Kulttuurisisällöt toimivat laadun kokemisen näkökulmasta hieman eri periaatteella kuin monet muut palvelut tai ohjelmasisällöt; taidenäyttely tai teatteriesitys saattaa sykähdyttää vierailijaa jopa ahdistavalla tavalla, mutta jättää silti hyvän kokonaiskokemuksen. Kulttuuritoimijoiden ja matkailuyritysten näkökulma asiakkuuksiin, laatuun, palvelutarjontaan ja prosesseihin eroavat toiminnallisista syistä johtuen toisistaan – näin myös mielikuva siitä, mitä laatu on, on hieman erilainen eri toimijoilla. Muun muassa näistä syistä kulttuurimatkailulle oli tarpeen luoda oma yksilöllisempi laadun kehittämisohjelma.
Laatuohjelman pilotointi alkoi vuonna 2009 Kulttuurin ketju - Kulttuurin matkailullinen tuotteistaminen -hankkeen myötä. Haaga-Perho ja Kulttuurin ketju -hanke rakensivat yhteistyössä kulttuurikohteille räätälöidyn Culture DQN® -laadun kehittämisohjelman, jonka tavoitteena oli paitsi testata ohjelman toimivuus, myös parantaa kulttuurin ja matkailun toimijoiden yhteistyötä. Culture DQN®- ohjelmien avulla halutaan nostaa korkeatasoinen kulttuurimatkailu vahvistamaan Suomen matkailullista vetovoimaa. Tähän tähtäävät myös MEK, opetusministeriö ja monet matkailualueet kulttuurimatkailua koskevissa strategioissaan.