossa ja mitkä kaipaavat kehittämistä. Tärkeää on, että laatukäsikirjasta löytyvät kuvattuna tietyt perusasiat kuten liiketoiminta ja sen periaatteet (tai toiminta-ajatus ja tehtävä), sekä kaikki asiakkaisiin ja henkilöstöön liittyvät toimintatavat, joilla hyvää toiminnan laatua ylläpidetään. Ota huomioon myös tuotekehitys ja prosessien kehitys. Aina on kuitenkin muistettava kysyä jokaisen kirjauksen jälkeen yksi kysymys "kirjoitinko tähän, miten voin tehdä aina yhtä hyvin ja vielä paremmin?" Esimerkiksi ei riitä, että kerrotaan miten asiakkailta kerätään palautetta, vaan pitää myös kirjata, milloin, miten ja kuka palautteet käsittelee ja miten epäkohtiin puututaan.

Vinkki: Helppo tapa on aloittaa sisällysluettelosta. Googleta "laatukäsikirja" tai "laatukäsikirja ohje" ja bongaa sieltä itsellesi sopiva pohja sisällysluetteloksi, jonka voit muokata oman toiminnan / kohteen näköiseksi!

image description

Työkalupakki

Alasivuilta löydät tietoa ja työkaluja seuraavien osa-alueiden laadun kehittämiseen.

  • Asiakastyytyväisyys
  • Henkilöstötyytyväisyys ja yrittäjänä jaksaminen
  • Tuotekehitys ja tuotteistaminen
  • Markkinointi ja sidosryhmätyö
  • Oman toiminnan arviointi ja jatkuva parantaminen

Tehtäviä seuraavamalla voit luoda oman laatukäsikirjasi.

  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description