Ajankohtaista

  • 1.10.2013 Ajankohtainen

    OlePro-blogi siirtynyt www.haagaperho.fi sivustolle



    OlePro-blogi on siirtynyt 1.10.2013 lähtien Haaga-Perhon uudistetuille sivuille.

    Käy lukemassa Toolboxin Kari Halosen blogi Kiinan matkailumarkkinoista ja siitä miten Sinä voit sertifioitua kiinaosaajaksi!

    OlePro-blogi


    Lue lisää »

  • 5.9.2013 Ajankohtainen

    Videohaastattelussa minä - Ilkka Kauppinen - matkailun internetmarkkinoinnista - a.k.a. linkkiankkureiden käyttö

    Yksi tehokkaimista internetmarkkinoinnin muodoista on saada muut markkinoimaan sinua ja linkittämään sivuillesi.

    Tästä oiva esimerkki ovat erilaiset asiantuntijahaastattelut, joita näkyvyydennälkäiset haastateltavat itse levittävät markkinoiden samalla myös haastattelun järjestäjää.

    Tällä kertaa "uhrina" olin minä, ja kuten arvaatte, olen itse haastattelun innokkain levittäjä.

    Alla esimerkki tuoreeesta Teemu Kinnusen toteuttamasta asiantuntijahaastattelusta, jossa vastaan mm. seuraaviin kysymyksiin:

    Miten päädyin suomalaisen matkailun internetmarkkinoinnin pioneeriksi?Miksi matkailuyrittäjän kannattaa kiinnostua oman yrityksensa markkinoinnista internetissä?Mikä suomalaista matkailun internetmarkkinointia oikein vaivaa?Neljä haastetta ja ratkaisua, jotka suomalaisella matkailuyrittäjän www-sivustolla tökkiiEsimerkkitapauksia, joissa suomalainen matkailualan yrittäjä nousi aivan uudelle tasolle. Spottaa yrityksesi näistä!




    Lisää tietoja haastattelusta ja Teemun Internetmarkkinointi -sivut

    --------------------------------------------------------------
    Sinua saattaa kiinnostaa myös:
    Viimeinen hetki tilata minut luoksenne 3,5 päiväksi eAskel-ohjelmassa 600 eurollaTee edes nämä 10 juttua - osa 1 - sarjan alku Seuraa minua myös http://www.twitter.com/ilkkakauppinen

    Lue lisää »

  • 30.8.2013 Ajankohtainen

    VUOROIN VIERAISSA

    No mitä tämä sitten tarkoittaa??

    Sanapari tuli mieleeni kun loman jälkeen töitä käynnistellessä on tuntunut siltä että eri toimialat hakevat kiihkeästi toisiaan. Hyvinvointia on kautta aikain rakennettu omissa poteroissaan ja haettu kasvua omalle toimialalla ja mieluummin vielä  yksin. Jonkin ajan kuluttua alettiin älyämään että hei, kun kaveri on vieressä niin minäkin saan enemmän. Tämä ajatus on toiminut niin matkailukeskuksissa kuin vaikkapa basaarikadulla tai kuntosalikeskittymissä .
    Nyt vaikuttaa siltä, että tarve yhdistää voimia on auttanut katsomaan myös sen toimialan aidan yli. Mitäs jo tekisinkin yhteistyöstä tuon kanssa vaikka se tekeekin ihan eri asiaa kuin minä? Alkavissa projekteissa huomaan todellisen yhteistyön käynnistyneen valtion metsien ja matkailuyrittäjien kesken tai vaikkapa mobiilipaikannuspalveluiden ja käyntikohteiden välillä.  Nämä ovat melko ilmiselviä synergioita mutta entäpä jos ajattelisit kuten edelläkävijä? 
    Kenen kanssa voisit tehdä pioneeriluontoista yhteistyötä niin, että loisit jotain aivan uutta markkinoille? Katso ympärillesi ja bongaa toimija tai toimiala joka on mahdollisimman kaukana omastasi – mitä uutta siitä syntyisi?
    Jätän kysymykset hautumaan – syyskuun bloggauksessa tuleekin tästä aivan elävä esimerkki. LEOn toimitusjohtaja Sanna Tarssanen kertoo, miten Lapissa voidaan yhdistää voimat yli toimialarajojen, teemana House of Lapland.
     
    Anne  Lukkarila
    pääbloggari
    Haaga-Perho

    Lue lisää »

  • 29.6.2013 Ajankohtainen

    Tee ainakin nämä 10 juttua - osa 7 hanki lisää luottamusta

    Ostaako asiakas palvelusi vai ei on kiinni luottamuksesta. Pystyykö asiakas luottamaan, että hän saa rahoilleen vastinetta. Palveluidesi luottamuksen kasvattaminen onkin suurin yksittäinen keino kotisivujen konversion eli tehokkuuden kasvattamiseksi. 


    Kuva: Janne Ruuttunen, rider meTässä yksinkertaisin keino yrityksesi luottamuksen kasvattamiseen (ja kyllä se on kaikille tuttu ostosTV:stä)

    1. Lisää sivuillesi uusi sivu, joka on nimeltään esimerkiksi "Kokemuksia" Muista sijoittaa tämä sivu helposti löydettäväksi vaikkapa päänavigaatioon.

    2. Lisää sivuille muutama mukava asiakaskertomus toiminnastanne. Parhaiten ne toimivat, kun niissä on myös valokuva mukana.

    3. Muista hankkia kokemuksia kaikilta eri kohderyhmiisi kuuluvilta. (esim. yritysasiakkailta ja lapsiperheiltä).

    4. Jos haluat oikein hivistellä, voit ottaa mallia vaikka verkkokauppaohjelmisto MyCashFlowlta tai Dream Hostelista Tampereelta.

    5) Kannattaa myös ottaa mallia Lapin Safareilta, joka on kerännyt heti etusivuilleen erilaisia lausuntoja sosiaalisesta mediasta palveluistaan.

    6) Kokemuksia voi sijoitella lisäksi myös eri palveluiden yhteyteen pitkin www-sivujasi, kuten me olemme esimerkiksi tehneet uusimmassa artikkelissamme: "Viimeinen hetki tilata yrityksellesi eAskel - ELYn sähköisen liiketoiminnan kehittämisohjelma."

    Supervinkki: nyt tosiaankin on viimeinen aika tilata ELYn eAskel-ohjelma yritykseenne. Tämä tarkoittaa sitä, että saat minut taloosi 3,5 päiväksi kehittämään internetmarkkinointianne vain 600 eurolla. Tilaus viimeistään syyskuun loppuun mennessä, toteutus syksyn 2013 aikana.

    TOIMI HETI, ETTET JÄÄ ILMAN!


    Seuraa minua myös http://www.twitter.com/ilkkakauppinen

    Lue lisää »

  • 17.6.2013 Ajankohtainen

    Haaga-Perho tutkii matkailukeskusten suositteluhalukkuutta vertailututkimuksena

    Muutaman vuoden tauon jälkeen Haaga-Perho tutkii jälleen seuranta- ja vertailututkimuksena Suomen matkailukeskusten kehitystarpeita.  Edellisissä vertailututkimuksissa (vuosina 2005-2012) selvitettiin asiakastyytyväisyyttä. Nyt tutkimuskohteena on suositeltavuus, jota tutkitaan NetPromoter Score /NPS mittauksen avulla).   Suositeltavuus onkin askel haasteellisempaan suuntaan – vain aidosti hyvää ja elämyksellistä palvelua saaneet matkailijat suosittelevat matkailukohdetta (brändiä) myös omille ystävilleen.  

    Pilotit Pohjois-SuomestaTällä hetkellä kesän 2013 pilottitutkimuksessa mukana olevat matkailukeskukset ja –alueet ovat Ruka, Pyhä-Luosto, Levi ja Rovaniemi. Tutkimuksen vastaaja-aineisto kerätään yhteistyössä tilaajien kanssa.  Myös muut matkailukeskukset ja –alueet ovat erittäin tervetulleita mukaan tutkimukseen!


    Haluatko Sinä antaa näkemyksesi suosikki -matkailukeskuksellesi? Tutkimuslomakkeet matkailukeskuskohteittain aukeavat klikkaamalla seuraavia linkkejä: Ruka, Pyhä-Luosto, Levi , Rovaniemi

    Tablettikyselyt yleistyvät, Haaga-Perho aktiivisesti mukana tuotekehityksessä
    Uusi matkailukeskusten vertailututkimus on suunniteltu tabletti- ja älypuhelinympäristöön, nopeasti ja helposti vastattavaksi. Haaga-Perho onkin tehnyt tänä keväänä paljon tuotekehitystyötä tabletti- ja älypuhelinkyselyjen toteuttamisessa. Tästä hyvä esimerkki on tiedonkeruu erilaisiin kyselyihin tablettien avulla LaatuVerkon InfoKioski –osion kautta. Kevyet ja näppärästi toimivat tabletit helpottavat kyselyjen toteutusta erilaisissa toimintaympäristöissä. Tableteilla kyselyt voidaan tehdä suoraan tapahtumapaikoilla ja näin lähempänä juuri koettuja asiakaskokemuksia, jolloin vastausten laatukin nousee uudelle tasolle.   Myös Haaga-Perhon opiskelijapalautteiden keruu tullaan toteuttamaan tableteilla ensi syksystä alkaen opetuksen lähipäivien aikana.

    Lisätietoja:
    Petteri Ohtonen ja Nina Boman

    Lue lisää »

  • 8.5.2013 Ajankohtainen

    SISÄLTÖMARKKINOINNILLA ETUMATKAA


    Sisältömarkkinointi on asiantuntijamarkkinointia, jonka avulla tuotetaan lisäarvoa, hyötyä ja iloa olemassa oleville ja potentiaalisille asiakkaille. Kaupallisissa sisällöissä ei kerrota yrityksestä eikä yrityksen tuotteista vaan sen tarkoitus on vaikuttaa lukijoihin sisältöjen kautta muuttamalla kuluttajien ostokäyttäytymistä, kasvattamalla asiakasuskollisuutta, brändäämällä yrityksen asiantuntijuutta ja tehdä näillä keinoin lisää kauppaa.



    Yksi tärkeimmistä kysymyksistä sisältömarkkinoinnissa onkin, että missä asiassa tai asioissa yrityksen on oltava asiakkaidensa tärkein ja hyödyllisin tiedon tuottaja, sillä sisältömarkkinoinnin teho perustuu ensisijaisesti asiakkaiden sitouttamiseen.

    ”Tarjoamalla viihdykettä ja tietoa sisältö­markkinointi palkitsee lukijan: tämä pääsee kätevästi nauttimaan sekä toimituksellisesta sisällöstä että julkaisijan palveluita koskevasta päivitetystä tiedosta” (Lähde: Julia Hutchison, APA (Association of Publishing Agencies).

    Kaupallisia sisältöjä havittelevan yrityksen on tärkeää ymmärtää, että menestys ei tule yksittäisten kampanjoiden kautta vaan pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti tekemällä. Selvennettäköön vielä, että kaupalliset sisällöt ovat muun muassa printtiin ja sähköisiin kanaviin tuotettavia ilmoitusliitteitä, mainoksia, tapahtumakonsepteja ja kampanjoita. Mainioita esimerkkejä kaupallisesta sisällöntuotannosta ovat Tikkurilan 150-vuotislaulu tai  Alko palvelee Facebook-sivut.

    Puolet sisältömarkkinoinnin kuluttajista sanoo kaupallisilla sisällöillä olleen positiivinen vaikutus ostopäätökseen ja yli 60 prosenttia kertoo sen lisänneen positiivista mielikuvaa brändistä. Kuluttaja on kuningas sisältömarkkinoinnissakin, sillä vain parhaat, hyödyllisimmät ja viihdyttävimmät sisällöt kiinnostavat ja niitä jaetaan mm. sosiaalisessa mediassa. Kuluttaja siis päättää millaisia viestejä hän vastaanottaa ja kilpailun voittaa se yritys, jolla on parhaat ja kiinnostavimmat kaupalliset sisällöt.


    Sisällöntuotannon vuosi 2013
    On selvää, että sisältöjen merkitys korostuu kun sisältöä on koko ajan enemmän. Markkinoijalle tärkein silmällä pidettävä asia on sisältömarkkinointi kaikissa muodoissaan ja kaikissa sosiaalisen median palveluissa. Tänä vuonna kaupallinen sisällöntuotanto tunkeutuu toden teolla myös suomalaisten markkinoijien ja median maailmaan. Sanoma Magazines Finland haki helmikuun lopulla kauneuden ja ruoan alan ammattilaisia kasvamaan sisältömarkkinoinnin osaajiksi, siis tuottamaan kaupallista sisältöä lehtitalon eri medioihin. Vuoden pituinen koulutusohjelma toteutetaan yhteistyössä Valion, Lancômen ja kahden mediatoimiston kanssa.

    Omaa edelläkävijyyttä edistämään
    Olen yksi viidestä onnekkaasta, joka valittiin ruoka-alan sisällöntuotannon koulutusohjelmaan. Koulutuksen aikana pääsen perehtymään media- ja ruoka-alan huippuosaajien johdolla kirjoittamiseen, visuaalisuuteen, digitaalisiin kanaviin, konsepteihin, myyntiin, markkinointiin ja tutkimukseen. Vuoden kuluttua olen siis rautainen sisällöntuotannon ammattilainen ja osaan suunnitella ja luoda monimediallisia kaupallisia ratkaisuja ja sisältöjä yritysten tarpeisiin. Toivotan sinulle ihastuttavaa kevättä sekä onnellista ja levollista kesää!
    kirjoittaja on Minna Huuhtanen, Haaga-Perhon markkinointipäällikkö, joka lähti vuodeksi edistämään omaa edelläkävijyyttään Sanoma Magazinelle 

    Lue lisää »

  • 23.4.2013 Ajankohtainen

    Kolme vinkkiä hotellinomistajalle - Vieraileva kirjoittaja Petri Hollmén



    Olen viimeisen kahden vuoden aikana kiertänyt hotelleja ja hiihtokeskuksia aktiivisesti ja todennut, että hyvin yksinkertaisilla asioilla voidaan parantaa asiakkaan kokemusta ja saada lisää asiakkaita. Monet näistä asioista liittyvät sähköiseen markkinointiin ja niiden toteuttaminen ei maksa mitään tai kestä kymmentä minuuttia kauempaa. Tässä siis aivan vapaaseen käyttöön viisi vinkkiä hotelli- ja hiihtokeskusalalle. Näillä erotut suurimmasta osasta kilpailijoistasi!

    Ohjaahan verkkosivustosi vieraasi myös fyysisesti perille?1) Yhteystiedot esiinLaita osoitteesi, sähköpostiosoitteesi ja puhelinnumerosi joka ikisen sivun alapalkkiin. Lienee pikemminkin sääntö kuin poikkeus, että navigaattoriin sopivaa osoitetta joutuu etsimään useammalla klikkauksella. Pahimmassa tapauksessa osoitetta ei ole, vaan ainoastaan Google Maps-linkki. Kännykän näytöltä on sen perusteella todella ikävä etsiä osoitetta sitä navigaattoria varten. Lisäksi, jos tiedät, että osoitteenne on sellainen, jota ei navigaattorista löydy, laita sivuille esim. näin: ”Osoite navigaattoreita varten:  Kadunnimi 14, Kaupunki, Maa” ja ohje, miten tästä osoitteesta löytää perille, esim. näin: ”Saavuttuasi tähän, käänny vasempaan ja ota toinen risteys (pieni tie ladon jälkeen) vasemmalle, niin olet perillä.”

    2) Langaton verkko ilmaiseksi ja helpoksi käyttää.Jos hotellisi ei tarjoa langatonta nettiä kaikkialla, niin rakenna sellainen. Ja kun olet sen rakentanut, niin tee siitä avoin ja ilmainen. Pahimmillaan olen viikon loman aikana joutunut kirjautumaan (samoilla tunnuksilla toki) perikymmentä kertaa hotellin langattomaan verkkoon sen suojauksen vuoksi. Riski siitä, että joku pöllii kaistaasi lienee minimaalinen verrattuna siihen, että joku asiakkaasi jättää tulematta toiste, koska netin käyttö oli liian hankalaa (tai pahimmillaan vie yritysvieraansa toisaalle).

    3) Kerro myös rajoitteetJos hotellissasi on upea wellnes-alue tai lasten leikkialue, kerro myös niihin liittyvät rajoitteet. Esim. että wellnes-alueelle on alle 16-vuotiailta pääsy kielletty tai lasten leikkialue on auki vain tiettyinä aikoina, kerro se verkkosivuillasi. Joku saattaa jättää varaamatta lomansa rajoitteiden takia, mutta samalla vähennät niiden määrää, jotka tulevat hotelliisi, pettyvät pahemman kerran ja kailottavat pettymystään Tripadvisoriin tai muihin matkailualan portaaleihin. Rajoitteet tulevat julki joka tapauksessa.

    Bonusvinkit hiihtokeskuksille
    Bonuksena kaksi vinkkiä hiihtokeskuksen omistajalle (tai hiihtokeskuksen verkkosivustosta vastaavalle)

    1) Laita rinnekartta heti etusivulle, isolla linkillä tai kuvallaVarsinkin maailmalla hiihtokeskuksen verkkosivuilta joutuu rinnekarttaa hakemaan usean klikkauksen takaa (aktiviteetit -> talvi -> koko perheen aktiviteetit -> laskettelu ja lautailu -> hissit ja rinteet -> rinnekartta) ja aivan liian usein kartta aukeaa huonolaatuisena PDF:nä

    2) Laita osoitteesi joka ikisen sivun alalaitaanJa laita nimenomaan se osoite, joka kannattaa naputella navigaattoriin. Hyvin harvaa sivustollasi kävijää kiinnostaa toimistosi osoite tai osoite, johon voi lähettää postia. Heikoimmat esimerkit ovat sellaisia, jossa hissin ja osoitteen välillä on sata kilometriä. Asiakkaasi kun ajaa toimistosi osoitteeseen suksiboksi katolla ja lapset innoissaan takapenkillä tajutakseen, että matkaa on vielä pari tuntia, voit olla varma, että sana kiertää.


    Petri Hollmén
    Toimitusjohtaja
    Lyyti Oy

    Kirjoittaja on Sveitsissä asuva ja aktiivisesti matkusteleva Lyyti Oy:n toimitusjohtaja. Päätyönä hänellä on vapauttaa maailma manuaalisesta tapahtumanhallinnasta, mutta sivuprojekteina hän on auttanut useampaa hotellia ja hiihtokeskusta sähköisen maailman valloittamisessa. Seuraa minua myös http://www.twitter.com/ilkkakauppinen

    Lue lisää »

  • 2.4.2013 Ajankohtainen

    Asiakas palvelujen kehittämisen ytimessä


    Välillä ajatusten liikkeelle saamiseen tarvitaan kuuntelua, yhteistyötä ja vuorovaikutusta. Muutama viikko sitten osallistuin Laurean järjestämään Service Innovation and Design -seminaariin. Päivän puheenaiheena oli Design (f)or Value in Service Business? Miten tuon nyt sitten kääntäisi – ’Palveluliiketoiminnan muotoilu vai arvo?’ vai ’Tuoko palvelumuotoilu lisäarvoa liiketoiminnalle?’
    Puheiden ja työpajojen ytimessä oli asiakas. Yhteistyö asiakkaiden kanssa. Yhteinen kehittäminen. Co-creation. Takana olivat puheet asiakastyytyväisyyskyselyistä, asiakkaan palautteen kuuntelemisesta ja palveluiden kehittämisestä asiakkaille testattavaksi.Asiakkaan kuuntelun sijaan, koko seminaaripäivän ajan asiakas pysyi kiinteästi mukana esimerkeissä ja tekemisessä. Yhtenä osallistujana. Palveluiden käyttäjänä. Palveluiden ostajana. Palveluiden kehittämisessä kiinteästi mukana olevana. Oman panoksensa tuojana. Selkeästi ja jatkuvasti palvelujen innovoinnin ja kehittämisen tasa-arvoisena osapuolena.
    CoCo Tool Kit Toimintatapoja yhteiseen innovointiin ja kehittämiseen on runsaasti. Seminaarin aikana esittelyssä ja testattavana oli Laurean kehittämä CoCo Tool Kit. Selkeällä ohjauksella työkalun avulla saatiin monipuolisia keskusteluja aikaiseksi ja nopeatahtisesti palvelutilanteen lähtötilanteen kuvaukset keskusteluun. Todellisessa palvelun kehityksessä  vasta tämän jälkeen alkaa keskustelu ja uuden kehittäminen.

    Kuva: CoCo Tool Kit käytössä, kuva: Anu Poukka
    AmazonTodellisen esimerkin asiakkaan kanssa tehdystä palvelun kehittämisestä löysin seminaarin jälkeen.  Tuo esimerkki pysäytti. Asiakkaan avoin kuuntelu ja mukanaolo palvelujen kehityksessä voi muuttaa yrityksen koko liiketoiminnan suunnan.  Näin kävi Amazonille.  Esimerkki löytyy Henry Chesbrough:n kirjastaOpen Services Innovation.
    Tarina lyhyesti: Amazon aloitti netissä toimivana kirjakauppana. Laajensi tuotevalikoimaansa omasta kiinnostuksesta ja asiakkaiden pyynnöstä, mutta toimi edelleen nettikauppana. Kunnes pienyritykset kysyivät, voisiko Amazon toimia heille välittäjänä – Amazonilla kun oli toimiva nettikauppa ja ostajakunta. Ja mikäs siinä, välitystoiminta avattiin, ja Amazonin toiminta muuttui kaupan lisäksi tuotteiden jakelukanavaksi. Kunnes omaa nettikauppaa miettivä yrittäjä kysyi, voisiko Amazon auttaa häntä nettikaupan perustamisessa kertomalla kokemuksistaan. Pelkän konsultoinnin lisäksi Amazon näki mahdollisuuden, investoi ja avasi alustan, jolle yrittäjä sai perustettua oman nettikaupan Amazonin tietämyksen ja kokemuksen tukemana – uuden palvelun ja liiketoiminnan avulla.  Amazonin liiketoiminnan ydin on ja pysyy, mutta palveluliiketoiminta on kehittynyt asiakkaiden kanssa yhdessä suuntiin, joista perustamisvaiheessa ei osattu ajatellakaan.
    Ja minä kun kuluttajana oletin, että Amazon on nettikauppa!  Suurimman vaikutuksen teki se, että ideat kehittämiseen ovat tulleet asiakkailta, ja yhteistyössä heidän kanssaan vaikutus on ollut koko yrityksen palveluliiketoimintaa muokkaava. Mikä voimavara asiakkaissa piileekään!
    Anu Poukka 
    kirjoittaja on koulutuspäällikkö ja yksi  Innotyöpaja-asiantuntijoista Haaga-Perhossa. Innotyöpaja on Haaga-Perhon suosittu palvelumuotoilukonsepti

    Lue lisää »

  • 1.3.2013 Ajankohtainen

    Maabrändin ihmeellinen maailma


    Uganda, Afganistan, Malesia, Saksa, Brasilia, Karibia. Jokaisesta niistä meillä on jonkinlainen, ohut mielikuva. Ellemme jostain syystä ole niiden tuntijoita, tietomme on miltei arvaus. Kuumahan siellä on, soditaan, samba soi. Onko Karibia edes maa? Niagara ei ole maa, mutta missä hiidessä se on.
    Tuo liki arvailu on sitä maamielikuvaa. Suomellakin se on. Ohut, mutta myönteinen. Suurin osa maailmasta ei tiedä meistä juuri mitään, mutta ajattelee, että eiköhän ne kaverit siellä hoitele hommia ihan suhteellisen OK.
    Mielikuvaa voidaan yrittää vahvistaa ja kehittää. Tehdä siitä ikään kuin brändi. Sellainen, että kun jossain pulpahtaa esille tai puheeksi Suomi, niin väki virkistyy, ilahtuu. Jos kaupassa on suomalainen tuote, siihen luotetaan ja se ostetaan. Vaikka vieressä olisi muun maalainen, kukaties halvempikin kilpailija.
    Jos lentokoneessa joku saa sairauskohtauksen, kuulutetaan, onko koneessa lääkäriä. Jos kansainvälinen kokous menee ihan lekkeripeliksi, olisi hienoa, että kuulutettaisiin, onko paikalla yhtään suomalaista, pistämään asiat kuntoon.
    Maabrändi ohjaa valintoja. Maailmassa tehdään joka päivä valtava määrä valintoja. Minne investoidaan, mikä maa saa seuraavat jättimäiset urheilukilpailut, minne matkustetaan lomalle. Jos maabrändi on huono, ei pääse edes lyhytlistalle.
    Maamielikuvan rakentaminen tietoisesti kehitetyksi maabrändiksi on pitkä prosessi, eikä se koskaan onnistu täydellisesti, ihan jo siksi, ettei kukaan omista maabrändiä eikä kehittämistä voida ohjata tiukan kurinalaisesti. Mutta jotain voidaan aina tehdä. Jo yksikin tärkeä asia, joka saadaan liikahtamaan maailman silmissä eteenpäin, voi tehdä ihmeitä.
    Suomi jatkaa brändityötään, ja tärkeäksi nostoksi on nousemassa mm puhtaus. Veden, ilman ym puhtaus, mutta myös vaikkapa hallinnon puhtaus korruptiosta. Suomalaiseen pessimismiin kuuluu tietysti heti sanoa, että kattia kanssa. Katso Suomenlahtea, katso minkä tahansa kaupungin toria sunnuntaina aamulla nakkikioskin liepeillä.
    Vähät niistä! Jos iso kuva tukee puhtautta, poikkeamat ovat kuin räsymaton mustia raitoja, joiden johdosta kirkkaat värit vain näyttävät entistä kirkkaammilta.

    Kirjoittaja on MEKin ylijohtaja Jaakko Lehtonen
    Haaga-Perho Partners- edelläkävijät kokoontuivat helmikuussa Vuokattiin käsittelemään maabrändiä matkailuaspektista. Partnerit toimivat  näin valtakunnallisesti referenssiryhmänä Suomen maabrändiä edistäville tahoille. Suomen maabrändityö jatkuu ja jalkautuu maailmalla. Lue tästä miten TeamFinland vie Suomea maailmalle ja lataa vapaasti omaan käyttöösi Suomen matkailumaakuvan esitysmateriaali. 

    Lue lisää »

  • 14.2.2013 Ajankohtainen

    10 vinkkiä tietokoneen käyttöön - lyhyt ATK-kurssi kaikille osa 1


    On kaunis tiistai aamu. Pienehkön kunnan valtuustosaliin on kokoontunut joukko alueen PK-yrittäjiä kannettavine tietokoneineen. Into on valtaisa, sillä onhan paikalla suuri ja pöyristyttävän kallis internetmarkkinoinnin guru Lapin pääkaupungista.




    Päivän tarkoituksena on käsitellä internetmarkkinoinnin saloja ja opetella käyttämään tärkeimpiä internetmarkkinoinnin työkaluja. Hyvin nopeasti selviää kuitenkin jälleen kerran, että osalle osallistujista oikea osoite olisi ollut kansalaisopiston ATK-kurssi, missä opetellaan käyttämään Windowsia ja verkkoselaimia.

    Älkää kuitenkaan lannistuko, kyllähän internet-guru neuvoo teitä myös tietokoneen käyttötaidossa, mutta tehokkainta internetmarkkinoinnin oppiminen olisi, jos opettelisitte ensin käyttämään tietokonettanne. Samalla myös työtehonne kasvaisi valtavasti.

    Tässä ensiavuksi 10 vinkkiä tietokoneen käyttöön.
    * merkityt koskevat vain PC:tä, joissa on Windows käyttöjärjestelmä.

    1.* Hiiren oikea näppäinJos et millään löydä etsimääsi toimintoa jossain ohjelmassa niin kannattaa koittaa painaa hiiren kakkospainiketta (yleensä oikeanpuoleinen nappi), jolloin aukeaa valikko, missä ovat ko. ohjelman yleisimmät toiminnot.

    2.* PikanäppäimetOpettelemalla pikanäppäimien käytön säästät aikaa ja hermoja. Niistä kätevimmät ovat seuraavat:

    Paina yhtäaikaa

    ctrl + x leikkaa
    ctrl + c kopioi
    ctrl + v liitä
    ctrl + z kumoa
    ctrl + y tee uudelleen

    Lisää näppäinhdistelmiä

    3. SelainKäytätkö jotain Googlen ohjelmaa (esim. Googlen Analytics tai Google Places) ja se ei toimi kunnolla? Tällöin kannattaa vaihtaa käyttämään jotain muuta selainta kuin Microsoftin Explorer ohjelmaa. Syystä tahi toisesta näiden kahden kilpailijan ohjelmat eivät aina toimi toistensa selaimilla. Hyviä selaimia ovat mm. Mozilla Firefox tai Googlen Chrome. Sama ohje koskee luonnollisti myös Macin Safari-selainta käyttäviä.

    4. VälilehdetKoulutuksien aikana useille osallistujille ilmestyy kymmenittäin selainikkunoita ja lopulta he yleensä kadottavat ikkunoista tärkeimmät. Tähän auttaa välilehtien käytön opettelu. Se myös säästää vanhojen koneparkojenne voimia tärkempiin tehtäviin.

    Uusia välilehtiä voi avata painamalla selaimenne ylälaidassa ylälaidassa olevaa välilehden puolikasta tai painamalla hiiren kakkosnappia linkin päällä ja valitsemalla "Avaa uuteen välilehteen" tai painamalla näppäinyhdistelmää ctrl + t

    5.* TaikanapitUsein varsinkin vanhemmat Windowsin versiot menevät "juntturaan". Tästä selviää helpoiten, ilman että tarvitsee sammuttaa koko konetta käyttämällä "taikanappeja".

    Paina yhtäaikaisesti ctrl + alt + delete ja valitse tämän jälkeen "Käynnistä tehtävienhallinta". Tämän jälkeen valitset ohjelma "Sovellukset" välilehdeltä, jonka kohdalla lukee "Ei vastaa" ja painat nappia "Lopeta tehtävä"

    Tätä hieman monimutkaisempaa ohjetta suorittaen ratkeaa suurin osa karseista "junttura" tilanteista.

    6. De facto -symbolitUseissa internetissä toimivissa ohjelmissa käyttökuvakkeet ovat alkaneet muistuttaa toisiiaan. Tässä niistä yleisimpiä:
    a) Asetukset
    Kun haluatte muokata jonkun ohjelman asetuksia löytyvät ne suurimmassa osassa internet-ohjelmia hammasratasta esittävän kuvakkeen takaa.

    b) Linkit
    Linkkejä muodostetaan yleensä niin, että maalataan linkiksi tehtävä sana ja painetaan ketjua esittävää symbolia.

    c) Takaisin alkuun
    Palvelun etusivulle pääsee yleensä ohjelman vasemmalla ylälaidassa olevasta ohjelman logosta.

    7. Isonna tekstiäTämä ohje on mainittu usein internetmarkkinoinnin koulutuksien parhaaksi opiksi. Kertooko se enemmän koulutuksesta vain koulutettavista, voitte itse päättää.

    Jos myös sinulle on alkanut olemaan entistä vaikeampaa nähdä pientä tekstiä kuvaruudulta niin silloin sitä kannattaa suurentaa! Tekstin suurentaminen tapahtuu esimerkiksi* painamalla ctrl ja + merkkiä. Pienentäminen tapahtuu vastaavasti ctrl ja - merkistä.

    8. KymmensormijärjestelmäLähes jokainen joutuu nykyään kirjoittamaan tietokoneella suuren määrän tekstiä. Silti monella kirjoittaminen tapahtuu edelleen ns. kahden sormen tekniikalla. Miettikääpä hetki kuinka paljon aikaa olet tuhlannut kirjoittaessasi vuosien varrella. Tuonkin ajan olivat voinut viettää vaikka rakkaan harrastuksesi parissa.

    Suosittelenkin kaikkia kehittämään omaa konekirjoitustaitoaan. Lohdutukseksi mainittakoon, että itsellänikin olisi sneppailunopeudessani hieman kehittämisen varaa.

    9. Käyttäjätunnukset ja salasanatTietokoneen käyttäjille on tullut tavaksi vouhkata tietoturvallisuudesta, silti suurin osa hoitaa sen kaikkein tärkeimmän edelleen huonosti.

    a) Valitkaa riittävän vaikeita salasanoja. Omien lastenne nimet, aurinko tai 1234 ovat erittäin helposti arvattavia ja automaattisten koneiden murrettavia.
    b) Älkää käyttäkö samoja salasanoja jokaisessa ohjelmassa, sillä pahimmillaan tämä johtaa siihen, että yhteen ohjelmaan murtautuminen asettaa kaikki tilinne vaaraan.
    c) Muistakaa myös painaa salasanojen lisäksi mieleenne eri palveluissa käyttämänne käyttäjätunnukset, sillä ilman niitä ette pysty myöhemmin ohjelmia käyttämään.

    10. Muu tietoturvallisuusJos käytätte jotain muuta kuin omaa konettanne, muistakaa kirjautua ulos kaikista auki olleista ohjelmista, sillä muuten seuraava käyttäjä pääsee suoraan ohjelmiinne.

    Jos haluatte olla varmoja, että tietojanne ei jää koneelle, tyhjentäkää lähtiessänne käyttämänne selaimen välimuisti ja poistakaa lisäksi koneelta lopullisesti (tyhjentäkää myös roskakori) kaikki siihen tallentamanne tiedostot.

    En jaksa enää kirjoittaa miten nämä tehdään, joten kysykää tästä kouluttajaltenne, kun seuraavan kerran olette ATK- eikun internet-markkinoinnin koulutuksessa.

    10+Lopuksi vielä pieni muistutus kaikille. Uutta ohjelmaa opettellessanne, kannattaa rohkeasti kokeilla eri nappuloita ja valikoita. Ohjelma EI MENE RIKKI! Lisäksi lähes aina tehdessänne jonkun virheen, ohjelmat antavat virheilmoituksen. Lukemalla tämän ohjeen, on olemassa suuri todennäköisyys, että tilanne selviää.

    ***************************************

    Jäikö listalta jotain tärkeää pois? Lisää omat suosikki ATK-vinkkisi blogin kommenttitoiminnon kautta! Seuraa minua myös http://www.twitter.com/ilkkakauppinen

    Lue lisää »

  • 29.1.2013 Ajankohtainen

    Opas konsultille

    Oma työtilanteeni on oikein mukava. Koska tiedän, että kaikilla konsulteilla ja kouluttajilla ei ole sama tilanne tällä hetkellä, päätin hieman auttaa. Tässä muutama ohje mittaamattoman suuresta tietovarannostani kollegoilleni ympäri Suomen.




    Ohjeet ovat erittäin yksinkertaisia, mutta en voi olla ihmettelemättä, miksi saan kerta toisensa perään näistä asioista asiakkailtani kehuja. Asiaa selviteltyäni olen tullut siihen lopputulokseen, että kaikki eivät noudata edes näitä kolmea itsestään selvää ohjetta.

    1) Valmistaudu tapaamiseen tai koulutukseen
    Olen saanut asiakkailtani kiitoksia jopa  siitä, että olen etukäteen käynyt asiakkaan kotisivuilla ja jopa ottanut niistä esimerkkejä esitykseeni. Mitä helvettiä? Eivätkö kaikki muka tee näin? No toisaalta on paljon helpompi käyttää samoja setteja vuosi toisensa perään. Eihän ne asiat siitä mihinkään muutu.
    2) Kirjoita muistio
    On todella siistiä istua asiakkaan kanssa ja vissuilla päivän tai parin verran. Tästä vissuilusta ja suunnittelusta ei ole mitään hyötyä ellei joku kirjoita upeita ajatuksianne talteen. Se joku on sinä. Hyvään asiakaskäyntiin kuuluu  päivän tulosten kirjaaminen, niiden muokkaus järjestelmälliseen muotoon ja asiakkaalle toimittaminen.
    3) Pidä sovitut aikataulut
    Jos olet sopinut lähettäväsi suunnitelman tai raportin asiakkaalle perjantaina 16.3.2013 pidä huoli, että sen silloin myös lähetät. Vinkiksi aikataulujen pitävyyteen voisin antaa neuvon, että jos jo tiedät etukäteen, ettet pysty lupaamaasi aikataulua pitämään siirrä deadline reilusti viikolla heti alusta alkaen eteenpäin.
    ****************************************************
    Lue myös nämä
    Näin ansaitsen blogillani tuhansia euroja kuukaudessaKuinka valitset oikean asiantuntijanMitä minä sinulle tarjoan Seuraa minua myös http://www.twitter.com/ilkkakauppinen

    Lue lisää »

  • 29.1.2013 Ajankohtainen

    Tarinallistamalla palvelun tarina näkyy, kuuluu, tuoksuu, maistuu ja tuntuu


    Puhutaan palvelumuotoilusta (service design) ja elämyssuunnittelusta (experiencedesign). Tarinallistajana ajattelen, että lisäksi on olemassa myös palveluiden tarinallistaminen eli tarinalähtöinen palvelumuotoilu (story design). Tarinallistaminen ja elämyssuunnittelu kuuluvat palvelumuotoilun sateenvarjon alle; tarinallistaminen on yksi elämyssuunnittelun menetelmä. Kun haluamme luoda elämyksellisiä palveluita, kannattaa hyödyntää tarinallistamista.

    Tarinaidentiteetistä tarinapolulle
    Tarinallistamisen kivijalkana ja punaisena lankana on yrityksen oma tarinaidentiteetti. Tarinaidentiteettiin määritellään tarinalähtöisen suunnittelun speksit: tarinallinen ydinviesti, syntytarina, hahmot, teemat ja lähtökohdat sille, miten tarina näkyy asiakkaan palvelukokemuksessa.  Tämän jälkeen voidaan suunnitella palveluita, joihin rakentuu asiakkaan tarinapolku – tarina, joka etenee dramaturgisen rakenteen mukaisesti.
    Tarina ei ole vain tekstiä tai suullista tarinankerrontaa, vaan palvelut muotoillaan kertomaan tarinaa hyödyntämällä draamallisen tarinankerronnan (teatteri, elokuva ja televisio) käytänteitä. Draama on toimintaa, samalla tavoin myös asiakkaamme kokevat palvelun toiminnan kautta. Tarinallistamisessa voidaan hyödyntää kaikkia aisteja, tarinaa kerrotaan ja tunnelmaa luodaan vaikkapa värejä, valokuvia tai tarinaan soveltuvaa äänimaailmaa hyödyntämällä.

    Tarinallista matkailuelämyksesi!
    Matkailuelämyspalveluiden kokonaisvaltaisella tarinallistamisella voidaan luoda koskettavia, merkityksellisiä ja erottuvia elämyspalveluita. Parhaimmillaan rakennamme tarinan ehyeksi juoneksi, joka kuljettaa asiakasta tilanteesta toiseen niin, että hän itse kokee olevansa päähenkilö, aktiivinen toimija.


    Matkailuyrityksen  palveluympäristö on ikään kuin teatterin näyttämö, jossa asiakkaiden tarinaelämykset toteutuvat.

    Matkailuyritysten täytyy rohkaistua erottumaan ja tuotteistamaan palvelut kokonaisuudeksi – tarinan avulla. Jokaisen matkailuyrityksen sisimmässä on hehkuva timantti, joka täytyy tuoda esiin ja rakentaa palvelut sen ympärille. Ei tavoitella pikavoittoja tai matkita naapuria, vaan vahvistetaan sitä, mikä on aitoa, ainutlaatuista ja erilaista juuri oman yrityksen toiminnassa.
    Matkailuelämyksissä paikallisuus, kulttuuriperintö ja historia ovat luonnollinen osa asiakkaan kokemusta. Tarinallistamalla tuo kokemus saadaan jalkautettua palveluun tehokkaalla ja tuottavalla tavalla.

    Kirjoittaja on Anne Kalliomäki, yrittäjä ja tarinallistaja  - Tarinakone Oy on myös Haaga-Perho Partners edelläkävijyysverkoston jäsen


    Lue lisää »

  • 11.1.2013 Ajankohtainen

    Tarunomainen matkailun tulevaisuus


    Sana tulevaisuus herättää mielikuvituksen valloilleen. Ajatukset lähtevät kiertämään mitä erilaisimpia galaksiratoja. Tulevaisuuden matkailu on kiehtonut ihmisiä jo vuosisatoja. Sinnikkäiden yrittäjien ansiosta nautimme arkielämässä lentomatkustamisesta ja kohta jopa avaruusmatkailusta.
    Tulevaisuuden maailma tarjoaa silmiin tarunomaisia näkymiä. Useat lähtevät etsimään omaa henkilökohtaista tulevaisuutta oikopäätä ennustajan luo tai aukaisevat iltapäivänlehden horoskooppisivun.
    Pitkäaikaista toiminnallista tulevaisuutta ajattelevat saapuvat matkailun kehittäjien tapahtumaan. Kehittäjät verkostoituvat ja lähtevät yhdessä muovaamaan uudistettuja toimintoja matkailualalle. Verkostossa on helpompi toteuttaa konkreettisia tekoja. Yrittäjien omat roolit saavat myös selvät sävelet vastuujaossa ja päämäärissä. Suunnitelmallisuus ja laadun ylläpitäminen ovat välttämättömiä asioita kehitystyössä. Sen vuoksi kannattaa verkostoitua alan toimijoihin ja ottaa asiantuntijat mukaan toimintojen kehittämiseen. Myös me olemme mukana alan ennakointiverkoston toiminnassa.
    Haaga-Perho on lähtenyt raottamaan erilaista ajattelua uudistetuilla palveluilla kuten  Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. document.getElementById('cloakcc12bfab1c6c42eb5e7d4c949a284ffa').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addycc12bfab1c6c42eb5e7d4c949a284ffa = 'petteri.ohtonen' + '@'; addycc12bfab1c6c42eb5e7d4c949a284ffa = addycc12bfab1c6c42eb5e7d4c949a284ffa + 'haagaperho' + '.' + 'fi'; var addy_textcc12bfab1c6c42eb5e7d4c949a284ffa = 'PalveluLuotain ® ';document.getElementById('cloakcc12bfab1c6c42eb5e7d4c949a284ffa').innerHTML += ''+addy_textcc12bfab1c6c42eb5e7d4c949a284ffa+'';  ja Inno-työpaja sekä konseptien ja palvelutarjooman uudistamistyökalu Renewal Research ®

    Tässä sitä ollaan, apuna. Käytännöllisesti katsottuna melkein jo paikalla.  Tartu luuriin tai hiireen ja kysy lisää. Tavataan Matka 2013-messuilla perjantaina 18.1.2012 Belizia Stagella klo 14:00 Laatutonni-diplomien jakotilaisuudessa.
    Katja Winogradowkirjoittaja on Haaga-projektipäällikkö ja näyttötutkintomestari (NTM) Haaga-Perhosta

    Lue lisää »

  • 20.12.2012 Ajankohtainen

    Joulupukki se on varsinainen edelläkävijä

    Tieteen Kuvalehden mukaan Moni on yrittänyt laskea joulupukin nopeutta. Tulokset ovat vaihdelleet, mutta tässä on yksi tunnetuimmista arvioista:
    Maailmassa on noin 378 miljoonaa joulua viettävää kristittyä lasta. Jos perheessä on keskimäärin 3,5 lasta ja heidän joukossaan vähintään yksi kiltti lapsi, joulupukin pitää siis ehtiä käydä 108 miljoonassa kodissa.
    Joulupukin matkaa jouduttaa hieman Maan pyörimisliike, jonka ansiosta hänellä on käytettävissään 31 tuntia normaalin 24 tunnin pituisen vuorokauden sijasta. Silti hänen pitää vierailla joka sekunnin kuluessa noin tuhannessa kodissa. Jos laskelmassa oletetaan, että kodit ovat jakautuneet maapallolle tasaisesti, joulupukin pitää suoriutua 120,8 miljoonan kilometrin matkasta – ja vieläpä ilman kahvitaukoja. 

    No pöh! Tiedemiehet eivät selvästikään kuulleet Joulun Taiasta ja joulun Suurista Salaisuuksista! Ja se ratas jolla hidastetaan maan pyörimisliikettä pukkiparan jeesaamiseksi, sekinhän löytyy Rovaniemen Napapiiriltä, käykää vaikka katsomassa!

    Elämme Joulua 2012 ja suomalainen kaikkien aikojen edelläkävijä on suositumpi kuin koskaan, aito oikea karvanuttumme on noteerattu viimeaikoina sekä Japanissa että USAssa mediajätti CNN:n tasolla.

    Voimme siis olla ylpeitä ja onnellisia omasta kansallisaarteestamme! Näillä sanoilla ja tällä jouluisella trailerilla haluan toivottaa kaikille OlePron lukijoille levollista Joulua ja Onnellista Uutta vuotta! Palaamme taas uusin tarinoin tammikuussa

    PS: jouluiseen tunnelmaan pääset myös lukemalla jouluisen boggaukseni siitä, miten maailman lasten vahvin tarina menestyy matkailutuotteena




    Jouluiloa kaikille! Toivottaa  Anne







    Lue lisää »

  • 5.12.2012 Ajankohtainen

    Booking.com - Kannattaako liittyä?

    Moni majoitusyrittäjä miettii parhaillaan kannattaako Booking.com palveluun liittyä. Tämä kirjoitus antaa sinulle vastauksen.



    Mikä on Booking.comBooking.com on majoitusvuorokausilla mitattuna maailman suurin majoitusvaraamo verkossa. Sen pääkonttori on Amsterdamissa ja sen omistaa Yhdysvaltalainen Priceline.com. Yrityksen oman ilmoituksen mukaan sen sivuilla käy 30 miljoonaa yksittäistä kävijää kuukaudessa. (määre muuten puuttuu ko. sivuilta)
     Mitä mukana oleminen maksaa?Booking.com ei vaadi minkäänlaista aloitus- tai kk-maksua vaan  pyytää jokaisesta heidän kauttaa tulevasta varauksesta 15% komission. Jos myyt siis 100 eurolla huoneen, tilität siitä kuun lopussa Booking.comille 15 euroa. Muita kustannuksia ei tule.
     Mitä mukana oleminen vaatiiMukaan pääsee hotellien lisäksi B&B:itä, mökit, huoneistot ja oikeastaan lähes kaikki maksullista majoitusta sisätiloissa tarjoavat kohteet.

    Mukana olo ei vaadi yksinoikeutta Booking.comille, voit pitää  myynnissä vain osan kapasiteetistasi ja irtisanoa sopimuksesi milloin vain.

    Lisäksi mukana oleminen vaatii aktiivista kapasiteetin päivittämistä heidän varausjärjestelmäänsä, joka hieman yllättäen on joidenkin mielestä hieman sekava käyttää.
     HaitatBooking.comilla on vaatimus/toive, että heidän sivuiltaan pitää löytyä halvin mahdollinen hinta, joten kaikkein paraskatteellisia asiakkaita ei tätä kautta yleensä saa. Tämän haittoja voi vähentää poistamalla Booking.com kapasiteetti esim. joulusesongilta.

    Booking.com palvelu on suunniteltu erittäin helppokäyttöiseksi eli samalla tehokkaaksi. Tästä voisivat oikeastaan kaikki suomalaiset matkailun  verkkokaupat ottaa mallia!

    Koska heidän sivunsa on erittäin tehokas, on heillä varaa erittäin  agressiiviseen hakukonemainontaan. Tätä he tekevät väistämättä myös majoitusyrityksen nimellä. Tällöin on vaarana se, että ne asiakkaat, jotka olisivat muuten tulleet sivuillesi menevätkin  Booking.com sivuille jolloin menetät 15% varauksesta Booking.comille hieman turhaan, kuten tästä Iso-Naappilan Loman kuvasta ymmärrät.


     HyödytBooking.com ehdot ovat erittäin joustavat. Voit mm. määritellä sinulle sopivat peruutusehdot ja päättää olevasi mukana vain osalla kapasiteetistasi. Varausten vakuudeksi on luottokortti, joten voit myös laskuttaa ns. noshow:sta eli asiakkaasta, joka ei ilmesty paikalle.

    Palvelu on ensisijaisesti niille, jotka ovat jo päättäneet tulla matkailemaan syystä tai toisesta alueellesi, eikä niinkään niille, jotka etsivät ideoita matkoilleen. Palvelun kautta voit kuitenkin saada asiakkaita, joita et olisi ikinä  muuten saanut. Tosin hyvällä asiakaspalvelulla voit saada näistä satunnaiskävijöistä vakituisia asiakkaita kohteellesi.
     MuutaPalvelun kerää aktiivisesti palautteita asiakkailtaan. Näitä ei kannata turhaan pelätä, vaan ottaa ne tuotekehityksesi tueksi. Jos jokainen asiakas valittaa vessojesi siisteydestä, on kenties aika tehdä asialle jotain. Toisin kuin esimerkiksi TripAdvisor-palvelussa, et voi kommentoida palautteitasi.

    Booking.com palvelun kautta voi myös saada oman varausikkunan  kotisivuillesi. Tämän palvelun kautta tehdyt varaukset maksavat 3%. Oman varausvälilehden saa myös yrityksen Facebook-sivuille, kuten esimerkiksi ruotsalainen Treehotel on tehnyt. Tämä ei kuitenkaan (kuten muutkaan Facebook-kaupat) ole ainakaan vielä osoittautunut kovinkaan tehokkaaksi myyntikanavaksi.

    Booking.comin kautta saat myös majoitustarjontasi useisiin muihin kanaviin, kuten Googlen Mapsiin. kuten tämä Hotelli Helsinki haun esimerkki näyttää.


     Miten liittyäBooking.comilla on oma toimisto Helsingissä, jossa suomea puhuvat henkilöt palvelevat sinua oikein tehokkaasti. Liittymiseksi on täytettävä vain yhden sivun kaavake sekä allekirjoitettava sopimus. Kannattaa myös lukea monisivuinen sopimuksen liite, vaikka se onkin kirjoitettu naurettavan pienellä fontilla.

    Tämän jälkeen Booking.com kokoaa tietosi ja kohteesi kuvat yrityksesi kotisivuilta puolestasi, joten pääset erittäin helpolla. Ylipäätään muutenkin on yrityksen asiakaspalveluasenne erittäin hyvä. Myös tästä voisivat monet kotimaiset matkailun verkkomyyjät ottaa oppia!

    Alkuun pääsee yhteistyökumppani -sivulta klikkaamalla "Rekisteröinti" nappia, joka on piilotettu melko hyvin Booking.com sivuille.
     Kannattaako liittyä mukaan?Mielestäni oikeastaan jokaisen suomalaisen matkailuyrityksen pitäisi keskittyä enemmän sähköisten myyntikanavien hyödyntämiseen. Tähän kuuluu myös aktiivinen kanavanhallinta ja tuottojen maksimoiminen.

    Yksikään (sähköinen)jakelukanava ei tule ratkaisemaan yrityksen myyntiä kokonaisuudessaan vaan tulot tulevat monesta eri kanavasta.

    Booking.com on mielestäni kuitenkin yksi parhaista tavoista aloittaa matka kohti tehokasta sähköisten jakelukanavien hallintaa.

    -----------------------------------------------------------------------

    Lue myös:

    Näin liityt mukaan TripAdvisoriin
    Näin lisäät yrityksesi Googlen kartalle

    Kirjoittajasta:

    Ilkka Kauppinen on Suomen johtava matkailun internetmarkkinoinnin osaaja. Löydät hänet lisäksi Twitteristä sekä Google+

    Seuraa minua myös http://www.twitter.com/ilkkakauppinen

    Lue lisää »

  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description