Ajankohtaista

  • 1.10.2018 Ajankohtainen

    Flygel till The Doo-Bop Club i Vasa

    Kulturfonden bidrar med 10 000 euro till en flygel för The Doo-Bop Club i Vasa. Bidraget för flygeln kommer från den finlandssvenska instrumentfonden. Flygeln finns nu i Campus Allegros kammarmusiksal där man ersätter flygeln med en kvalitetscembalo. The Doo-Bop Club i Vasa är en viktig scen för musikaliska möten inom jazz- och improvisationsmusik. Med en högklassig flygel i konsertsalen vill klubben engagera intressanta och skickliga artister både inom den klassiska och rytmiska musiken. Den finlandssvenska instrumentfonden grundades 2006 och förvaltas av en styrgrupp vid Yrkeshögskolan Novia. Instrumentfonden har nio kvalitetsinstrument och lånar ut sju av dem till begåvade ungdomar. *** Helsingfors den 1 oktober 2018
    Pressmeddelande Närmare information och intervjuförfrågningar:
    Martina Landén-Westerholm
    informatör, teamledare
    martina.landen-westerholm(at)kulturfonden.fi
    040 595 0817 Annika Rönnblad
    kommunikationsassistent
    040 537 1494
    annika.ronnblad(at)kulturfonden.fi    

    Lue lisää »

  • 28.9.2018 Ajankohtainen

    Fråga finansiärerna

    Det här är Håkan Omars, vår ombudsman i Österbotten. I oktober ordnar Håkan och representanter för fyra andra finansiärer evenemangen ”Fyrk för framtiden” i Österbotten. Under ”Fyrk för framtiden”-kvällarna kan du ställa frågor om projekt och finansiering. Vi lyfter särskilt fram projektverksamhet om kultur, konst, bildning, landsbygdsutveckling, renoveringar och investeringar och internationellt samarbete. Vi bjuder också på goda exempel, inspirerande information, möten med andra aktörer och kaffe med kreativt tilltugg.   Träffa oss fyra gånger Du kan träffa representanter för Kulturfonden. Aktion Österbotten, Bildningsalliansen, KulturÖsterbotten och Svenska folkskolans vänner: Pedersöre – måndag 1.10 kl. 17–20, Biblioteket/kulturhuset AX, Mjölvägen 1, Bennäs Korsholm – tisdag 2.10 kl. 17–20, Karperö UF Strandlid, Karperövägen 526 Malax – måndag 8.10 kl. 17–20, Kvarkens båtmuseum, Åminnevägen 433 Kirstinestad – tisdag 9.10 kl. 17–20, Hemslöjdsgården, Strandgatan 18 Du behöver inte anmäla dig till evenemangen. Här kan du ladda ned en flyer om evenemangen: Fyrk för framtiden – evenemang i Österbotten 2018   Åboland och Nyland Senare under hösten ordnar vi infoevenemang också i Åboland och Nyland. Mera information om de här evenemangen hittar du på vår webbplats under oktober.  

    Lue lisää »

  • 26.9.2018 Ajankohtainen

    Det handlar om publiken!

    Hur ser den finlandssvenska teaterpubliken ut? Hur ska den svenskspråkiga teatern överleva? De här och många andra frågor tar sig Elisabeth Lindfors an i vår nya rapport ”Det handlar om PUBLIKEN!”. I rapporten presenterar Lindfors sin syn på publikens beteende och förväntningar. Hon diskuterar också publikens roll och ifrågasätter synen på att publikens viktigaste insats är att köpa biljetter. Publiken borde vara medspelare, konstaterar Elisabeth Lindfors. Rapporten baserar sig bland annat på en enkät som studerande vid Novia gjort. Den fullständiga enkäten och analysen hittar du här. Vill du också läsa rapporten? Läs den på vår webbplats eller beställ ett pappersexemplar genom att mejla information(at)kulturfonden.fi. Från och med vecka 41 kan vi distribuera pappersexemplar av rapporten. Vi postar då rapporten till teateraktörer i Svenskfinland. Det handlar om PUBLIKEN! är Kulturfondens fjärde publikation med fokus på den finlandssvenska teatern under åren 2013–2018. Rapporten avrundar fondens strategiska teaterprojekt på tre miljoner euro.

    Lue lisää »

  • 25.9.2018 Ajankohtainen

    En lärling med bra feeling

    Fotokonstnären Nayab Ikram fick Kulturfondens lärlingsstipendium på tolv månader för att jobba på Fotocentrum Peri i Åbo. Nayab Ikram öppnar en låst dörr i den vita galleriväggen på Fotocentrum Peri, på övre våningen i Wäinö Aaltonens museum i Åbo. Bakom dörren finns en korridor som leder till flera förråd. Peris förråd är litet. – När jag kom hit var det här förrådet ett enda kaos. Det användes av ett tiotal personer med olika modersmål, som under kort tid byggde upp utställningar i galleriet. Folk kom och gick, förrådet fylldes med allt möjligt. Mitt första projekt var att styra upp det här kaoset, säger Ikram och skrattar. Hon kom till Peri i augusti 2017 som Kulturfondens lärlingsstipendiat för tolv månader. När vi ses har halva lärlingstiden gått. – I början var jag mest en allt-i-allo. Jag hjälpte till där det behövdes och hade mycket konkreta uppgifter, som att lära mig använda slagborr och andra verktyg. Nu känner jag att jag klarar av vad som helst inom utställningsteknik. Uppgifterna var en bra ingång för Ikram att lära sig hur ett galleri fungerar. Ordet lärling antyder också ett visst mått av ”learning by doing”. En lärling förkovrar sig i ett yrke genom att arbeta sida vid sida med någon som varit länge i branschen. Kulturfonden har beviljat lärlingsstipendier i tio år, och vanligen beviljas 10-15 stipendier per år. Efter några månader blev Ikrams arbete mera självständigt. – Jag har mera ansvar nu och jobbar som bäst med att kurera en internationell utställning i Peris galleri i augusti 2018. Den är knuten till mitt egna konstprojekt: tidskriften Pplats om olika platsers betydelse. Det första numret handlar om öar och några av konstnärerna som bidrar i tidskriften ska medverka i utställningen. Ikram är den första lärlingen på Fotocentrum Peri. Idén och uppmuntran att söka lärlingsstipendium kom från Ikrams tidigare lärare Sade Kahra som är verksamhetsledare på Peri. Hon kände Ikram från yrkeshögskolan Novia. Som bäst är lärlingsstipendium en win-win-situation för både lärlingen och handledaren. – Nayab har varit till enorm hjälp här, säger Sade Kahra som är Nayab Ikrams handledare. – Peri är en ideell förening och jag är fotocentrets enda fast anställda personal. Vår verksamhet har länge fungerat med hjälp av personer som fått sysselsättningsstöd för att jobba hos oss. Men eftersom vi bara kunnat ha dem hos oss i ett halvår har det inte gått att ge dem större ansvar. Det tar ett halvår bara att komma in i jobbet, säger Kahra. Hon trodde först att Kulturfondens lärlingsstipendium bara gällde yrkesutövande konstnärer, men hörde en intervju där ett produktionsbolag för musik hade fått en lärling via Kulturfonden. – Då insåg jag att det kanske kan gå också för en förening att få en lärling. Kahra tog reda på mer och fick veta att det viktigaste kravet för ett lärlingsstipendium är att lärlingen får personlig och professionell handledning. Det var inget problem eftersom Kahra är fotokonstnär och yrkeslärare. Hon tog kontakt med sina tidigare fotostuderande och uppmuntrade dem att söka stipendium för att jobba ett år på Peri. Tre personer sökte, och Ikram blev den som fick stipendiet. Ikram uppskattar att handledningen har varit öppen för dialog. – Jag var tidigare praktikant ett halvår hos en konstnär i Stockholm. Då var fokus på administration och allt-i-allo-arbete, och det fanns inte riktigt möjlighet att diskutera konstbranschen på djupet. Min tid på Peri är ett bra komplement till det. Med Sade känner jag att jag får fråga om allt, och även få inblick i svårigheterna och hur det går att jobba runt dem. – Peri har hjälpt mig att se vartåt jag vill fortsätta. Nu när jag förstår kulturfältet bättre har jag också börjat känna att jag inte behöver stanna här i kulisserna. Lärlingsstipendium – Kan sökas av konstnärer och hantverkare som nyligen avslutat sin egentliga utbildning och vill förkovra sig under professionell handledning. – 1 250 euro/månad, högst 15 000 euro/år och för högst ett år. – Den sökande ska själv leta reda på en potentiell handledare i Finland eller utomlands. – Lärlingen och handledaren ska göra ett avtal om samarbetet före stipendium kan beviljas. – Lärlingsstipendier beviljas inom alla konstgrenar, men områden där själva hantverket är viktigt prioriteras. – Det är enbart lärlingen som får ett personligt stipendium. Handledaren får ingen ekonomisk ersättning. Läs mer och ansök om lärlingsstipendium, senast den 12 oktober 2018.  Läs hela reportaget i vår Årsbok på sidorna 52-57.  Text: Liisa Mendelin
    Foto: Laura Mendelin  

    Lue lisää »

  • 24.9.2018 Ajankohtainen

    Vill du bli lärling?

    Nu kan du som är konstnär eller hantverkare söka ett lärlingsstipendium. Deadline är den 12 oktober. Våra lärlingsstipendier är för dig som har avslutat din egentliga utbildning och nu vill förkovra dig under professionell handledning. Också du som har studerat museiämnen och vill få internationell erfarenhet kan söka ett lärlingsstipendium. Stipendiet är på 1 250 euro per månad eller högst 15 000 euro per år. Du kan beviljas stipendiet för max ett år. Stipendiet förutsätter ett skriftligt avtal mellan dig och din handledare. Gör din ansökan senast den 12 oktober på https://ansokan.kulturfonden.fi. Här kan du läsa mera om våra lärlingsstipendier. Fotokonstnären Nayab Ikram från Åland är just nu lärlingsstipendiat på Fotocentrum Peri i Åbo. I vår årsbok på sidorna 52-57 kan du läsa Nayabs tankar om lärlingstiden. Gå till Årsboken på webben.  

    Lue lisää »

  • 13.9.2018 Ajankohtainen

    Idag gör vi igen utbetalningar

    Nu är trasslet med bankens program ordnat och vi kan igen sköta våra utbetalningar som vanligt. Idag, fredagen den 21 september, gör vi de utbetalningar som fördröjts sedan förra torsdagen. Vi beklagar dröjsmålet och hoppas att det inte har förorsakat besvär för någon av våra betalningsmottagare. Om du har frågor kan du kontakta vår ekonomichef Britt-Marie Forsell-Stenström, britt-marie.forsell-stenstrom(at)kulturfonden.fi.

    Lue lisää »

  • 13.9.2018 Ajankohtainen

    Folkmusik och berättelser till skolorna

    Kulturfonden har beviljat 60 000 euro till det treåriga projektet MusikBerättarStormen. Projektet erbjuder skolklasser i årskurs 1-9 överraskande besök av berättare och musiker. Skolbesöken görs i Nyland och inleds hösten 2018.   – Det här är ett spännande projekt som på ett nytt sätt kombinerar många olika konstgrenar, säger Annika Pråhl, kulturombudsman på Kulturfonden. MusikBerättarStormen lyfter fram berättande både som konstform och som redskap i undervisningen. Före skolbesöken får lärarna fortbildning i berättarkonst och folkmusik. Projektet erbjuder dessutom övningar, sånger och sagor att använda i undervisningen. MusikBerättarStormen är ett unikt projekt i Finland. Bakom projektet står föreningen Rävsson Company som ska utveckla och sprida muntligt berättande och ny folkmusik.   *** Helsingfors den 13 september 2018
    Pressmeddelande   Noggrannare information och intervjuförfrågningar Martina Landén-Westerholm
    Informatör
    martina.landen-westerholm(at)kulturfonden.fi
    040 595 0817   Annika Rönnblad
    Kommnunikationsassistent
    annika.ronnblad(at)kulturfonden.fi      

    Lue lisää »

  • 12.9.2018 Ajankohtainen

    Sök praktikplats utomlands

    Är du intresserad av praktik utomlands? Mellan den 15 och 30 september kan du ansöka om en praktikplats vid tre av Finlands kulturinstitut. De tre praktikplatser som du nu kan söka finns vid Finlands institut i Tokyo, Japan Finlands institut i London, England Finlandsinstitutet i Stockholm, Sverige Praktiktiden är elva månader. Praktikplatserna beviljar vi i samarbete med Finlands kultur- och vetenskapsinstitut rf.   Vem kan söka? Du som söker ska vara vara heltidsstuderande vid ett universitet eller en högskola ELLER ha utexaminerats under det senaste året vara finsk medborgare eller fast bosatt i Finland ha svenska som modersmål eller studiespråk. Deadline 30.9 Gör din ansökan mellan den 15 och 30 september 2018 på https://ansokan.kulturfonden.fi. Skriv din ansökan på svenska. Efter ansökningsdeadline kallar vi några sökande till intervju på Finlands kultur- och vetenskapsinstituts kansli eller Svenska kulturfondens kansli i Helsingfors. Datum för intervjuerna hittar du i Kulturfondens webbinformationen om respektive praktikplats.   Mera information Läs mera på instituutit.fi/sv/praktik eller kulturfonden.fi/praktik. Du kan också mejla saara.juusti(at)instituutit.fi,  praktikkoordinator vid Finlands kultur- och vetenskapsinstitut rf.   Kontaktperson på Kulturfonden Håkan Omars, hakan.omars(at)kulturfonden.fi, ombudsman

    Lue lisää »

  • 10.9.2018 Ajankohtainen

    Vägen tillbaka till PISA-toppen

    I matematik går det just nu ganska bra för eleverna i de svenskspråkiga skolorna. År 2015 hörde PISA-resultaten till de bästa i Norden. Med pojkarnas testresultat i läsning är det sämre ställt.   Bland annat det här kommer universitetsforskare, doktor Kari Nissinen och doktor Satya Brink fram till i sin rapport ”Jämlikhet och kvalitet i skolan – Hur når vi utmärkta resultat på svenska och finska”. Rapporten presenterades vid Svenska kulturfondens seminarium ”Bäst i test?” i Helsingfors måndagen den 10 september. Nissinen och Brink har på uppdrag av Kulturfonden granskat de svenskspråkiga elevernas resultat i 2015 års Pisa-undersökning. I sin rapport analyserar de svenskspråkiga elevers resultat i läsning, naturvetenskaper och matematik och presenterar insatser som Finland borde vidta för att igen nå PISA-toppen.   – För de svenskspråkiga flickornas del är läget ganska bra. Bland annat i matematik har de höjt sin nivå – år 2003 var flickorna svagare än både pojkarna och de finskspråkiga eleverna, men 2015 hörde de till de bästa. Överlag är trenden i också matematikresultaten positiv. År 2015 hörde resultaten i de svenskspråkiga skolorna till de bästa i Norden. Å andra sidan har vi inte höjt vår nivå, snarare är det de resultaten i de andra nordiska länderna som blivit sämre, säger Kari Nissinen. Däremot är Nissinen och Brink oroade över de svenskspråkiga pojkarnas svaga resultat i läsning. Även om pojkarna ligger i mellanskiktet i en nordisk jämförelse – Norge och Danmark har bättre resultat, Sverige och Island sämre – är läget alarmerande. I jämförelse med andra OECD-länder ligger de svenskspråkiga pojkarnas resultat fortfarande under medelnivån. Också de finskspråkiga pojkarna klarar sig däremot betydligt bättre. – Å andra sidan har vi också en undersökning (PIAAC) som visar att unga svenskspråkiga vuxna, också män, uppnår lika bra – eller till och med bättre – testresultat i läsning som finskspråkiga. Om det här beror på att svenskspråkiga pojkar mognar senare eller att PISA-testerna inte intresserar dem, kan vi bara spekulera i, säger Nissinen.   Vad kan skolvärlden då göra för att lyfta pojkarnas resultat och resultaten bland eleverna överlag? Nissinen och Brink listar några allmänna åtgärder i sin rapport: Redan små tilläggsanslag för tidsbegränsade riktade insatser, utöver de ordinarie budgetmedlen, kan höja inlärningsresultaten. Satsa mera på individanpassad undervisning så att varje elev kan maximera sin inlärning. Så här uppnår vi målet med brett utbildade elever med höga genomsnittsvärden i de grundläggande ämnena. Alla de som är involverade i undervisningen borde ha chans att samordna sina insatser och jobba mera fokuserat. Följ bättre upp de lågpresterande elevernas resultat och gör tidigare insatser för att stödja de här eleverna – oberoende av om de är pojkar, invandrare eller elever med låg social bakgrund. Satsa på både jämlikhet och excellens. Då kan Finland nå toppresultat och igen bli en respekterad modell för andra länder, konstaterar Brink och Nissinen.   Kulturfonden har sedan början av 2000-talet låtit analysera de svenskspråkiga elevernas PISA-resultat. – Det ställs stora krav på skolorna idag – undervisningen ska ständigt utvecklas och specialsatsningar är alltid aktuella. Vi har med hjälp av våra rapporter försökt hjälpa både beslutsfattare och skolor att få klarhet i vad det lönar sig att satsa på. Medan PISA-undersökningarna visar på resultaten, vill vi hitta dels trender i inlärningsresultaten – särskilt för Svenskfinlands del – och dels lösningar på de brister eller problem som framkommer, säger Kulturfondens utbildningsombudsman Berndt-Johan Lindström.   Ladda ned rapporten På Jyväskylä universitets webbplats kan du läsa eller ladda ned hela Brinks och Nisisnens rapport ”Jämlikhet och kvalitet i skolan”. Kulturfonden tackar Jyväskylä universitet, särskilt Kari Nissinen, och Satya Brink för ett gott samarbete och välkommen vägkost.   *** Helsingfors den 10 september 2018
    Pressmeddelande Ytterligare information och intervjuförfrågningar: Martina Landén-Westerholm
    informatör
    040 595 0817
    Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. document.getElementById('cloak4396362e91843cd8802c82f19f3d42c2').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addy4396362e91843cd8802c82f19f3d42c2 = 'martina.landen-westerholm' + '@'; addy4396362e91843cd8802c82f19f3d42c2 = addy4396362e91843cd8802c82f19f3d42c2 + 'kulturfonden' + '.' + 'fi'; var addy_text4396362e91843cd8802c82f19f3d42c2 = 'martina.landen-westerholm' + '@' + 'kulturfonden' + '.' + 'fi';document.getElementById('cloak4396362e91843cd8802c82f19f3d42c2').innerHTML += ''+addy_text4396362e91843cd8802c82f19f3d42c2+'';    

    Lue lisää »

  • 5.9.2018 Ajankohtainen

    Hej i Österbotten!

    Nu kan du som är svenskspråkig österbottning eller verksam i en österbottnisk sammanslutning ansöka om bidrag. Bidragen riktas till vetenskaplig forskning, studier och konstnärlig och kulturell verksamhet med direkt anknytning till det svenskspråkiga Österbotten. Vi ledigförklarar bidrag ur följande fonder i Svenska Österbottens Kulturfond Henry och Martta Bertells minnesfond, Inga, Valdemar, Anna-Lisa och Inga-Brita Westbergs fond och ett antal övriga österbottniska specialfonder. Ansök mellan den 1 och 30 september 2018 på https://ansokan.kulturfonden.fi Mera information om bidragen får du genom att klicka på länkarna ovan. Ombudsman Håkan Omars, hakan.omars(at)kulturfonden.fi, ger noggrannare information om bidragen.

    Lue lisää »

  • 3.9.2018 Ajankohtainen

    Tidskriften Astra får Fredrika-stipendiet

    Årets Fredrika Runeberg-stipendium går till tidskriften Astra för det omfattande och gedigna arbetet med kampanjen #dammenbrister. I förlängningen går stipendiet till alla de kvinnor som modigt delade sina vittnesmål om sexuella trakasserier och övergrepp. I Finland var #dammenbrister först med att, som en del av metoo-rörelsen, ge röst åt tusentals kvinnor som tidigare inte vågat berätta eller som berättat men inte blivit lyssnade på eller trodda. På kort tid undertecknade över 6 000 finlandssvenska kvinnor i alla åldrar det offentliga uppropet. Kravet är nolltolerans mot sexuella övergrepp och respekt för kvinnors kroppsliga integritet ”i studiesammanhang, på jobbet, i skolan, på krogen, i föreningar, i församlingar, i klubbar, i kollektivtrafiken, i vården, i idrottssammanhang och i hemmen”. Hela 949 vittnesmål om sexuellt ofredande, övergrepp, utnyttjande och våld samlades in. Varje enskild berättelse redigerades före publicering så att såväl offer som förövare står anonyma. Ur mosaiken av vittnesmål framträder mönster av destruktiva strukturer och kränkande umgängeskultur som drabbat och drabbar otaliga kvinnor och även män, med ibland livslånga trauman som följd. #dammenbrister bidrog på ett avgörande sätt till att bryta tystnaden, ge drabbade mod att berätta, förflytta skammen från offren till förövarna, och blottlägga det lidande som orsakas. Detta ger ökad medvetenhet om och ökad beredskap att motverka och ingripa mot sexuella trakasserier och övergrepp i vårt samhälle. 

    Fredrika Runeberg-stipendiet 2018 tas emot av Ylva Perera, Ida Kronholm, Jenna Emtö, Vilhelmina Öhman och Nina Nyman, eldsjälarna bakom kampanjen #dammenbrister. 

    Stipendieutdelningen direktsänds på www.sfv.fi söndag 2.9 kl. 17.

    Lue lisää »

  • 29.8.2018 Ajankohtainen

    Studiefonden delade ut över 820 000 euro

    I höst inleder 736 studerande sina studier med ett stipendium från Svenska studiefonden på kontot. Sammanlagt delar Studiefonden i år ut stipendier på över 820 000 euro.   Studiefonden har i år beviljat 736 studerande vid högskolor och universitet ett stipendium på mellan 500 och 1 800 euro. Över 650 000 euro går till universitets- och högskolestuderande. Bland de sökande prioriterades de som sökte stipendium för utbytesstudier eller utlandspraktik. Av de sökande fick drygt hälften stipendium för utlandsstudier eller praktik utomlands. De övriga beviljades stipendium för studiekostnader i Finland. Stipendierna för studier i Finland var 500-800 euro, medan beloppen för utbytesstudier beror på utlandsvistelsens ort och längd. Totalt fick Studiefonden i år 1 024 ansökningar; ungefär 200 ansökningar färre än under de fem senaste åren. Det lägre antalet sökande beror på en ny teknisk lösning, som inte tillåter personer som tidigare fått stipendium från Svenska studiefonden att fylla i den elektroniska ansökan. Enligt Studiefondens regler kan en studerande beviljas ett stipendium bara en gång. Av de sökande fick 288 sökande avslag på sin ansökan. De sökande ska vara heltidsstuderande vid en högskola eller ett universitet, finska medborgare eller fast bosatta i Finland och ha svenska som modersmål eller studiespråk. Svenska studiefonden beviljar också gymnasier, yrkesläroanstalter och folkhögskolor bidrag för utdelning som elevstipendier. I år fick 53 skolor totalt 170 000 euro att dela ut som elevstipendium. Svenska studiefonden är ett samarbete mellan: Svenska kulturfonden Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne Föreningen Konstsamfundet Svenska folkskolans vänner Lisi Wahls stiftelse för studieunderstöd   Svenska studiefonden har ansökningstid i februari. Mer information finns på www.studiefonden.fi.   *** Helsingfors den 29 augusti 2018
    Pressmeddelande – Får fritt publiceras Närmare information och kommentarer
    Maria Bergenwall
    ombudsman
    Svenska studiefonden
    Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. document.getElementById('cloake11e037c6427edbe32ed2cad6f99a087').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addye11e037c6427edbe32ed2cad6f99a087 = 'kontakt' + '@'; addye11e037c6427edbe32ed2cad6f99a087 = addye11e037c6427edbe32ed2cad6f99a087 + 'studiefonden' + '.' + 'fi'; var addy_texte11e037c6427edbe32ed2cad6f99a087 = 'kontakt' + '@' + 'studiefonden' + '.' + 'fi';document.getElementById('cloake11e037c6427edbe32ed2cad6f99a087').innerHTML += ''+addy_texte11e037c6427edbe32ed2cad6f99a087+'';

    Lue lisää »

  • 24.8.2018 Ajankohtainen

    Kultur ger mervärde i skolvardagen

    Kulturfonden har sedan år 2005 erbjudit ett bidrag om 500 euro till skolor för att anställa en konstnär eller kulturarbetare för tio timmar. Årligen beviljas ungefär 150 000 euro som Kultur i skolan-bidrag. En skola som flitigt utnyttjat Kultur i skolan-paketen är Härkmeri skola i Kristinestad. Rektor Marina Barsetti är nöjd.
    – Kultur i skolan är super och ger en guldkant i vardagen, säger hon. Under våren 2018 använde skolan sitt bidrag för ett besök av Vasabon Jonny Björkström som genom sitt företag Robot Workshop Finland ordnar workshopar om programmering genom att använda sig av legobitar. – Programmering är en del av allmänbildningen i dag. Det handlar helt enkelt om att förstå hur världen och prylarna i den fungerar, säger Björkström. Många skolor använder sitt bidrag för en kodningsworkshop av Jonny Björkström.
    Foto: Sara Bondegård (Studio Sara) Litet bidrag med stor avkastning Trots att ett bidrag om 500 euro kan verka litet då Svenska kulturfonden årligen delar ut omkring 36 miljoner euro, är det ett bidrag som ger stor avkastning. – Bidragen ger verksamhet under tio timmar åt eleverna och en skälig ersättning åt kulturarbetarna, säger Håkan Omars, ombudsman på Kulturfonden. Skolorna ska själva göra ansökan och kontakta och anställa kulturarbetaren. På fältet har man ibland önskat att ansökan skulle göras av den lokala Hem och skola-föreningen eller av kulturabetaren. Men det är ändå skolan själv som ska prioritera kultur i sin verksamhet och bidraget ska användas under skoldagen. Därför är hela processen idag skolans ansvar. – Vi beviljar skolan ett bidrag som den sedan använder för att anställa en kulturarbetare. Det är viktigt att komma ihåg att kulturarbetaren inte är anställd av Kulturfonden, säger Omars. Ansökningarna behandlas inom ungefär en månad efter att de lämnats in. Foto: Sara Bondegård (Studio Sara) “Målsättningen är att bevilja pengar” Kultur i skolan-paketet gynnar inte bara skolorna och eleverna, utan också kulturarbetarna. – Det är fint att jag får jobba med det jag brinner för. Jag hoppas Kulturfondens beredare och förtroendevalda förstår hur viktigt jobb de gör. Det skulle vara roligt om de skulle se glädjen i barnens ögon då de går upp ett ljus för dem och de löst ett problem, säger Björkström. För skolor som vill ansöka om bidrag har Omars ett gott råd. – Läs igenom kriterierna för bidragen. Var tydlig med vilken målgrupp och vilken verksamhet ni ansöker för. Om ansökan fyller kriterierna beviljar vi ansökan – vår målsättning är att bevilja snarare än att avslå, säger Omars. Kultur i skolan i korthet Kultur i skolan är ett bidrag som beviljas för 10 timmar (6-10 timmar för gymnasiet) åt skolor för att integrera kultur i sin verksamhet genom samarbeta med en konstnär eller kulturarbetare. 2017 beviljades 182 bidrag för Kultur i skolan, för år 2018 har 150 000 euro reserverats för Kultur i skolan. Kulturfonden beviljar också bidrag för daghem, bibliotek och vårdinstanser genom Kultur på dagis, Kultur på bibban och Kultur i vården. Läs mer och ansök om Kultur i skolan-bidrag här. Text Annika Rönnblad    

    Lue lisää »

  • 21.8.2018 Ajankohtainen

    Sex miljoner till Hallå! Vad händer sen?

    Vilken blir Svenska kulturfondens nästa strategiska satsning? I juni fördelade Kulturfonden 6 miljoner euro till 77 projekt inom Hallå!, fondens strategiska program för en levande tvåspråkighet. Samtidigt som projekten startar sin verksamhet, blickar de förtroendevalda framåt mot nästa satsning.   – Trots att många Hallå-projekt bara är i startgroparna, är det dags för oss att börja förbereda nästa strategiska program. Under hösten låter vi göra en utredning kring den grundläggande konstundervisningen i de svensk- och tvåspråkiga kommunerna. Vår fingertoppskänsla är att det idag finns stora skillnader mellan kommunerna – i tillgängligheten, kvaliteten och bredden på undervisningen. Eventuellt kunde Kulturfonden göra en insats här, säger Kulturfondens vd Sören Lillkung. Till den grundläggande konstundervisningen hör bland annat kommunernas och samkommunernas musik-, konst-, dans- och teaterinstitut. Fondens utredning är ett sätt att kartlägga behoven inför nästa strategiska program som planeras starta tidigast 2020.   Hallå Österbotten I juni behandlade Kulturfondens styrelse närmare 300 ansökningar om bidrag inom det nu aktuella strategiska programmet Hallå. I Österbotten drivs under de närmaste tre åren flera både större och mindre projekt med Hallå-bidrag. – Vi är glada över att vi i våras fick många ansökningar också från finskspråkiga trakter i Österbotten. Bland annat har vi kunnat bevilja flera Hallå-bidrag på 10 000 euro till finsk- och svenskspråkiga gymnasier, daghem och grundskolor för samarbete över språkgränserna. Stora bidrag på mellan 120 000 och 300 000 euro går till Åbo Akademi i Vasa och Jyväskylä universitet för forskning kring bland annat språkinlärning och modersmålsinriktad finska, säger styrelseordförande Stefan Wallin.   Hitta nya vänner Både inom Hallå-programmet och den ordinarie utdelningen uppmuntrar Kulturfonden sökande till nya, gärna otippade, samarbeten med andra aktörer. – I Vasa startar ett konstpedagogiskt pilotprojekt med Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier vid Åbo Akademi, Vasa stads museer och Pro Artibus. Projektet, som får 51 000 euro, ska bland annat utveckla ett program i bildkonst för klasslärarstuderande. Dessutom ska man överlag lyfta fram möjligheterna att använda samtidskonst på olika sätt i undervisningen, säger Ann-Luise Bertell, ordförande för Kulturfondens delegation   38 miljoner också 2019? Kulturfondens förtroendevalda samlas till två strategidagar i Vasa den 21 och 22 augusti. De omkring 70 ledamöterna gör linjedragningar för utdelningen under 2019 och granskar utmaningarna inom fondens verksamhetsområden. Vid strategidagarna presenterar också fondens ägare och förvaltare Svenska Litteratursällskapets vd Dag Wallgren en prognos för avkastningen som ställs till Kulturfondens förfogande under nästa år. – Under de senaste åren har SLS årligen ställt omkring 38 miljoner euro till vårt förfogande. Med den här summan har vi kunnat satsa både på bredd och spets i fondens utdelning. Vi hoppas och tror att Dag Wallgren kommer med lika fantastiska siffror också inför år 2019, säger Lillkung.   *** Vasa den 21 augusti 2018
    Pressmeddelande Närmare information och intervjuförfrågningar: Martina Landén-Westerholm
    Informatör
    040 595 0817
    martina.landen-westerholm(at)kulturfonden.fi

    Lue lisää »

  • 17.8.2018 Ajankohtainen

    Prakticum får 50 000 för att motarbeta marginalisering

    Kulturfonden ger ett bidrag på 50 000 euro till yrkesinstitutet Prakticum. Med hjälp av bidraget ska Prakticum minska antalet elever som avbryter sina studier och öka antalet invandrare som väljer yrkesutbildning på svenska. Under det tvååriga projektet ska Prakticum utveckla specialundervisningen och handledningen för invandrarstuderande och studerande som löper risk att marginaliseras. Projektet utvecklar bland annat metoder för hur man kan stödja studerande med invandrarbakgrund eller andra specialbehov. – I dagens läge vill ett tjugotal invandrare inleda studier vid en yrkesutbildning på svenska. Prakticum ska med hjälp av bidraget bland annat sprida information om möjligheten att integrera sig på svenska genom Push!-utbildningen; det som på finska heter VALMA, säger Berndt-Johan Lindström, utbildningsombudsman på Kulturfonden. Stödundervisning får idag ungefär 20 procent – cirka 200 – av de studerande vid Prakticum. Cirka 60 studerande får stöd av en speciallärare under hela sin studietid. – Samtidigt ska Prakticum också bli bättre på att kartlägga studerandes kunskaper och planera individuella studiestigar för dem. Kartläggningen är både omfattande och viktig för studerande med invandrarbakgrund och andra studerande som behöver extra stöd. Kartläggningen kan vara skillnaden mellan att lyckas eller misslyckas i studierna och i yrkeslivet, säger Lindström. *** Pressmeddelande
    Helsingfors den 17 augusti 2018 Noggrannare information och intervjuförfrågningar: Berndt-Johan Lindström
    Utbildningsombudsman
    +358 40 838 1358 Martina Landén-Westerholm
    Informatör
    +358 40 595 0817

    Lue lisää »

  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description