Ajankohtaista

  • 13.8.2012 Ajankohtainen

    Halal turismi - 5 ensiaskelta muslimimatkailuun


    Kuten Hesari eilen onnistuneesti muistutti, on Islam-turismi eli Halalturismi maailmalla kovassa nousussa.



    Turha lieneen mainita, että muslimeja on maailmassa melko paljon, monilla heistä on rahaa ja intoa matkustella.

    Suomen matkailuteollisuus, jonka mielestä brittien massajoulumatkat on edelleen nouseva matkailutuote, on valmistautanut tähän lähes olemattomasti.

    Hyvän kuvan tilanteesta antaa MEKin Jari Ahjonharjun lausunto: "Ainakaan suoraan ei Suomessa varmaankaan ole mietitty muslimiturismin erityistarpeita."

    Samalla lausunnon sanamuoto antaa myös hyvä kuvan eri trendien tilastoinnista Suomessa.

    5 ohjetta halal turismiin
    1) Vaihda asennettasi
    Jos kuulut siihen punaniskojen joukkoon ja/tai länsimaisen median aivopesemään joukkoon, joiden mielestä kaikki muslimit ovat terroristeja, unohda tämä artikkeli ja keskity edelleen siihen laiturisi hiontaan.

    2) Tutustu Islamilaiseen kulttuuriin.
    Järjestäkää seuraava benchmarkkausmatka niiden iänikuisten viinikohteisen asemesta johonkin muslimimaahan.

    3) Tarjoa ruokalistallasi Halal-ruokaa
    Toivottavasti suomalaiset ravintola-alanoppilaitokset tähän kokkinsa jo opettavat?

    4) Tarjoa baareissa myös alkoholittomia drinkkejä
    Tämä ohje tekee hyvää myös muille kuin muslimeille. Mm. Ruotsissa alkoholittomien viinien kauppa on noussut erittäin kiivaasti. Lisäksi alkoholittoman iltaohjelma tarjoaminen toimisi myös muille matkailijoille.

    5) Järjestä kohteeseesi erillinen rukoustilaRukoushuone voi olla joko erillinen vain muslimeille suunnattu, mutta myös kaikille uskovaisille suunnattu "hiljentymishuone" on oiva ratkaisu.

    **************************************

    Älä jää keskustelusta paitsi, tilaa blogin jutut suoraan sähiköpostiisi.
    Seuraathan minua ja yritystäni myös Twitterissä?
    www.twitter.com/ilkkakauppinen
    www.twitter.com/liiketoiminta Seuraa minua myös http://www.twitter.com/ilkkakauppinen

    Lue lisää »

  • 11.6.2012 Ajankohtainen

    PIKAKATTAUS RUOKATRENDEISTÄ

    Kirjoittaessani tätä kattauksen ainoana ongelmana oli runsaudenpula : ruokatrendejä on tällä hetkellä aivan hirvittävä määrä - eikä ihme, sillä onhan ruoka ja ruoanlaitto tällä hetkellä todella in. Kuluttajien tiedonhalu ja –määrä ruoasta ja sen alkuperästä vilpittömän ihailtavaa. Onneksi! Tässä poimintana muutama trendi ja vinkki kesän grillauskautta odotellessa.

    Korea ja slaavilaisuus
    Aasialainen keittiö on jo pidemmän aikaa ollut tapetilla. Nyt kuitenkin monet uskovat, että korealainen keittiö omine erityispiirteineen on tuleva trendi. Varsinkin hapatetut vihannekset ja kansallisruoka Kimchiovat lumonneet monet kuluttajat. Suomessa uskotaan, että slaavilainen ruoka on seuraava trendi. Piirakoita, sieni- ja kalaruokia, keittoja, mätejä, haudutettuja pataruokia jne valmistettuina tämän päivän tyyliin, nousevat herkkusuiden huulille. Tämän suuntauksen puolesta puhuu mm. Chez Dominiquen omistaja Hans Välimäki. Yksi hyvä esimerkki tästä trendistä löytyy Helsingin Kalliosta: ravintola Pelmenit, joka on yllättänyt suosiollaan niin kuluttajat kuin kriitikotkin.

    Food trucks
    Food truckit, eli myyntipaikkaa vaihtavat takeaway -autot ovat villinneet jo parin vuoden ajan Pohjois-Amerikan suurkaupungeissa. Toiminta-ajatus perustuu siihen, että rekat tarjoavat tuoretta paikan päällä valmistettua ruokaa ja valitsevat myyntipaikkansa sen mukaan, missä sattuu olemaan vapaata parkkipaikkaa. Tämä johtaa siihen, että saatavuus on vaikeaa: koskaan et tiedä, missä rekka liikkuu. Yritykset viestivät reiteistään sosiaalisen median kautta ja ihmiset voivat seurata netistä rekkojen liikkeitä. Rekat ovat myös elävöittäneet lähiöitä. Kun tiedetään, että rekka herkkuineen on tulossa, kokoontuvat asukkaat odottamaan sen tuloa ja odotellessa syntyy puitteet spontaanille vuorovaikutukselle. Suomeenkin tämä trendi on jo rantautunut ainakin Etelä-Pohjanmaalle Ilmajoen Makkaramestareiden näyttäessä tietä.

    Bring your own –ravintolat
    Maailmalla ovat yleistyneet ravintolat, joihin asiakkaat voivat tuoda itse haluamansa viinin tai muun juoman  (Bring Your Own Bottle)  . Vierailin joitakin vuosia sitten Lontoossa kyseisellä periaatteella toimivassa ravintolassa ja täytyy myöntää, että kokemus oli hauska.  Uusinta uutta ovat kuitenkin baarit, joihin asiakkaat tuovat omat ruokansa. Hieno idea. Ravintolan ei tarvitse investoida kalliiseen keittiöön vaan voi keskittyä asiakkaan juomakestitykseen. Näinhän sen pitäisi olla. Win Win –periaatteella! Tämä BYOF-trendi on jo kuumaa kamaa New Yorkissa.

    Torakoita ja muita ötököitä lautasella
    Länsimaissa, toisin kuin Aasiassa näitä eksoottisia ja vieroksuttujakin raaka-aineita ei vielä juurikaan käytetä. Hyönteiset ovat maailmassa laajimmalle alueelle levinneitä eläimiä. Kuitenkin ennustetaan, että juuri hyönteisistä valmistetut ateriat ovat yksi tuleva ruokatrendi.(esim. Epicurious.com-sivuston ruokatrendit 2010-luvulle). Mikäli maapalloamme kohtaisi globaali ruokapula, tarjoavat hyönteisateriat edullisen proteiinilähtöisen ruoan ihmiskunnalle. Ja kaiken kukkuraksi, onhan niissä meille länsimaalaisille se ihana uutuuden viehätys!
      Gourmet-roskaruoka
    Gourmet-roskaruoka tuli pinnalle joitakin vuosia sitten. Tyyli heijastelee tapaa valmistaa roskaruokaa kevyemmin, leikitellen ja luoden jotain uutta. Maailmalla huippukokit innostuivat keksimään mitä erilaisempia tapoja valmistaa gourmet-hampurilaisia. Nyt trendi on levinnyt mm. suklaan valmistajiin, jotka ovat keksineet lisätä täyteläiseen maitosuklaaseen perunalastumuruja. Mitähän seuraavaksi?

    Tulevaisuus ja trendit työssäni
    Haaga-Perhon Horeca-tiimissä mietimme jatkuvasti tulevaisuutta ja sitä, miten sen muutokset vaikuttavat työhömme ja miten voisimme entistä paremmin vastata asiakkaittemme koulutustarpeisiin. Olemme huomanneet, että ideointiin ja luovuuteen ei pidä ”pakottaa”. Se ei ole kaikille luontainen ominaisuus ja useimmiten parhaat ideat syntyvät spontaanisti. Pitää myös muistaa, että usein kaikkein hulluimmista ideoista syntyvät parhaat tuotteet ja tulokset.
    Kun kuulet uuden ideaehdotuksen, ethän torppaa sitä, vaan muista kysyä: ”mitä sitten?”.


    PS : grillauskauden lähestyessä bongaa kuumimmat grillausvinkit epicouroksen sivuilta Marinades, Rubs, and Sauces: Recipes and Tips -       tai jospa vaikka osallistuisit työ- tai kaveriporukalla Kokkikouluumme?Inspiraatiota kesän kauttauksiin voit hakea myös Kokkikoulun blogistamme
      Kirjoittaja on Juha Turtiainen, keittiömestari, Haaga-Perho

    Lue lisää »

  • 29.5.2012 Ajankohtainen

    TYÖN IMU JA TEKEMISEN MEININKI


    Haaga-Perhossa on kevään kuluessa pohdittu yhteistyökumppanien kanssa motivaatioon, työniloon ja työn mielekkyyteen liittyviä asioita. Tutkittu tosiasiahan on, että hyvinvoiva, innostunut ja motivoitunut työyhteisö vaikuttaa merkittävästi myös tuottavuuteen ja tuloksellisuuteen.Työterveyslaitoksen vanhempi tutkija, Jari Hakanen, on pureutunut tähän ajankohtaiseen teemaan tuoreessa kirjassaan Työn imu (Työterveyslaitos, 2011). Viitekehyksenä on positiivinen työn psykologia, jossa huomio kiinnitetään ihmisten ja työpaikkojen vahvuuksiin ja mahdollisuuksiin sen sijaan, että keskitytään ongelmiin ja puutteisiin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita epäkohtien sivuuttamista, vaan sitä että vahvistamalla työyhteisön voimavaroja, myös epäkohtia on helpompi lähestyä ratkaisukeskeisesti ilman syyllisten etsimistä ja takertumista menneeseen.


    Työn imu on työhyvinvoinnin tilaTyön imun käsitteellä Hakanen tarkoittaa työn psykologisia tarpeita tyydyttävää työhyvinvoinnin tilaa, jonka ominaispiirteitä ovat uppoutuminen, tarmokkuus ja omistautuminen. Lähes kaikki kokevat työn imua työssään ainakin ajoittain, mutta se ei tarkoita sitä että työssä olisi aina pelkästään kivaa. Jokainen voi myös itse vaikuttaa omaan työhönsä ja työhyvinvointiin lisäämällä työn imua tuottavia elementtejä – aina ei tarvitse miettiä työpaikan tai työtehtävän vaihtamista.
    Erilaisuutta ja uskallustaKaikilla työntekijöillä on mahdollisuuksia vaikuttaa oman työnsä sisältöön, ja ennen kaikkea tapaan tehdä töitä. Osaammeko – ja uskallammeko – kuitenkaan riittävän usein kyseenalaistaa toimintatapojamme, astua mukavuusalueen ulkopuolelle ja rikastaa työtämme työn imua tuottavilla elementeillä, samaan tai jopa parempaankin lopputulokseen päästäksemme? Vai teemmekö kuten aina on tehty tai kuten muutkin tekevät.Työn imun tekijöitä pohtiessamme mietimme myös ihmisten erilaisuutta yhtenä motivointiin vaikuttavista seikoista – yksi innostuu uusista ideoista, toinen nauttii vuorovaikutuksesta ja kolmas saa tyydytystä syvällisestä perehtymisestä asioihin. Osaammeko kuitenkaan hyödyntää tätä erilaisuutta ja toisaalta muistammeko sitä edes aina huomioida työkiireiden keskellä?
    Testaa työn imun tilasi!Entä mikä sinua innostaa ja motivoi? Mikä saa sinut uppoutumaan työhösi ja mikä tuo tarmokasta oloa päivääsi? Testaa oma työn imun tilasi osoitteessa www.ttl.fi/tyonimu.
    Heidi Malin, koulutuspäällikkö, Haaga-Perho

    Lue lisää »

  • 7.5.2012 Ajankohtainen

    NPS suositteluindeksi - vihdoinkin globaali laatumittari?


    Haaga-Perhossa haluamme aktiivisesti vaikuttaa siihen, miten Suomessa asiakkaita palvellaan, tehdään asiakaselämyksiä ja laadukasta työtä. Uskomme, että asiakaspalvelu voidaan tehdä nykyistä paremmin ja laadukkaammin. Yhtenä kehittämisen apuvälineenä on tutkimus.
    Tutkimusten avulla voimme kehittää yritysten palvelua, tehdä työstä mitattavan ja tavoitteellisen. Tulosten avulla tiedämme, mikä kohta palveluprosessissa kaipaa eniten kohentamista ja mitkä asiat ovat kunnossa. Yleisesti käytettyjä tutkimuskohteita ja seurannan mittareita esimerkiksi tuloskortissa ovat mm. asiakastyytyväisyys, asiakaspysyvyys ja asiakaskannattavuus.  
    Haasteena on ollut eri toimialojen kirjavat käytännöt. Asiakastyytyväisyysmittauksissa käytetään eri asteikkoja, ja toimialojen välistä vertailutietoa palvelun laadusta on vaikea tuottaa. Ollapa yksi selkeä indeksi, jolla voitaisiin mitata palvelun laatua asiakkaan suositteluhalukkuuden kautta niin, että voitaisiin verrata yrityksiä yli toimialojen ja vieläpä globaalisti! No, nyt se mahdollista.

    Ota käyttöön uusi kansainvälinen indeksi NPS
    Asiakkaiden sitoutumista yrityksen tuotteisiin ja palveluihin on usein mitattu asiakkaan uudelleenkäyttö- ja suositteluhalukkuudella. Nyt suositteluasiaan on tullut uusi, kansainvälisesti suosiota saanut tutkimustapa.Oletko kuullut jo asiakaslähtöisyyttä mittaavasta Net Promoter Score (NPS) –indeksistä? Taustalla on ajatus siitä, että asiakas miettii: ”oliko asiakaskokemukseni niin hyvä, että suosittelisin yritystä kaverilleni"? Jos vastaus on myöntävä, tämä on vahva indikaattori asiakkaan sitoutumisesta yrityksen palveluihin ja tuotteisiin. Kun yrityksellä on paljon suosittelijoita, se alentaa uusien asiakkaiden hankintakustannuksia ja lisää asiakkuuksien arvoa. Suosittelua kutsutaan yhdeksi tehokkaimmaksi markkinointitavaksi.Suositukset ja puskaradio ovat aina olleet tehokkaimpia tiedonlähteitä. NPS -indeksi luodaan yhden kysymyksen avulla, joka mittaa vastaajan suositteluhalukkuutta kysytystä yrityksestä.  Asiakkaiden ja sidosryhmien suositteluasemaan pääseminen on yhä useamman yrityksen strategisena tavoitteena. Kun yritystä ja sen palveluja suositellaan ystäville ja kavereille  on liiketoiminnan kehittäminen vahvalla pohjalla.

    NPS kertoo miten pärjäät muiden toimialojen joukossa - tai globaalisti     Haaga-Perho teetti ulkopuolisella tutkimusyrityksellä Asiakas- ja yhteistyökumppanitutkimuksen omasta toiminnastaan maaliskuussa 2012. Tutkimuksessa kysyttiin suositteluhalukkuutta NPS –indeksin kysymyksellä. Enemmistö vastaajista, eli 91 % vastaajista, suosittelisi Haaga-Perhoa. NPS –indeksiluvuksi muutettuna saimme tulokseksi +61. Luku on erinomainen, kiitos kaikille tutkimukseemme  vastanneille.  
    Pankkialan vertailussa tuloksella yltäisimme kolmanneksi parhaaksi yhdeksän pankin vertailussa (Kauppalehti 16.4.2012). Pankkialan paras NPS -indeksillä mitattuna oli Paikallisosuuspankki (+66), heikoin Sampo Pankki (+12). Haaga-Perho on pankkialan Aktia, kysy vaikka kaverilta!

    Lisätietoja:
    Tutkimuspäällikkö Petteri Ohtonen, p. 040 826 8183, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. document.getElementById('cloakef3ecd03dd76b9ca4749f3f8644f11df').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addyef3ecd03dd76b9ca4749f3f8644f11df = 'petteri.ohtonen' + '@'; addyef3ecd03dd76b9ca4749f3f8644f11df = addyef3ecd03dd76b9ca4749f3f8644f11df + 'haagaperho' + '.' + 'fi'; var addy_textef3ecd03dd76b9ca4749f3f8644f11df = 'petteri.ohtonen' + '@' + 'haagaperho' + '.' + 'fi';document.getElementById('cloakef3ecd03dd76b9ca4749f3f8644f11df').innerHTML += ''+addy_textef3ecd03dd76b9ca4749f3f8644f11df+'';

    Lue lisää »

  • 7.5.2012 Ajankohtainen

    Tee ainakin nämä 10 juttua osa 6 - liity TripAdvisoriin

    Haluaisitko käyttää noin 30 minuuttia aikaasi tehostaaksesi matkailuyrityksesi internetmarkkinointia hyödyntämällä sosiaalista mediaa? Seuraa siis näitä ohjeita.
    Kuva Janne Ruuttunen

    Jatkamme siis huippusuosittua sarjaa, missä kerron ne toimenpiteet, mitkä jokaisen matkailuyrityksen  kannattaa vähintään tehdä.

    Mikäli et ole ennen tutustunut sarjaan, aloita siihen sukeltaminen sarjan ensimmäisestä osasta internetmarkkinoinnin perusteet.

    Muista myös suositella sitä ystävillesi vaikkapa Facebookissa tai tykätä sitä artikkelin lopussa.

    Tietojen lisääminen TripAdvisoriinTripAdvisor on maailman suosituin matkailusivusto. Siellä matkailijat suosittelevat toisilleen erilaisia matkailupalveluita. Sinne yrityksesi tietojen lisääminen tapahtuu ilmaiseksi.

    1) Mene sivulle www.tripadvisor.com ja tutustu palveluun.

    2) Mene sivulle www.tripadvisor.com/owners

    3) Valitse jokin seuraavista vaihtoehdoista klikkaamalla otsikkoa
    a) Hotel/accommodation
     - valitse tämä, jos edustat jonkinlaista majoitusta tarjoavaa yritystä (myös mökkikylät)
    b) Vacation rental
     -tämä on maksullinen loma-asunnoille tarkoitettu palvelu, älä valitse tätä tällä kertaa
    c) Restaurant
     - Kaikenlaiset ravintolat
    d) Attraction
     - täältä löytyy kaikki loput

    4) Seuraavalla sivulla kirjoita yrityksesi nimi ja hae sitä painamalla nappia "search"

    5) Jos yrityksesi jo on palvelussa jatka painamalla "Register my business". Tällöin pääset todistamaan palvelulle, että todella omistat kohteen ja saat muokata kohteesi tietoja ja vastata asiakkaidesi jättämiin palautteisiin.

    6) Jos yritystäsi ei löydy, etsi hakulaatikon alapuolelta "Tell us more about it."

    7) Täytä jokainen kenttä englanniksi mahdollisimman hyvin. Muutama vinkki:
    a) Täytettävien kenttien kohdalla on usein harmaalla ohjeita, seuraa niitä
    b) "Your connection with this listing:" tarkoittaa asemaasi yrityksessä eli esim. Owner omistaja.
    c) URL tarkoittaa www-osoitetta
    d) State or province - laita alueen mukaan esim. Southern Finland tai Western Finland.
    e) Jos et tiedä mitä jokin kenttä tarkoittaa eri palveluissa, tarkista se esim. Googlen Translate palvelusta.http://translate.google.com/
    f) Kannatta täyttää jokainen kohta. Kaikki * merkityt ovat pakollisia. Joissakin kentissä on myös kohta "Not sure" jonka voit rastittaa mikäli et tieddä.
    g) Muista lisätä myös kohteesi kuva. Kuvaksi kelpaa vain kohteesta maksimissaan 100kb eli 0,1mb kokoinen vaakatasossa oleva kuva. Kuvia saa helposti pienennettyä Picresize palvelulla http://www.picresize.com/
    h) Tee yrityksestäsi houkutteleva kuvaus. Voit käyttää enintään 75 sanaa ja on  suositeltavaa käyttää niin monta kuin mahdollista.
    i) Muista rastia "*Check this box to certify that you" -kohta. Tällä vakuutat, että olet virallinen edustaja yrityksellesi.

    8) Tarkista vielä kerran kaikki kohdat huolellisesti

    9) Paina lopuksi "Submit" nappia sivun lopussa. Jos saat herjan palaa edelliselle sivulle korjaamaan ko. kohta painamalla selaimen avulla. (pidä samalla peukut pystyssä, että äsken antamasi tiedot ovat tallella)

    10) Kun olet saanut ilmottautumisen tehtyä onnistuneesti saat muutaman viikon sisällä TripAdvisorista sähköpostin, jossa kerrotaan josko yrityksesi on palveluun hyväksytty tai josko ilmottautumisesi vaatii muutoksia.

    11) Alat saamaan TripAdvisorilta myös muita sähköposteja, missä myydään erilaisia lisäpalveluita. Näihin ei tarvitse tässä vaiheessa reagoida.

    TripAdvisoria voi hyödyntää myös monella muulla tavalla, mutta siitä ehkä joku toinen kerta. Muista siis seurata tätä blogia aktiivisesti vaikkapa tilaamalla se suoraan sähköpostiisi.

    -------------------------------------------------------------------

    Jos haluat tutustua muihin tehokkaisiin kansainvälisiin sähköisiin jakelukanaviin kannattaa tilata alueellesi oma Sähköiset jakelukanavat haltuun! –työpaja, jonka yritykseni on kehittänyt yhdessä Savonlinnan seudun osaamiskeskuksen kanssa.
    Aikaisemmat osatOsa 1 Internetmarkkinoinnin perusteet sarjan esittely ja valmistelutehtävä
    Osa 2 viiden linkin hankkiminen 
    Osa 3 Google tunnusten hankkiminen
    Osa 4 Laita yrityksesi Googlen kartalle
    Osa 5 Kotisivujesi tehostaminen

    Seuraa minua myös http://www.twitter.com/ilkkakauppinen

    Lue lisää »

  • 23.4.2012 Ajankohtainen

    LaatuVerkko vuonna 2012


    Ensimmäinen LaatuVerkko -versio otettiin käyttöön 2001 eli 11. käyttövuosi on polkaistu käyntiin tänä vuonna. Vuosien aikana järjestelmää on uudistettu kokonaisvaltaisesti pariinkin otteeseen, viimeisin täysuudistus tehtiin keväällä 2010. LaatuVerkon uudistaminen jatkuu edelleen ja viimeisin versiopäivitys tehtiin viime syksynä kaikkien LaatuVerkko-käyttäjien hyväksi.

    Uudistukset kohdistuivat muun muassa käyttöohjeen online-versioon  Confluence -alustalla, käyttäjiä auttavien ohjetekstien lisäämiseen sovelluksen eri toimintoihin sekä yritysten Facebook-sivuille tehtävään kyselysovelluslaajennokseen. Tällä sovelluksella on mahdollista kerätä palautetta Facebookissa suoraan LaatuVerkkoon ja tehdä esimerkiksi erilaisia ideakampanjoita tai kilpailuja asiakkaiden keskuudessa.

    Kevään 2012 aikana on tulossa käyttöön uusia toimintoja versiopäivityksen mukana käyttöön. Painotus on nyt entistä enemmän palautteista saatujen tulosten raportoinnin edelleen kehittämisessä niin teknisesti kuin visuaalisesti. Luvassa on sanapilviä, liikennevalomäärityksiä kysymysten keskiarvoissa, yritysten tulosten kehitysvertailtavuuden parantamista aiempiin tuloksiin. Tarkemmat tiedot uuden version aikataulusta ilmoitetaan myöhemmin keväällä LaatuVerkko -sivustolla.

    Nyt LaatuVerkossa on siis mahdollistaa kerätä palautteita suoraan Facebookissa kyselysovelluksen kautta. Palautteita voidaan myös kerätä kyselylomakkeista tehtyjen QR-koodien avulla, joita luetaan/täytetään kännykällä vaikkapa Apple tai Nokia Storesta ladatun UpCode-sovelluksen avulla.

    Muualta sosiaalisen median, kuten esim. TripAdvisorin, kautta saatuja tekstipalautteita voidaan siirtää LaatuVerkkoon tai hyödyntää suoraan esimerkiksi visuaalisessa muodossa sanapilvenä vaikkapa ilmaisen Wordle.netin kautta.

    Kaiken tämän palautteiden keruun laajentamisen tavoitteena on tehdä Laatutonnia ja LaatuVerkkoa tutuksi myös kuluttajille. Tähän liittyen suunnitelmissa on tuoda esille LaatuVerkossa mukana olevia yrityksiä ja heidän hinta-laatutasoaan suoraan kuluttajille Laatutonni –verkkolehden kautta. Lisätietoa LaatuVerkon kehityksestä ja tulevista kertauskoulutuksista: LaatuVerkko



    Nina Boman, KTM // kehityspäällikkö // Haaga-Perho



    Lue lisää »

  • 10.4.2012 Ajankohtainen

    Irtiottoja

    20 vuotta sitten Levi oli pieni, mutta nouseva matkailukeskus keskellä pahinta lamaa. Mutta jo silloin Levillä tehtiin asioita eri tavalla kuin muualla. Vaikeina vuosina kunta hankki velalla edullisesti maa-alueita, kaavoitti ja rakensi infrastruktuuria, jolloin parempien aikojen tultua kunnan tonttivaranto oli hyvä ja kauppa kävi. Laman keskellä hissiyhtiö osti muualla Suomessa konkurssiin menneitä hiihtokeskuksia, purki hissejä ja pystytti ne uudelleen Levin rinteille. Samoihin aikoihin syntyi myös Lapissa täysin uudenlainen ravintolakonsepti Hullu Poro, joka taitavasti yhdisteli Etelä-Suomen ravintolatrendejä ja Lapin tunnelmaa. Vaikka kilpailijat muualla Suomessa ja Lapissa sulkivat ja supistivat toimintojaan, Levi kasvoi.  Levillä vitsailtiinkin, että jos lama tarkoittaa tällaista kasvua niin jatkukoon se pitkään. Henkinen irtiotto vanhasta ja tavanomaisesta tavasta tehdä asioita oli alkanut.Näkymää Levikeskuksesta
    Nousu johtavaksi matkailukeskukseksiNyt parikymmentä vuotta myöhemmin elämme jälleen irtioton aikaa. Väliin on mahtunut paljon edelläkävijyyttä kuten alppihiihdon maailmancup –kilpailut, Suomen ensimmäinen gondolihissi, suomalaisittain uudentyyppinen tiivis kyläkeskusta ja hiihtomatkojen myynnin käynnistäminen ulkomaalaisille matkanjärjestäjille ensimmäisenä Suomessa. Samalla Levi on kasvanut, kehittynyt, ammattimaistunut ja monipuolistunut. Levistä on tullut Suomen johtava matkailukeskus. Vaikka edelläkävijä katsoo eteenpäin, johtaa ja luo uusia trendejä toimialallaan, on hyvä aika ajoin tarkastella myös menneisyyttä. Mikäli edelläkävijyyttä ei yrityselämässä pysty kanavoimaan myyntiin tai kasvuun, voi sen tärkeyden kyseenalaistaa. Levillä viime vuosina tehdyt ja monien mielestä jopa huonosti ajoitetut investoinnit ja uutuudet ovat alkaneet toimia eduksemme. Haastavina aikoina ihmiset valitsevatkin entistä huolellisemmin matkakohteensa ja vaativat rahoilleen parasta vastinetta ja monipuolisimpia palveluita. Näitä olemme Levillä edelläkävijyyden nimissä pyrkineet rakentamaan.   
    Kasvulla kaulaa muihinMatkailutilastoja, joissa pystytään vertailemaan eri keskuksia keskenään on valitettavan vähän. Eräs sellainen on kuitenkin hotellien yöpymisvuorokaudet. Vuodesta 2010 vuoteen 2011 Levin hotelliyöpymisten kasvu (9,1%) oli yli tuplasti suurempaa kuin Suomessa keskimäärin (4,2%) ja Lapin hotelleihin verrattuna vieläkin vaikuttavampaa (2,5%). Tärkeä on myös fakta, jonka kaikki tiedämme: Lapin ja Levin matkailun kasvu tulee jatkossa suurelta osin ulkomailta. Ulkomaiset yöpymiset kasvoivat Levillä 19,4 % kun Suomen hotellien kasvu oli keskimäärin  10,2% ja Lapissa 8,9%. Kotimaan kasvu Levillä oli ”vain” 4,4%, mutta yli kaksinkertainen muuhun Suomeen verrattuna (2%) kun taas lappilaiset hotellit rekisteröivät 10,8% vähemmän yöpymisvuorokausia vuonna 2011 edelliseen vuoteen verrattuna. Katsottaessa hieman pidemmän aikavälin kehitystä niin vuodesta 2006 vuoteen 2011 Levin hotelliyöpymisvuorokaudet ovat kasvaneet n. 100 000. Samaan aikaan Lapin kaksi seuraavaksi suurinta matkailukeskusta ovat polkeneet paikallaan tai jopa kutistuneet. Kuluvan vuoden tammikuun hotellitilastot näyttävät kehityksen jatkuvan. Levin hotellien yöpymisvuorokaudet kasvoivat edellisvuoden tammikuusta yli 10 000:lla (25,9%) ja ulkomaiden kasvu oli jopa  38%. Voidaankin sanoa, että irtiotto on jälleen tapahtunut.
    Aina vaan paremminEdelläkävijyys velvoittaa myös siihen, että menneisyyteen ei saa jäädä kiinni eikä menestykseen tuudittautua. Muistan vieläkin elävästi kun ensimmäinen maailmancup-viikonloppu oli juuri päättynyt. Tanja Poutiainen oli voittanut ensimmäistä kertaa urallaan maailmancupin osakilpailun ja vielä kotikisassa. Kansainvälinen Hiihtoliitto FIS oli tyytyväinen järjestelyihin, lehdistö hehkutti kisaviikonloppua ja yleisökin nautti näkemästään. Tästä huolimatta puoli tuntia kisan jälkeen olimme jo suunnittelemassa seuraavaa tapahtumaa ja toimenpiteitä mitä piti tehdä vielä paremmin.
    kirjoittaja on Levin Matkailu Oy:n toimitusjohtaja Jussi Töyrylä

    Lue lisää »

  • 30.3.2012 Ajankohtainen

    Matkailun 10 kuuminta trendiä eli mitä kurkkii kulman takana?

    Tiedätkö mihin sinun pitäisi jo nyt valmistautua, ettet olisi myöhässä? Älä välitä, emme mekään. Yritimme silti Matkailun laatujaoksen ohjausryhmässä Levillä kiimaviikkojen kiivaimmassa sykkeessä. Päädyimme seuraaviin johtopäätöksiin. 

    Haluaisinkin nyt kuulla mitä mieltä te armaat lukijani olette näistä mieltä?





    Matkailualan 10 kuuminta trendiä1) Harrastamisen vakavoituminen Tämä on luonut tarpeen ja mahdollisuuden uudentyyppisille matkailupalveluille, joissa keskeisessä osassa on osallistaminen ja uuden oppiminen.
    2) Ruoan laadun merkityksen kasvaminen Lähi- ja luomuruoalla voi jo nykypäivänä päästä parempiin katteisiin kuin halvalla tuotetulla.
    3) Työskentelyn mielekkyyden tärkeys Ellei jotain pian tapahdu, ei matkailualalla riitä kohta enää työntekijöitä.
    4) Kännykkämaksaminen Millaisia mahdollisuuksia lisämyyntiin loisi tilanne, missä jokaisella matkailijalla olisi taskussa helpon ja nopean automaattisen maksamisen mahdollistava laite?
    5) Ilmastonmuutos Trendi, josta aina puhutaan, mutta valmistautuuko matkailunelinkeino oikeasti mitenkään siihen?
    6) Pelit ja pelillistyminen Peliteollisuus on jo nyt suurempi bisnes kuin elokuvateollisuus. Minkälaisia muutoksia pelaamisesta tutut toimintamallit tuovat yhteiskuntaan ja matkailualalle. MIten peleissä voisi tehokkaasti markkinoida?
    7) Verkkopalveluiden palvelun laadun merkityksen kasvaminen Käyttäjät eivät ole enää valmiita huonoon asiakaspalveluun verkossa. Pitäisikö palvelun laadun käsitteeseen siis lisätä myös sähköisen asiakaspalvelun laatu?
    8) Laatuohjelmien spesifiointi esimerkiksi Skotlannin mallin mukaan myös Suomessa käsittämään myös erikoissegmentit kuten koiranomistajat ja filmiteollisuus.
    9) Kappas, saimme kasaan vain 8. Mitkä olisi sinun mielestäsi otettava listalle mukaan?

    ---------------------------------------


    Ettet jäisi paitsi keskustelusta, muistathan tilata tämän blogin artikkelit RSS:nä tai sähköpostina

    Seuraa minua myös http://www.twitter.com/ilkkakauppinen

    Lue lisää »

  • 30.3.2012 Ajankohtainen

    Rajattomat mahdollisuudet

    Oletko nähnyt elokuvan Miehet jotka vihaavat naisia? Kyseessä on ruotsalaisen kirjailijan Stig Larssonin menestysromaaniin perustuva elokuva, joka yhdessä kahden jatko-osan kanssa muodostaa kuuluisan Millennium-trilogian.
    Yli 20 miljoonaa ihmistä ympäri maailman on nähnyt trilogian elokuvissa ja se on julkaistu myös DVD:llä ja tv-sarjana. Kansainvälinen medianäkyvyys on ollut valtaisa. Mitä olisikaan maksanut saada vastaava näkyvyys ostamalla mainosaikaa?
    Tukholmassa ja sen ympäristössä kuvatut elokuvat ovat lisänneet naapurimaamme pääkaupungin tunnettuutta kiinnostavana matkakohteena. Yli 10 000 matkailijaa osallistuu vuosittain Tukholman kaupunginmuseon järjestämille Millennium-kierroksille, elokuvan kuvauspaikat osoittavaa karttaa on myyty tuhansia.
    Michael Nykvistin ja Naomi Rapacen tähdittämät elokuvat ovat vieneet Tukholman ja koko Ruotsin kansainvälisen elokuvateollisuuden maailmankartalle eli tehneet naapurimaastamme kiinnostavan kuvauspaikan kansainvälisille elokuvatuotannoille.
    David Finchin Hollywood-version The Girl with the Dragon Tattoo arvioidaan tuovan Tukholman alueelle satojen miljoonien eurojen arvosta lisänäkyvyyttä ja lisäävän matkailijamääriä 3-4 prosenttia.     

    Oppia Suomeen?
    Cloudberry Communicationsin paikan brändäämisen strategioihin erikoistunut analyytikko Joakim Lind saapuu 18.4. Rovaniemellä järjestämäämme Creative Lapland –seminaariin, jossa hän kertoo millaista taloudellista ja imagollista lisäarvoa elokuvatuotannot ovat tuoneet Ruotsille.
    Seminaarissa kuulet myös millaisia mahdollisuuksia muuttuvat markkinat ja peliteollisuus tuovat matkailuun ja vapaa-ajan toimialoille, millainen on elämysten ansaintalogiikka ja kuinka kilpailussa venäläisasiakkaista pärjää?
    Haastammekin matkailualaa katsomaan alan kehittämistä yli toimialarajojen kansainvälisessä kilpailussa pärjäämiseksi. Mahdollisuudet ovat rajattomat.
    Tiedon ja tuttavuuksien lisäksi on luvassa hersyttelyä kaikille aisteille. Tule mukaan inspiroitumaan!
    Tuija Kauppinen
    Kirjoittaja työskentelee viestintäpäällikkönä Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskus LEOssa, joka toteuttaa kansallista, TEMin rahoittamaa Matkailun ja elämystuotannon OSKE-ohjelmaa Lapissa.
    LEO hallinnoi Suomen ja Lapin elokuvakomissioita, jotka tekevät systemaattista työtä kansainvälisten tv-, elokuva- ja mainostuotantojen houkuttelemiseksi maahamme.

    Lue lisää »

  • 15.3.2012 Ajankohtainen

    Vihreä autovuokraamo

    Autonvuokrausalalla kilpailuetuja on haettava kiivaasti siinä missä muissakin bisneksissä. 
    Europcarin ylivoimatekijänä Suomen markkinoilla on alan paras ja laadukkain kalusto tarjoten asiakkaille saman laadukkaan tuotteen kaikkialla Suomessa. Kaluston keski-ikä on noin seitsemän kuukautta, joten asiakkaiden käytössä ovat viimeisimmällä turvallisuusteknologialla varustetut autot.
    Europcarin päämaja omine huoltotiloineen Aviapoliksessa Europcar huolehtii kaikista asiakkaistaan 24 tuntia vuorokaudessa ja takaa matkan jatkumisen kaikissa tilanteissa. Autoja pystytään siirtämään sinne, missä niillä on paljon kysyntää vaikkapa suuren paikallisen tapahtuman aikana.
    Miten tehokkaasti, turvallisesti ja laadukkaasti yrityksessänne autoillaan?

    Säästömahdollisuudet selville
    Autojen käyttöastetta seuraamalla voi avautua mahdollisuuksia säästöille. Yrityksen kannattaa omistaa / leasata vain ne ajoneuvot, joille voidaan taata ympärivuotinen käyttö. Ruuhka-ajan kalustoa kannattaa täydentää vuokrakalustolla. Vuokra-auton käyttö puolustaa paikkaansa etenkin sellaisessa toiminnassa, jossa autojen käyttötarve saattaa vaihdella paljonkin vuodenajan tai muun sesongin mukaan. Samoin yrityksissä, joissa kuljetettavan tavaran määrä vaihtelee ja erikokoisille tavara-autoille on tarve, vuokraaminen on usein paras ratkaisu.

    Vuokraa auto projektille!
    Vuokra-auto soveltuu erittäin hyvin myös projekteihin, joiden lopullinen pituus ei ole selvillä. Tietyn minimiajan käytön jälkeen auton voi palauttaa heti projektin loputtua, eikä yrityksen tarvitse maksaa "seisovan" auton kustannuksia. Vuokra-autokalusto on myös hyvä vaihtoehto yritystoimintaa aloitettaessa tai laajennettaessa. Tällöin ei tarvitse sitoa pääomaa kiinni autokalustoon, mikäli kaluston lopullinen tarve ei ole vielä selvillä.

    Vihreät kalustovalinnat, laadukas toiminta
    Europcarilla tiedostamme toimintamme ympäristövaikutukset ja huomioimme ne. Toimintaamme ohjaa ISO 14001 -ympäristöjärjestelmä. Olemme määrittäneet ympäristöpäämäärät, joiden toteuttamiseksi meillä on ympäristöohjelma. Olemme Suomen ainoa autovuokraamo, jolla on ISO:14001 Ympäristösertifikaatti sekä Laatutonnin pohjalta rakennettu ISO:9001 Laatusertifikaatti. Nämä sertifikaatit ovat todiste vastuullisesta tavastamme toimia sekä asiakkaiden että ympäristömme hyväksi.
    Europcar on Suomen johtava autovuokraamo. Palvelemme asiakkaitamme yli 30 paikkakunnalla, ja palveluksessamme on 180 autonvuokrauksen ammattilaista. Suomessa Europcarin lisenssioikeuksien haltija on Interrent Oy, joka on toiminut jo vuodesta 1967.

    Kirjoittaja on Operations manager Jukka EkholmInterrent Europcar on myös Haaga-Perho Partner Edelläkävijä

    Lue lisää »

  • 16.2.2012 Ajankohtainen

    BRÄNDI EDELLÄ

    Olin muiden kollegojeni kanssa tänään innolla kuulemassa tuloksia Haaga-Perhon bränditutkimuksesta. Brändi on mielikuva asiakkaidemme aivoissa siitä, millaisia olemme. Haluamme tietenkin, että mielikuva kehittyy valitsemamme strategian ja tavoittelemamme vision suuntaisesti. Haluamme olla valittujen asiakkaidemme mielessä kirkkaampia, komeampia, kaikkivoipaisempia. Kukapa ei?
    Edelläkävijä rakentaa jatkuvasti omaa tulevaisuuttaanBrändityö haastaa edelläkävijän. Innovatiivisuus, innostavuus, aktiivisuus, luova hulluus, uusiutumiskyky - tätä kaikkea odotetaan. Kuitenkaan unohtaa ei sovi laatua, luotettavuutta, ja vakuuttavaa mainetta. Vaikka toimintaympäristöjen muutos on hektistä ja jatkuvaa, edelläkävijän tulee jatkuvasti rakentaa omaa tulevaisuuttaan sen sijaan, että puolustaisi menneisyyttään. Brändi ei pärjää ilman jatkuvaa innovatiivisuutta. Uusi tuote  tai palvelun uusi ominaisuus tuo brändille vahvistusta ja yritykselle rahaa vain, kun se tuo asiakkaalle  todellista lisäarvoaUseimpien yritysten menestys perustuu siihen kuinka hyvin ne pystyvät kommunikoimaan kohderyhmiensä kanssa. Tässä tehtävässä brändillä - sen rakentamisella, kehittämisellä ja johtamisella - on ratkaisevan tärkeä merkitys.
    To Market  – Market To – Market WithAsiakkaiden käyttäytymismallit ovat nopeasti pirstaloitumassa, näin ollen markkinoija ei voi enää tehdä yleistyksiä asiakkaistaan. Tuotelähtöisyys (To Market) jäi 1980-luvulle, ja useamman vuosikymmenen meitä kannattanut asiakaslähtöisyys ja  -keskeisyys (Market To) onkin nyt passe`. Nyt pitää olla tarina ja tuottaa asiakkaalle lisäarvoa! Arvo-ja tarinalähtöisyydestä (Market With) kumpuava yrityksen tarinaidentiteetti tulee näkyväksi erilaisilla kerronnan keinoilla, erityisesti visuaalisilla keinoilla. Kaikki yrityksen palvelut suunnitellaan vahvistamaan tarinaidentiteettiä. Tässä palvelumuotoilu on avuksi.
    Palvelut ja tuotteet muotoillaan kertomaan tarinaaKuluttajamarkkinoilla jogurttia voidaan myydä useampaankin eri vaivaan: tietyn jogurtin syönti palauttaa sinut lapsuutesi kesiin ja olet taas onnellinen ja vapaa huolista – valitsemalla toisen jogurtin vatsasi pienenee silmissä ja ruoansulatusvaivat ovat historiaa. Miten sinä arvotit viimeksi valintasi jogurttihyllyn edessä - ostitko jogurttia, vilpitöntä onnea  vai vähemmän turvotusta?Arvo-ja tarinalähtöisyys ei sinällään ole aivan tuore asia. Aikoinaan jo vuosia sitten Nokia valitsi arvolähtöisyyden tuotantolähtöisyyden sijaan. Se ei tyytynyt vain valmistamaan matkapuhelimia vaan lähti tunnebisnekseen, auttamaan ihmisiä pitämään yhteyttä toisiinsa - "Connecting people".Matkailussa arvomuutos on hyvin nähtävissä nykyajan hiihtokeskuksissa. Palvelutarjonnan monipuolistaminen on tullut jäädäkseen. Perinteisistä hiihtokeskuksista on tulossa ajanviettokeskuksia, akkulataamoja, joissa laskettelu on vain yksi huvittelun muoto talviaikaan ja joissa viihdytään myös kesällä.
    Apostolit ja yhteisöt markkinoijinaMarket With- strategiassa yritys rakentaa tavoitteellisesti verkostoja ja yhteisöjä jotka vahvistavat haluttua brändiviestiä, asiakkaat toimivat apostoleina. Hyvin useat meistä jo liikehtivät jonkin yrityksen puolesta  -  mieti vaikka hetki mitä yrityksiä ja yhteisöjä sinä olet tykännyt Facebookissa, ja keiden toimijoiden viestejä jaat statuksessasi?
    Edellläkävijyyttä edistääksemme tarvitsemme siis tuoteinnovoinnin sijaan arvoinnovointia. Aloita vaikka kertaamalla Sinisen Meren strategia tällä videolla 3 minuutissa!



    Anne Lukkarila, kehitysjohtaja Haaga-Perhossa

    Lue lisää »

  • 6.2.2012 Ajankohtainen

    Harrastelijat häiritsevät liiketoimintaa

    Vaikka konsultteja kutsutaan pisnesmaailman bassonsoittajiksi, tuntuu konsultin ammatti vetävän monia puoleensa.



    Törmään jatkuvasti työssäsi harrastelijakonsultteihin. Harrastelijakonsultit ovat niitä, jotka työskentelevät jossain muualla, usein erilaisissa oppilaitoksissa tai kehitysyhtiöissä ja tekevät sivutoimisesti silloin tällöin konsultointikeikkoja.

    Kärkkäimmät voisivat väittää, että tämä postaus johtuu siitä, että minua ottaa päähän se, että harrastelijakonsultit vievät ammattilaisilta töitä polkemalla hintatasoa. Siinä he ovat täysin oikeassa. Asiassa on tosin muutama muukin puoli.

    Asiakkaat:

    Halvalla saa harvoin hyvää. Tämän olen joutunut useaan kertaan toteamaan, kun menen asiakkaan luokse siivoamaan harrastelijan jälkeensä jättämiä jälkiä. Aina ei ole kyse edes siitä, että harrastelija ei olisi osannut vaan siitä, että hän ei ole viitsinyt. Kun palkka juoksee kuitenkin omalta työnantajalta, ei työn laadulla ole niin väliä. Lisäksi onhan työn ammattilaisen käyttämisessä myös ideologinen puoli: haluaako tukea oikeaa yrittäjyyttä vai jonkun harrastetta?

    Esimiehet:

    On naivia ajatella, että sivutoimilupaa hakevat työntekijäsi oikeasti tekevät sivutyönsä iltaisin ja viikonloppuisin. He tulevat tekemään sen päivisin työajallaan käyttäen siihen organisaatiosi maksamia työvälineitä. Sivutoimeen käytetty työaika tulee olemaan pois alaisesi oikeasta työstä. Piste.

    Harrastelijakonsultit:

    Entäs jos ryhtyisit ihan oikeaksi konsultiksi tai yrittäjäksi? Kokemuksesta tiedän, että kahden maailman välissä puljaaminen on raskasta ja vie motivaatiota kummastakin työstä. Jos haluat oikeasti kehittyä konsultin jalossa ammatissa ja kasvattaaa liiketoimintaasi on napanuoran katkaisu työnantajaasi ainoa oikea ratkaisu.

    --------------------------------------------------------------------

    Ensi kerralla jatkuu taas supersuosittu "Tee edes nämä 10 juttua" sarjani. Sitä odotellessa, tutustu sarjan aikaisempiin osiin.


    Seuraa minua myös http://www.twitter.com/ilkkakauppinen

    Lue lisää »

  • 31.1.2012 Ajankohtainen

    Kehitä keskustelulla!

    Alkuvuosi on monessa organisaatiossa kehityskeskustelujen aikaa. Niin meilläkin.  Jokaisen 20 keskustelun jälkeen olen pohtinut aina kahta asiaa; tuntuuko keskustelun jälkeen hyvältä ja mitä sen avulla sitten saatiin kehitettyä?Välittömän fiiliksen toki näkee naamasta – ei aina tosin – mutta voisihan sitä mitatakin. Tutkimuspäällikkömme kehitti tuossa talvella fiilismittarin FeelRes ja sitä aion kokeilla seuraavalla kierroksella.Mutta ne pitkän aikavälin tulokset? Miten monessa organisaatiossa on oikeasti mietitty, mihin kehityskeskusteluilla pyritään ja mitä niillä tulee saavuttaa? 21 hengen organisaatiossa prosessiin kuluu kuitenkin yhteensä lähes kuukausi mies- ja naistyöaikaa. Keskustellaanko, koska niin tehdään hyvissä organisaatioissa vai koska on kiva saada edes kerran vuodessa jutella ihan rauhassa? Ja olisiko tuo jälkimmäinen ihan riittävä syy? Olen joskus aikataulujen paineessa pyöritellyt ajatusta siirtymistä ryhmäkehityskeskusteluihin. Tiimiorganisaatiossa se olisi varsin luonteva tapa käydä läpi menneet ja tulevat, sopia mittareista ja tekemisistä. Mutta olen mustasukkainen. En halua luopua noista kahdenkeskisistä hetkistä omien ihmisteni kanssa. Niinpä päätinkin että keväisten henkilökohtaisten keskustelujen lisäksi käyn syksyllä keskustelut tiimien kanssa. Se osuu luontevasti seuraavan vuoden suunnittelun lomaan ja silloin voimme vielä yhdessä miettiä kunkin tiimin näkökulmaa yhteisiin tavoitteisiin.Jokaisesta käymästäni keskustelusta on virinnyt uusia ideoita, olen saanut uusia näkökulmia ja kehittämiskohteita omaan toimintaani. Osa konkreettisia, jotka on jo pantu toimeksi ja osa henkimaailman juttuja, jotka vaativat näitä leppoisia sunnuntai-aamuja työstyäkseen eteenpäin.Tulosten saavuttamiseksi on aina sovittava tavoitteet ja tehtävä toimintasuunnitelma, pelkkä keskustelu ei riitä. Ja tulosten saavuttamiseksi on kummankin osapuolen tosissaan sitouduttava tavoitteisiin ja tekemiseen. Niinpä ennen seuraavaa keskustelukierrosta suosittelen vilkaisua osoitteeseen http://kehityskeskustelu.wikispaces.com/home. Myös Pekka Järvisen ”Menestyvän työyhteisön pelisäännöt” on oivaa luettavaa kun hakee keinoja ja uskon vahvistusta.
    Kirjoittaja on Tiina Lähteenoja-Niemelä, Haaga-Perhon johtaja

    Lue lisää »

  • 11.1.2012 Ajankohtainen

    Matkailun kehittämistä Kamerunissa

    Kuten kaikki muutkin matkani, tämänkin vuotinen joulumatkani liittyi työhöni. Tällä kertaa olin benchmarkkaamassa matkailun kehittämistä juuri nyt matkailun kannalta kuumassa destinaatiossa eli Kamerunissa.

    Lisää benchmarkkausmatkan tunnelmia Google Plussasta
    Tarkemman tarkastelun kohteeksi olin valinnut Nyasoson, sillä olin kuullut sen kukoistavan matkailupisineksen kehittämiseksi oli tehty lukuisia eri projekteja eri rahoittajien avustuksella.

    Rahoitus: puistomaksu jokaiselta kävijältä (1,5 EUR), alueellinen kehittämismaksu 0,75 EUR (huom. ei ollut sidottu majoitukseen), majoitus 2,5 EUR, ruokailu 1,5 EUR (ennakkotilaus!) sekä viskipullo kylän päällikölle.

    Matkaa ei tehty osana EAKR-projektia, eikä sen rahoittajana ei toiminut EU eikä ESR.

    Saavutettavuus: kylään oli vain 200 km kansainväliseltä lentokentältä vastauusittua tietä pitkin. Täten matka sinne lentokentältä kesti vain kaksi päivää, vaati lukuisia Hiace-pakettiautoissa tehtyjä bussimatkoja sekä kaksi tuntia moottoripyöräkuljetusta.

    Reitit: luontopolku Mount Kupeen huipulle. Vaatii oman viidakkoveitsen ja oppaan, joka ei eksynyt reitiltä kuin kahdesti ja saapui vain 2,5 tuntia myöhässä.

    Nähtävyydet: apinoita (ei nähty, kaikki ammuttu), yksi maailman harvinaisimmista linnuista Mount Kupe Bush-shrike.

    Projektihenkilöstö: kylään oli palkattu myös oma matkailukoordinaattori ja matkailujohtaja. He hoisivat työnsä hyvin, vaikka olivatkin juuri nyt kovan työpaineen alla, sillä olihan vuoden huippusesonki juuri käynnistymässä. Kiireestä huolimatta he ehtivät vastaanottaa jokaisen turistin henkilökohtaisesti. Matkailijamäärät alueella olivat kuitenkin rajussa nousussa. Tänä vuonna paikalle odotettiin jopa 150 turistia!

    Matkan opetus

    Ehkäpä parjaan välillä hieman turhaan Suomea tehottomasta matkailunkehittämisestä ja erilaisista projekteista.


    Ainutlaatuinen tilaisuus ilkkumiseen tai ilmaiseen konsultaatioon

    Huolimatta matkamessuja koskevasta kirjoittelustani yritykseni Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy osallistuu vuoden 2012 Matkamessuille.

    Tarjolla mahdollisuus tutustua koko Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy:n tiimiin tai tilata heiltä puolen tunnin ilmaisen klinikka-ajan messujen aikana torstaina 19.11.2012.

    Ajanvaraukset sähköpostilla suoraan Klinikan Johtajalle (Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. document.getElementById('cloak13ce36708d49c0534af08436e62b72ff').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addy13ce36708d49c0534af08436e62b72ff = 'kirsi.mikkola' + '@'; addy13ce36708d49c0534af08436e62b72ff = addy13ce36708d49c0534af08436e62b72ff + 'liiketoiminta' + '.' + 'info'; var addy_text13ce36708d49c0534af08436e62b72ff = 'kirsi.mikkola' + '@' + 'liiketoiminta' + '.' + 'info';document.getElementById('cloak13ce36708d49c0534af08436e62b72ff').innerHTML += ''+addy_text13ce36708d49c0534af08436e62b72ff+''; ) tai messujen MeetingPlannerista, johon saat tunnukset messurekisteröitymisen yhteydessä. Ohjeet MeetingPlannerin käyttöön löydät kotisivuiltamme.

    Jos ilmainen konsultointi ei tällä kertaa kiinnosta, tule nyt ainakin moikkaamaan. Klinikkamme löydät Business Travel Forumista osastosta 36 torstaina 19.1.2012.

    Lisäksi voit tulla kuuntelemaan Tulevaisuuden matkailuteknologia -paneelia, johon osallistun kello klo 10-10:45

    Maistiaisen matkailualueen terveystilanteen kartoitukseen tähtäävästä messutarjouksesta löydät sivuilta www.liiketoiminta.info/messutarjous Seuraa minua myös http://www.twitter.com/ilkkakauppinen

    Lue lisää »

  • 22.12.2011 Ajankohtainen

    Fantasian voima

    Joulun aika saa mielikuvituksen liikkeelle, ainakin lapsilla. Pimeys laskeutuu ja tontun hiippailun ääniä voi kuulla ikkunan takaa. Ja aamulla jäljet ovat ilmestyneet vasta sataneelle lumelle. Mielikuvituksemme on valtava voimavara. Sanotaan että joillakin sitä on, ja jollain ei. Se ei pidä paikkaansa. Kaikilla on mielikuvitus, sitä ei vain ehkä muisteta käyttää. Tämän huomaa jokainen lukiessaan kirjaa ja todetessaan siitä tehdyn elokuvan tylsäksi. Miten voisimme aktivoida tätä voimavaraa?
     kuva: Fantasiarakenne

    Elämyksien tuottamisessa visuaalinen ja näkyvä ympäristö on tunnelman tuottamisen kannalta usein se voimakkain tekijä, vaikka kaikkia aisteja stimuloiva tila on vielä parempi. Mutta ääni tai tuoksu ei yksin riitä, jos lähtökohtana on valkoseinäinen laatikko varustettuna loisteputkilla. Niin kuin kärjistetysti suurin osa monista kauppaan ja matkailuun liittyvistä asiakastiloista vieläkin on. Tehtävämme olisi luoda mieleenpainuvia kokemuksia asiakkaille, mutta visuaalinen laatu on muutakin kuin kiiltävä parketti ja uusin kohokuviollinen tapettikuosi. Museot ja näyttelytilat ovat esimerkki tiloista, joissa on siirrytty hallittuihin valotiloihin ja teeman mukaan toteutettuihin rakenteisiin. Miksi sama idea ei toimisi laajemminkin?Teemoittamisen ideologia on pitkälti Walt Disneyn luoma käsite ja Disneyland ensimmäinen virallinen teemapuisto. Disneyn esikuvia olivat vuosisadan alun maailmannäyttelyt sekä Coney Islandin huvipuistot, joissa teemoituksia jo käytettiin. Ne eivät kuitenkaan muodostaneet kokonaisuuksia. Walt Disneyn mukaan rakenteilla tuli olla vahva visuaalinen viesti. Teemapuisto on kokonaisuus, jossa tarina yhdistyy teeman kautta kaikkeen rakennettuun ja koettavaan ympäristöön (Gottdiener 1997). Teeman lisäksi visualisoitava ympäristö tarvitsee tarinan, joka kertoo mitä tapahtuu. Ilman tarinaa, ei ole mitään, mitä vastaan suunnitelmaa voi peilata (Klingmann 2007). Skenografia yhdistää nämä tekijät yhdeksi kokonaisuudeksi, jolloin lavastus on parhaimmillaan kuin koettava tunnetila.Fantasiarakenne Oy:llä on oma metodi tuoda elämyksellisen tilan skenografia nähtäväksi ja koettavaksi. Se yhdistää teatterin skenografian ja elämystalouden uusimmat trendit ymmärrettäviksi osakokonaisuuksiksi, jotka lähtevät liikkeelle paikasta ja tarinasta. Osatekijöitä tarkastellaan visuaalisuuden, tunnelmallisuuden ja toiminnallisuuden näkökulmasta, jotta toteutettava tila näyttää, tuntuu ja toimii elämyksen kannalta oikein. Joulupukin kammari Rovaniemellä on yksi esimerkki tilasta, jossa nämä metodit toimivat käytännössä. Walt Disneyn sanoin:”If we lose a detail, we lose it all”. Joulupukin kammarin erityispiirteenä oli tuoda Joulun tarinaan uusia ulottuvuuksia ja käsitellä Jouluun liittyviä myyttejä uudella tavalla. Kammarissa muun muassa selviää kuinka Joulupukki voi säädellä ajankulkua tai jakaa lahjoja erikoisissa olosuhteissa. Tästä syntyi teemarakentamisen pohjaksi vahva mielikuvitusta ruokkiva tarina. Näin tila ei rajoita lavastusta vaan ainoastaan oma mielikuvituksemme.  Teemme toivomuksen Joulupukille: Toivottavasti me suomalaiset opimme vaatimaan ja arvostamaan laadukkaasti toteutettuja elämystiloja, näin pääsemme nauttimaan aina uusista mielenkiintoisista tarinoista. Toivoo: Fantasiarakenteen väki.Kirjoittajat: Jere Ruotsalainen, tj ja Juhani Parviainen, lavastaja

    Lue lisää »

  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description