Ajankohtaista

  • 16.4.2018 Ajankohtainen

    Visit Finland -uutiskirje 4/2018 – haluathan kuulla meistä jatkossakin?

    Tietoa, työkaluja ja tapahtumia matkailupalvelujen kehittämiseen, myyntiin ja markkinointiin. Visit Finland lähettää matkailun uutiskirjeen kaksi kertaa kuukaudessa. Lue matkailun uutiskirje 4/2018 > Tilaa Business Finlandin matkailun uutiskirje Nyt kun Finpro ja Tekes ovat yhdistyneet Business Finlandiksi, pyydämme sinua tilaamaan uudestaan uutiskirjeitämme. Näin voit valita kaikkien niiden aiheiden uutiskirjeet, jotka sinua kiinnostavat. Samalla pyydämme sinua antamaan Business Finlandille luvan lähettää sinulle uutiskirjeitä sekä kutsuja tapahtumiimme. Visit Finland on osa Business Finlandia. Tilauslomakkeelle >

    Lue lisää »

  • 16.4.2018 Ajankohtainen

    VISIT FINLAND -SEMINAARI 2018

    Suomen juhlavuonna 2017 koettu ennennäkemätön mediahuomio ja kärkisijoitukset kiinnostavimpien matkakohteiden listauksissa kiinnittivät katseet Suomeen, ja saivat monet pohtimaan Suomea mahdollisena matkakohteena – kenties ensimmäistä kertaa elämässään. Sitä mukaa kun kiinnostus Suomea kohtaan on kasvanut, on myös uskomme omiin mahdollisuuksiimme kasvanut. Tervetuloa kevään 2018 Visit Finland -seminaariin vaihtamaan ajatuksia Suomen matkailun tulevaisuudesta. Aika: torstai 3.5.2018 klo 9.00–16.30
    Paikka: Sokos Hotel Presidentti, Helsinki Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu 26.4. mennessä! Tilaisuuden aluksi julkistetaan selvitys koulujen kesälomakauden siirtämisen vaikutuksista matkailuteollisuudelle, ja kuulemme elinkeinoministeri Mika Lintilän kommenttipuheenvuoro. Päivän aikana luomme katsauksen matkailuvuoteen 2019 ja tarkastelemme kestävän kehityksen, digitaalisuuden ja suuralueyhteistyön haasteita ja mahdollisuuksia matkallamme kohti Suomen matkailustrategiassa määriteltyä tavoitetta olla Pohjolan houkuttelevin matkailumaa vuonna 2025. Seminaarin päättävässä paneelikeskustelussa avaamme eri toimijoiden näkökulmia Suomen matkailun tulevaisuuteen. Seminaarin juontaa yrittäjä, puhuja Saimi Hoyer. Ohjelma ja ilmoittautumislinkki > Ilmoittauduthan 26.4. mennessä, sillä paikkoja on rajoitetusti. Voit seurata tilaisuutta myös webinaarina, johon pyydämme ystävällisesti myös ilmoittautumaan etukäteen. Tilaisuuden esitykset ovat tarjolla visitfinland.fi -sivulla tilaisuuden jälkeen. Seminaari on maksuton. Mikäli sinulle tuleekin este, ilmoitathan siitä meille 48 tuntia ennen tilaisuuden alkua. Voit muokata tietojasi tai peruuttaa osallistumisesi vahvistusviestissä saamasi linkin kautta. Peruuttamatta jääneestä tulosta joudumme veloittamaan 30 euron tarjoilumaksun. Lämpimästi tervetuloa!

    Lue lisää »

  • 13.4.2018 Ajankohtainen

    KKV ja aluehallintovirastot järjestävät infotilaisuuksia uudistuvasta matkapakettilainsäädännöstä

    Tervetuloa KKV:n ja aluehallintovirastojen tilaisuuksiin kuulemaan uudesta matkapakettilainsäädännöstä. Tilaisuuksia järjestetään kevään aikana seuraavilla paikkakunnilla: Rovaniemi 23.4.2018 klo 9.30-12.30
    Tampere 7.5.2018 klo 13.00-16.00
    Kuopio 8.5.2018 klo 12.00-15.30
    Turku 8.5.2018 klo 10.00-13.00
    Oulu 9.5.2018 klo 11.30-14.30
    Helsinki 14.5.2018 klo 9.00-12.00 Ilmoittautumiset viimeistään viikkoa ennen kyseisen tilaisuuden alkua: Ilmoittautumislinkki Lisätietoa tilaisuuksista: Infotilaisuudet_matkapakettilainsaadanto

    Lue lisää »

  • 12.4.2018 Ajankohtainen

    Ulkomaisten matkailijoiden yöpymiset lisääntyivät 6,7 prosenttia helmikuussa 2018

    Ulkomaisten matkailijoiden yöpymiset lisääntyivät edelleen Suomen majoitusliikkeissä, 6,7 prosenttia viime vuodesta, ja heille tilastoitiin 600 000 yöpymisvuorokautta helmikuussa 2018. Kotimaisten matkailijoiden yöpymiset lisääntyivät 2,7 prosenttia ja he yöpyivät majoitusliikkeissä lähes 1,1 miljoonaa kertaa. Kaikkiaan Suomen majoitusliikkeissä kirjattiin hieman vajaat 1,7 miljoonaa yöpymisvuorokautta helmikuussa 2018, mikä oli 4,1 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Luvut ovat Tilastokeskuksen majoitustilaston ennakkotietoja ja ne on kerätty majoitusliikkeiltä, joissa on vähintään 20 vuodepaikkaa tai sähköpistokkeella varustettua matkailuvaunupaikkaa. Yöpymisten muutos helmikuussa 2018/2017, % Suurimmat kasvuprosentit saatiin kiinalaisten ja espanjalaisten yöpymisistä helmikuussa 2018 Tärkeimmistä Suomeen suuntautuvista matkailijamaista kiinalaisten ja espanjalaisten yöpymiset lisääntyivät eniten helmikuussa 2018. Suomen majoitusliikkeissä tilastoitiin lähes 44 500 yöpymisvuorokautta kiinalaismatkailijoille, mikä oli peräti 76,7 prosenttia enemmän kuin helmikuussa 2017. Kiinalaisten yöpymisiä kirjattiin eniten Lapissa, 22 600 vuorokautta, mikä oli 53,1 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Uudellamaalla kiinalaisten yöpymiset lisääntyivät peräti 88,4 prosenttia ja yöpymisiä Uudenmaan majoitusliikkeissä kertyi 16 300 vuorokautta. Espanjalaisten yöpymiset lisääntyivät 36,2 prosenttia, ja heille kirjattiin majoitusliikkeissä kaikkiaan runsaat 11 600 yöpymisvuorokautta helmikuussa 2018. Espanjalaisten yöpymiset sijoittuivat lähes kokonaan Lappiin ja Uudellemaalle. Kummassakin maakunnassa espanjalaisten yöpymisiä kirjattiin runsaat 4 900 vuorokautta kummassakin. Kaikista ulkomaisista yöpymisistä Lapin osuus oli lähes 45 prosenttia ja Uudenmaan osuus 32 prosenttia. Britit olivat koko maan tasolla suurin ulkomaisten matkailijoiden ryhmä helmikuussa Britit olivat suurin ulkomaisten matkailijoiden ryhmä helmikuussa 2018. Brittien yöpymisiä kirjattiin majoitusliikkeissä 61 600 yöpymisvuorokautta, mikä oli 1,1 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Saksalaiset olivat toisella sijalla runsaalla 56 600 vuorokaudellaan. Kasvua vuodentakaisesta oli 8,0 prosenttia. Seuraavina olivat ranskalaiset ja venäläiset. Ranskalaisille tilastoitiin majoitusliikkeissä 53 600 yöpymistä, mikä oli 12,8 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Sitä vastoin venäläisten yöpymiset vähenivät 16,3 prosenttia viime vuodesta ja yöpymisiä heille kertyi hieman vajaat 47 000 vuorokautta. Hollantilaisten yöpymiset lisääntyivät 10,0 prosenttia ja heille kirjattiin lähes 41 500 yöpymisvuorokautta helmikuussa 2018, mikä vei heidät kiinalaisten jälkeen kuudennelle sijalle. Maakunnittain tarkasteltuna yöpymiset lisääntyivät helmikuussa 2018 eniten Etelä-Pohjanmaalla, 21,7 prosenttia. Kainuussa yöpymiset lisääntyivät 11,3 prosenttia ja Pohjois-Karjalassa 9,2 prosenttia. Lapissa ja Ahvenanmaalla päästiin noin 8 prosentin kasvuun kummassakin. Sitä vastoin yöpymisten kokonaismäärä väheni Kymenlaaksossa 21,8 prosenttia ja Etelä-Savossa 14,9 prosenttia. Koko maan osalta yöpymiset lisääntyivät 4,1 prosenttia viime vuoden helmikuuhun verrattuna. Lähde: Majoitustilasto. Tilastokeskus Tarkempia ja juuri itseäsi kiinnostavia majoitustilastoja löytyy lisää Visit Finlandin Rudolf-tilastopalvelusta.

    Lue lisää »

  • 11.4.2018 Ajankohtainen

    Matkailun ja kulttuurin syke -seminaari 26.4.2018 Jyväskylässä

    KUVA: Visit Jyväskylä, Tero Takalo-Eskola Matkailun ja kulttuurin syke – kulttuurireittiyhteistyöllä sisältöjä ja kansainvälisyyttä kulttuurimatkailuun Aika: torstai 26.4.2018
    Paikka: Jyväskylä, Aalto-sali
    Kohderyhmä: Kulttuurin ja matkailun toimijat Tervetuloa keskustelemaan ja oppimaan Euroopan neuvoston kulttuurireittiyhteistyön tuomista mahdollisuuksista. Ohjelma 26.4.2018 Matkailun ja kulttuurin syke Jyväskylä Matkailun ja kulttuurin syke –seminaarisarja jatkuu tänä keväänä teemalla ”Kulttuurireittiyhteistyöllä sisältöjä ja kansainvälisyyttä kulttuurimatkailuun”. Suomi on mukana Euroopan neuvoston (EN) kulttuurireittien laajennetussa osittaissopimuksessa (EPA) vuodesta 2018 lähtien. Sopimuksella edistetään rajat ylittävien kulttuurireittien kehittämistä. Keskeinen tavoite on vahvistaa tietoisuutta eurooppalaisesta kulttuurista ja kulttuuriperinnöstä sekä edistää kulttuurimatkailua. Seminaarissa kerrotaan sopimuksen toimeenpanosta Suomessa, lisäksi EPA-kulttuurireittiyhteistyön mahdollisuuksia avaa Euroopan kulttuurireittiverkoston edustaja. Seminaari juhlistaa myös kulttuuriperinnön eurooppalaista teemavuotta 2018. Seminaarissa yhteiseen eurooppalaiseen kulttuuriperintöön perustuvia kulttuurireittejä käsitellään kestävän matkailun kehittämisen ja osallisuuden lisäämisen välineinä. Jyväskylän ammattikorkeakoulun ”Kulttuuripalvelut saavutettavaksi matkailijoille – kulttuurimatkailureittien kehittäminen” hankkeen tuottama reittitoiminnan opas julkistetaan seminaarissa. Opas jäsentää ja mallintaa ratkaisuja reittitoiminnan verkostoitumiseen ja toiminnan jatkuvuuteen liittyviin haasteisiin. Hanke on saanut tukea Kestävää kasvua ja työtä 2014–2020 Suomen rakennerahasto-ohjelman valtakunnallisesta Luovaa osaamista ESR-kokonaisuudesta. Seminaari on avoin kaikille kiinnostuneille. Seminaarin järjestää kansallinen kulttuurimatkailun katto-ohjelma Culture Finland yhdessä opetus- ja kulttuuriministeriön ja Jyväskylän ammattikorkeakoulun kanssa.

    Lue lisää »

  • 11.4.2018 Ajankohtainen

    Terveysmatkailusta ympärivuotista kasvua Suomeen

    Suomen hallitus on päättänyt panostaa matkailuun varmistaakseen toimialan vahvan kasvun jatkossakin. Yksi hallituksen uuden matkailun edistämiseksi luodun toimenpidekokonaisuuden, Matkailu 4.0 -suunnitelman, tavoitteista on matkailun ympärivuotinen kasvu. Terveys- ja hyvinvointimatkailun kehittämien luo ympärivuotiselle kasvulle hyvät mahdollisuudet. Matkailu 4.0 -suunnitelmassa Business Finlandin Visit Finland -yksikölle myönnettiin vuosille 2018–2019 erillinen budjetti, josta 600 000 euroa on varattu terveys- ja hyvinvointimatkailun kehittämiseen. Terveys- ja hyvinvointimatkailun edistämiseksi käynnistettävän hankkeen valmistelu on hyvässä vauhdissa ja projektin kick off -tilaisuus on suunnitteilla toukokuulle. Tavoitteena kansainvälistyminen ja tunnettuuden kasvattaminen erityisesti Venäjällä ja Kiinassa Hankkeen tavoitteena on edistää suomalaisten terveyspalveluja tarjoavien ja välittävien yritysten kansainvälistymistä ja tunnettuutta maailmalla. Hankkeen puitteissa toteutettavat aktiviteetit on suunnattu terveys- ja hyvinvointipalveluita tarjoaville sekä potilaita välittäville yrityksille. Ensisijaisiksi kohdemarkkinoiksi hankkeelle on valittu Kiina ja Venäjä. Tällä hetkellä Suomeen tulee eniten terveysmatkailijoita Venäjältä, mutta myös Venäjällä Suomen tunnettuutta laadukkaiden terveyspalveluiden tarjoajana tulisi kasvattaa merkittävästi. Kiinalaiset ovat jo löytäneet Suomen matkailumaana ja nyt hankkeessa pyritään houkuttelemaan myös kiinalaisten terveysmatkailijoiden kasvavaa joukkoa Suomeen. Suomen valttina verrattuna moniin muihin Euroopan maihin ovat hyvät kulkuyhteydet sekä suomalaisen luonnon ja puhtauden arvostus Kiinassa. Terveysmatkailu yhdistää terveyspalvelut ja vapaa-ajan matkailun Erikoissairaanhoidossa Suomen vahvuuksia ovat mm. syöpähoidot, ortopedia ja neurokirurgiset leikkaukset. Lisäksi Suomella on hyvät valmiudet tarjota mm. erilaisia kuntoutuspalveluja. Terveysmatkailun ympärille on tarkoitus alkaa laatia paketteja, joiden avulla matkailijalla ja hänen omaisillaan on mahdollisuus yhdistää matkaansa myös vapaa-ajan aktiviteetteja, kuten erilaisia hyvinvointipalveluita, Suomessa. Tavoitteena on, että matkailijat saisivat kaikki palvelut samalta luukulta. Lisätietoa hankkeesta Business Finlandin sivuilta > YHTEYDENTOTOT Päivi Antila
    Project Manager
    P. 040 747 8418
    Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. document.getElementById('cloak8cd115ff8b01490ed01454bc115ffc63').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addy8cd115ff8b01490ed01454bc115ffc63 = 'paivi.antila' + '@'; addy8cd115ff8b01490ed01454bc115ffc63 = addy8cd115ff8b01490ed01454bc115ffc63 + 'businessfinland' + '.' + 'fi'; var addy_text8cd115ff8b01490ed01454bc115ffc63 = 'paivi.antila' + '@' + 'businessfinland' + '.' + 'fi';document.getElementById('cloak8cd115ff8b01490ed01454bc115ffc63').innerHTML += ''+addy_text8cd115ff8b01490ed01454bc115ffc63+'';

    Lue lisää »

  • 10.4.2018 Ajankohtainen

    My Stayn tuotelinkki on auki 10.–30.4.2018

    Hyödynnä mahdollisuus hankkia tuotteellesi laajaa näkyvyyttä! Visitfinland.comin My Stay -tietokannan linkki on auki 10.–30.4.2018 vetovoimaisten ja kansainväliseen markkinointiin soveltuvien matkailutuotteiden syöttämistä varten. My Stay ABC-oppaasta löytyvät kaikki oleelliset tiedot tuotteiden syöttämisestä tietokantaan. Lisäksi sieltä löytyvät vaadittavat kriteerit, joiden joukossa tänä vuonna on myös digitaalinen varauskanava. Kaikkien My Stayhin syötettävien tuotteiden tulee olla varattavissa sähköisesti joko yrityksen oman tai muun varausjärjestelmän kautta. Olemme edelleen kiinnostuneita myös palveluista, jota ovat esteettömiä ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisia. HUOM! Klikkaa linkkiä nähdäksesi teemojen kriteerit. Täältä pääset syöttämään tuotteesi My Stayhyn > Miksi My Stayssa kannattaa olla mukana? Tuoteosio on suomalaisten matkailutuotteiden näyteikkuna maailmalle My Stayssa tuotteiden näkyvyys on laaja: Visitfinland.com-sivustolla on vuosittain yli 8 miljoonaa vierailua ja My Stay -sivulla kuukaudessa jopa 50 000–100 000 käyntiä Näkyvyys laajenee entisestään rajapinnan avulla Palvelu on yrityksille maksuton My Stay on mukana kaikissa Visit Finlandin myynti- ja markkinointitoimenpiteissä: Ohjelmat käyttävät My Stay -alustaa tuoteperheittensä kokoamiseen ja hyödyntävät tuoteosiota omissa markkinointi- ja myyntitoimenpiteissään Visit Finlandin kampanjoissa liikenne ohjataan visitfinland.com- ja My Stay -sivulle My Stay antaa tärkeää sisältöä messuille, PR- ja tutustumismatkoille, lehdistötiedotteisiin, uutiskirjeisiin jne. My Stay-tuotteet linkittyvät visitfinland.com-sivulla artikkeleiden yhteyteen, ohjelmasivuille, Travel Trade -sivustolle jne. Pääset tutustumaan My Stayhin täällä: www.visitfinland.com/mystay Mikäli sinulla on kysyttävää, ota yhteys Liisa Renforsiin Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. document.getElementById('cloakaeaa3d5b26d75b524d3fab38d155459b').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addyaeaa3d5b26d75b524d3fab38d155459b = 'liisa.renfors' + '@'; addyaeaa3d5b26d75b524d3fab38d155459b = addyaeaa3d5b26d75b524d3fab38d155459b + 'businessfinland' + '.' + 'fi'; var addy_textaeaa3d5b26d75b524d3fab38d155459b = 'liisa.renfors' + '@' + 'businessfinland' + '.' + 'fi';document.getElementById('cloakaeaa3d5b26d75b524d3fab38d155459b').innerHTML += ''+addy_textaeaa3d5b26d75b524d3fab38d155459b+'';

    Lue lisää »

  • 10.4.2018 Ajankohtainen

    Konstnärligt skapande suddar ut språkliga barriärer

    Låtskrivarverkstaden Rimlab förenar ungdomar med olika modersmål och bakgrund. Ord på svenska, finska, engelska, somaliska och arabiska blandas friskt i den kreativa låtskrivarprocessen. Projektets koordinator Petter Korkman vill föra språkgrupper närmare varandra och spräcka bubblor. På många ungdomsgårdar runtom i Svenskfinland har barn och unga mellan 8 och 20 år haft möjlighet att delta i låtskrivarverkstaden Rimlab. Under en eller två dagar arbetar ungdomarna intensivt med att skriva egna sångtexter och skapa musik. Processen filmas och ungdomarna intervjuas och till slut spelas låtarna in i en studio. I Rimlab möts ungdomar med olika modersmål och olika bakgrund. Man behöver inte ha tidigare erfarenhet av att skriva låtar eller spela ett instrument. Till en början får deltagarna fundera på ord som är viktiga för dem, och sedan skrivs några ord upp på tavlan. Det kan vara ord på olika språk, till exempel svenska, finska, engelska, somaliska eller arabiska. Utgående från orden fortsätter sedan låtskrivarprocessen. Texterna filas och musiken skrivs innan låtarna till slut bandas in. Slutresultatet kan vara låtar på olika språk och låtar som lånar in ord från andra språk. Petter Korkman säger att låtskrivarverkstäder är ett intressant sätt att lära känna varandra, eftersom man skriver en låt utgående från delade känslor och erfarenheter. På det sättet kan ungdomarna också anonymisera sina känslor och skydda sin egen identitet när man skriver tillsammans. Under processen får ungdomarna fundera och reflektera över sina liv. – Vad tänker de på, vem är de och vad vill de säga här i världen? Svårt att spräcka bubblor Petter Korkman tycker att vi är överraskande dåliga på att blanda oss med människor från till exempel andra språkgrupper. Det finns många olika slags bubblor. Finlandssvenskar, finsktalande och nyinflyttade kanske håller sig för sig själva, i sina egna grupper. – Vi behöver föra språkgrupperna närmare varandra och spräcka bubblor. Han tycker att det är viktigt att invandrare också kommer i kontakt med finlandssvenskar. Det är spännande att blanda människor med olika bakgrund och skapa mångkulturella grupper. Då kan man reflektera över sin egen språkliga och kulturella identitet. I Finland ser svenskspråkiga eller nyinflyttade med ett annat modersmål inte alltid sitt hemspråk som en tillgång. I låtskrivarverkstaden bidrar olika språk till mångfalden. – Det blir en resurs för det gemensamma konstnärliga projektet. Till exempel hade en somalisk kille som deltog i Rimlab kastat fram ett uttryck på somaliska som han använde för en person som ljuger mycket, ”bermuda”. Det här uttrycket kunde sedan användas i låtskrivandet. Det gäller att vara språkligt innovativ och friskt hitta på nya metaforer och idiom för att göra språket mer intressant. Ungdomar är nyfikna på varandra Eftersom Petter Korkman ordnar låtskrivarverkstäder runtom i Svenskfinland, har han fått erfara att ungdomar har en varierande attityd till det andra inhemska. I Österbotten har en del unga en svag relation till finskan och är därför också blyga när de deltar i någon aktivitet där det talas finska. Men också i södra Finland kan en del ungdomar vara obekväma med att tala finska. – I Helsingfors gör sig finlandssvenskar ibland osynliga och det syns i våra workshoppar. Ibland vill de inte berätta att de också talar svenska. När man deltar i låtskrivarverkstäderna måste man ingenting, eftersom det är frivilligt att vara med. Ungdomarna behöver inte lära sig eller tala ett annat språk, utan skapandeprocessen och främjandet av den egna språkliga identiteten är det viktigaste. En stor bonus är att ungdomar med olika bakgrund umgås med varandra. – Konstnärligt skapande suddar effektivt ut språkliga barriärer, säger Korkman Ungdomarna är i allmänhet nyfikna och vill veta mer om varandras språk och erfarenheter. De vill också gärna i efterhand se på filmsnuttarna och intervjuerna av varandra. Dessutom är låtskrivarverkstäderna också ett sätt för ungdomarna att öva upp sina medborgerliga färdigheter och fundera över vad de tänker och tycker om olika saker. – Unga lär sig att artikulera sina ståndpunkter. Var står de i olika frågor? Också forskare har fått upp ögonen för Rimlab och verkstaden har varit föremål för vetenskapliga studier, till exempel om språkinlärning. Kulturfonden är en av huvudfinansiärerna bakom Rimlab. Ansök i april om bidrag Har du en idé för hur man kan främja lusten och förmågan att kommunicera på svenska och finska i Finland? Via det strategiska programmet Hallå! beviljar vi sammanlagt sex miljoner euro till projekt som främjar språkkunskaperna i svenska och finska, ökar samförståndet mellan språkgrupperna och betonar språkkunskaper som en framgångsfaktor i ett flerspråkigt Finland. Projekten ska vara inkluderande, nyskapande och främja förståelse för andra språkgrupper. Läs mer om hur man ansöker här.   Text: Sofia Strömgård
    Praktikant, kommunikation
    sofia.stromgard(at)kulturfonden.fi

    Lue lisää »

  • 6.4.2018 Ajankohtainen

    My Stay ABC

    My Stay ABC on opas Visit Finlandin tuotetietokannan käyttöön. Täältä löydät vastaukset useimpiin kysymyksiin aina tuotteiden syötöstä My Stay-tuotekriteereihin.

    Lue lisää »

  • 6.4.2018 Ajankohtainen

    Lapin matkailuyritykset satsaavat isosti saksalaisiin

    DER Touristik, yksi Saksan suurimmista matkanjärjestäjistä, lennättää yhteistyössä Visit Finlandin, Finnairin ja Levin Matkailun kanssa 100 matkatoimistotyöntekijää Suomen Lappiin 4.–11. huhtikuuta tutustumaan kohteeseen ja palveluihin paikan päällä. Kyseessä on iso panostus, jonka kuitenkin lasketaan kannattavan, sillä saksalaiset ovat ostovoimainen matkailijakansa. Tapahtuman nimi on Campus Live ja sen tarkoituksena on tukea lupaavassa kasvussa olevaa saksalaisten matkailijoiden talvimatkustusta Lappiin sekä pohjustaa kesätuotannon kehittämistä ja matkailusesongin pidentämistä. Tapahtuma on osa DER Touristikin laajaa koulutuskokonaisuutta, jossa perehdytään tiettyyn matkailukohteeseen. Kokonaisuus sisältää verkkokursseja ja infotilaisuuksia DER Touristikin omien matkatoimistojen työtekijöille. DER Touristikilla on Saksassa edelleen noin 9 500 omaa matkatoimistoa. Saksassa järjestettävien osuuksien jälkeen kaikista osallistujista valitaan sata työntekijää, jotka pääsevät tutustumaan kohteeseen paikan päälle. Matkatoimistotyötekijät viipyvät Lapissa viikon ja ohjelma sisältää kuusi tutustumiskierrosta Lapin eri alueille: Harrinivaan, Inariin, Iso Syötteelle, Rovaniemelle, Sallaan ja Saijaan sekä Ylläkselle. Tutustumiskierrosten jälkeen tapahtuma huipentuu Leville, jossa ohjelmaan kuuluu aktiviteetteja, hotellikierroksia ja työpajoja. Yhteistyön tarkoitus synnyttää kestävää kysyntää Suomalaisten yhteistyökumppaneiden rahallinen panostus projektiin on pitkäaikainen investointi Saksan markkinoille. DER Touristikin Pohjoismaiden ja Baltian maiden johtaja Philipp Detmer iloitsee suomalaisten yhteistyökumppaneiden kanssa hyvin sujuneesta projektista. – Meille on erittäin tärkeää, että matkatoimistojemme työntekijät pääsevät itse kokemaan myymänsä tuotteen paikan päällä. Kokemuksen jälkeen myyjistä tulee ikuisia Lapin ystäviä, Detmer sanoo. Myös Finnairin saksankielisten markkinoiden johtaja Jan Pellinen on tyytyväinen projektiin ja toivoo sen vahvistavan yhteistyötä kumppaneiden välillä entisestään. Pellisen mukaan on tärkeää luoda mahdollisimman kestävä kysyntä, josta Saksan ja Suomen osapuolet voivat nauttia pitkään. Campus Liven edelläkävijä Dertour Akatemia järjestettiin Levillä ja Helsingissä 1998 Business Finlandin Visit Finland -yksikön johtaja Paavo Virkkunen oli yhteistyössä silloisen Matkailun edistämiskeskuksen (MEK) kanssa järjestämässä DERTourin edellistä suurpanostusta Suomeen suuntautuvan saksalaismatkailun kehittämiseen. – Campuksella on minulle siksi ihan henkilökohtaisestikin suuri merkitys. Uskon, että tapahtuma vaikuttaa merkittävästi saksalaisen, ympärivuotisen matkailukysynnän stimuloimiseksi Suomeen. On hienoa, että tuotekoulutus tapahtuu näin perusteellisesti, palvelutuottajiin ja heidän tuotteistoihinsa konkreettisesti tutustuen. Tämä on upea panostus suomalaisilta matkailupalvelutuottajilta ja erinomainen mahdollisuus oppia kansainvälisten asiakkaiden jatkuvasti kehittyvistä odotuksista palvelusisältöjen suhteen, Virkkunen sanoo. Saksan markkinan merkitys Lapin matkailulle kasvamassa Nykyinen projekti sai alkunsa vuosi sitten maaliskuussa 2017 maailman suurimmilla matkailumessuilla ITB Berliinissä. Levin Matkailu Oy:n kehitysjohtajan Maija Palosaaren mukaan Saksan markkinan merkitys Leville on kasvanut vuosittain eritoten talvikauden suorien lentoyhteyksien ansiosta. – Campus Live -tapahtuma lisää saksalaisten ammattilaisten tuntemusta Levin alueesta ja sen matkailutuotteista merkittävästi. Odotan Saksan markkinoilta uusia avauksia myös lumettomalle kaudelle 2019 ja DER Touristik tulee olemaan tässä isossa roolissa, Palosaari sanoo. Saksa on Suomen matkailun tärkeimpiä lähtömarkkinoita Vuonna 2017 saksalaisten yöpymiset Suomessa kasvoivat yli 15 % ja he olivat toiseksi suurin ulkomainen matkailijaryhmä venäläisten jälkeen 622 900 yöpymisellä. Saksalaiset matkailevat koko Suomessa, mutta matkustaminen Lappiin on lisääntynyt viime vuosina suorien lentoyhteyksien ansioista. Perinteisten kiertomatkojen ja mökkilomien lisäksi saksalaiset ovat kiinnostuneita erilaisista aktiviteeteista ja erikoismajoituksista. Saksalaiset ovat perinteisesti matkailukansaa, Saksan talous on hyvällä mallilla ja kuluttajat ostovoimaisia. Saksalaisten voi olettaa matkustavan Suomeen myös tulevina vuosina. Finnair on lisännyt lentoja Saksan ja Suomen välillä, ja lentää nyt kuuteen kohteeseen Saksassa.

    Lue lisää »

  • 5.4.2018 Ajankohtainen

    Käynnistä matkailun digitaalisen liiketoiminnan kehittäminen Verkkojalanjälki™ mittauksella

    Matkailun digitalisaation kehittämiseen liittyvää keskustelua käydään Suomen matkailuyrityksissä ja -alueilla vilkkaasti päivittäin. Digi on yrittäjän, työntekijöiden, matkailun kehittäjien ja rahoittajien huulilla tämän tästä. Kehittäminen on jo monella alueella ja yrityksissä käynnissä, hyvä niin.
    Jotta digitaalisen liiketoiminnnan kehittämistyö saisi hyvän perustan, perustuisi selkeisiin tavoitteisiin ja tuottaisi mitattavan lopputuloksen, suositelemme Verkkojalanjälkimittausta heti alkuun. Verkkojalanjälki™ on Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy:n tuotteistama … Lue lisää

    Lue lisää »

  • 3.4.2018 Ajankohtainen

    Konstnär, ansök om turnébidrag i april

    Nu kan du som är yrkesverksam konstnär ansöka om turnébidrag. Ansökningstiden är 1-30.4. Turnébidrag beviljas för turnéer i Finland och utomlands. Turnéer inom Norden prioriteras. Bidragsformen riktar sig till yrkesverksamma konstnärer och arbetsgrupper inom alla konstområden. Bidraget är avsett för rese- och logikostnader enligt billigaste rimliga alternativ. Ansökan ska innehålla ett tydligt program och en tydlig budget. Om ni är flera personer som ansöker om bidrag för en turné ska ni göra en gemensam ansökan. Ansökningstiden är 1-30.4. Läs mer om turnébidragen här.

    Lue lisää »

  • 3.4.2018 Ajankohtainen

    Vi söker en ny kulturombudsman

    Vår kulturombudsman går i pension i slutet av året och vi söker nu en ny ledare för vårt kulturteam vid kansliet i Helsingfors. Kulturombudsmannen är medlem av ledningsgruppen och bär det övergripande utvecklingsansvaret för vårt uppdrag inom konst och kultur. De viktigaste arbetsuppgifterna är att handlägga ansökningar och initiera projekt inom konst och kultur, att skapa och upprätthålla kontakter till centrala kulturaktörer, både nationellt och internationellt, att leda fondens kulturteam. Vi söker dig som har lämplig högre högskoleexamen, god sakkunskap om konst och kultur, erfarenhet av projektledarskap, förtrogenhet med strukturer, förvaltning och samhällsfrågor samt breda nätverk inom kulturfältet, god kännedom om Svenskfinland, ledarskapserfarenhet inom konst och kultur, god kommunikations- och samarbetsförmåga. Sänd din ansökan, CV och löneanspråk senast 18.4.2018 till vår rekryteringskonsult mail(at)ullalovholm.fi. På frågor svarar personalchef Britt-Marie Forsell-Stenström, 0500 355 533 och direktör Leif Jakobsson, 040 152 6411.

    Lue lisää »

  • 30.3.2018 Ajankohtainen

    Två miljoner till Arcada och Novia

    Svenska kulturfonden donerar en miljon euro vardera till yrkeshögskolorna Arcada och Novia. Donationerna går till yrkeshögskolornas medelinsamling.   Undervisnings- och kulturministeriet har gett yrkeshögskolorna rätt att samla in donationsmedel. Kulturfondens styrelse har beslutat att bidra med två miljoner euro till de svenskspråkiga yrkeshögskolornas medelinsamling. – För Kulturfonden är det viktigt att delta i medelinsamlingen, eftersom effekten av vår donation blir ännu större i och med statens medfinansiering. Starka utbildningsenheter är avgörande för ett starkt, modigt och framtidsorienterat Svenskfinland. Vi hoppas att så många andra finansiärer som möjligt hjälper till att trygga den svenskspråkiga yrkeshögskoleutbildningen och deltar i kampanjen, säger Kulturfondens styrelseordförande Stefan Wallin. Varje donation som yrkeshögskolorna får före årets slut berättigar till statens medfinansiering. Sammanlagt har staten reserverat 24 miljoner euro som utbetalas i proportion till de insamlade medlen. – Vi är glada att vi kan hjälpa yrkeshögskolorna att erbjuda högklassig utbildning på svenska i Finland. Novia och Arcada är stora och viktiga aktörer med sammanlagt 6 700 studerande. Båda bidrar till att trygga svenskspråkig service och erbjuda ett brett kulturutbud i Svenskfinland, säger Berndt-Johan Lindström, utbildningsombudsman vid Kulturfonden. Kulturfonden har under de senaste åren beviljat bidrag till Arcada och Novia, både för yrkeshögskolornas verksamhet och olika projekt. Under åren 2015-2017 bidrog fonden också till också universitetens medelinsamling med sammanlagt 9,25 miljoner euro. Donationerna gick då till Åbo Akademi, Helsingfors Universitet, Svenska Handelshögskolan, Aalto-universitetet, Uleåborgs universitet och Konstuniversitetet.   ***
    Pressmeddelande
    Helsingfors den 28 mars 2018 Information och intervjuförfrågningar:  Berndt-Johan Lindström (kommentarer)
    utbildningsombudsman
    berndt-johan.lindstrom(at)kulturfonden.fi
    040 838 1358 Martina Landén-Westerholm
    informatör
    martina.landen-westerholm(at)kulturfonden.fi
    040 595 0817 Bild: Arcada

    Lue lisää »

  • 29.3.2018 Ajankohtainen

    Visit Finland -uutiskirje 3/2018

    Tietoa, työkaluja ja tapahtumia matkailupalvelujen kehittämiseen, myyntiin ja markkinointiin. Lue matkailun uutiskirje 3/2018 >

    Lue lisää »

  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description