Ajankohtaista

  • 10.2.2016 Ajankohtainen

    Hakukoneoptimoinnin myyttejä #1

    Uudet kotisivut pitää erikseen ilmoittaa Googlelle? Totta vai tarua?Voi niitä hyviä aikoja, kun internetissäkin kaikki oli vielä yksinkertaista. Uudet kotisivut voi valmiina ilmoittaa Googlelle ja odotella asiakkaiden tulvivan ovista ja ikkunoista. Vaan eipä hätiä mitiä. Muutos ei aina ole pahasta. Hubspot on julkaissut oppaan 16 myytistä, jotka liittyvät kotisivujen hakukoneoptimointiin. Heidän mukaansa uusiakaan kotisivuja ei enää tarvitse ilmoittaa mihinkään, vaan hakukoneiden robotit löytävät ne itsekin.
    Mitä enemmän linkkejä, sen parempi? Totta vai tarua?Se on totta, että linkkien määrällä on vaikutusta kotisivujen sijoitukseen Googlen hakutuloksissa. Pelkkä linkkien määrä ei kuitenkaan takaa mitään. Linkkien määrää tärkeämpää on linkkien laatu. Mitä laadukkaammalta sivulta linkki tulee, sen parempi. Linkkien keräämisen sijaan kannattaa keskittyä kotisivujen sisältöön. Julkaisut, joihin muut linkittävät, ovat silkkaa kultaa.
    Suojattu yhteys ei vaikuta sijoitukseen hakutuloksissa? Totta vai tarua?Google on käyttänyt vuodesta 2014 alkaen yhtenä kotisivujen luokitteluun liittyvänä asiana myös sitä, onko sivun yhteys suojattu vai ei. Käytännössä asiakkaalle tämä näkyy verkko-osoitteessa https:// muotona pelkän http:// sijaan. Google siis arvostaa kotisivuja, joiden yhteys on suojattu.
    Mitä parempi Google Rank, sen varmemmin tulee asiakkaita? Totta vai tarua?Sijoitus hakutuloksissa toki vaikuttaa siihen, miten yritys löydetään. Mutta vielä sijoitustakin tärkeämpää on se, klikataan hakutuloksista juuri teidän kotisivunne auki. Ei ole järkeä hakeutua ensimmäiselle sijalle Googlen tuloksissa, jos kukaan ei avaa sivua. Ensinnäkin pitää olla tarkkana, millä hakusanoilla yrittää löytyä. Väärin valitut avainsanat johtavat siihen, että haaskaatte aikaa löytyäksenne, mutta kukaan ei etsi juuri niillä sanoilla tietoa teidän palveluistanne. On siis tärkeää seurata myös niin sanottu click-throug-ratea eli sitä, kuinka hyvin kotisivunne avataan. Juuri teidän sivunne valintaan liittyy esimerkiksi se, miten hyvin meta description on kirjoitettu.
    Jatkamme myyttien sarjaa vielä muutaman kirjoituksen verran. Jää siis kuulolle!
    Lähde: http://offers.hubspot.com/seo-myths

    Lue lisää »

  • 8.2.2016 Ajankohtainen

    Yrittäjien sosiaalisen median kurssi, Uusikaupunki

    Nyt kaikki ukilaiset ja lähikuntien yrittäjät kuulolle! Vakka-opisto järjestää kahden päivän sosiaalisen median kurssin, joka on tarkoitettu nimenomaan yrittäjille. Kurssi järjestetään kahtena lauantaina 5.3. ja 19.3. ja hinta on naurettavat 80 euroa! Ilmoittatumaan pääset Vakka-Suomen kansalaisopiston ilmoittautumissivulta. Kouluttajana toimii allekirjoittanut eli Sirkku Hirvonen.

    Ensimmäisen päivän aikana käymme läpi yrityksille sopivat erilaiset sosiaalisen median palvelut, kuten blogit, Instagram, Pinterest, Slideshare, Youtube, LinkedIn, Facebook sekä erilasia palveluja mm. kuvien muokkaamiseen. Käymme läpi hyviä esimerkkejä ja tutustumme myös uusimpiin palveluihin kuten Snapchat ja Periscope. Iltapäivän aikana ehdimme jo tehdä ensimmäiset käytännön harjoitukset. 
    Toisen päivän aikana teemme pelkkiä harjoituksia ja opettelemme palvelujen käyttämistä perusteista lähtien. Ensimmäisen päivän aikana on mahdollisuus vaikuttaa, mihin palveluihin käytämme eniten aikaa. Koulutusmateriaalin mukana tulee lisäksi käytännölliset ohjeet, joiden avulla palvelujen käyttäminen onnistuu itsenäisesti myöhemmin työpaikallakin
    Tervemenoa ilmoittautumaan sosiaalisen median kurssille!

    Lue lisää »

  • 29.1.2016 Ajankohtainen

    Digitalisaatio kuntamarkkinoinnissa

    Meillä järjestettiin 28.1. Uudessakaupungissa aivan mainio seminaari-ilta. Aiheina oli kunnan asukaslähettilyys sekä digitalisaatio kuntamarkkinoinnissa. Meillä oli ilo ja kunnia saada vieraaksi Ville Tolvanen, joka puhui todella innostavasti ja iloisesti digitalisaatiosta.

    Illan tavoitteena Villellä oli saada meidät ajattelemaan ja siinä hän takuulla onnistui. Puheenvuoron aikana tuli mukavasti kommentteja ja aihe selkeästi herättää tunteita. Muutamia oivaltavia ajatuksia kirjasin Villeltä ylös:

    Suomalaisilta löytyy kotoa kunnon pelit ja vehkeet. On älypuhelimet ja tabletit. Töihin kuitenkin mennään faksaamaan. Miksi työpaikat tulevat jäljessä?Digitalisaatio on voimaannuttava muutos. Esim. kuntalaisille voidaan antaa mahdollisuus osallistua palveluihin haluamallaan tavalla tai pankissa voi asioida konttorin sijaan videopuhelulla. Digitalisaatio muuttaa kaiken, paitsi arvomaailman. Alun perin tämä on IBM:n viisauksia.Merkityksellisintä on sijainnin ja ajan merkityksen muutos sekä siirtyminen tekemisestä tuottavuuteen. Kaikkien ei tarvitse raahautua fyysisesti samaan sijaintiin klo 8-16 tekemään saman verran töitä. Voidaan tehdä töitä etenä juuri niin kauan kuin sen homman suorittamiseen nyt sattuu menemään.Jos kukaan ei suutu, mikään ei muutu. Digitalisaatio aiheuttaa keskustelua, riitelyä, mutta se johtaa muutokseen.Lisäksi Ville meni mainitsemaan heimot. Olen muistaakseni tässäkin blogissa avautunut aiheen tiimoilta ja myönnän edelleen pitäväni heimoista puhuvia konsultteja hieman, no, miten sen nyt sanoisi. Mutta tämä oli ensimmäinen kerta, kun heimot oikeasti avattiin sillä tavalla, että sanan "heimo" käyttäminen oli perusteltua. Ville käytti vertauskuvana kuntaa. Kunta ei ole vain hallintokoneisto vaan kunnan muodostaa kuntalaiset. Niin kunnissa, kuin verkossakin muodostuu ryhmiä ja heimoja. Ryhmät, heimot sitten viestivät keskenään, eivät sosiaalisessa mediassa vaan ihmisten internetissä, kuten Ville asian ilmaisi. En nyt ihan tältä istumalta lupaa ottaa ihmisten internetiä vakituiseen sanavarastooni, mutta jään miettimään asiaa. 
    Toivon, että Villen puheenvuoro avasi myös kuntalaisten silmiä ja ehkäpä tässä innostuksen virrassa myös täällä saadaan tehtyä muutoksia, joista myös kuntalaiset hyötyvät.
    Toimin seminaarissa some-moderaattorina ja halukkaat voivat käydä tagboardilta kurkkaamassa, mitä keskustelua #digiuki herätti kansalaisissa.

    Lue lisää »

  • 19.1.2016 Ajankohtainen

    Asiakas unelmoi kuvien parissa

    Palvelupolku alkaa haaveiluvaiheesta. Nykyisin haaveillaan entistä enemmän tableteilla ja mobiililaitteilla kun on hetki aikaa surffailla vaikkapa kotimatkalla töistä. On mukava uppoutua matkahaaveiluun bussissa tai junassa. Kotisohva on toki perinteisesti toinen hyvä haaveilupaikka. Matkailualueet perinteisesti kiinnittävät erityistä huomiota markkinoinnissaan haaveiluvaiheeseen. Haaveiluvaiheessa kuvat ja videot rulettavat – ne houkuttelevat ja lumoavat katsojansa. Tämä yhdistettynä mobiililaitteiden käyttöön asettaa omat vaatimuksensa sisällöntuotannolle ja markkinoinnille, ja niille kanaville joissa ollaan esillä. Hyvä on kalastella siellä missä saalis liikkuu. Instagram on vakiinnuttanut paikkansa matkailumarkkinoinnissa. Visit Helsinkiä  seuraa tällä hetkellä lähes 25 000 seuraajaa , mikä tosin ei ylllä puoleenkaan Visit Stoockhomin seuraajamääristä. Visit Helsinki julkaisi viime keväänä upean kuvakoostevideon ” Share your Helsinki experiences with us on Instagram!” Instagramissa #hashtageillä alias hakusanoilla voi luoda kampanjoita. Hangon kampanja #HullunaHankoon sai runsaan Instagram saaliin viime kesänä. Hakusanalla #HullunaHankoon löytyy Instasta 4 500 kuvaa Hangosta ja kuvien määrä lisääntyy koko ajan. Instagram on siitä mukava, että jos oman talon väestä löytyy kuvauksesta innostunut ja taitava näpsijä, kuvien toimittaminen jakoon on nopeaa ja helppoa. Bloggareiden käyttäminen on oikein suositeltavaa kuvamateriaalin saamisessa ja levittämisessä. Instagramin supertähti  Konsta Punkka on kunnostautunut Suomen komeiden maisemien kuvaamisessa ja Konstan yli 600 000 seuraajaa saavatkin ihailla kuvia milloin Kätkätunturilta Levillä, Karhunkierrokselta tai Saarisselältä. KPunkka ottaa kyllä niin upeita kuvia että hän saisi varmaan mitä Kaurismäkeläisimmän kolkankin näyttämään unelmien matkakohteelta. BrandSome –tilastot Suomen seuratuimmista matkailubrändeistä Instagramissa löydät täältä. http://brandsome.fi/instagram/matkailunedistystahot Ja tähän loppuun vielä aika kiva amerikkkalaisen MDG Advertising –mainostoimiston näkemys matkailualan markkinoinnin budjetoinnista tälle vuodelle ” Travel Marketing Budgets 2016: 5 Must-Watch Digital Trends [Infographic], vaikkei siinä kyllä kuvien käytöstä markkinoinnissa puhuta lainkaan..
    Infographic by MDG Advertising  

    Lue lisää »

  • 18.1.2016 Ajankohtainen

    Elinvoimainen uusi kaupunki 28.1.2016 -seminaari Ukissa

    Ukissa puksutetaan vauhdilla eteenpäin. Syksystä alkaen kaupungissa on testattu, miten asukaslähettiläät jakavat sosiaalisessa mediassa tietoa kaupungin tapahtumista. Nyt on päästy jo siihen pisteeseen, että tulokset vaikuttavat hyviltä ja hommaa halutaan jatkaa.

    28.1.2016 järjestetään Elinvoimainen uusi kaupunki -seminaari ja tilaisuudessa kerrotaan lisää, miten asukaslähettilyys on onnistunut ja miten sitä tullaan jatkamaan. Samalla värvätään lisää lähettiläitä ja kaikki kiinnostuneet ovat erittäin tervetulleita paikan päälle kuulemaan lisää. Tarkemmat tiedot seminaarista ja ilmoittumislinkki löytyvät Uudenkaupungin kotisivuilta.

    Jos olet kiinnostunut lähtemään mukaan, mutta et pääse seminaariin, ei hätiä mitiä. 28.1. seminaarin yhteydessä julkaistaan linkki, josta pääsee ilmoittamaan itsensä Ukin somelähettilääksi. Näin alkuun määrä on rajattu 100 henkilöön ja mukana on jo testivaiheessa mukana olleet henkilöt.

    Jos asukaslähettilyys on vieras juttu, käy lukaisemassa aiempi kirjoitukseni Asukaslähettilyys vuoden 2016 kuumin hitti?

    Herättikö kirjoitus kysymyksiä? Tavoitat minut parhaiten Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. document.getElementById('cloak181634e0c5139372de07dc8f48e16013').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addy181634e0c5139372de07dc8f48e16013 = 'laine.sirkku' + '@'; addy181634e0c5139372de07dc8f48e16013 = addy181634e0c5139372de07dc8f48e16013 + 'gmail' + '.' + 'com'; var addy_text181634e0c5139372de07dc8f48e16013 = 'laine.sirkku' + '@' + 'gmail' + '.' + 'com';document.getElementById('cloak181634e0c5139372de07dc8f48e16013').innerHTML += ''+addy_text181634e0c5139372de07dc8f48e16013+'';

    Lue lisää »

  • 13.1.2016 Ajankohtainen

    Palvelupolulle mars!

    Olen pitänyt taukoa tässä bloggaamisessa, sillä joskus vain on pakko tehdä valintoja ajankäytön suhteen vaikka halua kirjoittamiseen olisikin. Jotkut ovat jo kyselleet olenko lopettanut kirjoittelun kokonaan. Aina olen sanonut että enhän toki. Hmm.. mutta nyt tässä uuden upean vuoden kynnyksellä lupaan ottaa itseäni niskasta kiinni ja palata blogikirjoittamisen pariin! Olen jo pitkään pitänyt omassa työssäni punaisena lankana asiakkaan digitaalista palvelupolkua. Se on se polku, jota pitkin asiakas
    kulkee haaveilusta ostoprosessin ja palvelun käytön kautta palvelun jälkeiseen positiiviseen fiilistelyyn. Digitaaliset kanavat ja välineet antavat meille matkailuväelle loistavia tapoja yrittää pitää asiakas meidän haluamallamme polulla. Sillä polulla, joka tuo asiakkaan meille – ja palvelun jälkeen saa uudet potentiaaliset asiakkaat kiinnostumaan meistä. Polku ei ole helppo hallittava. Potentiaalinen asiakas saattaa eksyä polulle tai sieltä pois yhdellä hiiren klikkauksella -tai etusormen tökkäyksellä. Mutta jos virittelemme ansoja, houkuttimia ja koukuttimia, niin meillä on suuremmat mahdollisuudet pitää asiakas oikealla polulla. Lisäksi polku on erilainen eri asiakkaille ja asiakasryhmille. Joillekin polku haaveilusta palvelun käyttöön on hyvinkin pitkä. Mitä kalliimpi ja eksoottisempi matka on, sitä pidempi ja polveilevampi polku on. Yllättävän työtilanteen sattuessa bisnesasiakkaan polku on suoraviivainen kuin Helsingin metrolinja. Hotellihuone on löydyttävä nyt eikä huomenna. Tulevina viikkoina pohdiskelen tässä blogissani uusia – tai ainakin mielenkiintoisia – digitaalisia palveluita, jotka sopivat polun eri vaiheille. Ja kun näin julkisesti lupaa kirjoittaa, niin ehkäpä tuotostakin syntyy. Uusi uljas vuosi, täältä tullaan!

    Lue lisää »

  • 23.12.2015 Ajankohtainen

    Joulukalenteri luukku 23-24: Rauhallista Joulua ja onnellista Uutta Vuotta 2016!

    Viimeistään nyt on aika rauhoittua ja siirtää ajatukset jouluun. Haluan toivottaa teille kaikille ihanaa ja rauhallista joulua! Palataan asiaan ensi vuonna. Tulkoon siitä upea :)



    Lue lisää »

  • 22.12.2015 Ajankohtainen

    Joulukalenteri luukku 22: Instagramin tilastot

    Herkutellaan vielä hetki, kun tilastot teitä niin viehättää. Instagramin tilastot onkin hieman monimutkaisempi juttu, koska palvelu ei tarjoa niitä itse suoraan käyttäjille. Tarvitaan siis toinen osapuoli käyttöön.

    Sosiaalisessa mediassa käytetään nykyisin lähes palvelussa kuin palvelussa #-merkkiä eli hashtagia. Websta-palvelu on listannut Instagramin suosituimmat hashtagit ja sieltä voi etsiä yrityksen toimintaan liittyviä hyviä hashtageja.

    Mutta toki haluamme tietää tarkempia tilastoja juuri meidän omasta Instagram-tilistä. Iconosquare.com palvelu hoitaa homman joten tutustutaan siihen tarkemmin. Aluksi palveluun kuuluu 7 päivän maksuton kokeilu, joka kannattaa ehdottomasti hyödyntää. Tämän jälkeen pääsee mukaan 28,80 dollarin vuosimaksulla, joka ei ole lainkaan paha hinta, jos hyödyntää Instagramia paljon. Jos palvelu on vähäisessä käytössä, maksua ei kannata suorittaa.

    Palveluun pääsee kirjautumaan olemassaolevilla Instagram-tunnuksilla. Näpyttele tunnukset ja anna palvelulle lupa käyttää Instagramin tietojasi. Tämän jälkeen palvelu kysyy vielä paria asiaa.
    Tarkistakaa, että aikavyöhyke on oikein, syöttäkää Your email kohtaan sähköpostiosoitteenne, jota haluatte Iconosquaren käyttävän, ruksikaa En ole robotti laatikko ja päättäkää, haluatteko seurata Iconoaquarea Instassa. Kun on valmista, napauttakaa Save & step in.

    Tämän jälkeen palvelu kysäisee vielä, käytättekö palvelua henkilökohtaiseen vai yrityksen käyttöön.
    Vastatkaa parhaaksi näkemällänne tavalla ja klikatkaa Validate. Tämän jälkeen ilmestyy vielä yksi vahvistusviesti, joka suljetaan klikkaamalla Close.

    Etusivulla näkyy tämän jälkeen sama sisältö, mitä näkyisi Instagramissakin. Tällä kertaa emme ole kiinnostuneita siitä vaan tilastoista. Napautetaan siis aivan sivun ylälaidasta löytyvää Analytics.
    Tämän jälkeen pitääkin odotella hetki, koska palvelu lähtee vasta tässä kohtaa keräämään tilastojanne. Teidän ei tarvitse jäädä odottamaan tuloksia, vaan sähköpostiinne ilmestyy viesti, kun homma on valmis ja pääsette katselemaan lukuja.

    Tilastot näyttävät sitten tältä. Analytics kohdan avattuanne saavutte tilastojen etusivulle.
    Ylhäällä näkyy ensimmäisenä yleinen tilasto kuvien määrästä, tykkäyksistä, seuraajista ja kommenteista. Haluamme tietenkin saada tarkempaa tilastoa, joten etsitään valikko. Se on vähän tavanomaista paremmin piilotettu, mutta löytyy profiilikuvanne alta aivan vasemmasta laidasta. Osa toiminnoista vain Elite-käyttäjille, jotka maksavat palvelusta enemmän.

    Kaikkein hyödyllisin kohta valikosta on Rolling Month Analysis. Se kokoaan yhdelle sivulle tiedot siitä, mikä on ollut onnistuneinta sisältöä.
    Tämä on siis kohta, missä voitte verrata julkaisujanne ja niiden saamia reaktioita. Jos päivitätte tiliä vähän minua ahkerammin, pystytte tässä kohtaa päättelemään, millaisesta sisällöstä seuraajanne pitävät.

    Kohdasta Engagement löydätte suosituimmat sisältönne pidemmältä ajalta. Edellinen tilasto olisi siis vain kuluvalta kuulta. Engagement osioista näkyy, mitkä päivityksenne ovat saaneet aikaan eniten reaktioita.

    Optimization kertoo milloin yleensä päivitätte Instaa ja milloin seuraajanne sitä yleensä käyttävät.
    Mustat pallurat näyttävät, koska päivitätte ja harmaat, koska teidän pitäisi päivittää. Kuten näette, olen viis veisannut moisista, koska käytän palvelua vain harrastuskäyttöön. Mutta tehkää kuten sanon, eli seuratkaa milloin seuraajanne ovat läsnä ja lähettekää viestiä juuri silloin.
    Mitä tällä tiedolla tekee?Ensinnäkin, jos on viitseliäs, kaikki nämä tiedot ovat saatavilla myös ilman tätä palvelua. Toisekseen, jos on ahkera Instagramin hyödyntäjä, palvelu on silti hyödyllinen, koska se säästää todella paljon aikaa. 
    Iconosquaren tarjoamilla tiedoilla pystytään jälleen kerran muodostamaan käsitys siitä, millaista sisältöä seuraajamme haluavat nähdä ja millaista taas ei. Tiedoilla voimme kehittää sisältöä vielä paremmaksi.
    Ikävä kyllä tarjolla ei ole Facebookin tai Twitterin kaltaisia tilastoja, joista kävisi suoraan ilmi, ketkä teitä tarkastelevat. Sitä odotellessa.

    Lue lisää »

  • 21.12.2015 Ajankohtainen

    Joulukalenteri luukku 21: Mikä on Twitter Cards?

    Twitter Cardilla tehdään mainokset Twitteriin. Näiden korttien avulla voidaan ajaa liikennettä yrityksen kotisivuille.
    Mikä on Twitter Card?Twitter Card on sikäli osuva nimitys, että kyse on korttien näköisistä twiittauksista. Twitteriin kirjoitetaan päivitys, johon lisätään kuva, teksti, kotisivun osoite sekä niin sanottu call-to-action. Tällä tarkoitetaan komentoa asiakkaalle, esim. Osta heti! Tätä klikkaamalla asiakas päätyy kotisivuillenne ostoksille. Tähän tyyliin:
    Twitter Cardien alla on aina mainittu, että kyseessä on mainos (Promoted-teksti vasemmassa alakulmassa).

    Koska kyse on mainoksista, ne ovat tietenkin maksullisia. Päästäkseen hyödyntämään tätä palvelua, pitää Twitteriin perustaa laskutusta varten tili. Ei siis erillistä Twitter-tiliä, vaan tilille lisätään laskutusta varten tiedot. Pääset alkuun tästä.
    Mitä hyötyä Twitter Cardeista on?Mainosten avulla pystyy tarkentamaan sitä, kenelle twiitti näkyy. Jos on siis haasteita saada oikeanlaisia seuraajia, mainosten avulla heidät on helpompaa tavoittaa. Mainoksen yleisön voi määrittää kiinnostusten kohteiden, seuraajien, avainsanojen, televisio-ohjelmiin liittyvien twiittien, sijainnin, kielen, sukupuolen ja käytetyn laitteen perusteella. Etenkin tuo kiinnostuksen kohde ja kieli ovat tässä avainasemassa. Pystyt siis kohdentamaan twiittisi todella hyvin.

    Kun mainosta aletaan näyttää, saat mainoksen tilastot käyttöösi. Pystyt seuraamaan, miten hyvin mainos johtaa toivotunlaiseen toimintaan (esim. verkkokaupasta ostaminen).
    Mitä Twitter Card maksaa?Twitterin mainokset toimivat samalla tavalla kuin muuallakin netissä. Mainoksista tehdään tarjous, mitä on valmis maksamaan sen näyttämisestä. Tämän lisäksi määritetään kokonaisbudjetti. Mainosta näytetään niin kauan, kun budjettia riittää. Eli ei jatkuvaa tilausta vaan tiedät markkinointibudjetin jo etukäteen.

    Löydät täältä tarkempaa tietoa Twitter Cardista ja Twitter mainoksen luomisesta.

    Lue lisää »

  • 20.12.2015 Ajankohtainen

    Joulukalenteri luukku 20: Twitterin tilastot

    Tunnutte viihtyvän kaikkein parhaiten sellaisten kirjoitusten parissa, jossa kirjoitan sosiaalisen median tilastoista. Niinpä keskitymme siihen tänäänkin ja vuorossa on tällä kertaa Twitter.

    Mistä saan selville omat Twitter-tilastoni?Jos sinulla on Twitter-tili pääset tarkistelemaan tilastojasi Twitter Analytics palvelussa. Twitter tilastoi asioita 28 päivän sykleissä. Kun astelee sivulle, näkee ensimmäisenä yleiskatsauksen tilanteesta.
    Suorastaan hävettää näyttää tilastojani, mutta mitäpä en teidän eteenne tekisi. Tässä siis näette tilastoja, mihin päästään automaattisella Twitterin hyödyntämisellä. En juurikaan keskustele, ellen löydä jotain erityisen mielenkiintoista sisältöä. Eli yllä näkyy, että 28 päivän aikana, olen tehnyt 17 twiittiä, ne on nähty 571 kertaa, profiiliani on katsottu 28 kertaa ja seuraajia on nyt 485 eli yksi enemmän kuin ennen.

    Yleisen tilaston alta löytyy kuluvan kuun suosituimmat twiitit, seuraajat jne.
    Varsin kannustavaa, että joulukuun suosituin twiittini on sellainen, joka lähti vahingossa, kun testailin yhtä asiaa. No, ehkä seuraajani järkyttyivät, kun aloin yhtäkkiä puhua ompelusta. Rullaamalla sivua alaspäin, löytyy vielä menneiden kuiden tilastoja: suosituimmat jutut, nähtyjen twiittien lukumäärä, profiilin katselut jne.
    Mitä tarkempia tietoja tilastoista selviää?Twitter Analytics sivun ylälaidasta löytyy valikko, jonka etusivulla olimme äsken (Home). Klikkaamalla ylhäältä Tweets, saa näkyviin yksittäisten twiittien katselukerrat. Herkkua, herkkua!

    Näistä tilastoista siis näkee, millaista sisältöä teidän kannattaa Twitteriin kirjoittaa. Omissa kirjoituksissani tosiaan tuli piikki, kun yhtäkkiä kerroinkin ompeluista. En nyt kuitenkaan lähde sille tielle, koska käytän Twitteriä nimenomaan työjuttuihin. Eli harkintaa pitää käyttää.

    Klikkaamalla ylhäältä Audiences saa näkyviin, mistä sinua seuraavat ihmiset ovat kiinnostuneita. Myös tämä on hyvää tietoa silloin, kun mietitään mistä meidän halutaan Twitterissä puhuvan.
    Omat seuraajani ovat kiinnostuneita teknologiasta, Startupeista, mobiilista ja niin edelleen. Toivottavasti teidän tilastonne näyttävät vähän iloisemmilta.

    Seuraavaksi yläreunan valikosta löytyy Twitter Cards. Kerron huomenna tarkemmin, mitä ne oikein ovat. Siihen asti unohdetaan koko homma. Valikosta löytyy lisäksi Videos, johon on tilastoitu Twitteriin lisäämienne videoiden katselukerrat jne. Muista meidän ei tarvitse välittää.

    Mitä minä näillä tilastoilla teen?Hyvä kysymys, kuten poikani tapaa nykyään joka asiaan sanoa. Kuten Facebookissa ja Bloggerisa, myös Twitterissä tilastoista on eniten hyötyä siinä kohtaa, kun suunnittelee tulevaa sisältöä. Kirjoittakaa samankaltaisista aiheista, mitä seuraajanne ovat eniten käyneet lukemassa. Älkää jääkö kuitenkaan jauhamaan aina samaa eli jälleen kerran täytyy tasapainoilla.

    Tarvitsetko apua? Ota yhteyttä Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. document.getElementById('cloak6e93f8586a0e4a01d3517e2e3bcad9da').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addy6e93f8586a0e4a01d3517e2e3bcad9da = 'laine.sirkku' + '@'; addy6e93f8586a0e4a01d3517e2e3bcad9da = addy6e93f8586a0e4a01d3517e2e3bcad9da + 'gmail' + '.' + 'com'; var addy_text6e93f8586a0e4a01d3517e2e3bcad9da = 'laine.sirkku' + '@' + 'gmail' + '.' + 'com';document.getElementById('cloak6e93f8586a0e4a01d3517e2e3bcad9da').innerHTML += ''+addy_text6e93f8586a0e4a01d3517e2e3bcad9da+'';

    Lue lisää »

  • 5.11.2015 Ajankohtainen

    Slow tv vie katsojan Lapin Lumoon


    Lapin lumo on suomen ensimmäinen slow tv -sarja, joka nimensä mukaisesti kertoo jylhän kauniista lapin luonnosta. Tässä haastattelussa kysymyksiin vastaa Lapin Lumon tekijä Tuomas Kytömäki.



    1) Mikä on Hidastaelamaa.fi
    Hidasta Elämää sivusto nivoutui luonnolliseksi kanavaksi tälle sarjalle, sillä heidän arvot sekä konsepti tukee hienosti ohjelmaamme. HE:n slogani "olet jo perillä" kertoo hienosti ajatuksista sivun sekä valtaisan someyhteisön takana.

    Jatkuvan kiireen keskellä unohdamme helposti itsemme, luontaiset tarpeemme ja mihin olemme oiken matkalla. Kun pysähtyy edes välillä, antaa ajatusten lipua pois ja hengittelee rauhallisesti syvään, saattaa tämän hetken taika muistuttaa keitä olemme, ja kenties jostain suuremmasta yhteydestä - kuten esimerkiksi luonnon parantavaan voimaan.

    2) Mikä on Slow Tv?Slow tv konsepti on lähtöisin Norjasta, jossa mm. Hurtegruden laivasta, sekä vuonojen halki matkaavasta junasta tuli välittömästi katsotuimpia ohjelmia Norjassa.

    Slow tv onkin aikansa tuote, ihmiset hakevat vastapainoa hektisyydelle sekä stressin täyttämälle arjelle saadessaan pysähtyä ihailemaan kauniita maisemia sekä rauhallisesti etenevää kuvakerrontaa.

    3) Miksi halusitte tehdä juuri tälläista TV-ohjelmaa?Itselleni Lappi ja sen henkeä salpaavat maisemat ovat aina olleet erikoispaikassa sydämessäni. Olen liikkunut tuntureilla ja kirkasvetisten jokien ja purojen äärellä pikku pojasta asti ja tunnen itseni todella kiitolliseksi ja etuoikeutetuksi kun meillä on täällä Suomessa näin uskomattomia paikkoja. Ilma on raikasta hengittää ja hiljaisuus sekä luonnon äänet ja sykähdyttävät maisemat hoivaavavat sekä kehoa että mielen.

    Nykyisin on myös lukemattomia tutkimuksia luonnon parantavista vaikutuksista, stressitasot laskevat ja keho rauhoittuu. Myös kesäinen lappi on vielä yllättävän harvalle tuttu eräilykohde, ja halusin Lapin lumolla myös "mainostaa" toinen toistaan huikeampia paikkoja kauniissa maassamme. Myös luontoyhteys ja luonnon kunnioittaminen on näinä päivänä tärkeämpää kuin koskaan ja toivonkin että katsojat saisivat tästä uusia oivalluksia ja virikkeitä kiireiseen elämäänsä.

    4) Miten matkailuyritys voi hyötyä palveluistanne? Monellakin tapaa. Uskon että jaksot toimivat loistavina "mainoksina" eri lapin lokaatioista, niin meille Suomalaisille kun ulkomaisillekin. Olen usein miettinyt vaikka nuotiolla istuskellessani tunturien turvallisessa sylissä kosken äärellä miten niin monella tapaa terapeuttista ja ennenkokematonta sekä ikimuistoista se olisi. Jos vain useammat tietäisivät. Uskon että sarjamme herättäisi kiinnostusta myös rajojemme ulkopuolella, esim. aasiassa. Koko ajan kasvava määrä ihmisiä etsii juuri tälläista sisältöä lomalleen, luonnon kauneutta ja rauhaa.

    Olen enemmän kuin mielelläni tukemassa suomalaisten hyvinvointia sekä luonnon parantavien elementtien ja vuorovaikutussuhteiden esiin tuontia.

    Pidän mielelläni luentoja aiheesta ja kenties tulevaisuudessa voisi olla ajankohtaisia myös erilaiset retriitit tai hiljentymis- ja kokemuspohjaiset retket pohjoisen jylhiin maisemiin. Sekä luonnollinen ravinto että hyvinvointi on hyvin lähellä sydäntäni. Ja kukapa tietää vaikka Lapin lumo saisi kakkossiisoninkin tulevaisuudessa..

    Luonnollisesti matkailuyritykset voivat jakaa myös ohjelmia omissa sosiaalisen median kanavissaan.

    Olemme toteuttaneet Lapin lumo -sarjan yhdessä yhteistyökumppaniemme kanssa, joille olen syvästi kiitollinen että he mahdollistivat sekä uskoivat tähän.

    Ne ovat Lapland Hotels, sekä Lapland Safaris, Vaeltajankauppa.fi, Cocovi sekä Lähitapiola.

    Mikäli yhteistyö kanssamme kiinnostaa voit ottaa yhteyttä minuun: 

    5) Miten markkinoitte Lapin Lumoa? Olemme käyttäneet paljon sosiaalista mediaa viestinnässä, pelkästään Hidasta Elämää kanavat tavoittavat suuria aiheesta kiinnostuneita. Toki myös lehdistötiedote sai yllättävän paljon mediassa huomiota osakseen. Sarjan toinen jakso (Pallas) ilmestyy 5.11., joten olemme toki kaikesta huomiosta kiitollisia jatkossakin.6) Kuinka paljon ohjelmanne on saanut katsojia tässä vaiheessa?Ohjelmamme ovat löytäneet jo kymmenet tuhannet katsojat ja uskomme että määrä kasvaa vahvasti jatkossa kun sana leviää.

    7) Miten katsojat ovat ottaneet konseptin vastaan?Palaute on ollut pelkästää positiivista, tuntuu että monet ovat odottaneet tämänkaltaista sisältöä. Rauhalliset ja elokuvalliset kuvat yhdistettynä rauhaisaan kerrontaan, jossa luonto on pääosassa ovat tuoneet monelle tunteen kuin he itse pääsisivät Lappiin kotisohvaltaan. Moni on myös kommentoineensa Lapin kuumeen nousseen välittömästi, ja alkaneensa suunnitella jo reissua pojoiseen ensi kesäksi. Tämänkaltainen palaute tuntuu erittäin hyvältä, ja on ollut myös yksi eteenpäin vievistä voimista tulevia jaksoja leikatessa.

    8) Minkälaisia tulevaisuuden suunnitelmia teillä on?Odotamme jännityneenä viidakkorummun voimaa ja sitä, kuinka moni katsoja sarjamme löytää vuoden loppuun mennessä. Hidasta Elämää -sivuston perustajien, Wikströmin Sannan sekä Pekka Niemisen kanssa on pyöritelty ideoita jo tulevista ohjelmista. Uskon, että tv siirtyy pikkuhiljaa nettiin ja tuoreet media-alustat mahdollistavat enemmän katsojaa kunniottavan lähestymistavan.
    Loppuvuosi menee aika pitkälti editissä sekä joulukuun tienoilla kuvattavien kahden viimeisen talvijakson parissa. Toivoisin kovasti myös että yhä isompi yleisö löytäisi Lapin lumon, jotta voisimme jatkaa valitsemallamme polulla uudenlaisten luontoa ja ihmisen luontaista hyvyyttä muistuttavien ja tukevien ohjelmien teossa.

    9) Mistä löydän ohjelmat?Ohjelmat löytyvät Lapin Lumon sivuilta. Seuraava jakso julkaistaan tänään 5.11 klo 19!
    Tuomas KytömäkiTuomas on lapissa sekä mökillään Päijänteen rannalla viihtyvä kaveri joka rakastaa savusaunan lämmittämistä, nuotion kohennnusta sekä pitkiä syviä keskusteluja
    elämän iloista ja ihmeistä.

    Hänellä on pitkä tausta mediassa ja hän toivoo saavansa auttaa ihmisiä voimaan paremmin näinä muutoksen aikoina. Seuraa minua myös http://www.twitter.com/ilkkakauppinen

    Lue lisää »

  • 14.10.2015 Ajankohtainen

    Matkailupalvelu, josta pidän: retkipaikka.fi

    1) Mikä on Retkipaikka.fi?
    Retkipaikka on yhteisö ja Suomen suosituin luontomatkailu- ja outdoorsivusto, mutta myös paljon muuta. Kaiken keskipiste on ryhmäblogi, jossa kirjoittajat kertovat tarinoita retkistä ja paikoista, joissa ovat käyneet. Blogin ympärille on kasvanut aktiivinen verkkoyhteisö, ja Retkipaikka on myös kirja, mobiilisovellus sekä pian myös tv-ohjelma. Lisäksi tuotamme myös Retkipaikka-nimistä palstaa Suomen Ladun Latu & Polku -lehteen.




    2) Miten retkeilijä hyötyy palvelustanne?
    Lukiessa on riski innostua niin paljon, että lähtee itsekin retkelle. Ja tulevien retkien suunnitteluun Retkipaikka on erinomainen väline. Pyrimme välittämään juttujemme kautta kokemuksia, kertomaan nimenomaan sen, millaista paikassa on käydä. Sen lisäksi Retkipaikan kautta löytää samanhenkisiä ihmisiä, voi jakaa omia kokemuksiaan ja välillä annamme myös vinkkejä varusteisiin liittyen. Mutta tärkein on tuo paikkojen löytäminen. Toivomme, että mahdollisimman moni löytäisi kauttamme uusia kiinnostavia paikkoja retkiensä kohteiksi ja ehkä näkisi myös tutun ympäristön uudella tavalla.

    3) Miten matkailuyritys voi hyötyä palvelustanne?
    Tuomme paikkoja ja palveluita ihmisten tietoisuuteen ja saamme heidät janoamaan kokemuksia.  Lisäksi sisältömme avulla asiakkaan omista kanavista sosiaalisessa mediassa ja uutiskirjeistä on mahdollista saada paljon enemmän irti. Retkipaikan jutut saavat ihmiset liikkeelle. Blogaajien kokemuksista lukeminen innostaa: ”minä haluan kokea tuon saman!” Kauttamme voi löytyä paikkatietoa tai tarinoita, jotka on ovat mielenkiintoisia kertoa matkailuyrityksen asiakkaille.  Tärkein on tietysti alueen ja paikkojen kuitenkin esilletuominen ja vetovoiman lisääminen.

    4) Miten markkinoitte palveluanne?
    Julkaisemalla hyvää sisältöä aktiivisesti ja säännöllisesti, ylläpitämällä some-yhteisöä sekä olemalla esillä kaikissa kanavissa joissa se on mielekästä. Korkealaatuinen sisältö on parasta markkinointia ja palvelun käyttäjät parhaita mainostajia. Sisältömme jakaminen on tehty niin helpoksi kuin mahdollista ja toisaalta samaan aikaan teemme pitkäjänteistesti töitä sen eteen, että juttumme löytyvät hakukoneista ensimmäiseltä sivulta ja mahdollisimman korkealta.

    Lisäksi pyrimme esiintymään mediassa aina kuin mahdollista. Varsinaista maksettua mainontaa olemme tehneet hyvin vähän, vaan keskittäneet sen panostuksen kumppaneiden kanssa tuotetun sisällön esilletuomiseen.

    5) Mikä on tällä hetkellä tehokkainta markkinointianne, miksi?
    Laadukas sisältö, hakukoneet ja sosiaalinen media yhdessä. Uudet jutut saadaan leviämään omien ja kumppaniemme some-kanaviemme kautta ja vanhat tuovat jatkuvasti sekä hakukoneiden kautta tulevaa pitkän hännän liikennettä että myös siitä syntyvien uusien some-jakojen kautta.

    6) Miten kehitätte markkinointianne?
    Toinen on, että teemme pyrimme tekemään käyttäjistä tilaajia mobiilisovelluksemme myötä, jolloin meillä on jatkuva, yksilöllinen kanava dialogiin asiakkaiden kanssa. Toinen on ansaitun median laajempi hyödyntäminen.

    7) Miten markkinointinne on onnistunut eli kuinka paljon teillä on kävijöitä verkkosivuillanne, ystäviä sosiaalisessa mediassa jne.?
    Kesällä 2015  Retkipaikassa vieraili jo yli 80 000 eri kuukausikävijää ja vuositasolla juttuja luetaan n. 1,5 miljoonaa kertaa. Facebookissa meillä on tykkääjiä hieman yli 120000 ja ryhmässä noin 10000 jäsentä. Instagramissa huidellaan 1100 seuraajassa ja Twitterissä 1600 on ohitettu.

    8) Minkälaisia tulevaisuuden suunnitelmia teillä on?
    Haluamme jatkossa edistää luontomatkailun ja ylipäänsä kaiken matkailun kehittämistä Suomessa. Tavoitteenamme on tarjota pidempi osa arvoketjua, eli luoda vetovoimaisen median kylkeen palveluiden kauppapaikka. Tulemme laajentamaan sisarpalveluiden kautta Retkipaikkaa uusiin kieliversioihin sekä tuomaan samalla konseptilla toimivan kaiken muun Suomessa tapahtuvan matkailun kattavaan palveluun. Sen rinnalla kehitämme sisällön vetovoimaa hyödyntävää palvelua, jonka kautta eri matkailupalveluiden löytäminen ja ostaminen käy helposti. Eli turistin ei tarvitse välttämättä tietää ennakkoon, mitä hän haluaa tehdä ja mistä sen voi ostaa. Ja uskomme siihen, että mitä kattavammin tarjonta saadaan yhteen osoitteeseen, niin sitä suurempi vetovoima sille syntyy. Seuraa minua myös http://www.twitter.com/ilkkakauppinen

    Lue lisää »

  • 18.8.2015 Ajankohtainen

    Some-markkinoinnin 5 sudenkuoppaa - ja kuinka välttää ne - vieraileva kirjoittaja Kirsi Simunaniemi

    Markkinointi sosiaalisessa mediassa parhaimmillaan luo uusia mahdollisuuksia liiketoiminnalle. Facebookin, Twitterin, Instagramin ja muiden palveluiden valjastaminen brändin rakentamisen ja myynnin tehostamisen välineiksi on paitsi houkuttelevaa, myös hyödyllistä. Kustannustehokkuus, näkyvyyslisä ja mutkaton vuoropuhelu ovat vain muutamia niistä tekijöistä, joiden vuoksi yritysten some-ryntäys on täydessä vauhdissa.

    Suuria voittoja ei kuitenkaan tavoitella ilman riskejä. Tämä liike-elämän kultainen sääntö pätee myös some-maailmassa. Nämä viisi yleisintä kompastuskiveä auttavat ymmärtämään, mistä on kyse ja kuinka välttää virheet.

    Älä eksy SoMe-viidakkoon
    1.    Hukkuminen massaan
    Sosiaalisen median roolin yrityksen äänitorvena ovat ymmärtäneet monet muutkin. Kysymys kuuluu, jaksaako käyttäjän silmä poimia ruudulta juuri sinun mainoksesi? Selväkään viesti ei välttämättä kuulu pelkästään toitottamalla. Ei riitä, että olet läsnä: sinun on myös erotuttava eduksesi. Kohahduta lyömättömällä sisällöllä tai säväytä visuaalisella elementillä, jota some-käyttäjä ei voi noin vain ohittaa. Osallista ja luo verkostoja, jotka leviävät kulovalkean tavoin.2.    Kontrollin menetys
    Toisin kuin hallittu viestintä, sosiaalinen media elää omaa elämäänsä. Sisältöä voidaan jakaa eteenpäin ja kommenttikentät täyttää toinen toistaan värikkäämmillä viesteillä. Some-kentällä maineenhallinta ei ole enää sätkynukke, jonka langat on helppo pitää käsissä. Asiakaspalvelulla, aitoudella ja positiivisella asenteella voit voittaa tämän vaikutusvaltaisen puskaradion puolellesi. Tartu negatiiviseen sisältöön määrätietoisesti mutta tee se läpinäkyvästi: piiloteltuja virheitä on hankalampi saada myöhemmin anteeksi.

    3.    Osaamis- ja aikapula
    Vaikka sosiaalisen median kehutaan olevan perinteisiä markkinointikanavia kustannustehokkaampi, voi sen hallinta olla aikaavievää ja vaatia erityisosaamista. Paras tapa on palkata oikeat henkilöt tuottamaan sisältöä ja käyttämään eri kanavia näppärästi. Myös alan koulutuksista voi olla suuri apu. Suunnitelmallisuus on some-aktiivin paras ystävä: sen avulla optimoit ajankäytön ja dokumentoit sekä hyvät että kehittämistä vaativat keinot talteen tulevaisuuden varalle.4.    Väärät faktat
    Siinä missä painettu tieto on tavallisesti huolellisesti tarkastettu, verkkosisältö ei valitettavan usein ole. Tällöin harhaanjohtavan markkinoinnin ja luottamuksellisten tietojen vuotamisen riski kasvaa. Säilytä kontrolli sisällöstä, jota yrityksesi tai kolmas osapuoli julkaisee, ennen kuin se on suuren yleisön nähtävillä. Vaikka julkaisu elää vapaaksi päästyään omaa elämäänsä, voit ainakin varmistaa, että et kompastu heti lähtöviivalla.5.    Syyn ja seurauksen välirikko
    Some-strategiasi on hyvä sisältää selkeät päämäärät ja keinot niihin pääsemiseksi. Oikeiden työkalujen avulla saat selville, tuottavatko ne tulosta. Kuinka suuri osa myynnistä oli lähtöisin Facebook-kampanjasta? Omaksuttiinko brändi-identiteetti Instagramissa? Monitoroimalla toimintaasi sosiaalisessa mediassa saat selville, tuottaako työsi todella hedelmää. Sadonkorjuukausi palkitsee ahkerimmat. 

    Kirjoittaja: Kirsi Simunaniemi
    Kirjoittaja on online-markkinoija, joka työskentelee Suomen Country Managerina yrityksessä Saleduck. Hän tarkastelee alan ilmiöitä ja vainuaa uusia trendejä kansainvälisestä kasvuyrityksestä käsin. Seuraa minua myös http://www.twitter.com/ilkkakauppinen

    Lue lisää »

  • 12.8.2015 Ajankohtainen

    Instagram-markkinoinnin perusteet

    Mikä on Instagram ja markkinointi InstagramissaInstagram on kuvien jakopalvelu, jossa kuvia voi "parantaa" lukuisilla eri suodattimilla ja jakaa ne seuraajilleen. Instagramissa voi myös markkinoida tehokkaasti omia tuotteita tai palveluita.

    www.instagram.com/ilkkakauppinenPalvelussa voit myös tykätä, kommentoida ja seurata muiden palveluun jakamia kuvia.

    Toisin kuin vaikkapa Facebookissa, et kysy oletuksena kaveriltasi lupaa hänen seuraamisestaan vaan voit seurata ketä vain, joka pitää tiliänsä avoimena.

    Palvelussa ovat erittäin keskeisessä roolissa hashtagit (#-tagit) 

    Ketkä käyttävät Instagramia
    Instagramia on pidetty pitkään nuorten kanavana, mutta sen käyttäjien keski-ikä on jatkuvassa kasvussa. Käyttäjistä aktiivisimpia ovat urbaanit naiset. 

    Kuinka hyödynnän Instagramia markkinoinnissa?
    Yritykset ja organisaatiot voivat hyödyntää Instagramia kahdella eri tapaa:


    Perustaa tilin, jolle koota mahdollisimman paljon seuraajia.Saada muut Instagram-käyttäjät julkaisemaan kuvia mahdollisimman paljon kuvia yrityksen tuotteista ja palveluista Instagramissa. Tällöin hyödynnetään yleensä yrityksen omaa  tai omia hashtageja.
    Yleensä hyödynnetään näitä kumpaakin strategiaa yhdessä.

    Miten alkuun?
    Kuten kaikkien muidenkin sosiaalisen median työkalujen hyödyntämisen yrityksesi markkinoinnissa aloitat Instagramin käytön avaamalla itsellesi oman henkilökohtaisen Instagram-tilin. Opittuasi Instan perussäännöt ja parhaat käytänteet voit siirtyä käyttämään sitä yrityksesi markkinoinnissa.

    Kannattaa myös seurata jo hyvin menestyviä kaupallisia Instagram-tilejä ja ottaa niistä oppia. Hyviä esimerkkejä Instagamin hyödyntämisestä markkinoinnissa ovat mm. seuraavat:


    ILoveNorway#ArcticWarriorsBenjaminPeltonen

    Kuinka saat seuraajia Instagram-tilillesi?
    Tässä blogissa on myöhemmin luvassa kirjoitus siitä, miten saat tilillesi lisää aktiivisia seuraajia. Luvassa myös asiaa uusista Instagramin maksullisista mainostusmahdollisuuksista. Kannattaa siis tilata tämän blogin kirjoitukset suoraan sähköpostiisi!  Seuraa minua myös http://www.twitter.com/ilkkakauppinen

    Lue lisää »

  • 1.8.2015 Ajankohtainen

    Oksennusta ruudulla – viisi vinkkiä parempiin blogiteksteihin

    Minua jurppii. Olo on kuin kapakan vessan siivoojalla vilkkaan lauantai-illan jälkeen. Yksi oksennus vielä menisi, mutta useampi samana iltana on liikaa.

    Olen törmännyt viime aikoina turhan moneen oksennukseen ruudulla. Nyt puhun blogeista, joiden suurkuluttaja olen.




    Kun lukee blogia, jonka aihe on kiinnostava, mutta joka on oksennettu ruudulle ilman yhtään väliotsikkoa tai joka on niin pitkä, että välillä pitää käydä haukkaamassa hiukopalaa, tuntuu kuin olisi ravintolassa tilannut pihvin, mutta saanut nakit. Lukijalla on tiedon jano, mutta kirjoittaja hukuttaa hänet informaation valtamereen.

    Sammunutta liekkiä ei sytytetä itsestään selvillä aloituksilla eikä n?pp?imist?n puuttuvilla kirjaimilla.

    Viisi vinkkiä parempiin blogiteksteihin:1. Optimoi otsikko

    Blogin otsikon pitäisi olla yhtä aikaa konkreettinen, houkutteleva ja hakukoneystävällinen eli sisältää hakusanoja, joita kohdeyleisösi yleensä käyttää. Ei ole helppo tehtävä, muttei mahdotonkaan ja ehdottomasti vaivan väärti: teksti lattean otsikon takana jää kaikumaan kuin huuto Kainuun korpeen, ellei kukaan klikkaa edes otsikkoa.

    2. Aloita terävästi

    Täräytä heti alkuun jotain terävää, joka jatkaa otsikon herättämää uteliaisuutta. Älä heitä lukijalle märkää rättiä naamalle jo heti alkumetreillä aloittamalla tyyliin ”jo muinaiset foinikialaiset”.

    3. Rytmitä väliotsikoilla

    Yhteen putkeen kirjoitettu teksti ilman väliotsikoita hyydyttää teräskuntoisimmankin lukijan. Maratonin sijaan blogikirjoitusta kannattaa ajatella enemminkin intervalliharjoituksena: lyhyet kappaleet ja väliotsikkoja hengähdystauoiksi.

    4. Selkeytä tehosteilla

    •    Listaa asioita luetteloksi
    •    Lihavoi tärkeät sanat
    •    Kuvita teksti sopivalla kuvalla tai kaaviolla

    5. Lopeta ajoissa

    Vaikka sinulla on varmasti paljon tietoa kirjoittamastasi asiasta ja haluaisit kertoa vielä kaikesta muustakin siihen liittyvästä, kaikkea ei kannata ympätä samaan postaukseen vaan jakaa asia vaikka juttusarjaksi. Näin lukija tietää jo odottaa, mitä tuleman pitää. Lopeta myös koukuttavasti niin, että saat lukijasi toimimaan.

    Bonusvinkki

    Jos edellä lukemasi vaikuttaa ylivoimaiselta, käytä ammattimaista toimittajaa.
    Tuija Kauppinen
    ***

    Kirjoittaja on yrittäjänä toimiva kokenut viestinnän ammattilainen, jonka intohimona on tolkullinen teksti. Muikeimmat kirjoitukset hän kynäilee matkailusta, retkeilystä, ravitsemuksesta ja kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista. Seuraa minua myös http://www.twitter.com/ilkkakauppinen

    Lue lisää »

  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description