Ajankohtaista

  • 28.4.2017 Ajankohtainen

    Kuinka kansainvälinen matkailija valitsee Suomen ja Savonlinnan matkakohteekseen?

    Kirjoittanut Katja Pasanen (Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. document.getElementById('cloak9579e9d424d082332112ed448e400727').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addy9579e9d424d082332112ed448e400727 = 'katja.pasanen' + '@'; addy9579e9d424d082332112ed448e400727 = addy9579e9d424d082332112ed448e400727 + 'uef' + '.' + 'fi'; var addy_text9579e9d424d082332112ed448e400727 = 'katja.pasanen' + '@' + 'uef' + '.' + 'fi';document.getElementById('cloak9579e9d424d082332112ed448e400727').innerHTML += ''+addy_text9579e9d424d082332112ed448e400727+''; )

    Matkailijan matkustuspäätöksen teko ja matkakohteen valinta ovat monivaiheinen prosessi, johon vaikuttavat paitsi matkailijan persoona ja sen hetkiset matkailijan käytössä olevat resurssit, myös tarjolla oleva tieto ja sen laatu. Päätöksentekoa käynnistellessä useimmilla on mielessään muutamia vaihtoehtoja seuraavaksi matkakohteeksi, joista vaihe vaiheelta eliminoidaan vaihtoehtoja tiedon karttuessa, kunnes päädytään varaamaan matka. Kohde voi kuitenkin olla myös täysin eri kuin mitä alkuvaiheessa edes ajateltiin.
    Matkailukohteet ja markkinoijat yrittävät parhaansa mukaan vaikuttaa matkailijoihin eri matkakohteen päätöksentekovaiheissa. On kuitenkin epäselvää, missä markkinointikanavissa ja missä päätöksenteon vaiheissa matkakohde voi parhaiten vaikuttaa potentiaalisen matkailijan päätöksentekoprosessiin. Matkailijoiden tiedonetsintäprosessin ja matkailumarkkinoinnin välinen vuorovaikutus onkin erittäin monimutkainen prosessi.
    Kesällä 2016 tutkimme Saimaa Destination – Visit Savonlinna 2020 -hankkeessa matkailijoiden päätöksentekoprosessia haastattelemalla 57 kansainvälistä matkailijaa Savonlinnan seudulla. Tulokset osoittavat, että matkailijat hyödyntävät internetiä laajasti varsinkin vertaillessaan muutamia potentiaalisia matkakohteita ja etsiessään lisää tietoa matkakohteista. Erityisesti hakukoneita ja muutamia sosiaalisen median alustoja (TripAdvisor, Booking.com) käytetään tiedon etsintään paljon. Alkusysäys matkakohteen harkinnalle tulee kuitenkin useimmiten suosittelujen kautta. Useimmat harkitsevat matkakohteita, joista ovat kuulleet hyvää tuttaviltaan. Tutkimus paljasti myös, että perinteisillä matkaopaskirjoilla on edelleen suuri merkitys, etenkin sen jälkeen, kun päätös matkustaa Suomeen on syntynyt.    
    Kansainvälisten matkailijoiden matkakohteena onkin ensisijaisesti Suomi ja vasta sitten pienemmät matkakohteet Suomen sisällä. Savonlinnaan päädytään useimmiten opaskirjojen, VisitFinlandin ja tuttavien suositusten ansiosta. Laadukas, ajan tasalla oleva ja helposti löydettävä tieto tekee matkustuspäätöksen helpommaksi matkailijalle ja luo varmuuden matkan kannattavuudesta. Vastaavasti huonot verkkosivut, tiedon vähyys tai heikko löydettävyys saa matkailijan helposti harkitsemaan muita matkakohteita. 
    Tulosten valossa suomalaisten matkakohteiden kannattaa panostaa erityisesti laadukkaisiin verkkosivuihin, hakukonenäkyvyyteen sekä yhteistyöhön VisitFinlandin kanssa. Internetin rinnalla on muistettava myös opaskirjojen merkitys osana matkustuspäätöksentekoa. Laadukkaiden palveluiden merkitystä ei kuitenkaan voi korostaa liikaa. Niillä taataan positiivisen sanan kiiriminen sekä perinteisen että sähköisen puskaradion välityksellä - seikka, joka vaikuttaa useimpien matkailijoiden päätöksentekoprosessin liikkeellepanevana tekijänä. Lue koko raportti: Kansainvälisten matkailijoidenmatkakohteen valinta

    Lue lisää »

  • 25.4.2017 Ajankohtainen

    Unik fondsatsning inom kultur i vården

    Det behövs mera kultur i äldrevården. Det anser Svenska kulturfonden, Konstsamfundet och Svenska folkskolans vänner. Vi finansierar ett treårigt pilotprojekt som skapar betydelsefull vardagskultur för minnessjuka i Svenskfinland.
    Skådespelare Lilli Sukula-Lindblom leder det nya projektet. Lilli har en lång erfarenhet av jobb inom kultur i vården; hon var bland annat med om att etablera Sjukhusclowner rf:s verksamhet i Finland. Sedan några år har hon fokuserat på kulturprojektet Lillicare som jobbar med personer som lider av en minnessjukdom. Det treåriga projektets mål är att förbättra minnessjukas livskvalitet och vardag genom att skapa modeller för vardagskultur vid vårdenheter. Projektet erbjuder utbildning och inspiration för vårdpersonal, vårdstuderande, närstående, volontärer och proffsartister. Under projektet arrangeras seminarier, studiebesök och en slutkonferens för alla involverade och intresserade. Inledningsvis söker projektet tre boendeenheter för minnessjuka i Svenskfinland att samarbeta med. Teater Geist, som i snart trettio år har varit involverad i projekt med tillämpad teater, administrerar det nystartade projektet. Lilli Sukula-Lindblom står för det praktiska utförandet av projektet tillsammans med andra experter, bland annat företaget Geroartist Taina Semi.   Bild: Terhi Paukku
    Pressmeddelande
    Helsingfors den 25 april 2017 Närmare information om projektet ger Lilli Sukula-Lindblom, skådespelare, info(at)lillicare.fi, 0400 429 911, www.lillicare.fi
    Åsa Rosenberg, ombudsman, asa.rosenberg(at)kulturfonden.fi, 0500 744 477 Martina Landén-Westerholm, informatör, martina.landen(at)kulturfonden.fi, 040 595 0817

    Lue lisää »

  • 25.4.2017 Ajankohtainen

    Kan tio projekt göra skillnad?

    Välkommen på Kulturfondens seminarium ”Kan tio projekt göra skillnad?” onsdagen den 17 maj 2017 på Bank i Helsingfors. Vid seminariet presenteras resultaten från vårt strategiska program för gymnasieutbildningen. Bekanta dig med hela programmet för seminariedagen: Kan tio projekt göra skillnad? Att delta i seminariet är gratis. Kulturfonden bjuder på kaffe och lunch. Anmäl dig till seminariet på webbadressen http://anmalan.kulturfonden.fi senast den 3 maj 2017. Tilläggsinformation om seminariet ger Veronica Granö-Suomalainen
    utbildningsombudsman, teamledare
    Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. document.getElementById('cloak7aa00befa47ee64a4898cf2ce7c315ef').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addy7aa00befa47ee64a4898cf2ce7c315ef = 'veronica.grano-suomalainen' + '@'; addy7aa00befa47ee64a4898cf2ce7c315ef = addy7aa00befa47ee64a4898cf2ce7c315ef + 'kulturfonden' + '.' + 'fi'; var addy_text7aa00befa47ee64a4898cf2ce7c315ef = 'veronica.grano-suomalainen' + '@' + 'kulturfonden' + '.' + 'fi';document.getElementById('cloak7aa00befa47ee64a4898cf2ce7c315ef').innerHTML += ''+addy_text7aa00befa47ee64a4898cf2ce7c315ef+''; Sonja Ollas-Airinen
    ombudsman, utbildning
    Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. document.getElementById('cloak5799f7989cfa96780c17a5810e6e4153').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addy5799f7989cfa96780c17a5810e6e4153 = 'sonja.ollas-airinen' + '@'; addy5799f7989cfa96780c17a5810e6e4153 = addy5799f7989cfa96780c17a5810e6e4153 + 'kulturfonden' + '.' + 'fi'; var addy_text5799f7989cfa96780c17a5810e6e4153 = 'sonja.ollas-airinen' + '@' + 'kulturfonden' + '.' + 'fi';document.getElementById('cloak5799f7989cfa96780c17a5810e6e4153').innerHTML += ''+addy_text5799f7989cfa96780c17a5810e6e4153+'';

    Lue lisää »

  • 24.4.2017 Ajankohtainen

    Vår utdelningsfest streamas

    Stort tack till alla som har anmält sig till vår utdelningsfest onsdagen den 10 maj. Festsalen är nu fullbokad och vi kan tyvärr inte ta emot flera anmälningar. Hela programmet streamas på vår You Tube-kanal.    Vid festen belönar vi våra pristagare, vi bjuder på program och vi avslutar med en liten servering. Västra Nylands dansinstititut Hurja Piruetti framför Vattnets folk. Norma Ensamble uppträder med Du, Du har låtit din kärlek få försvinna och Ei-kenenkään-maa. Susanne Ringell och Anders Larsson läser utdrag från boken God morgon. Festen är öppen för alla och inträdet är gratis, men du måste anmäla dig senast den 26 april via http://anmalan.kulturfonden.fi/ Festen ordnas i Vita salen, Alexandersgatan 16. Vi avrundar festen ungefär kl. 20.   Bild: Malin Åbrandt  

    Lue lisää »

  • 21.4.2017 Ajankohtainen

    Outdoors Finland tiedottaa, huhtikuu 2017

      Outdoors Finlandin teemalliset ryhmämyyntikäynnit aktiviteettiyrittäjille
    Ensimmäinen OF-Ryhmis syyskulle tuli täyteen ja suunnittelemme jo innokkaasti seuraavien tapahtumien järjestämistä Saksan/Beneluxin markkinoille ensi syksylle/talvelle näinä päivämäärinä: Saksa – 7.-9.11.2017
    Benelux – Hollannin “Matkamessujen” yhteyteen 9.-10.1.2018 (ammattilaispäivät) Uusi konsepti kerää kierrokselle OF-aktiviteettiteeman alle 3-4 pienyrittäjää, joille sovimme kahdelle päivälle myyntikäynnit paikallisten potentiaalisten matkanjärjestäjien kanssa. Teemoina hankkeen aktiviteetit. Myyntikäynneille osallistuminen on ilmaista yrittäjille, mutta lennot kohdemaahan ja majoitukset jäävät osallistujan maksettavaksi. Alustavia varauksia otetaan jo vastaan sähköpostilla Leenalle. TourNatur Düsseldorf 1.-3.9.2017 / Saksan kuluttajamessut on peruttu vähäisen kiinnostuksen takia. Outdoors Finlandin tutustumismatkat matkanjärjestäjille sekä medialle 2017 Outdoors Finland järjestää tänä vuonna yhteensä 7 tutustumismatkaa, joista osa tehdään yhteistyössä kasvuohjelmien kanssa. Teeman kaikki aktiviteetit saavat tänä kesänä runsaasti näkyvyyttä, sillä näitten lisäksi Suomeen saapuu kesäkauden aikana monia yksittäisiä median edustajia. Ostajamatkat:
    Helsinki West – cycling and activities in archipelago / kesäkuu
    Bear Watching & summer activities fam, Kainuu / heinäkuu         
    Rovaniemi and Pyhä-Luosto, summer activities in Lapland / syyskuu        
    Cycling in Saimaa Region, new tour cycling product , Mikkeli-Imatra-Lappeenranta-Mikkeli / lokakuu Mediamatkat:
    Wild & Slow in Kainuu / elokuu
    The Archipelago Trail, paradise for cycling holiday, Turku / heinäkuu        
    Activities & gold digging theme in Lapland (hiking, mountain biking), Inari-Saariselkä / heinäkuu Matkailijatutkimuksen lukuja 2016 Visit Finland matkailijatutkimus tuottaa tietoa ulkomailla asuvista Suomessa vierailleista matkailijoista. Lue linkin takaa vuoden 2016 tutkimuksen tuloksia >> Tutkimus löytyy sivun alalaidasta. Visit Finland My Stay -tuotteiden syöttölinkki on seuraavan kerran auki 10.-30.04.2017 My Stay -sivusto esittelee Suomen matkailualueiden kansainvälisiä kärkituotteita. My Stay-sivulle päästäkseen yrityksen palveluiden tulee täyttää Visit Finlandin kansainvälistymiskriteerit ja My Stay-tuote-edellytykset. Perusedellytyksenä on, että tuote on omatoimimatkailijan varattavissa. Lisätietoa ja linkki tuotteiden syöttöön löytyy täältä >> Vaellus- ja pyöräilyopintomatka Saksaan 18.-22.9.2017, Sauerland ja Rothaarsteig HUOM ! Muuttunut ajankohta! Saksan Sauerland on suosittu pyöräily-, maastopyöräily- ja vaelluskohde ja se on yksi Saksan laatuluokitelluista vaellusmatkailualueista. Vaellusreittiverkosto ”Rothaarsteig” kattaa useita alueellisia reitistöjä ja yhdistää useamman kylän toisiinsa. Reittejä on kehitetty teemallisesti, rakennettu sisältöä kulttuurin näkökulmasta ja tuotteistettu monella tavalla. Tutustumme alueen kehittämiseen, markkinointiin ja itse reitteihin tekemällä vaellus-, pyöräily- ja maastopyöräilyretkiä. Matka on tarkoitettu kaikille aktiviteettimatkailun kehittämisestä kiinnostuneille ja erityisesti reitistöjä kehittäville ja niitä hyödyntäville tahoille. Opintomatkan alustava aikataulu on seuraava: Menolento: 18.9. Helsinki – Frankfurt AY 825 klo 16.55 – 18.35 Paluulento: 22.9. Frankfurt – Helsinki AY 822 klo 11.45 – 15.10 Huom! Lentopaikkojen takia tarvitsemme sitovat ilmoittautumiset jo ennen kesää: https://www.lyyti.in/Vaellus_ja_pyorailyopintomatka_Saksaan_81252017_4849 Matkan lopullinen hinta määräytyy osanottajien määrän mukaan mutta on alustavasti noin 1200 €/hlö sisältäen matkat Helsingistä, majoituksen aamiaisella, retket ja luennot sekä englanninkielisen opastuksen. Outdoor Active – ja www.outdoorsfinland.com -yhteistyö Outdooractive.com syventää yhteistyötään suomalaisen Outdoors Finlandin ja koko Outdoors –verkoston kanssa.  Maanmittauslaitoksen kartta-aineistoa siirretään parhaillaan pohjakartaksi portaaliin ja samalla sinne luodaan suomalaiset maakunnat, suurmatkailualueet, kaupungit, matkailukohteet esim. matkailunähtävyydet hakutoiminnoiksi. Tällöin esim. ilmaiseksi tulostettavien ja ladattavien karttojen laatu paranee merkittävästi. Suomalaista Outdoors –matkailun ”ekosysteemiä” parannetaan myös niin, että eri portaalien ja toimijoiden tuottamat sisällöt näkyvät ristiin ja tietyissä tietokannoissa ja varausjärjestelmissä olevat tiedot tulevat suoraan näkyviin myös www.outdoorsfinland.com : ja www.outdooractive.com –portaalissa. Outdoorsfinland.comin kautta on myös mahdollista tuottaa kiertomatkoja eri teemoilla. Lisätietoja löydät tämän linkin takaa. OutdoorActive –käyttäjäprofiili Yli 2,300,000 vierailua/kk, keskimäärin 2,8 sivua Yli 350,000 rekisteröitynyttä yhteisöjäsentä 40,3 % käyttäjistä on 35 – 54 v, silti 55-64-v. kävijöitä on piirun verran enemmän kuin 35 -44 -vuotiaita 52,5 % bruttotulo 3,000 € tai yli 56,7 % miehiä, 43,3 % naisia yli 160,000 uutiskirjekontaktia/kk 86 % kävijöistä on saksankielisestä Euroopasta Aurinkoista kevättä kaikille! Lisätiedot:
    Leena Yli-Piipari, Visit Finland, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. document.getElementById('cloake95679d4c4328ebc7dee949b79181bd6').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addye95679d4c4328ebc7dee949b79181bd6 = 'leena.yli-piipari' + '@'; addye95679d4c4328ebc7dee949b79181bd6 = addye95679d4c4328ebc7dee949b79181bd6 + 'visitfinland' + '.' + 'com'; var addy_texte95679d4c4328ebc7dee949b79181bd6 = 'leena.yli-piipari' + '@' + 'visitfinland' + '.' + 'com';document.getElementById('cloake95679d4c4328ebc7dee949b79181bd6').innerHTML += ''+addy_texte95679d4c4328ebc7dee949b79181bd6+''; , puh. 040-352 6038
    Outdoors Finland III kansainvälistymisohjelman koordinointi ja kansainvälistymistoimenpiteet, www.visitfinland.fi/outdoorsfinland ja Pirjo Räsänen, Lahden Ammattikorkeakoulu, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. document.getElementById('cloak724c3665c424bd58660b025b4ced0851').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addy724c3665c424bd58660b025b4ced0851 = 'pirjo.rasanen' + '@'; addy724c3665c424bd58660b025b4ced0851 = addy724c3665c424bd58660b025b4ced0851 + 'lamk' + '.' + 'fi'; var addy_text724c3665c424bd58660b025b4ced0851 = 'pirjo.rasanen' + '@' + 'lamk' + '.' + 'fi';document.getElementById('cloak724c3665c424bd58660b025b4ced0851').innerHTML += ''+addy_text724c3665c424bd58660b025b4ced0851+''; , puh. 044 708 1242
    Outdoors Finland ja Outdoor Active –yhteistyö sekä luonto- ja reitistökohteiden kehittäminen  

    Lue lisää »

  • 20.4.2017 Ajankohtainen

    Löydä Suomesi – kotimaamatkailun haastekampanja

    Työ – ja elinkeinoministeriö on käynnistänyt Suomi100-juhlavuoden kunniaksi haastekampanjan “Löydä Suomesi”. Kampanja haastaa suomalaiset lomailemaan enemmän kotimaassaan ja kertomaan sanoin ja/tai kuvin lempilomakohteensa Suomessa. Lisätietoja kampanjasta ja osallistumisohjeet: http://lomahaaste.fi/ .

    Lue lisää »

  • 19.4.2017 Ajankohtainen

    Saksalainen kauppaketju juhlii 100-vuotiasta Suomea esittelemällä sata suomalaista elintarviketta sekä Suomea luontomatkailukohteena

    Saksalainen CITTI-myymäläketju on listannut sata suomalaista elintarviketta vähittäismyymälöihinsä Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi. Finpron Food from Finland -ohjelman ja Visit Finland -yksikön yhteinen “Enjoy Finland – Reinste Natur” -kampanja CITTI-myymälöissä 19.-25.4.2017 tukee Saksaan suuntautuvaa elintarvikevientiä ja Suomeen suuntautuvan luontomatkailun edistämistä. Ruokaviennin ja matkailun yhdistäminen tuo luontaista synergiaetua vientiin. Saksalainen CITTI-myymäläketju on listannut sata suomalaista ruoka- ja juomatuotetta valikoimiinsa Kielissä, Lyypekissä ja Flensburgissa. Suurin osa tuotteista on myynnissä myös koko Saksan kattavassa Lieferello-verkkokaupassa. Food from Finland ja Visit Finland tuovat suomalaisia tuotteita ja Suomea luontomatkailumaana tutuksi saksalaisille kuluttajille myymäläkampanjalla 19.-25.4.2017 ja myymäläkampanjaa tukevalla verkkokampanjoinnilla. Sadan tuotteen valikoima on CITTIn valikoimissa vähintään vuoden ajan. Saksassa elintarvikkeiden puhtaus, turvallisuus ja ekologisuus ovat tärkeitä arvoja. Saksa on Food from Finland -elintarvikevientiohjelman yksi tärkeimmistä kohdemaista. – Suomalaisilla luomu- ja terveysvaikutteisilla tuotteilla, erityisesti marjoilla, kauralla ja maitotuotteilla, ja premium-alkoholeilla on todella hyvät markkinamahdollisuudet Saksassa. Markkina on kuitenkin hyvin kilpailtu eikä suomalaisilla PK-yrityksillä useinkaan ole riittäviä resursseja tuotteidensa tehokkaaseen markkinoimiseen. Suomalaisen luonnon puhtauden ja elintarvikkeiden ainutlaatuisen alkuperän esiin tuominen yhteistyössä Visit Finlandin kanssa ja pääsy CITTIn ja Lieferellon valikoimiiin on merkittävä tuki yrityksille, toteaa Finpron elintarviketoimialan johtaja Esa Wrang. Visit Finlandin markkinointijohtaja Heli Jimenez näkee yhteistyössä paljon uusia mahdollisuuksia. – Visit Finlandin yksi pääviesteistä Saksassa on suomalainen ruoka ja sen puhtaus. Näemme, että yhteinen kampanja Food From Finland -ohjelman kanssa on luonteva tapa yhdistää voimamme ja saada laajempaa näkyvyyttä Saksan markkinoilla. Tavoitteenamme on myös ollut yhdessä mainostoimiston kanssa luoda markkinointiviestinnän konsepti, jota voidaan hyödyntää muillakin markkinoilla kampanjoidessamme Suomen matkailun ja suomalaisten ruokatuotteiden tunnettuuden ja myynnin edistämiseksi, Jimenez kertoo. Taustalla Finpron pitkäjänteinen työ  Yhteistyö CITTI-ketjun kanssa juontaa juurensa Finpron Saksan toimiston tekemään markkinamahdollisuustyöhön. Finpro julkaisee ulkomaanverkostonsa, ja muiden Team Finland -kumppaniensa kartoittamia konkreettisia vientimahdollisuuksia suomalaisyrityksille marketopportunities.fi -sivustolla. CITTIn tapauksessa kyseessä oli alun perin keväällä 2016 julkaistu myyntiliidi, jossa CITTI etsi laadukkaita suomalaisia tuotteita. Myyntiliidistä alkunsa saanut yhteistyö johti siihen, että CITTI halusi nostaa sata suomalaista tuotetta valikoimiinsa ja myös panostaa niiden markkinointiin. – Saksalaisissa vähittäiskaupoissa ei juurikaan ole ollut tarjolla suomalaisia elintarvikkeita. Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi halusimme listata sata laadukasta, suomalaista ruokakulttuuria edustavaa, tuotetta CITTIn valikoimiin. Näin laajennamme asiakkaidemme valinnanvaraa ja tarjoamme uudenlaisia elämyksiä, kertoo CITTIn myyntijohtaja Matthias Diehl.   Lisätiedot: CITTI-kampanjasivusto
    Englanniksi: www.visitfinland.com/food-from-finland/
    Saksaksi: www.visitfinland.com/de/food-from-finland/   Esa Wrang, toimialajohtaja, elintarvikkeet, Finpro, 0400 243 076, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. document.getElementById('cloak10ded09c77481314e38191a071471938').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addy10ded09c77481314e38191a071471938 = 'esa.wrang' + '@'; addy10ded09c77481314e38191a071471938 = addy10ded09c77481314e38191a071471938 + 'finpro' + '.' + 'fi'; var addy_text10ded09c77481314e38191a071471938 = 'esa.wrang' + '@' + 'finpro' + '.' + 'fi';document.getElementById('cloak10ded09c77481314e38191a071471938').innerHTML += ''+addy_text10ded09c77481314e38191a071471938+'';
    Heli Jimenez, markkinointijohtaja, Visit Finland, Finpro, 050 594 3832, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. document.getElementById('cloak2fe12f036da5ec8e2354fe88cc3cda82').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addy2fe12f036da5ec8e2354fe88cc3cda82 = 'Heli.Jimenez' + '@'; addy2fe12f036da5ec8e2354fe88cc3cda82 = addy2fe12f036da5ec8e2354fe88cc3cda82 + 'finpro' + '.' + 'fi'; var addy_text2fe12f036da5ec8e2354fe88cc3cda82 = 'Heli.Jimenez' + '@' + 'finpro' + '.' + 'fi';document.getElementById('cloak2fe12f036da5ec8e2354fe88cc3cda82').innerHTML += ''+addy_text2fe12f036da5ec8e2354fe88cc3cda82+'';
    Hetta Huittinen, viestintäpäällikkö, Finpro, 040 033 9597, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. document.getElementById('cloak7771026e62d3cfa204d26377004389a1').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addy7771026e62d3cfa204d26377004389a1 = 'hetta.huittinen' + '@'; addy7771026e62d3cfa204d26377004389a1 = addy7771026e62d3cfa204d26377004389a1 + 'finpro' + '.' + 'fi'; var addy_text7771026e62d3cfa204d26377004389a1 = 'hetta.huittinen' + '@' + 'finpro' + '.' + 'fi';document.getElementById('cloak7771026e62d3cfa204d26377004389a1').innerHTML += ''+addy_text7771026e62d3cfa204d26377004389a1+''; Finpro  Finpro auttaa suomalaisia pk-yrityksiä kansainvälistymään, edistää ulkomaisia investointeja Suomeen ja kasvattaa ulkomaisten matkailijoiden virtaa Suomeen. Finpron muodostavat Export Finland, Invest in Finland ja Visit Finland. Finpro on julkinen toimija, jonka 240 asiantuntijaa toimii 37 toimipisteessä 31 maassa ja 6 aluetoimistossa Suomessa. Finpro on osa Team Finland -verkostoa. www.finpro.fi 
    Finpro – kasvua Suomeen  

    Lue lisää »

  • 18.4.2017 Ajankohtainen

    What’s up in Chinese travel to Finland, David Wu?

    Finland, as well as the other Nordic countries, have been very popular among the Chinese travelers this winter and during the Chinese New Year holidays – what are the main reasons behind this? Already the winter season of 2015-16 showed growing interest for winter travel to the Nordic countries.  Nevertheless, we all just witnessed another success of the rapid growth of Chinese travelers to Finland, especially Lapland, in the wintertime of 2016-17. The major reasons behind this are successful projects/campaigns, the growing awareness of Finland in China market, and most importantly the availability of products in the market for Chinese travelers. With many years’ of efforts from the Finnish partners and VF on the Chinese market, the trade in China is getting more familiar with Finnish products, and has gained many experiences & confidences from several years’ operations & sales of Finnish products. The market was ready for a bigger challenge/opportunity in 2016. Then, in 2016, Finland got so many good exposures among Chinese people, like reality shows (We are in Love & Chef Nic Show). Meanwhile, big tour operators and OTAs acquired a large amount of resources in advance and had good sales results eventually.   How does Finland differentiate from the other Nordic countries? The Santa Claus, snow activities & attractive accommodations are what we differentiate from other Nordic countries in the wintertime. In addition, the image of Finnish winter is more impressive for Chinese people compared with other Nordic countries. The effects of Word-of-Mouth from those travelers who have visited Finland would create buzz on social media, which will also help us to be distinguished from other Nordic countries.   What kind of experiences and activities are Chinese visitors looking for during spring and summer? Springtime is usually quieter for Chinese when it comes to traveling. However, the traveling period lasted to the end of March for Chinese travelers to Finland, which was already longer than before. During spring and summer time, Helsinki region will still be the main destination for Chinese travelers because the mass groups are coming for packages including the 4 Nordic countries. However, more student groups and young people for summer camps are coming to Finland, and they will obviously contribute more overnights. Due to the good image of Finnish education, it is a good business opportunity to develop travel products with the themes of education in the summer time.     Further information: David Wu
    Marketing representative – Shanghai, China Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. document.getElementById('cloak71fc9c4ea8768d9282e97e9921805725').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addy71fc9c4ea8768d9282e97e9921805725 = 'vf.sha' + '@'; addy71fc9c4ea8768d9282e97e9921805725 = addy71fc9c4ea8768d9282e97e9921805725 + 'visitfinland' + '.' + 'com'; var addy_text71fc9c4ea8768d9282e97e9921805725 = 'vf.sha' + '@' + 'visitfinland' + '.' + 'com';document.getElementById('cloak71fc9c4ea8768d9282e97e9921805725').innerHTML += ''+addy_text71fc9c4ea8768d9282e97e9921805725+'';

    Lue lisää »

  • 18.4.2017 Ajankohtainen

    What’s up in Chinese travel to Finland, David Wu?

    Finland, as well as the other Nordic countries, have been very popular among the Chinese travelers this winter and during the Chinese New Year holidays – what are the main reasons behind this? Already the winter season of 2015-16 showed growing interest for winter travel to the Nordic countries. Nevertheless, we all just witnessed another success of the rapid growth of Chinese travelers to Finland, especially Lapland, in the wintertime of 2016-17. The major reasons behind this are successful projects/campaigns, the growing awareness of Finland in China market, and most importantly the availability of products in the market for Chinese travelers. With many years’ of efforts from the Finnish partners and VF on the Chinese market, the trade in China is getting more familiar with Finnish products, and has gained many experiences & confidences from several years’ operations & sales of Finnish products. The market was ready for a bigger challenge/opportunity in 2016. Then, in 2016, Finland got so many good exposures among Chinese people, like reality shows (We are in Love & Chef Nic Show). Meanwhile, big tour operators and OTAs acquired a large amount of resources in advance and had good sales results eventually.   How does Finland differentiate from the other Nordic countries? The Santa Claus, snow activities & attractive accommodations are what we differentiate from other Nordic countries in the wintertime. In addition, the image of Finnish winter is more impressive for Chinese people compared with other Nordic countries. The effects of Word-of-Mouth from those travelers who have visited Finland would create buzz on social media, which will also help us to be distinguished from other Nordic countries.   What kind of experiences and activities are Chinese visitors looking for during spring and summer? Springtime is usually quieter for Chinese when it comes to traveling. However, the traveling period lasted to the end of March this year for Chinese travelers to Finland, which was already longer than before. During spring and summer time, Helsinki region will still be the main destination for Chinese travelers because the mass groups are coming for packages including the 4 Nordic countries. However, more student groups and young people for summer camps are coming to Finland, and they will obviously contribute more overnights. Due to the good image of Finnish education, it is a good business opportunity to develop travel products with the themes of education in the summer time.   Further information: David Wu
    Marketing representative – Shanghai, China Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. document.getElementById('cloak6bf1fb7a15472021a8e94176efe0347d').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addy6bf1fb7a15472021a8e94176efe0347d = 'vf.sha' + '@'; addy6bf1fb7a15472021a8e94176efe0347d = addy6bf1fb7a15472021a8e94176efe0347d + 'visitfinland' + '.' + 'com'; var addy_text6bf1fb7a15472021a8e94176efe0347d = 'vf.sha' + '@' + 'visitfinland' + '.' + 'com';document.getElementById('cloak6bf1fb7a15472021a8e94176efe0347d').innerHTML += ''+addy_text6bf1fb7a15472021a8e94176efe0347d+'';   Read more about Market information and Visit Finland activities in China, and take a look at the videographic survey conducted among Chinese visitors in Lapland in February 2017.

    Lue lisää »

  • 13.4.2017 Ajankohtainen

    Ulkomaisten matkailijoiden yöpymisissä voimakas 17,7 prosentin kasvu helmikuussa 2017

    Ulkomaisten matkailijoiden yöpymiset lisääntyivät edelleen voimakkaasti Suomen majoitusliikkeissä, 17,7 prosenttia viime vuodesta, ja heille tilastoitiin lähes 543 000 yöpymisvuorokautta helmikuussa 2017. Kotimaisten matkailijoiden yöpymiset lisääntyivät 1,5 prosenttia ja he yöpyivät majoitusliikkeissä runsas miljoona kertaa. Kaikkiaan Suomen majoitusliikkeissä kirjattiin lähes 1,6 miljoonaa yöpymisvuorokautta helmikuussa 2017, mikä oli 6,6 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Yöpymisten muutos helmikuussa 2017/2016, % Suurimmat kasvuprosentit saatiin venäläisten ja kiinalaisten yöpymisistä helmikuussa 2017. Suomen majoitusliikkeissä tilastoitiin runsaat 55 500 yöpymisvuorokautta venäläismatkailijoille, mikä oli peräti 72,4 prosenttia enemmän kuin helmikuussa 2016. Venäläisten yöpymisiä kirjattiin eniten Uudellamaalla, lähes 17 600 vuorokautta ja Etelä-Karjalassa, 14 200 vuorokautta. Kiinalaisten yöpymiset lisääntyivät 67,9 prosenttia, ja heille kirjattiin majoitusliikkeissä kaikkiaan runsaat 24 500 yöpymisvuorokautta helmikuussa 2017. Kiinalaisten yöpymiset sijoittuivat etupäässä Lappiin, 14 600 vuorokautta ja Uudellemaalle, jossa yöpymisiä kertyi 8 300 vuorokautta. Lapin osuus kaikista ulkomaisista yöpymisistä oli lähes 45 prosenttia ja Uudenmaan osuus 28 prosenttia. Britit olivat koko maan tasolla suurin ulkomaisten matkailijoiden ryhmä helmikuussa. Brittien yöpymiset lisääntyivät 30,4 prosenttia viime vuodesta ja heille kirjattiin majoitusliikkeissä lähes 60 300 yöpymisvuorokautta. He olivatkin suurin ulkomaisten matkailijoiden ryhmä helmikuussa 2017. Venäläiset olivat toisella sijalla runsaalla 55 500 vuorokaudellaan. Seuraavina olivat saksalaiset ja ranskalaiset. Saksalaisille tilastoitiin majoitusliikkeissä 51 500 yöpymistä, mikä oli 11,3 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Ranskalaisten yöpymiset lisääntyivät 5,5 prosenttia viime vuodesta ja yöpymisiä kertyi 46 000. Hollantilaisten yöpymiset lisääntyivät 26,0 prosenttia ja heille kirjattiin lähes 36 000 yöpymisvuorokautta helmikuussa 2017, mikä nosti heidät viidennelle sijalle.   Ulkomaisten matkailijoiden yöpymiset lisääntyivät 18,1 prosenttia tammi-helmikuussa viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Venäläisten yöpymisiä kirjattiin Suomen majoitusliikkeissä lähes 211 000 vuorokautta tammi-helmikuussa 2017, mikä oli 14,4 prosenttia enemmän kuin vuoden 2016 vastaavana ajanjaksona. He olivat suurin Suomeen suuntautuva matkailijamaa alkuvuonna 2017. Britit olivat seuraavana runsaalla 122 000 yöpymisellä. Brittien yöpymiset lisääntyivät 28,8 prosenttia. Saksalaiset olivat kolmantena noin 92 500 yöpymisvuorokaudellaan. Määrä oli 13,9 prosenttia enemmän kuin tammi—helmikuussa 2016. Ranskalaisten ja hollantilaisten yöpymisiä kirjattiin myös majoitusliikkeissä runsaasti. Ranskalaisille tilastoitiin 88 500 yöpymisvuorokautta ja hollantilaisille lähes 71 000 vuorokautta. Ranskalaisten yöpymiset lisääntyivät 12,1 prosenttia ja hollantilaisten yöpymiset peräti 42,6 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Tärkeimmistä Suomeen suuntautuvista matkailijamaista kiinalaisten yöpymiset lisääntyivät eniten alkuvuonna 2017. Kiinalaisten yöpymisten määrä kohosi lähes 53 000 vuorokauteen, mikä oli peräti 107,6 prosenttia enemmän kuin tammi-helmikuussa 2016. Kiinalaiset nousivat ohi ruotsalaisten, joille kirjattiin hieman vajaat 51 000 yöpymistä alkuvuonna 2017. Ruotsalaisten yöpymisissä oli vajaan prosentin kasvu. Yöpymisten muutos tammi-helmikuu 2017/2016, % Lähde: Tilastokeskus. Majoitustilasto. Tarkempia ja juuri itseäsi kiinnostavia majoitustilastoja löytyy lisää Visit Finlandin Rudolf-tilastopalvelusta.

    Lue lisää »

  • 12.4.2017 Ajankohtainen

    Tutkimus: Kongressikävijät viipyvät Suomessa entistä pidempään, vaikka tapahtumien kesto lyhenee

    Kongressikävijöiden rooli Suomen matkailualalla kasvaa. Kansainvälisten kongressien yhteydessä Suomessa vieraileva matkaaja viettää yhä pidempiä aikoja maassa itse tapahtuman ulkopuolella, vaikka keskimääräinen tapahtumien kesto on lyhentynyt, paljastaa Finproon kuuluvanFinland Convention Bureaun (FCB) tuore vuoden 2016 Delegaattitutkimus. FCB:n tutkimuksen mukaan kongressivieraan keskimäärin Suomessa viipymä aika on kasvanut 2013 vuoden 5 vuorokaudesta 5,4 vuorokauteen. Samaan aikaan kongressien keskimääräinen kesto on lyhentynyt 4,1 vuorokaudesta 3,5 vuorokauteen. – Suomessa vieraileva kongressivieras haluaa nähdä enenevässä määrin muutakin kuin kokousauditorioita tai tapahtumakeskuksia. Matkailualan kannalta tämä on olennainen löydös. On matkailun kannalta merkittävää, jos kongressikävijät viettävät Suomessa enemmän aikaa itse tapahtuman ulkopuolella, kommentoi FCB:n globaalista myynnistä ja tapahtumista vastaava päällikkö Mervi Toivonen. Havainnon merkittävyyttä alleviivaa se, että tyypillisesti kongressikävijät kuluttavat huomattavasti tavanomaisia lomamatkaajia enemmän rahaa kohdemaassa. FCB:n tutkimuksen mukaan vuonna 2016 yksittäinen kongressikävijä kulutti jokaista Suomessa viettämäänsä vuorokautta kohden noin 248 euroa. – Vertailukelpoista tutkimusaineistoa suhteessa tavanomaisiin lomamatkaajiin on vähän. Tiedämme kuitenkin varmuudella, että kongressikävijöiden kohdalla päivittäinen Suomessa kulutettu summa on euromääräisesti huomattavasti korkeampi kuin lomamatkaajien tapauksessa, Toivonen kommentoi. Lisääntynyt kiinnostus Suomea kohtaan näkyy myös kongressikävijöiden tyytyväisyydessä. 85 prosenttia ulkomaalaisista tutkimuksen vastaajista pitää Suomea erittäin hyvänä tai hyvänä kohteena verrattuna muihin kongressimaihin. Lisäksi moni vierailija harkitsee Suomea lomakohteena kongressikokemuksensa jälkeen. Yli puolet tutkimukseen vastanneista kongressidelegaateista ei ollut aiemmin käynyt Suomessa, mutta peräti 77 prosenttia vastaajista ilmoitti harkitsevansa Suomea lomakohteena tulevaisuudessa. Tutkimukseen osallistuneista kongressikävijöistä valtaosa oli eurooppalaisia. Hieman yli puolet vastaajista oli naisia. Samoin hieman yli puolet oli iältään 31-50-vuotiaita. Seuralainen oli mukana noin joka neljännellä kongressikävijällä. Suomea kongressimaana arvioivaa Delegaattitutkimusta on tehty kolmen vuoden välein alkaen vuodesta 1986. Tutkimuksen toteutuksesta vastasi Taloustutkimus Oy. Linkki tutkimukseen

    Lue lisää »

  • 12.4.2017 Ajankohtainen

    Plats i tv-soffan på måndag

    Hela Kulturfondens musikevenemang Spegling sänds i Yle Fem måndagen den 17 april kl. 19.40. Programmet finns också på Yle Arenan 30 dagar från och med måndag. Läs mera om Spegling på Svenska Yle och på vår webbplats.

    Lue lisää »

  • 11.4.2017 Ajankohtainen

    Matkailutilinpito

    Matkailu kasvanut muuta taloutta nopeammin
    Matkailun merkitys Suomen kansantaloudelle Matkailuun kulutettiin Suomessa vuonna 2015 arviolta 13,8 miljardia euroa. Summa sisältää suomalaisten ja ulkomaisten matkailijoiden kulutusmenot Suomessa. Ulkomaalaisten matkailijoiden osuus matkailun kokonaiskulutuksesta oli noin 27 prosenttia eli 3,66 miljardia euroa. Matkailun osuus bruttokansantuotteesta Matkailun aikaansaama arvonlisäys eli jalostusarvo vuonna 2015 oli arviolta 4,45 miljardia euroa, mikä on 2,5 prosenttia Suomen bruttokansantuotteesta. Verrattuna muiden toimialojen arvonlisäykseen, matkailun arvonlisä oli yli puolitoista kertaa suurempi kuin elintarviketeollisuuden, sekä myös suurempi kuin maatalouden arvonlisä. Matkailu työllistää Matkailutilinpidon mukaan vuonna 2015 matkailualan työllisten lukumäärä oli noin 137 800 henkilöä. Työvoiman määrä kasvoi lähes 6 % vuosina 2011–2015, ja alalle odotetaan 40 000 uutta työpaikkaa vuoteen 2025 mennessä.   Katso lisää: Matkailutilinpito – matkailun talous- ja työllisyysvaikutukset 2014–2015 -raportti Matkailutilinpidon tietokantataulukot löytyvät VISIT FINLANDIN TILASTOPALVELU RUDOLFISTA >>     Matkailutilinpito kuvaa matkailun asemaa osana Suomen kansantaloutta. Kansantalouden tilinpito on kansantalouden kuvauksen ydin ja matkailutilinpito on sitä täydentävä ja tarkentava “satelliitti”. Matkailutilinpito tuottaa lukuja mm. kansainvälisistä matkailutuloista, matkailun työllistävyydestä ja matkailun merkityksestä eri toimialoilla, kuten majoitus- tai ravintola-alalla. Se on kehitetty laajassa kansainvälisessä yhteistyössä YK:n, WTO:n (World Tourism Organization), OECD:n ja EU:n kanssa. Matkailutilinpitoa kutsutaan toisinaan myös matkailun satelliittitilinpidoksi.

    Lue lisää »

  • 10.4.2017 Ajankohtainen

    Vi anställer en utbildningsombudsman

    Vår utbildningsombudsman slutar under hösten och vi söker nu en ny ledare för utbildningsteamet till vårt kansli i Helsingfors. Kulturfondens utbildningsombudsman är medlem av ledningsgruppen och bär det övergripande utvecklingsansvaret för fondens uppdrag inom utbildning och forskning. De viktigaste arbetsuppgifterna är att bereda och utvärdera ansökningar och initiera projekt inom utbildning och forskning att skapa och upprätthålla kontakter till centrala aktörer inom utbildning och forskning nationellt och internationellt att leda kansliets utbildningsteam Vi söker dig som har lämplig högre högskoleexamen god sakkunskap om utbildning och forskning och erfarenhet av projektledarskap förtrogenhet med samhällsfrågor, strukturer och förvaltning och breda nätverk inom utbildning och forskning ledarskapserfarenhet god kommunikations- och samarbetsförmåga   Skicka din ansökan, CV och löneanspråk senast 30.4.2017 till barbro.lofqvist(at)kulturfonden.fi. På frågor svarar utbildningsombudsman Veronica Granö-Suomalainen, tfn 050 563 4353 och direktör Leif Jakobsson, tfn 040 152 6411.   Om Kulturfonden Svenska kulturfonden stöder den svenska kulturen och utbildningen, det svenska språket och verksamhet på svenska i Finland. Kulturfonden är en paraplybeteckning för cirka 480 fonder som har kommit till genom testamenten och gåvor från privatpersoner, samfund och företag.

    Lue lisää »

  • 10.4.2017 Ajankohtainen

    Nästan alla åttondeklassare blir konsttestare

    Så gott som alla skolor i Finland har anmält sina åttondeklassare till Konsttestarna för läsåret 2017-2018. Hela 99 procent av eleverna i årskurs åtta får testa på konst under nästa läsår.   – I Finland finns det enligt Statistikcentralen idag sammanlagt 58 855 sjundeklassare. När anmälningstiden till Konsttestarna för läsåret 2017-2018 gick ut hade skolorna anmält 58 471 ungdomar. Alltså nästan hela årskullen, säger en mycket nöjd Anu-Maarit Moilanen, ansvarig koordinator för projektet Konsttestarna och anställd på Förbundet för barnkulturcentren i Finland. Alla undervisningsgrupper som deltar i Konsttestarna får två konstupplevelser, ett besök vid en konstinstitution i närregionen och ett besök vid en nationell konstinstitution, oftast i huvudstadsregionen. Konstbesöken inleds i september 2017. Sammanlagt deltar 200 000 personer, tre hela årskullar och lärare, under läsåren 2017-2020.   Botby grundskola i Helsingfors är en av alla de svenskspråkiga skolor som anmält sig till Konsttestarna. – Konsttestarna är ett genomtänkt projekt som passar alldeles utmärkt i skolornas vardag. I skolorna har vi stora förändringarna på gång just nu. De nya läroplanerna och den helhetsskapande undervisning gör att vi är särskilt taggade att delta i projekt som erbjuder både upplevelser och material för fördjupning, säger Janika Wagner, rektor vid Botby grundskola i Helsingfors. Som stöd för konstbesöken får skolorna skräddarsydd information om evenemanget, konstnärerna och konstformen. Under besöket har dessutom alla elever chans att bli konstkritiker. För den stora skaran unga kritiker lanseras ett utvärderingsverktyg som eleverna använder via sin mobiltelefon.   Att just åttondeklassarna är målgrupp för Konsttestarna tycker Janika passar alldeles utmärkt. – Ofta är fokus främst på sjuorna som är nya i skolan och niorna som förbereder sig för nästa steg i livet. Åttorna kan hamna i skymundan och mår bra att av att få extra uppmärksamhet på det här sättet. Resorna är dessutom speciella för eleverna; att få färdas och uppleva tillsammans är både spännande och lärorikt, säger Janika Wagner.   Svenska kulturfonden och Suomen kulttuurirahasto betalar elevernas och lärarnas inträdesbiljetter och resor till och från evenemangen. Hela projektets kostnader uppgår till ungefär 20 miljoner euro. Förbundet för barnkulturcentren i Finland ansvarar för Konsttestarnas praktiska arrangemang, bland annat anmälningar och bokningar av besök och resor.
    Helsingfors den 10 april 2017
    Pressmeddelande Information och kommentarer
    Sonja Ollas-Airinen, ombudsman, utbildning, Svenska kulturfonden, tfn 050 379 9044
    Anu-Maarit Moilanen, ansvarig koordinator, Förbundet för barnkulturcentren i Finland, tfn 044 978 4893

    Lue lisää »

  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description