Ajankohtaista

  • 8.5.2013 Ajankohtainen

    SISÄLTÖMARKKINOINNILLA ETUMATKAA


    Sisältömarkkinointi on asiantuntijamarkkinointia, jonka avulla tuotetaan lisäarvoa, hyötyä ja iloa olemassa oleville ja potentiaalisille asiakkaille. Kaupallisissa sisällöissä ei kerrota yrityksestä eikä yrityksen tuotteista vaan sen tarkoitus on vaikuttaa lukijoihin sisältöjen kautta muuttamalla kuluttajien ostokäyttäytymistä, kasvattamalla asiakasuskollisuutta, brändäämällä yrityksen asiantuntijuutta ja tehdä näillä keinoin lisää kauppaa.



    Yksi tärkeimmistä kysymyksistä sisältömarkkinoinnissa onkin, että missä asiassa tai asioissa yrityksen on oltava asiakkaidensa tärkein ja hyödyllisin tiedon tuottaja, sillä sisältömarkkinoinnin teho perustuu ensisijaisesti asiakkaiden sitouttamiseen.

    ”Tarjoamalla viihdykettä ja tietoa sisältö­markkinointi palkitsee lukijan: tämä pääsee kätevästi nauttimaan sekä toimituksellisesta sisällöstä että julkaisijan palveluita koskevasta päivitetystä tiedosta” (Lähde: Julia Hutchison, APA (Association of Publishing Agencies).

    Kaupallisia sisältöjä havittelevan yrityksen on tärkeää ymmärtää, että menestys ei tule yksittäisten kampanjoiden kautta vaan pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti tekemällä. Selvennettäköön vielä, että kaupalliset sisällöt ovat muun muassa printtiin ja sähköisiin kanaviin tuotettavia ilmoitusliitteitä, mainoksia, tapahtumakonsepteja ja kampanjoita. Mainioita esimerkkejä kaupallisesta sisällöntuotannosta ovat Tikkurilan 150-vuotislaulu tai  Alko palvelee Facebook-sivut.

    Puolet sisältömarkkinoinnin kuluttajista sanoo kaupallisilla sisällöillä olleen positiivinen vaikutus ostopäätökseen ja yli 60 prosenttia kertoo sen lisänneen positiivista mielikuvaa brändistä. Kuluttaja on kuningas sisältömarkkinoinnissakin, sillä vain parhaat, hyödyllisimmät ja viihdyttävimmät sisällöt kiinnostavat ja niitä jaetaan mm. sosiaalisessa mediassa. Kuluttaja siis päättää millaisia viestejä hän vastaanottaa ja kilpailun voittaa se yritys, jolla on parhaat ja kiinnostavimmat kaupalliset sisällöt.


    Sisällöntuotannon vuosi 2013
    On selvää, että sisältöjen merkitys korostuu kun sisältöä on koko ajan enemmän. Markkinoijalle tärkein silmällä pidettävä asia on sisältömarkkinointi kaikissa muodoissaan ja kaikissa sosiaalisen median palveluissa. Tänä vuonna kaupallinen sisällöntuotanto tunkeutuu toden teolla myös suomalaisten markkinoijien ja median maailmaan. Sanoma Magazines Finland haki helmikuun lopulla kauneuden ja ruoan alan ammattilaisia kasvamaan sisältömarkkinoinnin osaajiksi, siis tuottamaan kaupallista sisältöä lehtitalon eri medioihin. Vuoden pituinen koulutusohjelma toteutetaan yhteistyössä Valion, Lancômen ja kahden mediatoimiston kanssa.

    Omaa edelläkävijyyttä edistämään
    Olen yksi viidestä onnekkaasta, joka valittiin ruoka-alan sisällöntuotannon koulutusohjelmaan. Koulutuksen aikana pääsen perehtymään media- ja ruoka-alan huippuosaajien johdolla kirjoittamiseen, visuaalisuuteen, digitaalisiin kanaviin, konsepteihin, myyntiin, markkinointiin ja tutkimukseen. Vuoden kuluttua olen siis rautainen sisällöntuotannon ammattilainen ja osaan suunnitella ja luoda monimediallisia kaupallisia ratkaisuja ja sisältöjä yritysten tarpeisiin. Toivotan sinulle ihastuttavaa kevättä sekä onnellista ja levollista kesää!
    kirjoittaja on Minna Huuhtanen, Haaga-Perhon markkinointipäällikkö, joka lähti vuodeksi edistämään omaa edelläkävijyyttään Sanoma Magazinelle 

    Lue lisää »

  • 23.4.2013 Ajankohtainen

    Kolme vinkkiä hotellinomistajalle - Vieraileva kirjoittaja Petri Hollmén



    Olen viimeisen kahden vuoden aikana kiertänyt hotelleja ja hiihtokeskuksia aktiivisesti ja todennut, että hyvin yksinkertaisilla asioilla voidaan parantaa asiakkaan kokemusta ja saada lisää asiakkaita. Monet näistä asioista liittyvät sähköiseen markkinointiin ja niiden toteuttaminen ei maksa mitään tai kestä kymmentä minuuttia kauempaa. Tässä siis aivan vapaaseen käyttöön viisi vinkkiä hotelli- ja hiihtokeskusalalle. Näillä erotut suurimmasta osasta kilpailijoistasi!

    Ohjaahan verkkosivustosi vieraasi myös fyysisesti perille?1) Yhteystiedot esiinLaita osoitteesi, sähköpostiosoitteesi ja puhelinnumerosi joka ikisen sivun alapalkkiin. Lienee pikemminkin sääntö kuin poikkeus, että navigaattoriin sopivaa osoitetta joutuu etsimään useammalla klikkauksella. Pahimmassa tapauksessa osoitetta ei ole, vaan ainoastaan Google Maps-linkki. Kännykän näytöltä on sen perusteella todella ikävä etsiä osoitetta sitä navigaattoria varten. Lisäksi, jos tiedät, että osoitteenne on sellainen, jota ei navigaattorista löydy, laita sivuille esim. näin: ”Osoite navigaattoreita varten:  Kadunnimi 14, Kaupunki, Maa” ja ohje, miten tästä osoitteesta löytää perille, esim. näin: ”Saavuttuasi tähän, käänny vasempaan ja ota toinen risteys (pieni tie ladon jälkeen) vasemmalle, niin olet perillä.”

    2) Langaton verkko ilmaiseksi ja helpoksi käyttää.Jos hotellisi ei tarjoa langatonta nettiä kaikkialla, niin rakenna sellainen. Ja kun olet sen rakentanut, niin tee siitä avoin ja ilmainen. Pahimmillaan olen viikon loman aikana joutunut kirjautumaan (samoilla tunnuksilla toki) perikymmentä kertaa hotellin langattomaan verkkoon sen suojauksen vuoksi. Riski siitä, että joku pöllii kaistaasi lienee minimaalinen verrattuna siihen, että joku asiakkaasi jättää tulematta toiste, koska netin käyttö oli liian hankalaa (tai pahimmillaan vie yritysvieraansa toisaalle).

    3) Kerro myös rajoitteetJos hotellissasi on upea wellnes-alue tai lasten leikkialue, kerro myös niihin liittyvät rajoitteet. Esim. että wellnes-alueelle on alle 16-vuotiailta pääsy kielletty tai lasten leikkialue on auki vain tiettyinä aikoina, kerro se verkkosivuillasi. Joku saattaa jättää varaamatta lomansa rajoitteiden takia, mutta samalla vähennät niiden määrää, jotka tulevat hotelliisi, pettyvät pahemman kerran ja kailottavat pettymystään Tripadvisoriin tai muihin matkailualan portaaleihin. Rajoitteet tulevat julki joka tapauksessa.

    Bonusvinkit hiihtokeskuksille
    Bonuksena kaksi vinkkiä hiihtokeskuksen omistajalle (tai hiihtokeskuksen verkkosivustosta vastaavalle)

    1) Laita rinnekartta heti etusivulle, isolla linkillä tai kuvallaVarsinkin maailmalla hiihtokeskuksen verkkosivuilta joutuu rinnekarttaa hakemaan usean klikkauksen takaa (aktiviteetit -> talvi -> koko perheen aktiviteetit -> laskettelu ja lautailu -> hissit ja rinteet -> rinnekartta) ja aivan liian usein kartta aukeaa huonolaatuisena PDF:nä

    2) Laita osoitteesi joka ikisen sivun alalaitaanJa laita nimenomaan se osoite, joka kannattaa naputella navigaattoriin. Hyvin harvaa sivustollasi kävijää kiinnostaa toimistosi osoite tai osoite, johon voi lähettää postia. Heikoimmat esimerkit ovat sellaisia, jossa hissin ja osoitteen välillä on sata kilometriä. Asiakkaasi kun ajaa toimistosi osoitteeseen suksiboksi katolla ja lapset innoissaan takapenkillä tajutakseen, että matkaa on vielä pari tuntia, voit olla varma, että sana kiertää.


    Petri Hollmén
    Toimitusjohtaja
    Lyyti Oy

    Kirjoittaja on Sveitsissä asuva ja aktiivisesti matkusteleva Lyyti Oy:n toimitusjohtaja. Päätyönä hänellä on vapauttaa maailma manuaalisesta tapahtumanhallinnasta, mutta sivuprojekteina hän on auttanut useampaa hotellia ja hiihtokeskusta sähköisen maailman valloittamisessa. Seuraa minua myös http://www.twitter.com/ilkkakauppinen

    Lue lisää »

  • 2.4.2013 Ajankohtainen

    Asiakas palvelujen kehittämisen ytimessä


    Välillä ajatusten liikkeelle saamiseen tarvitaan kuuntelua, yhteistyötä ja vuorovaikutusta. Muutama viikko sitten osallistuin Laurean järjestämään Service Innovation and Design -seminaariin. Päivän puheenaiheena oli Design (f)or Value in Service Business? Miten tuon nyt sitten kääntäisi – ’Palveluliiketoiminnan muotoilu vai arvo?’ vai ’Tuoko palvelumuotoilu lisäarvoa liiketoiminnalle?’
    Puheiden ja työpajojen ytimessä oli asiakas. Yhteistyö asiakkaiden kanssa. Yhteinen kehittäminen. Co-creation. Takana olivat puheet asiakastyytyväisyyskyselyistä, asiakkaan palautteen kuuntelemisesta ja palveluiden kehittämisestä asiakkaille testattavaksi.Asiakkaan kuuntelun sijaan, koko seminaaripäivän ajan asiakas pysyi kiinteästi mukana esimerkeissä ja tekemisessä. Yhtenä osallistujana. Palveluiden käyttäjänä. Palveluiden ostajana. Palveluiden kehittämisessä kiinteästi mukana olevana. Oman panoksensa tuojana. Selkeästi ja jatkuvasti palvelujen innovoinnin ja kehittämisen tasa-arvoisena osapuolena.
    CoCo Tool Kit Toimintatapoja yhteiseen innovointiin ja kehittämiseen on runsaasti. Seminaarin aikana esittelyssä ja testattavana oli Laurean kehittämä CoCo Tool Kit. Selkeällä ohjauksella työkalun avulla saatiin monipuolisia keskusteluja aikaiseksi ja nopeatahtisesti palvelutilanteen lähtötilanteen kuvaukset keskusteluun. Todellisessa palvelun kehityksessä  vasta tämän jälkeen alkaa keskustelu ja uuden kehittäminen.

    Kuva: CoCo Tool Kit käytössä, kuva: Anu Poukka
    AmazonTodellisen esimerkin asiakkaan kanssa tehdystä palvelun kehittämisestä löysin seminaarin jälkeen.  Tuo esimerkki pysäytti. Asiakkaan avoin kuuntelu ja mukanaolo palvelujen kehityksessä voi muuttaa yrityksen koko liiketoiminnan suunnan.  Näin kävi Amazonille.  Esimerkki löytyy Henry Chesbrough:n kirjastaOpen Services Innovation.
    Tarina lyhyesti: Amazon aloitti netissä toimivana kirjakauppana. Laajensi tuotevalikoimaansa omasta kiinnostuksesta ja asiakkaiden pyynnöstä, mutta toimi edelleen nettikauppana. Kunnes pienyritykset kysyivät, voisiko Amazon toimia heille välittäjänä – Amazonilla kun oli toimiva nettikauppa ja ostajakunta. Ja mikäs siinä, välitystoiminta avattiin, ja Amazonin toiminta muuttui kaupan lisäksi tuotteiden jakelukanavaksi. Kunnes omaa nettikauppaa miettivä yrittäjä kysyi, voisiko Amazon auttaa häntä nettikaupan perustamisessa kertomalla kokemuksistaan. Pelkän konsultoinnin lisäksi Amazon näki mahdollisuuden, investoi ja avasi alustan, jolle yrittäjä sai perustettua oman nettikaupan Amazonin tietämyksen ja kokemuksen tukemana – uuden palvelun ja liiketoiminnan avulla.  Amazonin liiketoiminnan ydin on ja pysyy, mutta palveluliiketoiminta on kehittynyt asiakkaiden kanssa yhdessä suuntiin, joista perustamisvaiheessa ei osattu ajatellakaan.
    Ja minä kun kuluttajana oletin, että Amazon on nettikauppa!  Suurimman vaikutuksen teki se, että ideat kehittämiseen ovat tulleet asiakkailta, ja yhteistyössä heidän kanssaan vaikutus on ollut koko yrityksen palveluliiketoimintaa muokkaava. Mikä voimavara asiakkaissa piileekään!
    Anu Poukka 
    kirjoittaja on koulutuspäällikkö ja yksi  Innotyöpaja-asiantuntijoista Haaga-Perhossa. Innotyöpaja on Haaga-Perhon suosittu palvelumuotoilukonsepti

    Lue lisää »

  • 1.3.2013 Ajankohtainen

    Maabrändin ihmeellinen maailma


    Uganda, Afganistan, Malesia, Saksa, Brasilia, Karibia. Jokaisesta niistä meillä on jonkinlainen, ohut mielikuva. Ellemme jostain syystä ole niiden tuntijoita, tietomme on miltei arvaus. Kuumahan siellä on, soditaan, samba soi. Onko Karibia edes maa? Niagara ei ole maa, mutta missä hiidessä se on.
    Tuo liki arvailu on sitä maamielikuvaa. Suomellakin se on. Ohut, mutta myönteinen. Suurin osa maailmasta ei tiedä meistä juuri mitään, mutta ajattelee, että eiköhän ne kaverit siellä hoitele hommia ihan suhteellisen OK.
    Mielikuvaa voidaan yrittää vahvistaa ja kehittää. Tehdä siitä ikään kuin brändi. Sellainen, että kun jossain pulpahtaa esille tai puheeksi Suomi, niin väki virkistyy, ilahtuu. Jos kaupassa on suomalainen tuote, siihen luotetaan ja se ostetaan. Vaikka vieressä olisi muun maalainen, kukaties halvempikin kilpailija.
    Jos lentokoneessa joku saa sairauskohtauksen, kuulutetaan, onko koneessa lääkäriä. Jos kansainvälinen kokous menee ihan lekkeripeliksi, olisi hienoa, että kuulutettaisiin, onko paikalla yhtään suomalaista, pistämään asiat kuntoon.
    Maabrändi ohjaa valintoja. Maailmassa tehdään joka päivä valtava määrä valintoja. Minne investoidaan, mikä maa saa seuraavat jättimäiset urheilukilpailut, minne matkustetaan lomalle. Jos maabrändi on huono, ei pääse edes lyhytlistalle.
    Maamielikuvan rakentaminen tietoisesti kehitetyksi maabrändiksi on pitkä prosessi, eikä se koskaan onnistu täydellisesti, ihan jo siksi, ettei kukaan omista maabrändiä eikä kehittämistä voida ohjata tiukan kurinalaisesti. Mutta jotain voidaan aina tehdä. Jo yksikin tärkeä asia, joka saadaan liikahtamaan maailman silmissä eteenpäin, voi tehdä ihmeitä.
    Suomi jatkaa brändityötään, ja tärkeäksi nostoksi on nousemassa mm puhtaus. Veden, ilman ym puhtaus, mutta myös vaikkapa hallinnon puhtaus korruptiosta. Suomalaiseen pessimismiin kuuluu tietysti heti sanoa, että kattia kanssa. Katso Suomenlahtea, katso minkä tahansa kaupungin toria sunnuntaina aamulla nakkikioskin liepeillä.
    Vähät niistä! Jos iso kuva tukee puhtautta, poikkeamat ovat kuin räsymaton mustia raitoja, joiden johdosta kirkkaat värit vain näyttävät entistä kirkkaammilta.

    Kirjoittaja on MEKin ylijohtaja Jaakko Lehtonen
    Haaga-Perho Partners- edelläkävijät kokoontuivat helmikuussa Vuokattiin käsittelemään maabrändiä matkailuaspektista. Partnerit toimivat  näin valtakunnallisesti referenssiryhmänä Suomen maabrändiä edistäville tahoille. Suomen maabrändityö jatkuu ja jalkautuu maailmalla. Lue tästä miten TeamFinland vie Suomea maailmalle ja lataa vapaasti omaan käyttöösi Suomen matkailumaakuvan esitysmateriaali. 

    Lue lisää »

  • 14.2.2013 Ajankohtainen

    10 vinkkiä tietokoneen käyttöön - lyhyt ATK-kurssi kaikille osa 1


    On kaunis tiistai aamu. Pienehkön kunnan valtuustosaliin on kokoontunut joukko alueen PK-yrittäjiä kannettavine tietokoneineen. Into on valtaisa, sillä onhan paikalla suuri ja pöyristyttävän kallis internetmarkkinoinnin guru Lapin pääkaupungista.




    Päivän tarkoituksena on käsitellä internetmarkkinoinnin saloja ja opetella käyttämään tärkeimpiä internetmarkkinoinnin työkaluja. Hyvin nopeasti selviää kuitenkin jälleen kerran, että osalle osallistujista oikea osoite olisi ollut kansalaisopiston ATK-kurssi, missä opetellaan käyttämään Windowsia ja verkkoselaimia.

    Älkää kuitenkaan lannistuko, kyllähän internet-guru neuvoo teitä myös tietokoneen käyttötaidossa, mutta tehokkainta internetmarkkinoinnin oppiminen olisi, jos opettelisitte ensin käyttämään tietokonettanne. Samalla myös työtehonne kasvaisi valtavasti.

    Tässä ensiavuksi 10 vinkkiä tietokoneen käyttöön.
    * merkityt koskevat vain PC:tä, joissa on Windows käyttöjärjestelmä.

    1.* Hiiren oikea näppäinJos et millään löydä etsimääsi toimintoa jossain ohjelmassa niin kannattaa koittaa painaa hiiren kakkospainiketta (yleensä oikeanpuoleinen nappi), jolloin aukeaa valikko, missä ovat ko. ohjelman yleisimmät toiminnot.

    2.* PikanäppäimetOpettelemalla pikanäppäimien käytön säästät aikaa ja hermoja. Niistä kätevimmät ovat seuraavat:

    Paina yhtäaikaa

    ctrl + x leikkaa
    ctrl + c kopioi
    ctrl + v liitä
    ctrl + z kumoa
    ctrl + y tee uudelleen

    Lisää näppäinhdistelmiä

    3. SelainKäytätkö jotain Googlen ohjelmaa (esim. Googlen Analytics tai Google Places) ja se ei toimi kunnolla? Tällöin kannattaa vaihtaa käyttämään jotain muuta selainta kuin Microsoftin Explorer ohjelmaa. Syystä tahi toisesta näiden kahden kilpailijan ohjelmat eivät aina toimi toistensa selaimilla. Hyviä selaimia ovat mm. Mozilla Firefox tai Googlen Chrome. Sama ohje koskee luonnollisti myös Macin Safari-selainta käyttäviä.

    4. VälilehdetKoulutuksien aikana useille osallistujille ilmestyy kymmenittäin selainikkunoita ja lopulta he yleensä kadottavat ikkunoista tärkeimmät. Tähän auttaa välilehtien käytön opettelu. Se myös säästää vanhojen koneparkojenne voimia tärkempiin tehtäviin.

    Uusia välilehtiä voi avata painamalla selaimenne ylälaidassa ylälaidassa olevaa välilehden puolikasta tai painamalla hiiren kakkosnappia linkin päällä ja valitsemalla "Avaa uuteen välilehteen" tai painamalla näppäinyhdistelmää ctrl + t

    5.* TaikanapitUsein varsinkin vanhemmat Windowsin versiot menevät "juntturaan". Tästä selviää helpoiten, ilman että tarvitsee sammuttaa koko konetta käyttämällä "taikanappeja".

    Paina yhtäaikaisesti ctrl + alt + delete ja valitse tämän jälkeen "Käynnistä tehtävienhallinta". Tämän jälkeen valitset ohjelma "Sovellukset" välilehdeltä, jonka kohdalla lukee "Ei vastaa" ja painat nappia "Lopeta tehtävä"

    Tätä hieman monimutkaisempaa ohjetta suorittaen ratkeaa suurin osa karseista "junttura" tilanteista.

    6. De facto -symbolitUseissa internetissä toimivissa ohjelmissa käyttökuvakkeet ovat alkaneet muistuttaa toisiiaan. Tässä niistä yleisimpiä:
    a) Asetukset
    Kun haluatte muokata jonkun ohjelman asetuksia löytyvät ne suurimmassa osassa internet-ohjelmia hammasratasta esittävän kuvakkeen takaa.

    b) Linkit
    Linkkejä muodostetaan yleensä niin, että maalataan linkiksi tehtävä sana ja painetaan ketjua esittävää symbolia.

    c) Takaisin alkuun
    Palvelun etusivulle pääsee yleensä ohjelman vasemmalla ylälaidassa olevasta ohjelman logosta.

    7. Isonna tekstiäTämä ohje on mainittu usein internetmarkkinoinnin koulutuksien parhaaksi opiksi. Kertooko se enemmän koulutuksesta vain koulutettavista, voitte itse päättää.

    Jos myös sinulle on alkanut olemaan entistä vaikeampaa nähdä pientä tekstiä kuvaruudulta niin silloin sitä kannattaa suurentaa! Tekstin suurentaminen tapahtuu esimerkiksi* painamalla ctrl ja + merkkiä. Pienentäminen tapahtuu vastaavasti ctrl ja - merkistä.

    8. KymmensormijärjestelmäLähes jokainen joutuu nykyään kirjoittamaan tietokoneella suuren määrän tekstiä. Silti monella kirjoittaminen tapahtuu edelleen ns. kahden sormen tekniikalla. Miettikääpä hetki kuinka paljon aikaa olet tuhlannut kirjoittaessasi vuosien varrella. Tuonkin ajan olivat voinut viettää vaikka rakkaan harrastuksesi parissa.

    Suosittelenkin kaikkia kehittämään omaa konekirjoitustaitoaan. Lohdutukseksi mainittakoon, että itsellänikin olisi sneppailunopeudessani hieman kehittämisen varaa.

    9. Käyttäjätunnukset ja salasanatTietokoneen käyttäjille on tullut tavaksi vouhkata tietoturvallisuudesta, silti suurin osa hoitaa sen kaikkein tärkeimmän edelleen huonosti.

    a) Valitkaa riittävän vaikeita salasanoja. Omien lastenne nimet, aurinko tai 1234 ovat erittäin helposti arvattavia ja automaattisten koneiden murrettavia.
    b) Älkää käyttäkö samoja salasanoja jokaisessa ohjelmassa, sillä pahimmillaan tämä johtaa siihen, että yhteen ohjelmaan murtautuminen asettaa kaikki tilinne vaaraan.
    c) Muistakaa myös painaa salasanojen lisäksi mieleenne eri palveluissa käyttämänne käyttäjätunnukset, sillä ilman niitä ette pysty myöhemmin ohjelmia käyttämään.

    10. Muu tietoturvallisuusJos käytätte jotain muuta kuin omaa konettanne, muistakaa kirjautua ulos kaikista auki olleista ohjelmista, sillä muuten seuraava käyttäjä pääsee suoraan ohjelmiinne.

    Jos haluatte olla varmoja, että tietojanne ei jää koneelle, tyhjentäkää lähtiessänne käyttämänne selaimen välimuisti ja poistakaa lisäksi koneelta lopullisesti (tyhjentäkää myös roskakori) kaikki siihen tallentamanne tiedostot.

    En jaksa enää kirjoittaa miten nämä tehdään, joten kysykää tästä kouluttajaltenne, kun seuraavan kerran olette ATK- eikun internet-markkinoinnin koulutuksessa.

    10+Lopuksi vielä pieni muistutus kaikille. Uutta ohjelmaa opettellessanne, kannattaa rohkeasti kokeilla eri nappuloita ja valikoita. Ohjelma EI MENE RIKKI! Lisäksi lähes aina tehdessänne jonkun virheen, ohjelmat antavat virheilmoituksen. Lukemalla tämän ohjeen, on olemassa suuri todennäköisyys, että tilanne selviää.

    ***************************************

    Jäikö listalta jotain tärkeää pois? Lisää omat suosikki ATK-vinkkisi blogin kommenttitoiminnon kautta! Seuraa minua myös http://www.twitter.com/ilkkakauppinen

    Lue lisää »

  • 29.1.2013 Ajankohtainen

    Opas konsultille

    Oma työtilanteeni on oikein mukava. Koska tiedän, että kaikilla konsulteilla ja kouluttajilla ei ole sama tilanne tällä hetkellä, päätin hieman auttaa. Tässä muutama ohje mittaamattoman suuresta tietovarannostani kollegoilleni ympäri Suomen.




    Ohjeet ovat erittäin yksinkertaisia, mutta en voi olla ihmettelemättä, miksi saan kerta toisensa perään näistä asioista asiakkailtani kehuja. Asiaa selviteltyäni olen tullut siihen lopputulokseen, että kaikki eivät noudata edes näitä kolmea itsestään selvää ohjetta.

    1) Valmistaudu tapaamiseen tai koulutukseen
    Olen saanut asiakkailtani kiitoksia jopa  siitä, että olen etukäteen käynyt asiakkaan kotisivuilla ja jopa ottanut niistä esimerkkejä esitykseeni. Mitä helvettiä? Eivätkö kaikki muka tee näin? No toisaalta on paljon helpompi käyttää samoja setteja vuosi toisensa perään. Eihän ne asiat siitä mihinkään muutu.
    2) Kirjoita muistio
    On todella siistiä istua asiakkaan kanssa ja vissuilla päivän tai parin verran. Tästä vissuilusta ja suunnittelusta ei ole mitään hyötyä ellei joku kirjoita upeita ajatuksianne talteen. Se joku on sinä. Hyvään asiakaskäyntiin kuuluu  päivän tulosten kirjaaminen, niiden muokkaus järjestelmälliseen muotoon ja asiakkaalle toimittaminen.
    3) Pidä sovitut aikataulut
    Jos olet sopinut lähettäväsi suunnitelman tai raportin asiakkaalle perjantaina 16.3.2013 pidä huoli, että sen silloin myös lähetät. Vinkiksi aikataulujen pitävyyteen voisin antaa neuvon, että jos jo tiedät etukäteen, ettet pysty lupaamaasi aikataulua pitämään siirrä deadline reilusti viikolla heti alusta alkaen eteenpäin.
    ****************************************************
    Lue myös nämä
    Näin ansaitsen blogillani tuhansia euroja kuukaudessaKuinka valitset oikean asiantuntijanMitä minä sinulle tarjoan Seuraa minua myös http://www.twitter.com/ilkkakauppinen

    Lue lisää »

  • 29.1.2013 Ajankohtainen

    Tarinallistamalla palvelun tarina näkyy, kuuluu, tuoksuu, maistuu ja tuntuu


    Puhutaan palvelumuotoilusta (service design) ja elämyssuunnittelusta (experiencedesign). Tarinallistajana ajattelen, että lisäksi on olemassa myös palveluiden tarinallistaminen eli tarinalähtöinen palvelumuotoilu (story design). Tarinallistaminen ja elämyssuunnittelu kuuluvat palvelumuotoilun sateenvarjon alle; tarinallistaminen on yksi elämyssuunnittelun menetelmä. Kun haluamme luoda elämyksellisiä palveluita, kannattaa hyödyntää tarinallistamista.

    Tarinaidentiteetistä tarinapolulle
    Tarinallistamisen kivijalkana ja punaisena lankana on yrityksen oma tarinaidentiteetti. Tarinaidentiteettiin määritellään tarinalähtöisen suunnittelun speksit: tarinallinen ydinviesti, syntytarina, hahmot, teemat ja lähtökohdat sille, miten tarina näkyy asiakkaan palvelukokemuksessa.  Tämän jälkeen voidaan suunnitella palveluita, joihin rakentuu asiakkaan tarinapolku – tarina, joka etenee dramaturgisen rakenteen mukaisesti.
    Tarina ei ole vain tekstiä tai suullista tarinankerrontaa, vaan palvelut muotoillaan kertomaan tarinaa hyödyntämällä draamallisen tarinankerronnan (teatteri, elokuva ja televisio) käytänteitä. Draama on toimintaa, samalla tavoin myös asiakkaamme kokevat palvelun toiminnan kautta. Tarinallistamisessa voidaan hyödyntää kaikkia aisteja, tarinaa kerrotaan ja tunnelmaa luodaan vaikkapa värejä, valokuvia tai tarinaan soveltuvaa äänimaailmaa hyödyntämällä.

    Tarinallista matkailuelämyksesi!
    Matkailuelämyspalveluiden kokonaisvaltaisella tarinallistamisella voidaan luoda koskettavia, merkityksellisiä ja erottuvia elämyspalveluita. Parhaimmillaan rakennamme tarinan ehyeksi juoneksi, joka kuljettaa asiakasta tilanteesta toiseen niin, että hän itse kokee olevansa päähenkilö, aktiivinen toimija.


    Matkailuyrityksen  palveluympäristö on ikään kuin teatterin näyttämö, jossa asiakkaiden tarinaelämykset toteutuvat.

    Matkailuyritysten täytyy rohkaistua erottumaan ja tuotteistamaan palvelut kokonaisuudeksi – tarinan avulla. Jokaisen matkailuyrityksen sisimmässä on hehkuva timantti, joka täytyy tuoda esiin ja rakentaa palvelut sen ympärille. Ei tavoitella pikavoittoja tai matkita naapuria, vaan vahvistetaan sitä, mikä on aitoa, ainutlaatuista ja erilaista juuri oman yrityksen toiminnassa.
    Matkailuelämyksissä paikallisuus, kulttuuriperintö ja historia ovat luonnollinen osa asiakkaan kokemusta. Tarinallistamalla tuo kokemus saadaan jalkautettua palveluun tehokkaalla ja tuottavalla tavalla.

    Kirjoittaja on Anne Kalliomäki, yrittäjä ja tarinallistaja  - Tarinakone Oy on myös Haaga-Perho Partners edelläkävijyysverkoston jäsen


    Lue lisää »

  • 11.1.2013 Ajankohtainen

    Tarunomainen matkailun tulevaisuus


    Sana tulevaisuus herättää mielikuvituksen valloilleen. Ajatukset lähtevät kiertämään mitä erilaisimpia galaksiratoja. Tulevaisuuden matkailu on kiehtonut ihmisiä jo vuosisatoja. Sinnikkäiden yrittäjien ansiosta nautimme arkielämässä lentomatkustamisesta ja kohta jopa avaruusmatkailusta.
    Tulevaisuuden maailma tarjoaa silmiin tarunomaisia näkymiä. Useat lähtevät etsimään omaa henkilökohtaista tulevaisuutta oikopäätä ennustajan luo tai aukaisevat iltapäivänlehden horoskooppisivun.
    Pitkäaikaista toiminnallista tulevaisuutta ajattelevat saapuvat matkailun kehittäjien tapahtumaan. Kehittäjät verkostoituvat ja lähtevät yhdessä muovaamaan uudistettuja toimintoja matkailualalle. Verkostossa on helpompi toteuttaa konkreettisia tekoja. Yrittäjien omat roolit saavat myös selvät sävelet vastuujaossa ja päämäärissä. Suunnitelmallisuus ja laadun ylläpitäminen ovat välttämättömiä asioita kehitystyössä. Sen vuoksi kannattaa verkostoitua alan toimijoihin ja ottaa asiantuntijat mukaan toimintojen kehittämiseen. Myös me olemme mukana alan ennakointiverkoston toiminnassa.
    Haaga-Perho on lähtenyt raottamaan erilaista ajattelua uudistetuilla palveluilla kuten  Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. document.getElementById('cloak544c716d760060f1c0e47bbe70ebb2e3').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addy544c716d760060f1c0e47bbe70ebb2e3 = 'petteri.ohtonen' + '@'; addy544c716d760060f1c0e47bbe70ebb2e3 = addy544c716d760060f1c0e47bbe70ebb2e3 + 'haagaperho' + '.' + 'fi'; var addy_text544c716d760060f1c0e47bbe70ebb2e3 = 'PalveluLuotain ® ';document.getElementById('cloak544c716d760060f1c0e47bbe70ebb2e3').innerHTML += ''+addy_text544c716d760060f1c0e47bbe70ebb2e3+'';  ja Inno-työpaja sekä konseptien ja palvelutarjooman uudistamistyökalu Renewal Research ®

    Tässä sitä ollaan, apuna. Käytännöllisesti katsottuna melkein jo paikalla.  Tartu luuriin tai hiireen ja kysy lisää. Tavataan Matka 2013-messuilla perjantaina 18.1.2012 Belizia Stagella klo 14:00 Laatutonni-diplomien jakotilaisuudessa.
    Katja Winogradowkirjoittaja on Haaga-projektipäällikkö ja näyttötutkintomestari (NTM) Haaga-Perhosta

    Lue lisää »

  • 20.12.2012 Ajankohtainen

    Joulupukki se on varsinainen edelläkävijä

    Tieteen Kuvalehden mukaan Moni on yrittänyt laskea joulupukin nopeutta. Tulokset ovat vaihdelleet, mutta tässä on yksi tunnetuimmista arvioista:
    Maailmassa on noin 378 miljoonaa joulua viettävää kristittyä lasta. Jos perheessä on keskimäärin 3,5 lasta ja heidän joukossaan vähintään yksi kiltti lapsi, joulupukin pitää siis ehtiä käydä 108 miljoonassa kodissa.
    Joulupukin matkaa jouduttaa hieman Maan pyörimisliike, jonka ansiosta hänellä on käytettävissään 31 tuntia normaalin 24 tunnin pituisen vuorokauden sijasta. Silti hänen pitää vierailla joka sekunnin kuluessa noin tuhannessa kodissa. Jos laskelmassa oletetaan, että kodit ovat jakautuneet maapallolle tasaisesti, joulupukin pitää suoriutua 120,8 miljoonan kilometrin matkasta – ja vieläpä ilman kahvitaukoja. 

    No pöh! Tiedemiehet eivät selvästikään kuulleet Joulun Taiasta ja joulun Suurista Salaisuuksista! Ja se ratas jolla hidastetaan maan pyörimisliikettä pukkiparan jeesaamiseksi, sekinhän löytyy Rovaniemen Napapiiriltä, käykää vaikka katsomassa!

    Elämme Joulua 2012 ja suomalainen kaikkien aikojen edelläkävijä on suositumpi kuin koskaan, aito oikea karvanuttumme on noteerattu viimeaikoina sekä Japanissa että USAssa mediajätti CNN:n tasolla.

    Voimme siis olla ylpeitä ja onnellisia omasta kansallisaarteestamme! Näillä sanoilla ja tällä jouluisella trailerilla haluan toivottaa kaikille OlePron lukijoille levollista Joulua ja Onnellista Uutta vuotta! Palaamme taas uusin tarinoin tammikuussa

    PS: jouluiseen tunnelmaan pääset myös lukemalla jouluisen boggaukseni siitä, miten maailman lasten vahvin tarina menestyy matkailutuotteena




    Jouluiloa kaikille! Toivottaa  Anne







    Lue lisää »

  • 5.12.2012 Ajankohtainen

    Booking.com - Kannattaako liittyä?

    Moni majoitusyrittäjä miettii parhaillaan kannattaako Booking.com palveluun liittyä. Tämä kirjoitus antaa sinulle vastauksen.



    Mikä on Booking.comBooking.com on majoitusvuorokausilla mitattuna maailman suurin majoitusvaraamo verkossa. Sen pääkonttori on Amsterdamissa ja sen omistaa Yhdysvaltalainen Priceline.com. Yrityksen oman ilmoituksen mukaan sen sivuilla käy 30 miljoonaa yksittäistä kävijää kuukaudessa. (määre muuten puuttuu ko. sivuilta)
     Mitä mukana oleminen maksaa?Booking.com ei vaadi minkäänlaista aloitus- tai kk-maksua vaan  pyytää jokaisesta heidän kauttaa tulevasta varauksesta 15% komission. Jos myyt siis 100 eurolla huoneen, tilität siitä kuun lopussa Booking.comille 15 euroa. Muita kustannuksia ei tule.
     Mitä mukana oleminen vaatiiMukaan pääsee hotellien lisäksi B&B:itä, mökit, huoneistot ja oikeastaan lähes kaikki maksullista majoitusta sisätiloissa tarjoavat kohteet.

    Mukana olo ei vaadi yksinoikeutta Booking.comille, voit pitää  myynnissä vain osan kapasiteetistasi ja irtisanoa sopimuksesi milloin vain.

    Lisäksi mukana oleminen vaatii aktiivista kapasiteetin päivittämistä heidän varausjärjestelmäänsä, joka hieman yllättäen on joidenkin mielestä hieman sekava käyttää.
     HaitatBooking.comilla on vaatimus/toive, että heidän sivuiltaan pitää löytyä halvin mahdollinen hinta, joten kaikkein paraskatteellisia asiakkaita ei tätä kautta yleensä saa. Tämän haittoja voi vähentää poistamalla Booking.com kapasiteetti esim. joulusesongilta.

    Booking.com palvelu on suunniteltu erittäin helppokäyttöiseksi eli samalla tehokkaaksi. Tästä voisivat oikeastaan kaikki suomalaiset matkailun  verkkokaupat ottaa mallia!

    Koska heidän sivunsa on erittäin tehokas, on heillä varaa erittäin  agressiiviseen hakukonemainontaan. Tätä he tekevät väistämättä myös majoitusyrityksen nimellä. Tällöin on vaarana se, että ne asiakkaat, jotka olisivat muuten tulleet sivuillesi menevätkin  Booking.com sivuille jolloin menetät 15% varauksesta Booking.comille hieman turhaan, kuten tästä Iso-Naappilan Loman kuvasta ymmärrät.


     HyödytBooking.com ehdot ovat erittäin joustavat. Voit mm. määritellä sinulle sopivat peruutusehdot ja päättää olevasi mukana vain osalla kapasiteetistasi. Varausten vakuudeksi on luottokortti, joten voit myös laskuttaa ns. noshow:sta eli asiakkaasta, joka ei ilmesty paikalle.

    Palvelu on ensisijaisesti niille, jotka ovat jo päättäneet tulla matkailemaan syystä tai toisesta alueellesi, eikä niinkään niille, jotka etsivät ideoita matkoilleen. Palvelun kautta voit kuitenkin saada asiakkaita, joita et olisi ikinä  muuten saanut. Tosin hyvällä asiakaspalvelulla voit saada näistä satunnaiskävijöistä vakituisia asiakkaita kohteellesi.
     MuutaPalvelun kerää aktiivisesti palautteita asiakkailtaan. Näitä ei kannata turhaan pelätä, vaan ottaa ne tuotekehityksesi tueksi. Jos jokainen asiakas valittaa vessojesi siisteydestä, on kenties aika tehdä asialle jotain. Toisin kuin esimerkiksi TripAdvisor-palvelussa, et voi kommentoida palautteitasi.

    Booking.com palvelun kautta voi myös saada oman varausikkunan  kotisivuillesi. Tämän palvelun kautta tehdyt varaukset maksavat 3%. Oman varausvälilehden saa myös yrityksen Facebook-sivuille, kuten esimerkiksi ruotsalainen Treehotel on tehnyt. Tämä ei kuitenkaan (kuten muutkaan Facebook-kaupat) ole ainakaan vielä osoittautunut kovinkaan tehokkaaksi myyntikanavaksi.

    Booking.comin kautta saat myös majoitustarjontasi useisiin muihin kanaviin, kuten Googlen Mapsiin. kuten tämä Hotelli Helsinki haun esimerkki näyttää.


     Miten liittyäBooking.comilla on oma toimisto Helsingissä, jossa suomea puhuvat henkilöt palvelevat sinua oikein tehokkaasti. Liittymiseksi on täytettävä vain yhden sivun kaavake sekä allekirjoitettava sopimus. Kannattaa myös lukea monisivuinen sopimuksen liite, vaikka se onkin kirjoitettu naurettavan pienellä fontilla.

    Tämän jälkeen Booking.com kokoaa tietosi ja kohteesi kuvat yrityksesi kotisivuilta puolestasi, joten pääset erittäin helpolla. Ylipäätään muutenkin on yrityksen asiakaspalveluasenne erittäin hyvä. Myös tästä voisivat monet kotimaiset matkailun verkkomyyjät ottaa oppia!

    Alkuun pääsee yhteistyökumppani -sivulta klikkaamalla "Rekisteröinti" nappia, joka on piilotettu melko hyvin Booking.com sivuille.
     Kannattaako liittyä mukaan?Mielestäni oikeastaan jokaisen suomalaisen matkailuyrityksen pitäisi keskittyä enemmän sähköisten myyntikanavien hyödyntämiseen. Tähän kuuluu myös aktiivinen kanavanhallinta ja tuottojen maksimoiminen.

    Yksikään (sähköinen)jakelukanava ei tule ratkaisemaan yrityksen myyntiä kokonaisuudessaan vaan tulot tulevat monesta eri kanavasta.

    Booking.com on mielestäni kuitenkin yksi parhaista tavoista aloittaa matka kohti tehokasta sähköisten jakelukanavien hallintaa.

    -----------------------------------------------------------------------

    Lue myös:

    Näin liityt mukaan TripAdvisoriin
    Näin lisäät yrityksesi Googlen kartalle

    Kirjoittajasta:

    Ilkka Kauppinen on Suomen johtava matkailun internetmarkkinoinnin osaaja. Löydät hänet lisäksi Twitteristä sekä Google+

    Seuraa minua myös http://www.twitter.com/ilkkakauppinen

    Lue lisää »

  • 28.11.2012 Ajankohtainen

    Apua mihin tämä maailma on menossa??


    Joskus edelläkävijyys ja loppumaton kiivastahtinen pioneerityö hirvittää. Trendit, innovaatiot, ennakointi, kokeilut, uudistukset,  inspiraatiot ja intuitiot….Eikö tämä vauhti ikinä lopu?
    Jos olisin älypuhelinfirman tuotekehitysjohtaja niin kylmä hiki kohoaisi otsalle -  kohtahan kun ei edes tarvitse enää mitään kännyköitä  taskuista kaivella kun sonnustaudutaan Google-laseihin!  


    Olen osallistunut syksyn mittaan useisiin tulevaisuussessioihin ja seminaareihin ja käynyt kuulemassa itseäni paljon viisaampia kauasnäkijöitä ja välillä tuntuu ettei se kasari aika niin kauheata ollutkaan….muoti oli karmeaa muttei sitä kukaan silloin tajunnut!

    Kasarimuotia....
    Jenkkamankka soitti poppia ja lankapuhelimella soitettiin käyttämällä etusormea ja pyörittämällä numeroita. Jos silloin olisi sanottu että odotas kun olet aikuinen niin sinua neuvotaan  että pakkasella kannattaa ottaa nenä avuksi jotta saat puhelimesi kosketusnäytön reagoimaan niin miltähän moinen neuvo olisi kuulostanut?

     Puolen vuosisadan päästä.......
    Eräässä tulevaisuusseminaarissa epäilimme ryhmässämme että 50 vuoden päästä elämme nomadi-yhteiskunnassa, eli ihmiskunta vaeltaa paikasta paikkaan ja asettuu aina joksikin aikaa elämään alueelle x. Palvelut varataan ennakkoon paikanpäältä StayBookersista joka olisi siis paikallisresurssipalvelu  E-bookers tyyliin. Siitä vaan verkkokauppaan kouluajat lapsille, 70 neliötä  kalustettua majoitustilaa , ehkä pieni kasvihuone ja osuus kuntosaliklubista. Maksu voitaisiin hoitaa vaikka palveluja vaihtamalla. Sitten kun alkaa mesta kyllästyttää niin vähäiset kimpsut reppuun ja eikun seuraavaan yhteisö-destinaatioon jota tarpeeksi moni olisi siellä StayBookersissa peukuttanut.
    Samaisessa sessiossa epäilimme myös että nyt kovaa porua aiheuttavat 3D tulostimetovat arkipäivää. Jopa niin, että niitä yhdistellään ajoneuvoihin ja tuotantokoneisiin kuten nyt vaikka puimureihin. Puimurithan seisovat tyhjänpanttina koko vuoden satokautta lukuun ottamatta. Nehän voisivat tehostaa toimintaansa joutoaikoinaan eli tulostaa joulun sesonkimarkkinoille vaikkapa 3D himmeleitä kuivuneista oljista! Miettikää mikä buustaus matkamuistobisnekselle….

    Kaikki irti hitaudesta
    Kaiken tämän jälkeen kuuntelin onnellisena viime viikolla  Aalto yliopiston yli-innovaatioaktivista, joka kertoi kuinka yksinkertaiset ideat ovat ehkä näinä kovan vauhdin aikana niitä parhaita – kuten nyt vaikka se Elä Hättäile – kassa
    Ja on niitä maailmalla ravintoloitakin, joissa saa alennusta kun jättää kännykkänsä ja muut tekniset härpäkkeet eteiseen kun tulee syömään.
    Tuli siinä vain mieleen että kauanko menee, että vastatrendi tälle kaikelle jatkuvalle kiivaalle muutokselle alkaa todella nostaa päätään? Silloin me Suomessa olemme valmiita! Tervetuloa hiljaiseen, pimeään kaamokseen, jossa askel ja ajatus hidastuu, ja koko kansa hiljenee joulunodotukseen – ehkä me täällä pohjolassa olemmekin slow-lifen edelläkävijöitä.
    Olemmekohan osanneet ottaa siitä kaiken irti?

    kirjoittajana Anne Lukkarila, Haaga-Perho


    Lue lisää »

  • 6.11.2012 Ajankohtainen

    Windows 8 päivitys - täydellinen opas

    Windows 8 asennus, lyhyt arvostelu ja kannattaako se?
    Syysviikonloppu yksin kotona. Mitä silloin tekee jokainen naimisissa oleva puolivallaton nuorehko mies?



    Päivittää tietysti tietokoneensa Windows 7 uuteen Microsoft Windows 8 Pro käyttöjärjestelmään.

    Näin ostat Windows 8 tarjous hinnallaMene Microsoftin tarjous sivulle, josta ostettuna päivittäminen maksaa vain 29,90 euroa. Voit myös ostaa ohjelman DVD-levyllä pieneen lisähintaan, mutta en näe tähän mitään syytä.

    Tarjoushinta on voimassa 31.1.2013 asti. Tarjouksella voit päivittää joko Windows XP SP3, Windows Vista tai Windows 7. Jos et tiedä, mikä versio sinulla on käytössä niin ei haittaa.* Käytännössä voin sanoa, että hyvin harvoilla on enää käytössä tätä vanhempia käyttöjärjestelmiä.

    Lyhyt saivarteleva välikommentti - mikä on Windows 8 Pro NKasista on olemassa myös Microsoft Windows 8 Pro N versio, sillä Eurooppalaiseen versioon ei saisi tulla lakijupakan takia ollenkaan erillistä mediaplayeria vaan sinun täytyy hankkia DVD:n katseluun soveltuva ohjelma erikseen. Kuten kaikki tietävät paras ohjelma elokuvien katseluun on ilmainen VLC media player.

    Testaa ensin soveltuvuusEnnen kuin aloitat uuden Windowsin lataamisen, kannattaa liittää koneeseesi kaikki mahdolliset lisälaitteet mitkä sinulla on, sillä ensin pitää tarkistaa toimiiko ne kaikki Windows 8:ssa. Kun aloitat Windows kasin lataamisen koneellesi, latautuu koneellesi ensin "Versiopäivityksen tukisovellus" Tämä ohjelma varmistaa, että koneesi on varmasti valmis Windows kahdeksan ohjelmalle.

    Ohjelma antaa raportin, missä kerrotaan mitkä koneellasi olevat ohjelmat tai lisälaitteet eivät enää toimi päivityksen jälkeen.

    Jos listassa on jotain sinulle tärkeitä ohjelmia tai laitteita (esim. printteri) suosittelen jättämään päivittämisen väliin tai ainakin odottamaan, kunnes näillekin laitteille löytyy Windows 8 tuki. Kannattaa myös muistaa, että ko. sovellus ei löydä kaikkia laitteita, joten jos käytössäsi on esim. vanhoja printtereitä tai skannereita saattaa olla turvallisinta jättää päivitys väliin.

    Windows 8 latausJos päätät jatkaa, on maksamisen vuoro. Kyseessä on on Microsoftin virallinen tarjoussivusto, joten maksutietojen jättämisen pitäisi olla turvallista. Sinua saattaa myös ilostuttaa tieto, että maksamastasi summasta 10% pläjähtää minun taskuuni TradeDoublerin kumppanuusohjelman ansiosta.

    Tämän jälkeen ohjelma latautuu koneeseesi lähes automaattisesti. Kyseessä on iso tiedosto (2 GB), joten kannattaa varautua hetken odotteluun.

    Windows 8 asennusKun ohjelma on latautunut koneellesi, siirrymme asentamiseen.

    Asennuksen alussa Windows tunnistaa, josko jotkut ohjelmat vaativat toimenpiteitä (esim. poistamista) ja ehdottaa suositeltavaa helppoa ratkaisua ongelman hoitamiseksi.

    Suurimman osan meistä kannattaa valita tarjotuista vaihtoehdoista  automaattinen asennus "Asenna Windows ja säilytä tiedostot, asetukset ja sovellukset" ja jättää mukautettu asennus  vain "kokeneille käyttäjille"

    Tämän vaiheen jälkeen uusi käyttöjärjestelmä asentuu lähes itsekseen. Ohjelma kysyy matkan varrella muutaman tärkeän kysymyksen, kuten halutun taustavärin. Lisäksi sinun pitää muodostaa Windows-tili, joka on vähän sama asia kuin Google -tilin avaaminen.

    Ja eikun uutta käyttöjärjestelmääsi käyttämään!

    Lyhyt Windows 8 arvosteluWindows on helppo oppia ja tarjoaa muutamia uusia asioita. Olisi ollut hienoa, jos Microsoft olisi uskaltanut siirtyä suoraan uuteen maailmaan ja hävittää alta kaikki vanhan Windowsin jäljet. Nythän työpöytänäkymä ei lopulta muuttunut paljoakaan, lukuunottamatta monella rakkaan käynnistysvalikon poistumista. Käyttöjärjestelmä on vakaan tuntuinen eikä suuria mokia ohjelmassa tunnu olevan.

    Kenties mukavin seikka Windowsin peruskäyttäjälle on se, että se näyttää kivemmalta kuin vanhat Windowsit. Ehkä pääsemme tällä vuosikymmenellä vihdoinkin siihen maailmaan, missä myös tekniikka näytää kauniilta ja sitä olisi helppo käyttää.

    Kokonaisuudessaan kaivattu, mutta ainakin mielestäni liian suppea päivitys. Windows 8 käyttämisen jälkeen jopa Macin iOS:t tuntuvat hieman vanhanaikaiselta.

    Kannattaako Windows 8 asentaminen?Minulla meni päivittämisessä noin 1,5 tuntia ja 29,90 euroa. Myös uuden käyttöliittymän käytön opetteluun menee aikaa.

    Suurelle osalle PK-yrityksistä päivittäminen ei tarjoa suurtakaan  määrää uusia hyödyllisiä ominaisuuksia.Toisaalta Windows 8 on selkeästi hauskempi käyttää kuin vanhat Windowsit ja tarjoaa ainakin alussa hauskoja yllätyksiä (kuten myös muutamia harmistuksia*)
    Eli jos työnteon saa noin kolmellakympillä hieman hauskemmaksi, niin kyllä se silloin kannattaa!

    Eli uutta Windowsia ostamaan!
    * Mitä Windowsin versiota käytätJos et tällä hetkellä tiedä mikä Windows versio koneessasi on niin miksi ihmeessä olet päivittämässä sitä? Mene pois, käytä rahasi ja aikasi johonkin järkevämpään.
    ** Windows 8 sammuttaminenWindows 8 -tietokone sammuu näin: kirjaa itsesi ulos käyttäjätilitäsi ulos, minkä jälkeen valitse Sammuta (Shut down). Lisäksi tietokone on mahdollista sammuttaa reunasta esille tulevasta "Charms-valikosta."

    Aiheeseen liittyviä linkkejäWindows 8:n käyttäjäystävällisiä ohjeita englanniksi

    Insinöörisuomenkielisiä ohjeita asennukseen

    **********************************
    TÄRKEÄ ILMOITUSHaluatko kehittyä sähköisen liiketoiminnan rotevaksi ammattilaiseksi?

    Haaga-Helia järjestää jälleen vuonna 2013 tammikuussa suositun Matkailun, vapaa-ajan ja elämystalouden sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinnot.

    30 opintopisteen kokonaisuus sisältää huippukouluttajien (mm. minä, Kirsi Mikkola ja Sanna Tarssanen) luentoja, huippumielenkiintoisia kotitehtäviä sekä oivallista verkostoitumista muiden ammattilaisten kanssa.

    Opinnot on suunniteltu töiden ohella suoritettavaksi ja sen hinta on uskomattomat 250 EUR / vuosi.

    Hakuaika on nyt marraskuussa.

    Hae heti Haaga-Helian sivuilta klikkaamalla tätä
      Seuraa minua myös http://www.twitter.com/ilkkakauppinen

    Lue lisää »

  • 18.10.2012 Ajankohtainen

    Rakenna tai romuta brändisi sähköpostiviesteillä


    Oletko koskaan laskenut, montako viestiä vuodessa organisaatiostasi lähtee maailmalle vuodessa?
    Minäpä laskin; olen tänään lähettänyt 20 viestiä 4 tunnin sisällä. Se on vähän, hiljaisen päivän saldo. 22 hengen organisaatiostamme lähtee siis vähintään 100.000 sähköpostiviestiä vuodessa. Ei ole lainkaan samantekevää millaisia ne ovat!
    Keskittymällä siihen, mitä kirjoitat ja tiedostamalla vaanivat vaarat voit kirjoittaa jokaisen viestisi niin, että vastaanottaja ymmärtää sen tarkoittamallasi tavalla ja se mielikuva, jonka yrityksestäsi haluat antaa, myös menee perille. Tiedostavan ja muuta brändiviestintää tukevan kirjoittamisen kulmakivet viestintäkouluttaja Sanna Wikströmiä lainaten:
         KUNNIOITA KIRJOITTAMISTA varaamalla sille aikaa ja ajatuksesi. Mikään ei ole tärkeämpää kuin keskittyä viestin kirjoittamiseen ja vastaanottajan kohtaamiseen.
         VÄLTÄ KIELTEISYYTTÄ ja LOIHDI MYÖNTEISYYTTÄ. Kielteiset tunteet ovat sinussa, ei ympäristössä ja sinä – vain sinä - voit pyyhkiä ne pois. Aloita ja lopeta viestisi positiivisilla sanoilla. Näin saat viritettyä vastaanottajan positiiviseen vireeseen ihan riippumatta siitä, mitä asiasi koskee. Niin kielteiset kuin myönteisetkin tunteet heijastuvat suoraan paitsi vastaanottajaan myös itseesi. Kielteisyys syö omaa energiaasi.
          RIISU NAAMIOSI ja kirjoita kaikille yhtä sydämellisesti kuin kirjoittaisit ystävillesi. Kirjoita asioista niin kuin istuisit heidän vieressään ja näkisit heidän maailmaansa
         OLE INHIMILLINEN, kirjoita ihmiselle ja anna itsestäsi jotain, joka voi avata yhteisen kokemusmaailman.
          NÄYTÄ PERSOONASI miettimällä miten voit näyttää parhaat puolesi kirjoittamalla. Kuinka voit antaa vastaanottajalle sellaisen kuvan itsestäsi kuin haluat? Käytä kirjoittaessasi samoja sanoja millä puhuisit, älä vaihda kapulakieleen.
          OLE KIINNOSTUNUT vastaanottajasta ihmisenä, ei vain mahdollisena asiakkaana, yhteistyökumppanina, organisaation edustajana.  Arvosta vastaanottajaa ja osoita se.  Etsi johtolankoja, joista saat tietoa vastaanottajan persoonasta, kiinnostuksen kohteista tai tuntemuksista. Ole kiinnostunut niistä, nosta ne osaksi viestiä
          Umpikujat ja ongelmat ovat MAHDOLLISUUKSIA VALEASUSSA. Ole ratkaisukeskeinen, jos kieltäydyt jostain niin etsi ja ehdota jotain tilalle. Älä koskaan jätä vastaanottajaa tyhjän päälle.
    ASENNEKYSYMYS! motivaatio ongelman ratkaisuun kasvaa, kun ongelma käännetään mahdollisuudeksi. Mahdollisuuksien näkeminen synnyttää uusia ajatuksia asiasta
          RIKO KAAVOJA, ÄLÄ SÄÄNTÖJÄ jos haluat erottautua. Mieti, miten organisaatiosi arvot kehystävät viestejäsi.
          OLE INNOSTUNUT mutta KÄRSIVÄLLINEN


    Kirjoittaminen on hidasta kommunikaatiota, jossa voit ylenmääräisellä muotoilulla vahingossa viilata tunteen ja spontaaniuden pois. Jos olet innoissasi, kerro se! Innosta ja kannusta vastaanottajaa. Äläkä masennu vaikka vastaanottajat eivät heti lähde leikkiin mukaan, sillä muutos vie aikansa.
    Kirjoittamalla henkilökohtaisesti muotoiltuja viestejä, keskittymällä siihen mitä sanot, huomioimalla positiivisesti vastaanottaja ja keskittymällä haluamasi fiiliksen luomiseen erottaudut niistä tuhansista sähköpostin kirjoittajista, jotka vastaanottajaasi lähestyvät.
    Valjasta kaikki kirjoittamasi viestit tukemaan haluttua yritysmielikuvaa sen sijaan, että viestisi pahimmassa tapauksessa veisi pohjan tuhansilla euroilla suunnitellulta ja lanseeratulta brändiltä!

    Mielenkiintoisia ihmisiä, sivustoja ja kirjoja asiaan liittyen:Sanna Wikström vetää Tiedostava kirjoittaminen-valmennuksia, luennoi hitaamman elämän merkityksestä ja kirjoittaa vapaana toimittajana sekä kolumnistina. Sanna on myös Hidasta elämää –sivuston toinen perustaja ja ylläpitäjä.http://hidastaelamaa.fiTiedostava Kirjoittaminen / facebookissaTom Lundberg: Puhu, vaikuta, menesty Jim Solatie ja Mika Mäkeläinen: Ideasta innovaatioksi
    Kirjoittaja on Haaga-Perhon johtaja Tiina Lähteenoja-Niemelä


    Lue lisää »

  • 11.9.2012 Ajankohtainen

    Elämysten metsästystä kautta aikojen


    Jollekin elämys on hyvä kirja joka auttaa pakoon arjesta, toisen elämys on hiljainen ilta takkatulen ääressä punaviiniä maistellen ja kolmas vaatii elämyksen kokeakseen vauhtia ja vaarallisia tilanteita.
    Elämystä ei siis voi laittaa pakettiin ja yhteen muottiin niin, että se kävisi kaikille samanlaisena kaikkina päivinä ja vuodenaikoina. Elämyksestä osa syntyy kokijan päässä ja sielläkin fiiliksiä ja olotiloja on päivästä riippuen useampia erilaisia. Tänään maistuu viini ja takkatulen lämpö, huomenna se ihan sama pää vaatii sukelluskurssin Thaimaassa.
    Elämyksiä elämään on kaivattu halki vuosisatojen. Aikojen saatossa on heitetty ihmisiä leijonien syötäväksi ja katsomossa hurrattiin - elämykselle. Elämysten sarjaa jatkoivat gladiaattorit muun muassa Colosseumilla taistellen. Ihmiset ovat aina vaatineet leipää ja sirkushuveja ja ovat olleet niiden vuoksi valmiita luopumaan jopa poliittisista oikeuksistaan. Nykymaailmassahan politiikan tekeminen on ottanut osittain sirkuksen paikkaa kansan huvittajana. Arkadianmäelläkin on jos jonkinlaisia sirkushuveja sekä julkisuudessa että kulisseissa. Niihin harva vain pääsee osalliseksi.
    Sirkukseen !!
    Panem et Circenses – Leipää ja sirkushuvejaSana sirkus tulee latinan kielestä ja tarkoittaa pyöreää esiintymisaluetta. Sirkuksen voidaan siis katsoa saaneen alkunsa jo antiikin Roomasta. Sirkus tuo elämyksen kaikkien ulottuville kiertämällä karavaaneineen paikkakunnalta toiselle ilta illan jälkeen. Perinteinen sirkus on saanut rinnalleen nykysirkuksen, josta mielestäni paras ja tunnetuinkin esimerkki on Ranskalainen Cirque du Soleil. Kun perinteinen sirkus luottaa edelleen elämyksen tuottamisessa akrobatiaan, magiaan ja pelleihin tuo uusi sirkus lavalle huikean huippuunsa hiotun tekniikan ja upeat visuaaliset elementit.
    Haaga-Helian ja Haaga-Perhon yhteisprojekti Matkailu muuttaa maailmaa -seminaari menee tänä vuonna elämyksen ytimeen. Seminaari aiheena ovat Elämys ja Illuusio ja niitä keräännytään käsittelemään pyöreän esiintymisalueen ympärille elämystehtaaseen nimeltä Sirkus Finlandia. Sirkus Finlandia päättää kiertueensa tämän vuoden osalta Helsinkiin lokakuussa.
    Seminaari on pyritty rakentamaan mahdollisimman elämykselliseksi. Seminaarin juontaa taikuri Joni Pakanen ja puhujina ovat muun muassa Duudsonitja JormaUotinen. Elämyksiä käsitellään seminaarissa monesta eri näkökulmasta johtamisesta hinnoitteluun. Seminaari huipentuu ruokailun jälkeen Sirkus Finlandian näytökseen.Elämys elämyksessäKoe elämys elämyksessä ja ylläty positiivisesti. Ilmoittaudu mukaan matkailun vuotuiseen huippuseminaariin. Lue lisää seminaarista kotisivuiltamme Matkailu muuttaa maailmaa.fi ja tykkää tapahtumasta Facebookissa.Nähdään 11.10.2012 sirkuksessa!
    PS. Millainen sitten on sirkuksen ammattilaisen elämys? No tietysti se, että voi saunoa Helsingin keskustassa omassa kiertuesaunassa ja katsella ihmisten kiireistä vilinää saunan terassilta esityksen jälkeen rentoutuen. Silloin on pää tyhjä elämyksistä ja naamiot riisuttu.

    Minna Huuhtanen markkinointipäällikkö, Haaga-Perho

    Lue lisää »

  • 28.8.2012 Ajankohtainen

    Haaga-Perho Partners – mitä uutta edelläkävijöiltä ja maailmalla?

    Haaga-Perhon kokoaman edelläkävijyysverkoston missiona on edistää ja levittää edelläkävijyyttä Suomessa avoimesti. Partnerit kokoontuivat Mänttään toiseen tapaamiseensa 23.-24.8.2012 teemalla ”Edelläkävijyyttä verkossa”. Teeman aiheita workshopattiin tuotteistamisen ja tutkimuksen näkökulmista. Partner-verkoston jäsenet pääsivät tutustumaan myös Mäntän kulttuurihelmiin. Gustav- ja Gösta – museot yllättivät ensikertalaiset huikealla tasollaan ja Rapukartanon ympärivuotinen rapufarmi yllätti eksklusiivisuudellaan. Mikäli et ole vielä käynyt vielä Mäntässä – nyt on sen aika! Paperitehtaiden varjossa on syntynyt elämyksiä, jota varmasti suosittelet muillekin.

    Mitä uutta maailmalta sitten kuuluu? Haaga-Helian tulevaisuusguru VA Heikkinen kertoi, että henkilöstöstrategia on ihan hyvä mutta henkilöstön ruokastrategia on nyt se mistä maailmalla puhutaan. Yritysten kilpailueduksi parhaan henkilökunnan saamiseksi on nyt nostettu suuressa maailmassa ilmainen henkilöstöruokailu – enää ei puhuta IT –alalta tutuista limuista ja energiapatukoista. Myös huomisen tilat ja toimintamallit puhuttavat. Vuoden loppupuolella julkaistaan Huomisen lentokenttä-raportti ja Hotelli Haagastakin löytyy jo Huomisen kokoustila – tervetuloa tutustumaan!


    Taidetta ja elämyksiä kansainvälisellä tasolla
    Partner-verkoston tapaamisen isäntänä toiminut Gösta Serlachiuksen taidesäätiö on nostamassa Suomalaisen taiteen fasiliteetteja uudelle kansainväliselle tasolle, kun taidemuseon laajennus alkaa tämän vuoden puolella. Uusi hulppea taidemuseo valmistuu kesälle 2014. Rakennukseen tulee mm. Suomen ensimmäinen ja ainoa vajaahappitila taideteosten säilytystä varten. Uusi näyttely on myös työn alla ja pioneerin tyyliin luvataan rakentaa ja toteuttaa näyttely joka rikkoo jälleen kerran perinteisiä ajattelumalleja siitä, miten museokäynti toimii.

    Lapin elämystuotanto on satsannut sitkeästi pioneerihengessä elokuvamatkailuun ja tulokset näkyvät. Lapin Elokuvakomission toiminta on laajentunut Suomen Elokuvakomission toiminnaksi. Kotimaisia ja kansainvälisiä kuvausryhmiä näkyy matkailualueilla ja –yrityksissä enemmän kuin ennen. Tuotantoryhmät ovat oma kohderyhmänsä matkailussa, omine tarpeineen ja vaatimuksineen. Tämän osaamisen kehittämistä tuetaan Film Friendly- koulutuksilla, joiden avulla nostetaan matkailuyrityksen valmiuksia palvella tuotantoyhtiöitä.

    Mitä uutta Lapissa?
    Levi kehittää väsymättä uusia tapahtumia alueelle. TEKES -hankkeiden turvin ja myös täysin yrittäjien omin voimin on alueelle syntynyt paljon uutta palvelutarjontaa vuosien varrella. Satsauksia palvelutarjontaan on tehty erityisesti ajanjaksolle, jolloin Lapissa ei ole lunta. Uusimpana mainittakoon syyskuun alussa järjestettävä Future Cup RalliSprint, joka tuo ralliautot Levin keskustaan katuradalle. Levillä Hullu Poro on ottanut harppauksia sosiaalisen median haltuunotossa ja verkkokaupassa. Ja – back to the basics – samaan aikaan yritys satsaa lähiruoka- ja luonnonyrttikoulutuksiin sekä luonnon villan hyödyntämiseen tuotteissa. Ekologisuus on Hullu Poron strateginen valinta, joten käytössä on jo 8 kpl aurinkokerääjiä, joilla saadaan korvattua öljylämmitystä. Vuoden sisällä tavoitteena on hankkia 40 keräjää lisää. Kapasiteetin kasvua on niinikään taas luvassa kun 40 huoneiston hostel otetaan käyttöön vielä tämän vuoden puolella.

    Lapin Safareiden toiminta laajeni kesäkuussa, kun yritys osti Metsähallituksen Eräsetti Wild North:in sekä Luoston Luontosafarit. Edelläkävijyyttä ei silti ole yrityskauppojen tuoksinnassa unohdettu, ja menossa onkin kehittämishankkeita kuten matkailun turvallisuuden kansainvälinen ulottuvuus ja kv-normiston kehittäminen.

    Pro-tuotteita lapsiperhekohderyhmälle – elämystilat ja luovat ratkaisut nousussa
    Elämystilat ja luovat ratkaisut sisätiloissa ovat kovassa nousussa kun lapsista puhutaan. Tämä on tarkoittanut kovaa tuotteistusbuumia Partnereille, jotka erikoistuvat lapsikohderyhmään. Kids Factory tekee tilaprojekteja ja levittää uutta konseptiaan Leikkitilatalkkaria. Talkkari pitää huolta leikkitilojen kunnosta ja hygienisyydestä lapsiasiakkaiden parhaaksi. Elämystilaratkaisuihin erikoistunut Fantasiarakenne teki viime kesänä maailman ensimmäisen Angry Birds puiston Särkänniemeen, eikä suosio osoita laantumisen merkkejä. Joulukuussa saadaan uusia atraktioita Vuokattiin avattavaan sisähalliin, jonne rakentuu toistaiseksi maailman suurin Angry Birds –land. Lapsia on muistettu myös Pohjoismaiden upeimman elämyskylpylän  Flamingo Spa:n toimesta, joka avasi Naurusaari – elämyssisäpuiston Vantaan Flamingoon. Myös  JukuPark avasi uuden vesipuiston Turkuun.

    Uusia innovaatioita ja asiakkaan näköistä palvelua 
    Europcar on Saksassa pilotoinut Berliinin keskustassa mobiililla buukattavaa autonvuokrauspalvelua, Car2Go. Berliinin keskustaan on sijoitettu 1000 autoa, joita voi vuokrata taksaan alkaen 29 senttiä per minuutti. Sähköisen tunnistautumisprosessin avulla autoon päästään sisään ja auto voidaan käynnistää tunnistuskortilla, jolloin prosessissa ei tarvita henkilökuntaa. Suomessa Europcar on tehnyt omaa palvelumuotoiluaan, asiakkaan bisneskäyttöön tilaamat autot voidaan tuunata näyttämään asiakkaan omilta, vaikka kyseessä onkin vuokra-auto – kätevää ja kustannustehokasta logistiikkaa ja markkinointiviestintää tilaajalle!

    Uusia innovaatioita haetaan taas Laatukeskuksen toimesta, kun Vuoden laatuinnovaatiokilpailun hakuaika lähestyy loppuaan - vielä ehdit mukaan kun jätät hakemuksesi 14.9.2012 mennessä! Innovaatiokilpailu on noteerattu myös muissa Euroopan maissa – tässäkin innovaatiobuustauksessa Suomi on siis edelläkävijä.

    Partnereiden teemana Suomen maakuvan matkailuaspekti ja yritysbrändäys 
    Partnerit kokoontuvat seuraavan kerran helmikuussa 2013 pohtimaan miten buustata Suomen maakuvan jalkauttamista ja kuinka yritysbrändiä hallitaan edelläkävijyysyrityksissä. Lentoliikennestrategia on myös agendalla, teeman asiantuntija löytyy Partner-verkostossa mukana olevasta Airtouch Oy:stä. Partnerit toimivat myös tehokkaana referenssiryhmänä valituille asioille – onko sinulla teemaa jonka haluat Partnereiden käsittelyyn? Vai haluatko ilmiantaa edelläkävijän tai tulla itse mukaan verkoston toimintaan? Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. document.getElementById('cloakb8b89d31d64d669cf0cf78510b77ef2b').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addyb8b89d31d64d669cf0cf78510b77ef2b = 'anne.lukkarila' + '@'; addyb8b89d31d64d669cf0cf78510b77ef2b = addyb8b89d31d64d669cf0cf78510b77ef2b + 'haagaperho' + '.' + 'fi'; var addy_textb8b89d31d64d669cf0cf78510b77ef2b = 'Ota yhteyttä!';document.getElementById('cloakb8b89d31d64d669cf0cf78510b77ef2b').innerHTML += ''+addy_textb8b89d31d64d669cf0cf78510b77ef2b+'';

    Näistä asioista minä puhun ja sinä kommentoit 
    Näin kirjoittaa Iltalehden uudessa blogissaan Ilkka Kauppinen. Kauppinen työskentelee Sähköinen Liiketoiminta Suomessa verkkoliiketoiminnan asiantuntijana. Hän on myös aktiivinen ja kiinnostava bloggari. Lue mistä Ilkka puhuu, ole pro - ja kommentoi!

     Anne Lukkarila kehitysjohtaja, Haaga-Perho
    Haaga-Perho Partners

    Lue lisää »

  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description