Ajankohtaista

  • 12.12.2017 Ajankohtainen

    Visit Finland Educational Travel Networking Event 11.12.2017, presentations

    Visit Finland organized an “Educational Travel Networking Event” in Helsinki on December 11, 2017. Visit Finland’s new project, “Educational Travel” is concentrating in promoting Finland as a student and school trip destination. The participants in the event had an opportunity to start and strengthen cooperation with each other in order to develop most attractive and educative programs for foreign school and student groups. Below you will find the presentations from the event.  

    Lue lisää »

  • 11.12.2017 Ajankohtainen

    Musikhuset får en orgel

    Svenska kulturfonden donerar 100 000 euro till Stiftelsen Musikhuset i Helsingfors. Donationen är ett bidrag till en orgel för Musikhusets konsertsal. Kulturfonden bidrog också med 3,7 miljoner euro då Musikhuset byggdes. Då Musikhuset byggdes skulle konsertsalen få en orgel för stora orkester- och körverk. En expertgrupp inledde planeringen, men arbetet avbröts av ekonomiska orsaker. Konsertsalen är fortfarande utan orgel och idag används en digital högtalarorgel som inte kan mäta sig med en konsertorgel. En högklassig orgel beräknas kosta sammanlagt 4,2 miljoner euro och finansieringen är nu tryggad. Musikhuset har fått löfte om donationer på sammanlagt drygt 2,7 miljoner euro från stiftelser och kompositören Kaija Saariaho. Saariaho, som i september startade insamlingen med ett bidrag på en miljon euro, står för den största enskilda donationen. Utöver donationerna bidrar Helsingfors stad, undervisnings- och kulturministeriet och Yle med 500 000 euro vardera. Musikhuset lanserar idag, den 11 december 2017, en medborgarinsamling för att ordna orgelkonserter i Musikhuset och beställa ny orgelmusik av finländska kompositörer. Mera information om kampanjen på www.urutsoimaan.fi. Om Musikhusets orgel förverkligas enligt de planer som finns idag, blir orgeln den största i Finland. Orgelns storlek avgörs i första hand av utrymmet i Musikhuset. Målsättningen är att ta i bruk den nya orgeln hösten 2021, då man samtidigt firar Musikhuset 10 år.   *** Närmare information ger Leif Jakobsson (kommentarer)
    Direktör
    tfn 040 152 6411
    leif.jakobsson(at)kulturfonden.fi Martina Landén-Westerholm
    Informatör
    tfn 040 595 0817
    martina.landen(at)kulturfonden.fi Helsingfors den 11 december 2017
    Pressmeddelande

    Lue lisää »

  • 8.12.2017 Ajankohtainen

    Lisätty todellisuus säväyttää markkinointia – Visit Finlandin virtuaalijoulupukki kutsuu Suomeen

    Visit Finland lähti testaamaan uutta lisätyn todellisuuden (augmented reality, AR) teknologiaa markkinointiviestinnässään yhdessä kotimaisen AR/VR-yritys Robust Northin kanssa syksyllä 2017. Pilottiprojektin tähdeksi valikoitui vastikään virallisen aseman Elävän perinteen kansallisessa luettelossa saanut suomalainen joulupukki. Nyt ensimmäiset joulupukkiaiheiset AR-sisällöt ovat valmistuneet. Sisältöjä voi nähdä Visit Finlandin pukkiaiheisissa postikorteissa sekä tapahtumissa käytettävissä lattiamatoissa, joista pukki nousee 90-asteen kulmassa seisomaan ja kertoo terveisiä Suomesta. AR-sisältöä löytyy tällä hetkellä kolmesta joulupukkiaiheisesta kuvasta, joista sisällön saa esiin skannaamalla kuvan Robust Northin ilmaisella Arilyn-mobiilisovelluksella. Virtuaalipukin kanssa voi ottaa kuvan tai videon ja jakaa sen helposti esimerkiksi sosiaalisessa mediassa Arilynin kautta. Sovellus käyttää mobiililaitteen omaa kameraa. Uudet teknologiat rynnistävät markkinoille AR- ja VR-teknologioiden odotetaan tulevina vuosina kasvavan miljardiluokan bisneksiksi maailmanlaajuisesti ja haastavan esimerkiksi TV:n kanavana, jonka kautta sisältöä kulutetaan. Visit Finlandin tavoitteena pilottiprojektissa onkin ollut lisätä ymmärrystä AR:n käyttömahdollisuuksista sekä saada konkreettista oppia siitä, miten teknologia toimii. Tavoitteena on lisäksi ollut kokeilla käytännössä, miten AR yhdessä joulupukin kanssa sopivat Suomen markkinointiin mielenkiintoisena kohteena. Digipukki seikkailee myös kesäisissä tunnelmissa Joulupukki on yksi tärkeimmistä elementeistä Suomen matkailumarkkinoinnissa ja on ensiarvoisen tärkeää, että Joulupukkiin liitettävät myönteiset mielikuvat assosioituvat nimenomaan Suomeen. Joulupukkiin liittyvien positiivisten mielikuvien lisäksi matkailumarkkinoinnissa on tärkeää esitellä Suomea luovana ja innovatiivisena maana. Uudenlainen digipukki onkin mainio tapa kutsua katsoja vierailulle Suomeen. Projektissa joulupukkia ei esitetä pelkästään jouluun ja lumeen liittyvänä hahmona vaan myös kesäisen tunnelman kautta. Ympärivuotisuuden esiin nostaminen talven rinnalle ja erityisesti Suomen uniikin kesäsesongin korostaminen ovatkin Visit Finlandin tärkeimpiä tavoitteita tulevina vuosina. Näin voit testata AR-joulupukkia 1. Lataa Arilyn-mobiilisovellus (www.arilyn.com/arilyn-app/) 2. Skannaa Arilynilla jokin alla olevista kolmesta kuvasta, joista löydät pukin salaisen tervehdyksen. Voit skannata kuvan suoraan mobiililaitteen ruudusta tai paperilta, niin että kuva on vaakatasossa. 3. Ota kuva tai video pukin kanssa – voit jakaa sen somessa suoraan Arilynin kautta. Pukkiaiheiset postikortit     #FinnishSanta LISÄTIETOJA Sara Terho
    Digital Marketing Specialist
    Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. document.getElementById('cloakd5b0b5bc32fd1596eab3ce90388dd0ac').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addyd5b0b5bc32fd1596eab3ce90388dd0ac = 'sara.terho' + '@'; addyd5b0b5bc32fd1596eab3ce90388dd0ac = addyd5b0b5bc32fd1596eab3ce90388dd0ac + 'visitfinland' + '.' + 'com'; var addy_textd5b0b5bc32fd1596eab3ce90388dd0ac = 'sara.terho' + '@' + 'visitfinland' + '.' + 'com';document.getElementById('cloakd5b0b5bc32fd1596eab3ce90388dd0ac').innerHTML += ''+addy_textd5b0b5bc32fd1596eab3ce90388dd0ac+'';

    Lue lisää »

  • 7.12.2017 Ajankohtainen

    Maukasta ja puhdasta Suomea myydään saksalaisille kuluttajille Grüne Woche -messuilla

    Suomalaiset matkailu- ja elintarvikealan yritykset suuntaavat jo kolmatta kertaa yhdessä Saksan Grüne Woche -kuluttajamessuille tammikuussa 2018. Suomen puhdas luonto ja maukkaat elintarvikkeet ovat valttikortteja, jotka puhuttelevat maailmalla juuri nyt. Grüne Woche, vihreä viikko, on 1 600 kansainvälistä näytteilleasettajaa Saksaan kokoava elintarvikemessutapahtuma, joka järjestetään 83. kerran. Tapahtuman yhteydessä järjestetään myös maailman maatalousministerit Berliiniin kokoava Global Forum for Food and Agriculture (GFFA) -kongressi. Vihreälle viikolle osallistuvien eri maiden ministerivieraiden lisäksi Suomen osastolle odotetaan runsasta kiinnostusta saksalaisten kuluttajien sekä median taholta. Puhdasta ruokaa puhtaasta luonnosta Suomen 100 m2 maaosasto rakentuu suomalaisten panimoiden ja -tislaamoiden tuotteita myyvästä FinnBar’ista, elintarvikeyritysten myyntipisteistä sekä Visit Finlandin ruokamatkailuyritysten alueesta. Tarjontaa täydentää pääosastoon liittyvä ”Suuret oluet, pienet panimot” -yrityksiä esittelevä myyntipiste. Saksassa ainoana suomalaisena kokkina Michelin tähden saanut huippukokki Sauli Kemppainen valmistaa osastolla herkullisia maisteluannoksia paikalla olevien elintarvikeyritysten tuotteiden pohjalta. Visit Finland käynnistää vuoden 2018 Saksan markkinointitoimenpiteensä Grüne Wochessa ruokamatkailukärjellä. Myös Suomen matkailun tavaramerkki, joulupukki, on paikalla tukemassa yrittäjiä. – Ruokamatkailu on Visit Finland bränditeema Saksassa vuonna 2018. Suomen puhdas luonto ja luonnon kokeminen ovat tärkeitä syitä lähteä Suomeen lomalle. Tekemällä yhteistyötä ruokaviejien kanssa saamme positiivista profiilia ja vahvistamme brändiämme. Ruoka on olennainen osa matkailijan kokemusta. Metsien ja järvien antimet kuuluvat olennaisesti hyvään lomaan Suomessa, toteaa kehityspäällikkö Terhi Hook Finpron Visit Finland -yksiköstä. Aiemmin tänä vuonna 100 suomalaista elintarviketta listattiin vuodeksi saksalaisen CITTI-kauppaketjun valikoimiin. Listaus oli osa Food from Finland -kasvuohjelman ja Visit Finlandin yhteistyönä lanseerattua Enjoy Finland – Reinste Natur -kampanjaa. Syksyn aikana tuotevalikoimaa on laajennettu, ja uusia suomalaisia tuotteita on nyt saatavilla myös CITTI-ketjun Lieferello-verkkokaupassa, jonka toimitukset kattavat koko Saksan. – Suomalaisten elintarvikeyritysten läsnäolo messuilla vahvistaa suomalaisten ruoka- ja juomatuotteiden tunnettuuden rakentamista tärkeällä vientimarkkinallamme, toteaa elintarvikealan toimialajohtaja ja Food from Finland -kasvuohjelman johtaja Esa Wrang Finprosta. – Kuluttajamessut tarjoavat elintarvikeyrityksille myös mahdollisuuden testata tuotetta kohdemarkkinoilla. Elintarvikealan yrityksistä Suomen maaosastolle osallistuvat Dammenberg, Malmgård, FinnSpring, Sinebrychoff, Shaman Spirits, Kala-Lappi, Linkosuo, Roberts ja Sinuhe.
    Pienet Panimot, Suuret Oluet -yrityksistä mukana ovat Bryggeri Helsinki, Lammin Sahti, Teerenpeli, Vakka-Suomen Panimo, Fiskarsin Panimo, Ägräs Distillery, Stallhagen ja Malmgård. Matkailualan edustajat tulevat Lakelandin ja saariston alueelta: Visit Saimaa, mukanaan Mikkelin ruokamatkailuyritykset Anttolanhovi, Ollinmäen viinitila ja Raijan Aitta edustaen D.O. Saimaata, sekä Lehmäleiri (das Kuh-Camp), Puustilan maisematila, Kuopio 2020 European Region of Gastronomy tunnustusta esittelevä Visit Savo ja kahvila-ravintola Iltalypsy sekä saariston aluetta edustaen Visit Salo, Metsähallitus, Malmgård ja Finnlines. Suomen Grüne Woche maaosaston rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö ja sen organisoinnista vastaavat Finpron Visit Finland -yksikkö ja Finpron johtama Food from Finland -kasvuohjelma yhteistyössä maa- ja metsätalousministeriön ja Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliiton MTK:n kanssa. Lisätietoja: Esa Wrang, elintarvikesektorin toimialajohtaja, Food from Finland -kasvuohjelmajohtaja, Finpro, +358 400 2430 76, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. document.getElementById('cloak1cf7b85e57867128dd6d467dabe18b5c').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addy1cf7b85e57867128dd6d467dabe18b5c = 'esa.wrang' + '@'; addy1cf7b85e57867128dd6d467dabe18b5c = addy1cf7b85e57867128dd6d467dabe18b5c + 'finpro' + '.' + 'fi'; var addy_text1cf7b85e57867128dd6d467dabe18b5c = 'esa.wrang' + '@' + 'finpro' + '.' + 'fi';document.getElementById('cloak1cf7b85e57867128dd6d467dabe18b5c').innerHTML += ''+addy_text1cf7b85e57867128dd6d467dabe18b5c+''; Terhi Hook, kehityspäällikkö, Visit Finland, Finpro, +358 50 5970 999, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. document.getElementById('cloak867d6c775f173a3d6f7c1cd6cef36054').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addy867d6c775f173a3d6f7c1cd6cef36054 = 'terhi.hook' + '@'; addy867d6c775f173a3d6f7c1cd6cef36054 = addy867d6c775f173a3d6f7c1cd6cef36054 + 'visitfinland' + '.' + 'com'; var addy_text867d6c775f173a3d6f7c1cd6cef36054 = 'terhi.hook' + '@' + 'visitfinland' + '.' + 'com';document.getElementById('cloak867d6c775f173a3d6f7c1cd6cef36054').innerHTML += ''+addy_text867d6c775f173a3d6f7c1cd6cef36054+''; Kirsi Viljanen, erityisasiantuntija, maa- ja metsätalousministeriö, +358 40 509 8986, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. document.getElementById('cloakf96ded59481809f6d21ec36399501d98').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addyf96ded59481809f6d21ec36399501d98 = 'kirsi.viljanen' + '@'; addyf96ded59481809f6d21ec36399501d98 = addyf96ded59481809f6d21ec36399501d98 + 'mmm' + '.' + 'fi'; var addy_textf96ded59481809f6d21ec36399501d98 = 'kirsi.viljanen' + '@' + 'mmm' + '.' + 'fi';document.getElementById('cloakf96ded59481809f6d21ec36399501d98').innerHTML += ''+addy_textf96ded59481809f6d21ec36399501d98+''; Klaus Hartikainen, viestintäjohtaja, MTK, +358 40 169 2060, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. document.getElementById('cloakc406071a712e69d7a8e17b56aca2942c').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addyc406071a712e69d7a8e17b56aca2942c = 'klaus.hartikainen' + '@'; addyc406071a712e69d7a8e17b56aca2942c = addyc406071a712e69d7a8e17b56aca2942c + 'mtk' + '.' + 'fi'; var addy_textc406071a712e69d7a8e17b56aca2942c = 'klaus.hartikainen' + '@' + 'mtk' + '.' + 'fi';document.getElementById('cloakc406071a712e69d7a8e17b56aca2942c').innerHTML += ''+addy_textc406071a712e69d7a8e17b56aca2942c+''; Finpro auttaa suomalaisia pk-yrityksiä kansainvälistymään, hankkii Suomeen lisää ulkomaisia investointeja ja kasvattaa ulkomaisten matkailijoiden virtaa Suomeen. Finpron muodostavat Export Finland, Visit Finland ja Invest in Finland. Finpro on julkinen toimija, jonka 240 asiantuntijaa toimii 37 toimistossa 31 maassa Suomen ulkopuolella ja 6 aluetoimistossa Suomessa. Finpro on osa Team Finland -verkostoa. www.finpro.fi Finpro – kasvua Suomeen.

    Lue lisää »

  • 1.12.2017 Ajankohtainen

    Vi fick 3 724 ansökningar i november

    Vår ordinarie ansökningstid är slut. Lämnade du in din ansökan strax före deadline? Det var du inte ensam om. I år fick vi sammanlagt 93 ansökningar under månadens sista tio minuter. Det här är rekord för antalet sista minuten-ansökningar. Under hela november fick vi sammanlagt 3 724 ansökningar om bidrag. De sökta beloppen varierar mellan 100 euro och 1,22 miljoner. Du som ansökt om bidrag i november 2017 får besked av oss senast måndagen den 19 mars 2018. Undrar du vad som händer med din ansökan under de tre närmaste månaderna? Här kan du läsa om vår grundliga behandling av alla ansökningar.  

    Lue lisää »

  • 30.11.2017 Ajankohtainen

    Visit Finland -uutiskirje 11/2017

    Tietoa, työkaluja ja tapahtumia matkailupalvelujen kehittämiseen, myyntiin ja markkinointiin. Lue marraskuun 2017 uutiskirje.

    Lue lisää »

  • 30.11.2017 Ajankohtainen

    Visit Finland joulukalenteri 2017

    Visit Finland juhlii 100-vuotiasta Suomea julkaisemalla oman joulukalenterin. Kalenterin löydät 1.12. osoitteesta visitfinland.com/christmascalendar ja se toimii näin: Joulukuun jokaisena päivänä, jouluaattoon asti, voi avata kalenteriluukun, josta löytyy kysymys Suomesta. Vastaamalla oikein voi osallistua kilpailuun, jonka palkintoina arvomme lahjakasseja. Kasseista löytyy mm. suomalaista designia ja herkkuja. Jouluaattona arvomme pääpalkinnon – lennot kahdelle Suomeen! Kalenterin kysymykset ovat hauskoja ja helppoja – jaamme niitä somessa kuvien kera ja osallistamme näin kansainvälistä yleisöämme. Kalenterin kansikuvan on suunnitellut helsinkiläinen taiteilija Matti Pikkujämsä. Iloista joulua!

    Lue lisää »

  • 30.11.2017 Ajankohtainen

    Symphony of Extremes saanut hyvän vastaanoton

    Visit Finland julkisti 13.11. Helsingissä järjestetyssä tilaisuudessa Apocalyptica-yhtyeen Eicca Toppisen säveltämän The Symphony of Extremes -teoksen. Paikalla oli runsaasti mediaa sekä ulkomailta että kotimaasta. Kampanjaa jalkautetaan parhaillaan maailmalla.
    Äärimmäisyyksien sinfonian ensiesityksessä Helsingin Tennispalatsissa oli marraskuisena maanantaina kansainvälinen tunnelma. Paikalla oli 17 mediaa Kiinasta, Japanista, Ranskasta, Saksasta, Espanjasta, Italiasta, UK:sta ja USA:sta ja tietysti myös Suomesta. Vain muutaman päivän kuluessa Kiinassa jo 65 mediaa oli julkaissut tilaisuudesta jutun ja uutinen oli tavoittanut yli 18 miljoonaa ihmistä. infeng.com-verkkomedian suoraa lähetystä Eicca Toppisen haastattelusta katseli 420 000 kiinalaista. UK:ssa tähän mennessä kaksi mediaa on julkaissut jutut, jotka ovat tavoittaneet yhteensä yli miljoona ihmistä. Myös Suomessa usea media teki äärimmäisyyksien sinfonian julkistamisesta uutisen. Kuva: Susanna Lehto, Tekes Media haastatteli koko aamupäivän projektin tekijöitä Apocalyptican Eicca Toppista, Suomen molekyylilääketieteen instituutin tutkimusjohtajaa Janna Saarelaa, Helsingin yliopiston genetiikan professoria Päivi Onkamoa, Visit Finlandin johtajaa Paavo Virkkusta, SEKin luovaa johtajaa Sami Korjusta ja vapaasukeltaja Johanna Nordbladia. Kuva: Sami Kelahaara, SEK
    Äärimmäisyyksien sinfonian musiikkivideon ensiesityksen jälkeen keskusteltiin kappaleen syntytarinasta, suomalaisuuden erityispiirteistä ja niiden mahdollisuuksista matkailussa. Yleisö sai myös esittää kysymyksiä Apocalypticalle, joka lensi heti tilaisuuden jälkeen Etelä-Ameriikasta alkaneelle 20-vuotisjuhlakiertueelleen. Musiikkivideo tuo Suomea esiin yllättävällä tavalla Sinfonialle luodun musiikkivideon ajatuksena on esitellä Suomen matkailullisia vetovoimatekijöitä. Video on sekoitus maalauksellista elokuvaa ja monipuolista luontokuvaa eri puolilta Suomea. Musiikkivideota on katsottu Visit Finlandin Facebookissa lähes 370 000 kertaa ja YouTubessa yli 152 000 kertaa. – Kaiken kaikkiaan tämä projekti on Visit Finlandin kunnianosoitus 100-vuotiaalle Suomelle. Olemme saaneet videosta hyvin myönteistä palautetta, sanoo projektia vetänyt Mervi Holmén. Kampanja näkyy ja kuuluu maailmalla Kampanjaa jalkautetaan markkinoille marras-joulukuun aikana ostetun median tukemana mm. Spotifyssa että YouTubessa. PR-tilaisuudet jatkuvat joulukuun puoleenväliin asti. Kampanja on vahvasti esillä myös Visit Finlandin omissa kanavissa. Tavoitteena on, että kampanja elää ja kasvaa myös ensi vuoden aikana. Medialle järjestetään Eiccan jalanjäljissä matka tai matkoja, joiden aikana tutustutaan tarkemmin Eiccan lempipaikkoihin Suomessa. Myös muita aktivointeja on suunnitteilla. Kampanjan markkinointimateriaali hyödynnettävissä Kampanjaa varten on tuotettu neljä laadukasta ja kaunista aluevideota: Helsinki, Archipelago, Lakeland ja Lapland. Videot tuovat erinomaisesti esille alueiden ominaispiirteitä ja niitä on YouTubessa katsottu jo tuhansia kertoja. Alueet ja alueilla toimivat yritykset voivat hyödyntää videoita täydentämään omaa markkinointiaan, esimerkiksi nettisivuillaan ja somessa. Sisältöjä saa mielellään jakaa tunnisteilla #FinnishDNA ja #VisitFinland. Lisäksi kampanjaan sisältyy henkilövideoita: Tinja, Rosalan lapset, vapaasukeltaja Johanna ja Apocalyptican Eicca. Heistä jokaisella on oma tarinansa kytkeytyen luontoon ja eri alueisiin. Myös näitä kannattaa hyödyntää! Materiaalia voi ladata Visit Finland Mediapankista. Matkailutuotteet tulevat esille kampanjasaitilla www.symphonyofextremes.com, josta on linkitys MyStayhin.

    Lue lisää »

  • 30.11.2017 Ajankohtainen

    Suomalainen joulupukkiperinne sai virallisen aseman

    Elävän perinteen kansallinen luettelo on Museoviraston ylläpitämä ja se perustuu YK:n kasvatus-, tiede- ja kulttuurijärjestön Unescon yleissopimukseen aineettoman kulttuuriperinnön suojelemisesta. Suomalaista joulupukkiperinnettä Elävän perinnön kansalliseen luetteloon haki Joulupukkisäätiö yhdessä Finpron Visit Finlandin kanssa. Suomalainen joulupukki tunnetaan koko Suomen alueella ja monissa muissa maissa Suomalaisessa perinteessä olennaista on, että Joulupukki tulee Lapin Korvatunturilta, missä Joulupukki asustelee lumen keskellä porojen ja tonttujen kanssa. Perinnettä pitävät yllä erityisesti vanhemmat kertomalla lapsille Joulupukista, mutta myös tiedotusvälineet kertomalla joulunvieton perinteistä. Kiltteyden korostaminen ja hyvä mieli liitetään vahvasti suomalaiseen joulupukkiperinteeseen. Perinne on asiantuntijaraadin mukaan vahva ja se siirtyy eteenpäin perheiden joulutraditioissa, joissa Joulupukilla on keskeinen asema. – Suomalainen Joulupukki ja siihen liittyvät perheiden perinteet ovat meille suomalaisille niin läheisiä ja tuttuja, ettei niitä aina edes mielletä kuuluvaksi kansalliseen kulttuuriperintöön. Se on niin arvokasta ja hienoa, että voisimme hyvin viedä sitä paljon laajemmin ulkomaille. Kiltteydelle, toisten auttamiselle ja hyvälle mielelle on aina kysyntää, sanoo Joulupukkisäätiön asiamies Jari Ahjoharju. Se ainoa oikea Joulupukki merkittävä osa Suomen matkailumarkkinointia Visit Finlandin markkinointijohtaja Heli Jimenez Finprolta pitää joulupukkiperinteen hyväksymistä Elävän perinteen luetteloon merkittävänä askeleena ja uskoo sen vahvistavan Joulupukin roolia ainoana, oikeana Joulupukkina maailmalla. – Joulupukki ja hahmon tarina hyväntahdon lähettiläänä herättää valtavaa kiinnostusta ja lapsenomaista riemastusta ympäri maailman. Joulupukki on yksi tärkeimmistä elementeistä Suomen matkailumarkkinoinnissa ja on ensiarvoisen tärkeää, että Joulupukkiin liitettävät myönteiset mielikuvat assosioituvat nimenomaan Suomeen, Jimenez sanoo. Visit Finland, Joulupukkisäätiö ja joulupukkitoimijat pääasiassa Rovaniemeltä ovat jo vuosien ajan tehneet kiinteä yhteistyötä. Joulupukki on Suomen tunnetuin brändi ja sitä on hyödynnetty Suomen matkailun edistämiseksi erityisesti Aasiassa ja eniten Kiinassa, mutta myös Venäjällä, Euroopassa ja USA:ssa. Lapin markkinoinnissa Joulupukilla on aina ollut tärkeä osa. Myös Finnair, Finavia ja TallinkSilja ovat aktiivisesti hyödyntäneet suomalaista joulupukkiperinnettä markkinoinnissaan. Joulupukki Unescon kansainväliseen kulttuuriperintöluetteloon Opetus- ja kulttuuriministeriö päättää ensi vuonna, mitä kansallista kulttuuriperintökohdetta se esittää Unescon ylläpitämään kansainväliseen kulttuuriperintöluetteloon. Joulupukkisäätiön Ahjoharju toivoo, että Suomen ehdokas olisi suomalainen joulupukkiperinne. Unesco luetteloi aineettoman kulttuuriperinnön lisäksi arvokkaiksi katsottuja maailmanperintökohteita, joiksi Suomesta on nimetty muun muassa Suomenlinna, Vanha Rauma ja Merenkurkun saaristo. LISÄTIETOJA Heli Jimenez, markkinointijohtaja, Visit Finland, Finpro, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. document.getElementById('cloak3fab299147f52a5f89c40166c27979ad').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addy3fab299147f52a5f89c40166c27979ad = 'heli.jimenez' + '@'; addy3fab299147f52a5f89c40166c27979ad = addy3fab299147f52a5f89c40166c27979ad + 'finpro' + '.' + 'fi'; var addy_text3fab299147f52a5f89c40166c27979ad = 'heli.jimenez' + '@' + 'finpro' + '.' + 'fi';document.getElementById('cloak3fab299147f52a5f89c40166c27979ad').innerHTML += ''+addy_text3fab299147f52a5f89c40166c27979ad+''; , p. 050 594 3832
    Salla Salovaara, tiedottaja, Visit Finland, Finpro, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. document.getElementById('cloak4c502ec0857867eb801b76a34d075732').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addy4c502ec0857867eb801b76a34d075732 = 'salla.salovaara' + '@'; addy4c502ec0857867eb801b76a34d075732 = addy4c502ec0857867eb801b76a34d075732 + 'finpro' + '.' + 'fi'; var addy_text4c502ec0857867eb801b76a34d075732 = 'salla.salovaara' + '@' + 'finpro' + '.' + 'fi';document.getElementById('cloak4c502ec0857867eb801b76a34d075732').innerHTML += ''+addy_text4c502ec0857867eb801b76a34d075732+''; , p. 040 526 0100
    Jari Ahjoharju, asiamies, Joulupukkisäätiö, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. document.getElementById('cloakb5d3301b7243d2e43a1855c7a53dc537').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addyb5d3301b7243d2e43a1855c7a53dc537 = 'jari' + '@'; addyb5d3301b7243d2e43a1855c7a53dc537 = addyb5d3301b7243d2e43a1855c7a53dc537 + 'santaclausfoundation' + '.' + 'fi'; var addy_textb5d3301b7243d2e43a1855c7a53dc537 = 'jari' + '@' + 'santaclausfoundation' + '.' + 'fi';document.getElementById('cloakb5d3301b7243d2e43a1855c7a53dc537').innerHTML += ''+addy_textb5d3301b7243d2e43a1855c7a53dc537+''; , p. 0400 638 696 Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuvan matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Ulkomaisten matkailijoiden Suomeen tuoma vientiin rinnastettava matkailutulo oli noin 3,9 miljardia euroa vuonna 2016. Visit Finland on osa Finpro Oy:tä. www.visitfinland.fi www.visitfinland.com Finpro auttaa suomalaisia pk-yrityksiä kansainvälistymään, hankkii Suomeen lisää ulkomaisia investointeja ja kasvattaa ulkomaisten matkailijoiden virtaa Suomeen. Finpron muodostavat Export Finland, Visit Finland ja Invest in Finland. Finpro on julkinen toimija, jonka 240 asiantuntijaa toimii 37 toimistossa 31 maassa Suomen ulkopuolella ja 6 aluetoimistossa Suomessa. Finpro on osa Team Finland -verkostoa. www.finpro.fi Joulupukkisäätiö on suomalainen säätiö, jonka tehtävänä on säädekirjan mukaan, edistää maailman lasten hyvinvointia sekä kehittää ja ylläpitää maailmanlaajuista mielikuvaa Suomesta oikeana joulumaana ja joulupukin kotimaana. Joulupukki lisää Suomi tuntemusta maailmalla ja tätä kautta matkailua Suomeen. www.santaclausfinland.fi

    Lue lisää »

  • 27.11.2017 Ajankohtainen

    Uusi haku Visit Finland Akatemian partnerivalmentajaverkostoon

    Visit Finland haluaa laajentaa Visit Finland Akatemian partnerivalmentajaverkostoa uusilla koulutusteemoilla ja valmentajilla. Uusien valmentajien haku on auki 18.12.2017 saakka. Visit Finland Akatemia on matkailuyrityksille suunnattu valmennuskokonaisuus, jota toteuttaa valittu partnerivalmentajien verkosto. Matkailuyrityksen tuotekehityksen ja kansainvälistymisen valmennusta antavista valmentajista ja konsulteista on koottu partnerivalmentajaverkosto, joka tuottaa erilaisia Visit Finland Akatemia-konseptin alaisia koulutuksia. Valmennusten tilaajana toimivat Visit Finlandin yhteistyökumppanit kuten alueorganisaatiot, alueelliset hankkeet tai muut alueelliset kehittäjätahot. Akatemian tavoitteena on tarjota jo kansainvälisille markkinoille valmiille tai niistä kiinnostuneille matkailuyrityksille kansainvälistymisen, tuotekehityksen, myynnin sekä markkinoinnin valmennusta kehittämispolkuna, jaoteltuna kolmeen tasoon; ready, steady ja go. Valmennukset sisältävät kunkin valmentajan tarjoaman aihealueen lisäksi tietoa Visit Finlandin toimenpiteistä ja teemoista. Valmentajat perehdytetään Visit Finlandin toimintoihin ja sisältöihin. Jos olet kiinnostunut tuottamaan ja toteuttamaan haussa kuvattuja valmennuksia Visit Finland Akatemia-konseptin alla, tutustu nykyisiin jo verkostossa mukana oleviin valmentajiin ja valmennusaiheisiin tästä ja lähetä lyhyt, vapaamuotoinen 1 A4 hakulomakkeesi yhteystiedoillasi sekä alla oleva Excel-liite 18.12.2017 mennessä. Alla ladattavana tiedostona hakuilmoitus ja vaadittava liite sekä konseptin kuvaus.

    Lue lisää »

  • 27.11.2017 Ajankohtainen

    Ympärivuotisuutta uusilta markkinoilta

    Finland is hot! Finland is cool! Finland is trendy! Revontulet ja joulupukki ovat toimineet loistavana sisäänheittotuotteena koko Suomelle. Talvituotteemme tunnetaan maailmalla ja nyt on aika valjastaa se tunnettuus ja lähteä kasvattamaan kesän matkailua kaikilla neljällä suuralueella, tavoitteena kestävä ympärivuotinen matkailu. Suomalaisen matkailuelinkeinon ja Visit Finlandin yhteiset myynti- ja markkinointiponnistelut, suuren luokan näkyvyys kuten Lonely Planetin ja National Geographicsin tunnustukset sekä Suomi 100-vuotisjuhlavuosi ovat siivittäneet Suomen tunnettuutta maailmalla. Olen vuoden 2017 aikana käynyt lukuisia keskusteluja mm. Manner-Kiinassa, Hongkongissa, Etelä-Koreassa, USA:ssa, Japanissa, Ranskassa, UK:ssa, Espanjassa, Saksassa, Singaporessa, Dubaissa ja Intiassa siitä kuinka kiinnostavaksi matkakohteeksi Suomi on noussut lyhyessä ajassa. Eikä kiinnostus rajoitu pelkästään näistä maista tuleviin matkailijoihin vaan matkailu Suomeen on alkanut kasvaa myös esimerkiksi sellaisista maista kuin Australia, Malesia ja Indonesia. Suomen valttikortit helposti saavutettaviksi ja ostettaviksi elämyksiksi Yöpymisvuorokausien kasvun lisäksi on myös tärkeää huomioida, minkä verran matkailijat käyttävä rahaa Suomessa. Yötön yö, keskiyön aurinko, ainutlaatuinen puhdas luonto, raikas ilma, järvet, saaristo ja pohjoisen arktinen kesä ovat kovan luokan valttikortteja kun vain osaamme muotoilla ne helposti saavutettaviksi ja ostettaviksi elämyksiksi. Jotta kesäkauden – ja kesällä tarkoitan myös loppukevättä ja syksyä – kasvu toteutuisi kaikilla matkailualueilla, meidän pitää viedä viestintämme vielä uudelle tasolle ja varmistaa, että viestit muuntuvat konkreettisiksi matkailueuroiksi. Eilen sähköpostiini tupsahti meili intialaisen online-matkatoimiston johtajalta, joka halusi tietää mikä olisi paras ajankohta heinäkuussa tulla katsomaan Suomeen revontulia :) . Tarvitaan siis paitsi viestintää ja jakelukanavien koulutusta kesästä, myös tuotekehitystä. Esimerkiksi self-catering mökkituotteemme toimii joillekin matkailijoille, mutta sellaisenaan suurimmalle osalle ei. Elämys itsessään voisi kuitenkin muutamilla viilauksilla ja tason korotuksella olla huikea kenelle tahansa matkailijalle, joka arvostaa rauhallisuutta, raitista ilmaa, aktiviteetteja ja elämyksiä luonnossa. Kiikarissa Intia ja Arabiemiraatit – onko meillä mitä tarjota? Intialaiset matkailijat ovat kohderyhmänä hyvin kiinnostavia siksi, että vuoteen 2030 mennessä Intian ennustetaan olevan lähes, ellei yhtä suuri, lähtömarkkina kuin Kiina, mutta myös loma-aikojensa vuoksi. Intialaisten koulujen lomat sijoittuvat huhti-kesäkuuhun ja toinen merkittävä lomakausi on loka-marraskuu. Arabiemiraatit ovat kohderyhmänä huomattavasti pienempi, mutta he taas kuluttavat matkoillaan runsaasti rahaa. Intialaista valtavirran ryhmämatkailijaa, kuten monia muitakin, kiinnostavat perinteiset sightseeing-kohteet ja kauniit maisemat. Mutta Intian kokoisessa maassa on monta todellisuutta ja monia erilaisia asiakaskohderyhmiä ja motiiveja matkustaa: yolot (you only live once), perheet, aktiviteettimatkailijat, kulttuurimatkailijat, luksusmatkailijat – you name it! On tärkeää, että löydämme ne asiakkaat, jotka osaavat arvostaa sitä mitä Suomella on tarjota. Käydessäni Delhissä tapasin kahden Suomeen jo matkailijoita tuovan jakelukanavan johtajat. Kysyin molemmilta saman kysymyksen: Onko heille tullut valituksia palvelusta tai pikemminkin itsepalvelusta Suomessa tai muista kulttuurillisista eroista? Sain kaksi aivan erilaista vastausta. Toisen matkatoimiston asiakkaat ovat tottuneet matkustamaan maassa maan tavalla eikä mitään ongelmia ollut ja toisen asiakkaat haluavat heille tuttua ”high maintenance” -palvelua, joka on useimmiten meille suomalaisille haaste. Arabiemiraateissa olemme tehneet alustavaa kartoitusta matkailijoiden kiinnostuksen kohteista. Motiivit matkustaa ovat siellä samat kuin muuallakin: emiraatit haluavat tutustua uusiin kulttuureihin. Erityisen tärkeää on kokea yhdessä koko perheen kanssa erilaisia perheille sopivia elämyksiä. Nuoremmat, perheettömät emiraatit taas ovat kiinnostuneita seikkailullisista aktiviteeteista ja erityisesti naiset luomu- ja lähiruuasta. Hyvä ja monipuolinen ruoka on meille kaikille matkailijoille tärkeää. Makuelämykset ovat subjektiivinen kokemus, mutta on selvää, että jos matkailijalle tarjotaan joka päivä samalle maistuvaa, vaikkakin laadukasta ja eri ruoka-aineista tehtyä ruokaa, se saattaa alkaa kyllästyttää. On toki huomioitava sekin, että osalle muslimimatkailijoista Halal- ruoka on hyvinkin tärkeää, osalle riittää kasvis- ja seafood- ruoka. Myös intialaisille on tärkeää olla tarjolla erilaisia maukkaita kasvisruokia. Lisää resursseja ja myyntitoimenpiteitä kaikilla markkinoilla Visit Finlandin Global Sales Promotion -tiimi on viime vuodet ollut läsnä Saksassa (sekä Sveitsissä ja Benelux-maissa), UK:ssa, Ranskassa, Italiassa, Venäjällä, USA:ssa ja Japanissa sekä Kiinassa Shanghaissa, Pekingissä ja Hongkongissa. Vuoden 2018 alusta kaikilla kohdemarkkinoilla kasvatetaan Visit Finlandin resursseja ja myynninedistämisen aktiviteetteja. Etelä-Koreassa toimenpiteet on jo aloitettu. Intiassa ja Espanjassa käynnistämme jälleen vuosien tauon jälkeen toimenpiteet ja aloitamme aktiviteetit myös Arabiemiraateissa. Pääosa myynninedistämisen aktiviteeteistamme – myyntitapahtumat, ostajamatkat ja yhteiskampanjat – kohdentuvat perinteiseen matkanjärjestäjäkenttään, mutta seuraamme digitaalisten jakelukanavien kehittymistä myös uusilla markkinoilla ja toteutamme yhteiskampanjoita. Kaikilla markkinoilla PR- ja mediaviestintä on merkittävässä roolissa: tarvitaan lisää tunnettuutta Suomen monipuolisesta tarjoamasta myös suoraan kuluttajalle. Tätä työtä tekevät Visit Finlandin PR-koordinaattorit ja PR-toimistot. Olemme vahvistaneet Global Sales Promotion -tiimiä myös Helsingissä. Aasian, Intian ja UAE-alueen asioissa yhteyshenkilö on Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. document.getElementById('cloak4f870943f9cf5e2fd032d8dc208b004d').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addy4f870943f9cf5e2fd032d8dc208b004d = 'teemu.ahola' + '@'; addy4f870943f9cf5e2fd032d8dc208b004d = addy4f870943f9cf5e2fd032d8dc208b004d + 'finpro' + '.' + 'fi'; var addy_text4f870943f9cf5e2fd032d8dc208b004d = 'Teemu Ahola';document.getElementById('cloak4f870943f9cf5e2fd032d8dc208b004d').innerHTML += ''+addy_text4f870943f9cf5e2fd032d8dc208b004d+''; , Venäjällä Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. document.getElementById('cloakd96eba32b21341e80ee9fb81c06ddab1').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addyd96eba32b21341e80ee9fb81c06ddab1 = 'aleksandra.shakhnovich' + '@'; addyd96eba32b21341e80ee9fb81c06ddab1 = addyd96eba32b21341e80ee9fb81c06ddab1 + 'finpro' + '.' + 'fi'; var addy_textd96eba32b21341e80ee9fb81c06ddab1 = 'Aleksandra Shaknovich';document.getElementById('cloakd96eba32b21341e80ee9fb81c06ddab1').innerHTML += ''+addy_textd96eba32b21341e80ee9fb81c06ddab1+''; , Saksan, Benelux-maiden ja Italian yhteyshenkilö 1.1.2018 alkaen Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. document.getElementById('cloak3174d414eb38f9d7c2a01e9db6fc37df').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addy3174d414eb38f9d7c2a01e9db6fc37df = 'heli.saari' + '@'; addy3174d414eb38f9d7c2a01e9db6fc37df = addy3174d414eb38f9d7c2a01e9db6fc37df + 'finpro' + '.' + 'fi'; var addy_text3174d414eb38f9d7c2a01e9db6fc37df = 'Heli Saari';document.getElementById('cloak3174d414eb38f9d7c2a01e9db6fc37df').innerHTML += ''+addy_text3174d414eb38f9d7c2a01e9db6fc37df+''; , UK:n ja Ranskan yhteyshenkilö Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. document.getElementById('cloak9844d383a56d021311ef2334edc64e47').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addy9844d383a56d021311ef2334edc64e47 = 'paivi.hobbs' + '@'; addy9844d383a56d021311ef2334edc64e47 = addy9844d383a56d021311ef2334edc64e47 + 'finpro' + '.' + 'fi'; var addy_text9844d383a56d021311ef2334edc64e47 = 'Päivi Hobbs';document.getElementById('cloak9844d383a56d021311ef2334edc64e47').innerHTML += ''+addy_text9844d383a56d021311ef2334edc64e47+''; sekä Espanjan ja USA:n yhteyshenkilö Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. document.getElementById('cloak2f495bdcbd5299de03cd9eed27a54333').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addy2f495bdcbd5299de03cd9eed27a54333 = 'heli.mende' + '@'; addy2f495bdcbd5299de03cd9eed27a54333 = addy2f495bdcbd5299de03cd9eed27a54333 + 'finpro' + '.' + 'fi'; var addy_text2f495bdcbd5299de03cd9eed27a54333 = 'Heli Mende';document.getElementById('cloak2f495bdcbd5299de03cd9eed27a54333').innerHTML += ''+addy_text2f495bdcbd5299de03cd9eed27a54333+''; . Joulukuun uutiskirjeessä esittelemme Visit Finlandin tiimin maailmalla. Suomi on monipuolinen matkakohde uusia elämyksiä etsiville matkailijoille eri puolilta maailmaa – todellinen Land of Extremes. Tartutaan innolla uusiin markkinoihin ja tehdään Suomesta yhdessä ympärivuotinen menestystarina. Heli Mende
    Director, Head of Global Sales Promotion
    Visit Finland, Finpro

    Lue lisää »

  • 27.11.2017 Ajankohtainen

    Nya ansökningstider för stöd till film- och medieproduktion

    Kulturfonden stöder film- och medieproduktioner på svenska i Finland. Vi kan bevilja bidrag oberoende av publiceringsplattformen.   Vi prioriterar ansökningar för: utveckling manus I mån av möjlighet stöder vi också produktion, speciellt produktioner riktade till barn och unga, och mångmediala projekt. Produktioner i samarbete med YLE ska bifoga LOC. Vi stöder inte anskaffningar eller anställningar. Vi beviljar heller inte bidrag för textning, versionisering, distribution eller marknadsföring.   Ansökningstider 2018 Den viktigaste ansökningstiden är 1-30 november. I november kan du också söka arbetsstipendium inom filmproduktion. År 2018 får våra bidrag för film- och medieproduktion nya ansökningstider. Förutom i november kan du söka bidrag för film- och medieproduktion en gång på våren och en gång på hösten. År 2018 är ansökningstiderna: 1-31 mars 1-30 september Ansökningarna behandlas av Kulturfondens styrelse inom 1-2 månader.

    Lue lisää »

  • 24.11.2017 Ajankohtainen

    Barn vet – sök bidrag för kulturbesök

    Hallå pedagoger! I november kan skolor, dagisar och eftisar söka bidrag för kulturbesök, till exempel till teatrar eller konserter. Linnéa och hennes pappa Matts, ombudsman på Kulturfonden, vet mera. Om bidrag för kulturbesök Skolor, dagisar, förskolegrupper och eftisar kan beviljas bidrag för välplanerade besök till konst-och kulturinstitutioner. Besöken måste ha ett pedagogiskt innehåll. Bidraget är högst 10 euro per person och år för besök och högst 1 000 euro för transporter beroende på avstånd och enhetens storlek.   Filmen är producerad av Nina Nordström, ninanordstrom.fi.  

    Lue lisää »

  • 23.11.2017 Ajankohtainen

    Tillfälligt driftsavbrott i ansökningssystemet

    Planerar du göra din bidragsansökan under veckoslutet? Natten mellan fredag och lördag den 24-25 november kan du vara ledig. Då måste vi tyvärr tillfälligt stänga vårt ansökningssystem på grund av underhållsarbete som vår serverleverantör gör. Vi är tvungna att tillfälligt stänga vårt ansökningssystem mellan fredagen den 24 november kl. 22.00 och lördagen den 25 november kl. 10.00. Vår tjänsteleverantör utför underhållsarbete och för att vara säkra på att eventuella avbrott inte drabbar dig som ansöker om bidrag, stänger vi tillfälligt ansökningssystemet. Under andra tider i november kan du fylla i och lämna in din ansökan precis som vanligt. Avbrottet påverkar inte de ansökningar som tidigare lämnats in eller som redan sparats före avbrottet. Vi beklagar avbrottet och den olyckliga tidpunkten i november. Vi har tyvärr inte kunnat påverka serverleverantörens val av tidpunkt för underhållsarbetet. Har du frågor om avbrottet kan du mejla kansliet(at)kulturfonden.fi.  

    Lue lisää »

  • 23.11.2017 Ajankohtainen

    Finland to seize the momentum on the German market

    Baltics turn into the new Mediterranean, what does this mean for Finnish travel industry? At Visit Finland we receive a lot of inquiries about the German market changes. Many Finnish understand the German outbound travel market to be the same as the clients we already have had to Finland. This means either campers or retired people stressing their way to the North Cape leaving the garbage in Finland and the rest has been pretty niche. Hereby Finland market share has been less than 0.5 % and the wide majority has not considered Finland or Scandinavia as a travel destination. A major shift has started 3-4 years ago starting from the west; Iceland, Norway, Sweden and now also Finland are boosting on many markets. According to our studies in 2016 with the “Reiseanalyse” we finally saw a positive change for Finland after a 20 years stagnation. Here 9 main reasons for the development according to our business intelligence: Geopolitical changes: many classic destinations at Mediterranean are having political issues, instability or are full. At overseas there is increased instability. Security: Finland is recognized as one of the safest destination to travel to. For Germans safety has become the most important criteria when choosing a destination. Climate change: makes the Finnish summer longer and our winter unique in Europe with snow at sea level. Perfect for active holidays whatever season. Consumer values change: Millenials and the Z generation want to be active. Instead of the “Teutonic grill” at Mediterranean, now authenticity and experiences define the future of travel Social media: has increased the visibility of Finland dramatically in the past years. There are no white spots any more on the Finnish map. Digitalization: Booking, Air BnB and similar services have already changed the Finnish travel industry making our small accommodations bookable globally. Next step are activities, which are coming to digital channel via different platforms like Bokun. Also, the possibilities of big data in marketing makes us visible to interested consumers when they are looking and booking holidays. Trend to Nordic values: personal freedom, enjoying pure nature and relaxed lifestyle is a dream of many consumers and it can be found in Finland. Availability: The accessibility has increased remarkably via air. Finnair continues its expansion with 26 % more seats between Germany and Finland in the summer 2018. Numerous direct seasonal connections are developing new kind of travel possibilities and patterns. This on top of the availability which digital channels give for services, it seems the outlook remain positive. Activity: The year 2015 marked a year of change in increasing amount of activities as Finnish Travel Industry and Visit Finland re-enter the German Travel Market. Regional initiatives, sales managers coming to sales events and the hard foot work on fam trips and sales calls has increased the volume of production 2016 to 2017 with 36 % in number of products at sales channels. This results in additional sales. Lesson: when availability is given the demand for Finland is there. So what does these changes mean for the Finnish Travel Industry? In 1977 Finland was at the same level as Norway at the German market. We had Kuopio and Rovaniemi as Neckermann Reisen charter destinations in the summer. It is possible to come back to the same level as Norway today. In today’s volumes, we have to triple the volumes in the summer period. In Winter Finland is already the Nordic leader and to have a balanced business we need to develop the shoulder seasons at the same time. How do we do this? Visit Finland has redefined the most potential product groups and the main brand theme. Slow Finland with its seven unique Finnish highlights make Finland a unique destination. The old joke Norway is for sightseeing, Sweden a mistake and Finland for nice holidays becomes reality, when we present our sauna culture, our fantastic nature, food in combination with most desired products: Active nature and culture holidays by touring. More and more clients will fly to Finland for holidays. This means we have structured products available for individual travelers, regional hubs where services are guaranteed in sales seasons may-September The mökki 2.0 as our new high-quality cottage holiday with more service and experiences available for the all year guests. Short holidays, especially air & sea combinations. Next to classic Helsinki-Stockholm the Helsinki-Tallinn with the mini-cruise included has the potential of shoulder season game changer. Also, Turku and Mariehamn can become hubs in air sea packages when air travel becomes more flexible and possibilities to mix different transports emerge as the MaaS offer increases. These product groups can be seen as sales and marketing eco-systems. In the future, our success will be defined in how the stakeholders can work together in offering attractive products for consumers. So, something new, something old is needed for sustainable development on changing markets like Germany. A change is also needed in mind set in Finland: without availability in digital channels we have little to sell. The development in techniques is a big plus for niche destinations like Finland. Let’s not forget that the best way to increase business is a happy client.       Further information: Jyrki Oksanen
    Visit Finland Representative in Germany, Austria, Benelux, Switzerland Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. document.getElementById('cloakfe2a0d7cfa20dc9223f5a378d7d1cff0').innerHTML = ''; var prefix = 'ma' + 'il' + 'to'; var path = 'hr' + 'ef' + '='; var addyfe2a0d7cfa20dc9223f5a378d7d1cff0 = 'jyrki.oksanen' + '@'; addyfe2a0d7cfa20dc9223f5a378d7d1cff0 = addyfe2a0d7cfa20dc9223f5a378d7d1cff0 + 'visitfinland' + '.' + 'com'; var addy_textfe2a0d7cfa20dc9223f5a378d7d1cff0 = 'jyrki.oksanen' + '@' + 'visitfinland' + '.' + 'com';document.getElementById('cloakfe2a0d7cfa20dc9223f5a378d7d1cff0').innerHTML += ''+addy_textfe2a0d7cfa20dc9223f5a378d7d1cff0+''; Read more about Market information and Visit Finland activities in Germany.

    Lue lisää »

  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description
  • image description