Ajankohtaista

  • 1.8.2015 Ajankohtainen

    Mitä ovat avainsanalinkit?

    Kuten tiedätte ovat verkkosivujen linkit kenties tärkeimmät elementit hakukoneoptimoinnissa. Erityisen tehokasta on, jos linkit saadaan sidottua sivua tai palvelua kuvaavaan avainsanaan.

    Olen koittanut opettaa mitä tarkoittaa avainsanalinkki, mutta olen huomannut, että en ole siinä oikein onnistunut. Syytä tähän voi etsiä joko koulutettavista tai katsomalla peiliin.


    Esimerkkejä avainsanalinkeistä
    1) Avainsanalinkki muilta sivuilta sinun sivuillesi

    Jos pystyt vaikuttamaan siihen, miten sivuillesi linkitetään, pyydä se aina seuraavasti:

    Tolkullista tekstiä kirjoittava freelance-toimittaja Rovaniemeltä sai juuri tässä itselleen arvokkaan linkin. Kuten sai myös matkailun vihreitä arvoja sertifioiva Green Tourism of Finland.

    On järkevää yrittää pyytää linkkejä myös muille kuin etusivullesi. Huomaa, että minä itse ulospäin linkittäjänä en tästä oikeastaan suuremmin hyötynyt (hakukoneoptimoinnissa).

    2) Avainsanalinkki omien sivujen sisällä

    Hakukoneille on tärkeää osoittaa myös sivujen sisällä mistä löytyy hyvää sisältöä. Älä siis enää käytä linkkejä "Lue lisää tästä" tai "Klikkaa tätä" vaan liitä linkki osaksi tekstiä. Se on myös lukijaystävällistä, kuten alla olevasta esimerkistä huomaat.

    Blogistani löydät monia hyödyllisiä artikkeleita, voit mm. oppia kuinka hankit Google-tilin.

    3) Avainsanalinkki sivuiltasi muille sivuille

    Kun linkität muiden sivuille, voit myös käyttää avainsanalinkkejä. Et tosin tästä kovinkaan paljon hyödy hakukoneoptimoinnissa, mutta teetpähän ainakin jonkun onnelliseksi. Kuten minä nyt: hauen ja kuhan kalastus Mankalassa,

    Tee näin kasvaattaksesi sivujesi hakukoneystävällisyyttä
    1) Hanki itsellesi avainsanalinkkejä muilta sivuilta omille sivuillesi

    2) Linkitä sivujesi sisällä jatkossa avainsanalinkeillä

    -------------------------

    Lue myös

    Näin hankit linkkejä kaikkein helpoiten 

    Kaikki loput mitä sinun pitää tietää linkeistä

    Seuraa minua myös http://www.twitter.com/ilkkakauppinen

    Lue lisää »

  • 30.6.2015 Ajankohtainen

    Kesälomamatkalle Sibeliuksen 150-juhlavuoden merkeissä

  • 27.5.2015 Ajankohtainen

    Ilkka avoimena - miksi blogini on päässyt heikolle hapelle?

    Oli aika jolloin tällä blogilla on tuhansittain innokkaita seuraajia, jotka odottivat kieli pitkällä, jotkut jopa hieman peläten, sen seuraavaa kirjoitusta. Vuosien varrella blogi on opettanut lukuisille matkailun ammattilaisille ja opiskelijoille internetmarkkinoinnin perusteita ja sillä on vaikutettu jopa koko matkailuelinkeinoon. Sanalla sanoen tämä oli blogi, jolla oli jotain merkitystä.




    Olet kenties huomannut, että viime aikoina sen kirjoitustahti on laskenut samalla, kun sen julistava äänenpaino on hiljentynyt. Sinäkään et luultavasti ole sitä enää edes muistanut, saati sitten odottanut.

    Kaikki tämä on näkynyt myös sen kävijämäärissä. Kun parhaimmillaan sen kävijämäärä oli yli 15 000 kävijäää kuukaudessa, on se tipahtanut viimeaikoina muutamaan tuhanteen. Tämä on hyvä muistutus kaikille myös siitä, että minkä tahansa kotisivun kävijämäärät tipahtavat nopeasti, ellei sen markkinointiin ja sisältöön kiinnitetä aktiivisesti huomiota.


    Blogin jatkoEi hätää, syksyllä pläjähtää! Silloin on odotettavissa blogin täydellinen uudistaminen. Sisältönä tulee olemaan matkailun internetmarkkinointi, mutta uudella twistillä ja uusitulla ulkoasulla. Jatkan edelleenkin siis konsultointia ja koulutusta internetmarkkinoinnin parissa. Luvassa on myös jatkoa supersuositulle eAskeleelle eli ELYn konsultointipalveluille!
    Mistä heittelejättö johtuu?Möin osuuteni Sähköinen Liiketoiminta Suomesta KirsilleJatkossa teen konsultointia ja koulutusta oman yritykseni Kodja Consulting kautta Olen perustanut uuden yrityksen Arctic Warriors Oy:nArctic Warriors - vireyttä ja voimaa puhtaasta Lapin luonnostaArctic Warriors valmistaa lappilaisista yrteistä uudenlaisia puhtaita ja voimakkaita luontaistuotteita. Pääraaka-aineet ovat lappilaiset tehokasvit: ruusujuuri, väinönputki ja nokkonen. Arctic Warriors -tuotteita voi löytää hyvinvarustetuista luontaistuotekaupoista, kahviloista, ravintoloista, hotelleista sekä päivittäistavarakaupoista kautta maan. Tutustu jälleenmyyjiin.





    Tarjolla on kolme herkullista ja tehokasta geelishottia: PUOLUSTAJA, ENERGIA ja TAISTELIJA.

    Tuotteet sopivat hyvin myytäväksi esim. matkamuistojen yhteydessä tai aktiivisille liikkujille matkailuyrityksen lisämyyntinä. Mikäli haluat jälleenmyyjäksi, tilaa ilmainen näytepaketti.

    Seuraa sotureiden eeppistä saagaa Facebook -sivuillamme. Samalla saat tietää, miten Facebook-markkinointia hoidetaan kunnolla.

    Päivitä yhteystietoniJatkossa yhteystietoni ovat konsultointiin liittyen:

    Ilkka Kauppinen
    Puhelin 050 562 0638 (sama kuin ennen)
    Sähköposti Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. document.getElementById('cloak58aec609d7f0d9b9e57c3ba0ef4131f4').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addy58aec609d7f0d9b9e57c3ba0ef4131f4 = 'ilkka' + '@'; addy58aec609d7f0d9b9e57c3ba0ef4131f4 = addy58aec609d7f0d9b9e57c3ba0ef4131f4 + 'ilkkakauppinen' + '.' + 'com'; var addy_text58aec609d7f0d9b9e57c3ba0ef4131f4 = 'ilkka' + '@' + 'ilkkakauppinen' + '.' + 'com';document.getElementById('cloak58aec609d7f0d9b9e57c3ba0ef4131f4').innerHTML += ''+addy_text58aec609d7f0d9b9e57c3ba0ef4131f4+''; Seuraa minua myös http://www.twitter.com/ilkkakauppinen

    Lue lisää »

  • 6.3.2015 Ajankohtainen

    Museot ulkomaisen matkailijan matkasuunnitelmaan

    Työskentelen nykyisin paljon kulttuurimatkailun parissa. Kulttuurimatkailussa paikalliset museot ovat lähes aina matkailijan silmissä alueen houkuttelevuuden kannalta erittäin merkittävässä asemassa. Tosin joskus museot itse eivät tätä tunnu mieltävän. Kun itse reissaan ulkomailla, museot kuuluvat kaupunkilomani peruspalikoihin. Suunnittelen lomani käyntikohteet aika tarkkaan etukäteen – sitä tarkemmin mitä lyhempi loma on. Viikonloppureissulla ehtii kummasti käymään parissakin mielenkiintoisessa museossa, etenkin jos etukäteen saa sellaisen mielikuvan että ne ovat paikkakunnan merkittävimpiä nähtävyyksiä. Mutta tietoa on oltava etukäteen jotta suunnitelman voi tehdä hyvin. Pariisissa valtava Louvre täyttyy päivittäin matkailijoista. Mietipä pitkää viikonloppua Lontoossa? Siinä ehtii helposti pyörähtämään British Museumissa, Oxford Streetin ja We Will Rock You -musikaalin välissä. Lontoossa asuneena voin sanoa että miljoonat muutkin turistit ajattelevat näin. Lontoolaiset itse odottavat tammi-helmikuuta, jolloin museoihin voi piipahtaa vaikkapa lounastunnilla, ilman että joutuu käymään käsirysyä jo pyöröovissa espanjalaisten luokkaretkeläisten kanssa. Moni kansainvälinen matkailija myös Suomessa haluaisi käydä matkansa aikana museossa. Etenkin ne, jotka ovat kaupunkilomalla. Museoille kv-matkailijat tuovat tuloja lippu-, kahvila- ja myymäläostoillaan. Alueen matkailumarkkinointiväelle vetovoimaiset museot ovat helmiä. Museokävijöiden kerrannaistalousvaikutukset alueilla ovat merkittävät. Ulkomainen matkailija viipyy Suomessa keskimäärin vain 2,09 yötä. Kuinka siis saada pikaisesti kaupungissa käyvä matkailija juuri sinun museoosi, etenkin kun käytössäsi oleva markkinointibudjetti on hyvin rajallinen? Minä kannustaisin tyytyväisiä kävijöitä kertomaan kokemuksistaan muille matkailijoille. Jos museo tarjoaa ilmaisen WiFi – verkon, se kannattaa myös kertoa kävijöille. Jopa kannustaa sen käyttöön. Selfiet museoissa olivat kovaa kamaa muutama kuukausi sitten, mutta kyllä ne kelpaavat vieläkin erinomaisesti markkinointitarkoituksiin. Jos museo on suurehko, kannattaa matkailija ohjata tutustumaan juuri niihin merkittävimpiin kohteisiin jotta käynti on mahdollisimman antoisa. Käyttäisin itse osan budjetista lyhyen kartallisen esitteen  ”merkittävimmät nähtävät” painamiseen tai tuottaisin tiedot omalle verkkosivulle (jota matkailija voi sitten käyttää apunaan sillä ilmaisella WiFillä omalla älypuhelimellaan). Markkinoinnin kannalta panostaisin ehdottomasti jo olemassa oleviin matkailijoille suunnattuihin kanaviin, joita suurin osa turisteista kuitenkin käyttää. Nuoremmat käyttävät esim. Instagramia, joka voi toimia joillekin museoille erinomaisesti yhtenä markkinointikanavana. Mutta tärkein kanava lienee kuitenkin TripAdvisor, josta kaikki kuitenkin katsovat mitä paikkakunnalla kannattaa tehdä. Maailmalla monet museot näkevät TripAdvisorin tärkeimpänä sähköisenä markkinointikanavana, aivan kuten muutkin nähtävyydet.  Nähtävyydet ja museot voivat aktiivisesti kannustaa kävijöitä kirjoittamaan suosituksia. Mitä korkeammalla listauksissa museo on, sitä enemmän se houkuttelee kävijöitä. TripAdvisor on julkaisi  viime syyskuussa Travellers’ Choice – listauksen käyttäjiensä suosituimmista museoista Suomessa. Sijoitus perustuu kävijöiden antamaan pisteytykseen ja suositusten määrään.  Top 10 näytti tältä: Mannerheim-museo, Helsinki Seurasaaren ulkomuseo, Helsinki Aboa Vetus & Ars Nova, Turku Luostarinmäki, Turku Heureka, Vantaa Luonnontieteellinen museo, Helsinki Suomen Kansallismuseo, Helsinki Arktikum, Rovaniemi Ateneum, Helsinki Kiasma, Helsinki Olen varma että kaikki nämä listatut museot hyötyvät tälle listaukselle pääsystään. Jos haluaa oppia mistä matkailijat pitävät museokäynnillään, voi lueskella näiden luokan priimusten saamia käyttäjien arvioita. Kaikilla museoilla ei ole mennyt yhtä hyvin.  Siitä kertoo YLEn ruotsinkielinen artikkeli, joka listaa TripAdvsorin käyttäjien suuret pettymykset Helsingissä. Kävijöiden kommenteista kannattaakin ottaa onkeensa jos kansainvälisten matkailijoiden tulovirta kiinnostaa. Artikkelin voi lukea täältä: http://svenska.yle.fi/artikel/2015/01/30/har-ar-helsingfors-bottennapp-enligt-turisterna-pa-tripadvisor . Mitä sinä tekisit jos olisit museon markkinointivastaavan kengissä?

    Lue lisää »

  • 30.1.2015 Ajankohtainen

    Vuoden 2015 parhaat hotellit ansaitsevat samppanjat

    TripAdvisor on nyt julkaissut sivustonsa suosituimmat eli ”the best of the best” hotellilistauksen Suomessa. Travellers’ Choice Top 20 hotellilista näyttää tänä vuonna tältä:   Fabian Hotel, Helsinki Hotel Haven, Helsinki Scandic Paasi, Helsinki Radisson Blu Plaza Hotel, Helsinki Hotel Iso-Syöte, Lapland Best Western Premier Hotel Katajanokka, Helsinki Solo Sokos Hotel Paviljonki, Jyväskylä Hotel Kamp, Helsinki Ski-Inn RukaVillage Hotel & Apartments, Ruka Solo Sokos Hotel Lahti Seurahuone, Lahti Hotel GLO Helsinki Kluuvi, Helsinki Hilton Helsinki Kalastajatorppa, Helsinki Klaus K Hotel, Helsinki Hotel Kantarellis, Vaasa Radisson Blu Hotel, Espoo Hotel Levi Panorama, Levi Hotel Rivoli Jardin, Helsinki Hotel Jeris, Lapland Radisson Blue Hotel, Oulu Scandic Tampere Station, Tampere Viime vuoden ykkönen, Fabian Hotel, säilytti ykkössijansa. Viime vuoden kakkonen, Radisson Blu Plaza tipahti siis neljänneksi ja kolmonen, Solo Sokos Hotel Paviljonki Jyväskylästä tipahti seitsemänneksi. Hieno Scandic Paasi pääsi ansaitulle kolmannelle sijalle! Travellers Choice –listaus perustuu TripAdvisoriin annettuihin arvioihin ja suosituksiin eli nämä hotellit ovat saanet parhaat arviot Suomessa hotelli-kategoriassa. Näin Yorkshiressä iloitsi Millgate Bed & Breakfastin omistajat valintaansa koko maailman parhaaksi b&b:ksi: Upea samppanjan arvoinen suoritus 50 euron huonehintaa tarjoavalta majoitukselta! Lue koko juttu täältä. Jos olisin vedonlyöjä, pistäisin muutaman roposen peliin Tampereella sijaitsevan Sokos Hotelli Tornin puolesta ensi vuoden listausta odotellessa. (Minusta on muuten hyvin kummallista että Suomessa pitää olla kaksi Sokos Hotelli Tornia. Kyllä yksikin olisi riittänyt. Jos ei suomalaiset, niin ulkomaiset matkustajat menevät kyllä aivan varmasti pyörälle päästään..) Mitä hyötyä Traveller’s Choice –palkinnosta on sen saajalle? TripAdvisorin mukaan 75% TripAdvisorin käyttäjistä suosii niitä hotelleja, jotka ovat saaneet joko Travellers’ Choice tai Certificate of Excellence –palkinnon. Certificate of Excellence palkinto annetaan niille majoituksille, nähtävyyksille ja ravintoloille, jotka ovat saaneet runsaasti suosituksia viimeisen 12 kk aikana, ja saatujen arvioiden keskiarvo on 4 tai enemmän. Hotellien kannattaa ottaakin Travellers’ Choice -listaukselle pääsystä kaikki ilo irti markkinointimielessä, julkistaa tiedotteita ja kertoa kaikelle kansalle – myös nykyisille ja tuleville asiakkaille – menestyksestä! Samppanjakorkit poksahtelemaan myös meillä!            

    Lue lisää »

  • 9.1.2015 Ajankohtainen

    Instagram houkuttaa kenguruiden maahan

    Sosiaalisen median kenttä muuttuu koko ajan. Uusia suosikkeja tulee ja jotkut vanhat, joskus kovinkin suureen nousuun povatut palvelut, hiipuvat käyttäjien siirtyessä uusien, inspiroivien palveluiden pariin. Erityisen suureen suosioon on noussut Instagram, jonka käyttäjiä maailmalla on nyt jo 300 miljoonaa. Heitä on siis jo enemmän kuin Twitterissä. Kun laadin taannoin markkinointisuunnitelmaa matkailualan asiakkaalleni, pohdin parhaimpia kanavia sekä kotimaisten että kansainvälisten asiakkaiden saavuttamiseksi pitkällä tähtäimellä. Tällä kertaa tärkeintä oli löytää sellaiset sosiaalisen median palvelut, jotka toimivat joko kotimaan markkinoilla tai useimmilla kansainvälisillä kohdemarkkinoilla. Kansainvälisiä markkinoita ajatellen päädyin ehdottamaan Instagramia. Instagram visuaalisuudessaan ja huikeassa kävijämäärän kasvussaan peittoaa muut vastaavat sosiaalisen median palvelut. Instagram soveltuu erinomaisesti matkailumarkkinointiin, sillä sen välityksellä kiinnostavat kuvat ja videot leviävät nopeasti innostuneiden käyttäjien ruuduille. Vaikka Instagram nähdään usein nuorten palveluna (kyllä, minunkin alakouluikäiset lapseni ovat Instassa..), mutta sen käyttäjiksi tuntuu siirtyvän yhä useampi varttuneempikin. Toki Instagram on edelleen nuorten muodikkaiden kanava. Mutta olen kuullut monen teini-iän jo kauan sitten ohittaneen sanoneen, että Instagram viehättää raikkaudellaan ja visuaalisuudellan. Palvelu toimii upeasti omien kuvien jakamiseen koko maailman ihailtavaksi. Lisäksi monet ovat lopen kyllästyneitä Facebookin sponsoroituihin viesteihin, ja Instagram tuntuu mukavan trendikkäältä ja epäkaupalliselta. Etenkin DMO:t ovat lähteneet innokkaasti mukaan Instagramin käyttäjiksi. Malliesimerkkinä voisi mainita Tourism Australian: http://instagram.com/australia Sivusto näyttää kuvia, joita Instagramin käyttäjät lähettävät heille varustettuna tagillä  @Australia, #SeeAustralia  tai #RestaurantAustralia. Pieni markkinointitiimi tuottaa upean kavalkaadin kuvia hyvin vaatimattomin varoin. Kuvat varustetaan informatiivisella tekstillä ja suunnitelmallisuus on minimissään, sillä kuvat julkaistaan usein samana päivänä kun ne ovat saapuneet Tourism Australian tiimille. Visuaalista, informatiivista ja hyvin ajankohtaista. Yli miljoona tilin seuraajaa on varmastikin samaa mieltä kanssani, että maisemat ja sitä myöten kuvat ovat upeita. Näitä katsellessa tekisi mieleni pakata laukut ja lähteä tammikuuta pakoon Austraalian lämpöön!  

    Lue lisää »

  • 2.12.2014 Ajankohtainen

    KulttuuriMATKAILUtuottajuus-päivä Joensuussa 27.1.

  • 1.12.2014 Ajankohtainen

    Sovella taidetta -verkkopalvelu

  • 24.11.2014 Ajankohtainen

    OKM:n kulttuurin matkailullisen tuotteistamisen avustushaku 30.1.2015 asti

  • 24.11.2014 Ajankohtainen

    Kulttuurimatkailuaiheinen opinnäytetyö palkittiin

  • 21.11.2014 Ajankohtainen

    Sibeliuksen 150-juhlavuoden matkapaketit haussa

  • 12.11.2014 Ajankohtainen

    Hyödyllistä ruoka-alan tietoa ja toimijoita

  • 19.2.2014 Ajankohtainen

    Case revealed - How SoMeT14EU conference ended up in Rovaniemi - guest blogger Rodney Payne

    [The following is a guest post from Rodney Payne, CEO of Think! – the digital marketing agency that produces  SoMeT] This is the last post in English in this blog for now.

    After four successful years in various destinations in the USA and a great debut in Australia last year, the Social Media Tourism Symposium (aka SoMeT) is launching in Europe. As many of you already know, the conference is being hosted in Rovaniemi in April.

    You wouldn’t normally see a conference like SoMeT outside of a major city.


    So how did we end up in Finland?Never has social media been more important to destination marketing than it is today. So at SoMeT, we put social at the core of everything we do.

    The conference is held in a new destination each year, and we have an innovative way of choosing a host city: where most conferences have a complicated process that happens behind the scenes, we do it in the open.

    The organizing team determines the criteria that we need from a host destination and outlines them in a publicly released Request for Proposal (RFP).  The RFP for SoMeT Europe went out last September, and November we received interest from cities all over Europe.

    Our team short-listed the responses down to nine finalists (Belfast, Kortrijk, Leuven, Mougins, Oostende, Ötztal, Poreč and Rovaniemi) that really impressed us through their passion and creativity in the way they met the criteria.

    The vote!Once we had the shortlist, the decision was turned over to the online community through an online voting process run entirely through Facebook. (The process for choosing the US and Australian SoMeT locations is the same.)

    We hold three rounds. In round one, all destinations competed head-to-head. The bottom five were knocked out and the remaining four went into the semi finals. In the semis, Mougins went up against Ötztal and Leuven went up against Rovaniemi. Each destination had to rally as many people as possible to vote for them to host SoMeT.

    The winners of the semi finals went into the final round; Mougins vs Rovaniemi. As the momentum built, the two destinations used a variety of approaches to engage their community and garner votes. Rovaniemi even created its own Facebook page around the voting process alone.

    In the end, Rovaniemi’s passion and ability to engage their local community won out and now we’re heading to Lapland!

    The system we use to select the destination is unique, but we have found in the past that destination marketers are very willing to travel to new and unique places, and that the world-class content at SoMeT is a great professional reason to do so.

    Why is Rovaniemi the perfect host destination for SoMeT?As it happens, our process for selecting a destination has led us to a perfect host. Social media is all about peoples’ stories. Our definition of a destination brand is: “the sum of all stories a person hears about a destination, combined with their experience in the destination.”

    We live in a socially connected world. What that means for destinations is that their brands are created by the on-the-ground experiences that their visitors have.  A destination must have a vision that their industry rallies behind. For Rovaniemi, that vision is Christmas. The town is the official hometown of Santa Claus.® , and the entire industry lives and breathes that vision. This will be a treat for delegates to experience this first hand.

    What are the benefits for a destination in turning planning over to its community? Handing over the destination selection over to a community provides great exposure for SoMeT. Asking peoples’ opinion builds advocacy. Getting people involved in the process before it’s decided for them is hugely valuable.

    We let our delegates choose where they’d like to go rather than making a decision for them. We also ask for recommendations on case studies and to nominate speakers. Through this process, a destination becomes even more passionate about hosting us. A host community that’s engaged and welcoming also creates a much better conference experience for attendees.

    Why should you come to SoMeT?Our team focuses on bringing together some of the best case studies in destination marketing. We spend a lot of time searching for world-class content and examples. We’re very excited to hold our conference in Rovaniemi and we hope that every destination in Finland will send at least one person to take advantage of this incredible opportunity.

    To learn more about #SoMeT14EU, please visit sometourism.com or SoMeT’s Facebook page
    Register now for #SoMeT14EU here: http://eu.sometourism.com/registration/

    ****************************************

    About the author


    Rodney Payne, Chief Executive Officer

    Rodney has been involved in tourism marketing through social media since 2005. As the founder and CEO of Think! he is responsible for setting the vision and driving the overall development of the company.

    Rodney earned a Bachelor in Commerce (Management/Marketing) and in Law with Honors. Rodney focused on Intellectual Property law and was awarded a scholarship to study International Law and Environmental Law at The University of Oregon.



    ****************************************
    You might also want to read:
    First-ever conference at 10 000 m high in Finnair’s airplaneInformation about this blog
    Seuraa minua myös http://www.twitter.com/ilkkakauppinen

    Lue lisää »

  • 13.2.2014 Ajankohtainen

    First-ever conference at 10 000 m high in Finnair’s airplane

    This blog post celebrates two things:

    1) The new era of conference tourism – conference on air
    2) This blog’s first English post ever

    Welcome to beautiful Lapland
    This and the next post will be in English to promote the #SoMeT14EU seminar and celebrate the fact that Rovaniemi won the fierce competition between the venues.

    Seminar on Airplane - Will this change conferences for good?April 8th will be the day to remember for all the conference tourists out there. The Social Media Tourism #SoMeT14EU, will start already in the airplane where the keynote presentation will be held through the inflight entertainment system. The event will be arranged in co-operation with Think! Social Media and Finnair.

    This means that you can use you flight time watching something more intelligent than Gags (Finnair, this is a hint for you: after seeing them 57th time they don’t make you laugh anymore).

    As we all know, the best part of any seminar are the activities out of the official program. Maybe in the future the official program could be dealt with already on the air to have more time for extra activities at the seminar destination. At least to me, this sounds brilliant!

    #SoMeT14EUThe conference will be held in my hometown Rovaniemi 9th-10th April. Rovaniemi (www.visitrovaniemi.fi) is the home of Santa Claus and the capital of Lapland. The Social Media Tourism Symposium provides an opportunity for destination marketing organizations, hotels, resorts, attractions, and tourism related entities to share ideas and learn more about how to leverage social media within the tourism industry.

    If you want to meet me and rest of the top pro in the world of tourism marketing, don’t hesitate. Enroll to the seminar now and meet me and Santa Claus in Rovaniemi in April.

    Have I changed my blogging language to English?As all my readers know, this blog is THE information channel of tourism and internet in Finland. Those who have been following me know also that I’m really easily bribed to write about issues which bring me either money or fame. This post is about the latter.

    PS. Remember that it will still be winter here in April so remember to take proper clothes and shoes with you!

    ********************************************
    Info about the writer
    Follow me on Twitter

    Seuraa minua myös http://www.twitter.com/ilkkakauppinen

    Lue lisää »

  • 20.10.2013 Ajankohtainen

    Näin teet (lähes) mistä tahansa elämyksen verkossa - vieraileva kirjoittaja Jukka Punamäki

    Ihmiset kuluttavat tietokoneen äärellä yhä enemmän aikaa. Voiko tietokone ja internet kuitenkaan koskaan tarjota vastaavia elämyksiä kuin ”oikea elämä”.
    Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskus, eli LEO, on julkaissut elämystuottajan käsikirjan. Kirjassa esitellään elämyskolmio jonka avulla tuotteesta voidaan tehdä elämystuote, mikäli kaikki kolmion elementit otetaan huomioon.
    Kuva: Tarssanen, S. (toim). 2009. Elämystuottajan käsikirja. 6.painos. LEO Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskus. Rovaniemi.
    Tämän kertainen blogikirjoitukseni testaa kirjoituspöytätyönä tämän teorian. Eli voiko jostain verkossa olevasta - tylsästäkin - asiasta tehdä elämyksellisen elämyskolmion oppien mukaisesti?
    Muutaman minuutin sattumanvaraisen poukkoilun jälkeen päädyin tähän: Verkostojohtamisen opas: Verkostotyöskentely sosiaali- ja terveysalalla. En tiedä teistä, mutta omista lähtökohdista katsoen voisin todeta, että ei ole ensimmäisenä lukulistallani.
    Tylsästä oppaasta elämykseksiKuvan mukaisesti elämyskolmio sisältää kuusi eri elämyksen elementtiä näiden ollessa yksilöllisyys, aitous, tarina, moniaistisuus, kontrasti ja vuorovaikutus. Malli esittää, että todennäköisyys asiakkaan kokemaan elämykseen kasvaa, jos tuotteeseen sisällyttää kaikki kuusi elementtiä. Töihin siis.YksilöllisyysYksilöllisyys synnytetään kustomoinnin avulla. Esimerkkimme oppaan voisi laittaa pdf:n sijaan suoraan selaimeen ja siellä muutamien kysymysten avulla muokata sisällön. Esim. ”oletko johtaja, päällikkö vai esimies. Toimitko julkisella vai yksityisellä sektorilla, tms. AitousOllakseen aito, oppaan opetusten pitää olla kytköksissä tosielämään. Ei monimutkaista kapulakieltä todellisuudesta irrallaan olevista tilanteista, vaan oikeita oppeja oikeasta elämästä.TarinaTarina liittyy läheisesti tuotteen aitouteen. Oppaan sisältöä voisi viedä eteenpäin esim. alalla toimivan työntekijän tarinan avulla. Kuvaus siitä miten verkostotyöskentely edistää esimerkin työntekijän uraa ja samalla koko työyhteisön hyvinvointia. Ja tähän tietenkin pitäisi sisällyttää draaman kaari - vaikeuksien kautta voittoon.MoniaistisuusSen sijaan, että opas on passiivinen pdf, voisi sen sisällöt muokata äänitteiksi, videoiksi, liikkuviksi grafiikoiksi, jne.KontrastiKontrastilla tarkoitetaan erilaisuutta asiakkaan näkökulmasta. Kontrastia voitaisiin tuoda ainakin kahdella tavalla. Tuomalla esimerkkejä sosiaali- ja terveysalan ulkopuolelta tai vaihtoehtoisesti esittää huonoja esimerkkejä verkostoitumisesta.VuorovaikutusVuorovaikutus on netin helpoin palanen. Oppaan sisällöt voisi helposti sitoa sosiaaliseen mediaan, lisätä linkkejä eri paikkoihin ja kannustaa vuoropuhelua. Jos opas on vain staattinen pdf, jää rikastuttava ja mahdollisuuksia luova sosiaalisuus ja vuorovaikutteisuus kokonaan saavuttamatta.
    Vuorovaikutusta voi olla muiden lukijoiden kanssa, mutta myös itse oppaan kanssa. Tämä vuorovaikutus voitaisiin toteuttaa pelin avulla. Esimerkiksi opetuksellinen ”tietovisa” tyyppinen peli jossa peli kommentoisi vastauksia ja toisi lisätietoa pyydetyistä asioista olisi loistava mahdollisuus lisätä vuorovaikutuksen kokemista. Oppaan ”lukija” muuttuisi passiivisesta vastaanottajasta aktiiviseksi toimijaksi.
    Harjoituksen lopputulosVerkon sisältöjä voi edellä tehdyn testin mukaan muuttaa elämyksellisemmiksi. Uskon oikeasti, että esimerkkimme opas olisi opettavaisempi, elämyksellisempi ja jopa henkilökohtaisia muutoskokemuksia tarjoava, jos se olisi mietitty läpi elämyskolmion oppien mukaisesti.
    Mutta pystyykö verkko tuomaan ihmisille samanlaisia elämyksiä, kuin vaikka laskuvarjohyppy etelänapamantereella suussa shampanjaa ja kaviaaria?
    En usko.Uskotko sinä?
    Kursivoidut kohdat ovat suoria lainauksia Tarssasen toimittamasta elämystuottajan käsikirjasta.
    Kirjoittaja Jukka Punamäki
    Kirjoittaja on osallistunut Haaga-Helian matkailun sähköisen liiketoiminnan koulutusohjelmaan. Blogikirjoitus on osa tätä koulutusta.
    Seuraa myös kirjoittajan ylläpitämää  matkailublogia Länsi-Uudenmaan matkailusta
    ____________________________________________________________________________
    Elämäsi tilaisuus erikoistua sähköiseen liiketoimintaan!
    Haaga-Heliassa on alkamassa suunittelemani minun ja muiden matkailun sähköisen liiketoiminnan huippuosaajien luotsaama suosittu Matkailun, vapaa-ajan ja elämystalouden sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinnot. 30 opintopisteen mielenkiintoinen kokonaisuus maksaa vain 250 euroa hengeltä. Hakuaika loppuu pian. 
    Hae heti mukaan! 
    Seuraa minua myös http://www.twitter.com/ilkkakauppinen

    Lue lisää »

  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description